Gå til innhold

Arbeidsgiver gitt meg oppgaver som er ulovlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at arbeidsgiver har gitt meg oppgaver som er ulovlig og har nektet å gjøre det. Dette har pågått over tid og tilslutt ga jeg etter mye press og trusler og sa at jeg hadde gjort det uten at jeg egentlig har gjort det.  

Nå har arbeidsgiver skjønt at jeg likevel ikke har gjort det og er forbanna. Jeg har mistet arbeidsoppgavene mine til en annen. Nå snakker arbeidsgiver om å si meg opp for jeg har opptrådt illojal. Kan de virkelig gjøre det? 

Anonymkode: 6ca6c...807

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må faktisk skrive hva disse oppgavene gikk ut på for å få et svar.

Anonymkode: e5d07...924

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet at dette soleklart er ulovlig så kan du presse tilbake med å levere opplysningene til poitiet. 

Anonymkode: 780ae...b4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i en fagforering om du ikke alt er innmeldt. Kg er ikke et sted der du bør henge ut både deg selv og arbeidsgiver der du lett kan bli gjenkjent på sak. 

Anonymkode: e021f...b47

• Liker 3
Skrevet

Du må da snakke med arbeidstilsynet. eventuelt kan du snakke med fagforeningen og be dem om hjelp dersom du er medlem av en. En annen alternativ er å melde arbeidsgiveren til politiet rett og slett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i en fagforering om du ikke alt er innmeldt. Kg er ikke et sted der du bør henge ut både deg selv og arbeidsgiver der du lett kan bli gjenkjent på sak. 

Anonymkode: e021f...b47

TS har ikke akkurat vært veldig spesifikk, så den kan du dra lenger ut på landet med...

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vet at dette soleklart er ulovlig så kan du presse tilbake med å levere opplysningene til poitiet. 

Ulovlig og ulovlig er forskjellige ting. 

Brudd på AML meldes ikke til politiet, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart ulovlig, men jeg vil ikke skrive hva det går ut på. 

Takk for svar til de som har kommet med råd. Kanskje er det på tide å melde seg inn i fagforening. Høre med politiet kan jeg også gjøre. 

Anonymkode: 6ca6c...807

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart ulovlig, men jeg vil ikke skrive hva det går ut på. 

Da kan ingen her svare deg på hva du burde gjøre.

Vi vet jo ikke om det du vurderer som ulovlig faktisk er det.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da kan ingen her svare deg på hva du burde gjøre.

Vi vet jo ikke om det du vurderer som ulovlig faktisk er det.

SKjerp deg, troll! 

Anonymkode: 55894...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

SKjerp deg, troll! 

Skjerp deg selv.

Skrevet

Du bør iallefall melde deg inn i fagforening fort som fy!

Det kan være ganske risky å ikke være medlem i fagforening, men jeg vet at mange arbeidsgivere helst ser at arbeidstakerene ikke er medlem. Har hørt om arbeidsgivere som bruker trusler for at arbeidstakerene ikke skal melde seg inn.. 

Er innmari greit å ha fagforeninga i ryggen skulle det være noe! En jeg kjenner ble nettopp urettmessig oppsagt, og fagforeninga tok saken. Han vant frem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i en fagforening ja.

Det er av betydning hvilke regler som brytes, om det strafferegler eller sivilrettsligeregler.

Uansett, med en fagforening i ryggen blir det lettere for deg senere å rettsforfølge en usaklig oppsigelse, og få erstatning.

(En oppsigelse på grunn av at arbeidstaker ikke ville utføre ulovligheter er usaklig og erstatningsberettighet)

Anonymkode: caafe...7c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med Arbeidstilsynet for råd om hvordan håndtere situasjonen. 

Anonymkode: 7afc6...ca5

Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom den ulovlige oppgaven består i at en sjåfør underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene bryter disse er det biltilsynet som er rett instans. Konsekvensen for bedriften kan bli bøter og at de mister løyve.

Dersom den ulovlige oppgaven består i å arbeide i strid med arbeidsmiljøloven kan det være flere instanser involvert - blant annet Arbeidstilsynet, DSB m.flere. Konsekvensene for arbeidsgiver kan her være bøter.

Dersom den ulovlige oppgaven består i å unnlate/underrapportert skatt/mva/annen offentlig avgift er det Skatteetaten/toll- og avgiftsdirektoratet som er rett klage instans. Konsekvens for bedriften kan være bøter, straffeskatt/-moms/-avgift.

Etc.

