AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Jeg er så lei av å være ukomfortabel i min egen kropp. Ingen sommerkjoler ser bra ut på meg i år for å si det sånn. Jeg har kommet godt i gang med treninga, og det går bra. Det er deilig å i det minste føle at jeg har en sterk kropp, men noe slankere er jeg ikke blitt. Jeg skjønner at det er kostholdet jeg må gjøre noe med, men det har vist seg vanskeligere enn det å møte opp på trening. Jeg har lagt merke til at jeg har flere dårlige uvaner som at jeg spiser hvis noen setter mat eller snacks foran meg, selv om jeg ikke er spesielt sulten, og at jeg kan spise av kjedsomhet. Jeg tror jeg trenger ganske strenge rutiner rundt mat dersom jeg skal gå ned. Er det noen som har erfaring med måltider man får sendt hjem, som man spiser og da ikke spiser noe annet? Eller kostplaner hvor man spiser bare sånn og sånn. Til info så veier jeg 73 kg, og er 1.64 cm høy. Min ønskevekt er 63- 64 kg. Anonymkode: 18196...cc3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Du må bare gjøre det. Det er vanskelig, og det fortsetter å være vanskelig, så du må være disiplinert. Det finnes ingen snarveier uansett hva mange prøver å fortelle deg. Men det kommer mange gleder og små seiere på veien, og det er definitivt verdt det til slutt! Jeg tror det kan være lurt å ha en helt detaljert plan som du holder deg til. Det er selvfølgelig mye enklere hvis du er alene enn om du har en stor familie. Hvis du skal lage middag til flere må du visualisere hvor stor andel av det du skal spise og forsyne deg bare en gang. Lager du bare til deg selv, så veier du opp ingrediensene rå og lager en nøyaktig porsjon. Matkasser kan være greie innimellom! Som du sier så får du nøyaktige porsjoner med kaloriutregning. Det finnes vel matkasser etter både Grete Roede og Vektklubb hos de store leverandørene. Du må se hvordan det blir for deg økonomisk. Lag en middagsplan for uka. Til frokost, lunsj og mellommåltid kan du ha 2-3 alternativer å variere mellom slik at du ikke trenger å tenke så mye på det. Da blir det rutine. Tenk gjennom hva du sliter mest med og hvordan du skal takle det. Jeg slet med spising på kvelden og spiser derfor middag sent og en frukt på kvelden. Da savner jeg ikke noe. Jeg liker konkuranse og var med på Grete Roede-kurs. Ville ikke være den som "tapte" innveiingen og det påvirket uken min. Da hadde jeg også bare en og en uke om gangen. Kanskje noen å "stå til rette for" i en eller annen form kan være noe? Fortsett med trening! 😊 Anonymkode: 5e3b7...53c 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Du kan jo prøve forskjelilge kryddertyper. Jeg klarte å gå ned i vekt (samt at jeg nå spiser mere enn før) fordi jeg bruker krydder. Krydderet gjør at forbrenninga øker. Epler hjelper visstnok også. Anonymkode: a9a9c...469
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Meld deg inn i MyFitnessPal. Kjøp en matvekt. Meld deg på Pinterest og lagre sunne oppskrifter. Gå i butikken (mens du er mett) og handle inn sunne matvarer. Anonymkode: d5185...bb4 1
skruf Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Supert at du har kommet i gang med trening, men kosthold er det som er viktigst når du skal ned i vekt. Du kan gjøre enkle grep uten å sette deg selv på en nazidiett. F.eks: bytt ut brødskiver med grove knekkebrød (ryvita er bra f.eks), få inn mere grønnsaker i kosten (masse grønnsaker til middag). Bytt ut pasta til fullkornvariantene. Plukk ut en uvane om gangen. F.eks hvis du spiser honnikorn hver dag så kutt det ut. Ikke ta alt på en gang, da vil du sprekke. Spiser du yoghurt hver dag så kutt ut den som neste prosjekt (masse sukker i yoghurt). Ikke vær redd for fett. Kroppen trenger fett. Men velg det sunne fettet. Laks og avokado har masse sunt fett i seg. Lag mat fra bunnen selv, dropp hel og halvfabrikata. Vær obs på skjulte kalorier i drikke. Juice, alkohol, saft... Vann er den beste tørstedrikken. Lag gjerne opp ei mugge med vann der du putter oppi f.eks sitron, appelsin, jordbær eller agurk og sett i kjøleskapet. Da har du alltid frisk drikke med god smak klart. Hvis du er vant til å drikke brus så kan du kjøpe deg kullsyremaskin og lage deg brus med funlight. Ha alltid oppskjærte grønnsaker i kjøleskapet. Gulrot i staver som står i et litermål med vann er veldig godt å knaskre på hvis du er i snavlehumør og bare har lyst på noe. Det er masse gode bær å få kjøpt nå. Jordbær, bringebær, blåbær med vaniljekesam eller limekesam på er dødsgodt! 4