Å la være å gjøre en oppgave for så å late som om man har gjort den er illojalt. Jeg forstår godt at du ikke har lyst til å gjøre noe ulovlig, men da bør du være ærlig om det. Hvis arbeidsgiver truer deg med oppsigelse grunnet at du ikke utfører ulovlige oppgaver vil du vinne frem overfor ovennevnte instanser. Men jeg forstår ikke hva du trodde du skulle oppnå ved å late som du hadde gjort noe - det måtte jo komme for en dag på et eller annet tidspunkt?

Skrevet

Har du skriftlig at han ba deg om det? Hvis ikke står du vel ganske svakt. Det er også mulig at du misforstår lovverket eller anvendelsen av lovene. En skriftlig avklaring er derfor å foretrekke. Da kan du anmelde.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med denne tråden er at de som svarer ikke engang vet om TS vurderer situasjonen rett. 

Hvis det var ulovlig synes jeg det er veldig rart at ikke den andre ansatte reagerer på de samme oppgavene.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dersom den ulovlige oppgaven består i at en sjåfør underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene bryter disse er det biltilsynet som er rett instans. Konsekvensen for bedriften kan bli bøter og at de mister løyve.

Dersom den ulovlige oppgaven består i å arbeide i strid med arbeidsmiljøloven kan det være flere instanser involvert - blant annet Arbeidstilsynet, DSB m.flere. Konsekvensene for arbeidsgiver kan her være bøter.

Dersom den ulovlige oppgaven består i å unnlate/underrapportert skatt/mva/annen offentlig avgift er det Skatteetaten/toll- og avgiftsdirektoratet som er rett klage instans. Konsekvens for bedriften kan være bøter, straffeskatt/-moms/-avgift.

Etc.

Å la være å gjøre en oppgave for så å late som om man har gjort den er illojalt. Jeg forstår godt at du ikke har lyst til å gjøre noe ulovlig, men da bør du være ærlig om det. Hvis arbeidsgiver truer deg med oppsigelse grunnet at du ikke utfører ulovlige oppgaver vil du vinne frem overfor ovennevnte instanser. Men jeg forstår ikke hva du trodde du skulle oppnå ved å late som du hadde gjort noe - det måtte jo komme for en dag på et eller annet tidspunkt?

Ikke Ts, men dersom du har en slik situasjon på jobben hvor du nå jobber ca. 13% og er i ferd med å gå ned til 9%, om ikke du mister jobben helt, vil det da ha noen hensikt å melde seg inn i fagforening? Har en kollega som går fra 55% til 30%. Den nye sjefen bryter arbeidsmiljøloven på flere punkter med disse endringene. Men så jeg er jo tross alt "bare" ekstrahjelp med noen få faste lørdager. Kommer til å tjene 2600 kr i måneden utenom eventuelle ekstravakter, og det er ikke akkurat levedyktig, og jeg aner ikke om jeg har råd. Mener ikke å kapre tråden altså.. sorry hvis det oppleves slik.

Anonymkode: 6f27e...f40

Gjest Blondie65
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med denne tråden er at de som svarer ikke engang vet om TS vurderer situasjonen rett. 

Hvis det var ulovlig synes jeg det er veldig rart at ikke den andre ansatte reagerer på de samme oppgavene.

Helt riktig, men som med alle andre tråder på KG må vi tolke det TS sier. Det er uansett svært lite lurt å nekte å utføre en oppgave ut fra egen tolkning om at det er ulovlig og enda verre å late som man gjør det likevel. Hvis oppgaven er helt klart i strid med lovverk hadde TS hatt mange instanser å velge i for å få hjelp. 

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke Ts, men dersom du har en slik situasjon på jobben hvor du nå jobber ca. 13% og er i ferd med å gå ned til 9%, om ikke du mister jobben helt, vil det da ha noen hensikt å melde seg inn i fagforening? Har en kollega som går fra 55% til 30%. Den nye sjefen bryter arbeidsmiljøloven på flere punkter med disse endringene. Men så jeg er jo tross alt "bare" ekstrahjelp med noen få faste lørdager. Kommer til å tjene 2600 kr i måneden utenom eventuelle ekstravakter, og det er ikke akkurat levedyktig, og jeg aner ikke om jeg har råd. Mener ikke å kapre tråden altså.. sorry hvis det oppleves slik.

Anonymkode: 6f27e...f40

Ja, jeg anbefaler at du og de andre kollegene dine melder dere inn i en fagforening.

Dersom du har en kontrakt som sier at du skal arbeide 13 % så kan ikke arbeidsgiver uten saklig grunn endre denne stillingsprosenten. Før slike endringer gjøres skal dette drøftes med de ansatte / deres representanter. Både AML og tariffavtalene fastslår dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...