Pringle Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 De fleste av oss spiser nok snacks selv om vi ikke er sultne, og av og til mat også, selv om vi ikke er sultne, men bare fordi det er der, vi blir tilbudt, vi ikke har noe annet å gjøre osv, men også av høflighet og gammel vane. Det kan være en stor hjelp å tenke over hvorfor man spiser - er jeg sulten, eller har jeg i det minste lyst på dette, akkurat nå? En struktur på matinntaket kan være bra. Alt kommer an på hva du mener med "streng". Å ha noen "spiseregler" er nyttig, men de skal ikke være for rigide - av og til må man gjøre unntak selv fra de beste regler. Jeg ville ikke uten videre anbefale ferdig oppsatte matplaner eller matkasser; noe av målet med å forbedre matvanene sine er å få til varige endringer, og for å få til det, må du gjøre en del jobb selv. Du må også ha en plan og et system som er basert på din egen smak og din egen timeplan og ditt sosiale liv. Disse faktorene vil komme til å endre seg, og du trenger å kunne endre planen din med dem. En oppsatt plan, hvor du forsøker å følge noen andres tankegang, vil være veldig utfordrende, du kommer til å bruke masse tankekraft og viljestyrke for å tilpasse deg til regler du ikke helt skjønner hensikten med, du må i beste fall måtte endre masse for å få den til å passe deg, og du vil ikke ha lært noe som helst. Denne innsatsen er bedre anvendt på å sette opp din egen plan. Uansett om du lager din egen eller velger en annens, må du følge den for at den skal ha effekt, og du har større sjanse for å lykkes om du setter opp din egen. Andre mennesker kan ha god greie på ernæring, men dårlig greie på deg og ditt liv. Ernæring for friske mennesker er dessuten ikke så komplisert som man (de som selger kostplaner) skal ha det til. Du setter lett opp en plan for deg selv. De fleste har en formening om hva sunn mat er, og du vet hva du liker og ikke liker, så derfor er mitt beste tips: Spis passe store porsjoner, spis variert, la mesteparten av det du spiser være det du mener er sunt, og spis mat du liker. 1
letterbomb Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 Gjennom PT over nett med Julie Rafoss, hadde jeg en kostholdsplan og treningsplan som gikk over seks uker. Gjennom denne perioden fikk jeg bedre kostholdsvaner. Jeg byttet ut pasta med fullkorn for eksempel, jeg spiste mindre porsjoner enn før og så videre. Det kan for eksempel være til hjelp med en kostholdsplan til å begynne med for å finne matvaner du kan leve med. Det fungerer kanskje ikke for alle, men det hjalp meg i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 Jeg tror trikset for varig vektnedgang er å finne ut hva som er sitt problem med nåværende livsstil og kjøre på med små, små endringer. For min del ville det å bytte til fullkornspasta og slutte å drikke kalorier hatt veldig liten effekt. For andre kan det være nøyaktig det som må til. Jeg spiser store porsjoner, spiser utenom måltider og spiser fordi jeg er rastløst. Det jeg må lære meg er mengdekontroll og måltidsvaner. Hvis jeg spiser salat med 250 g laks, en hel avokado og nøtter, så hjelper det ikke at alle ingrediensene er sunne, fordi kaloriinntaket er for høyt. Det som hjelper meg med å ikke snackse er å telle kalorier. Det blir mindre interessant å spise utenom måltider, når det betyr at jeg må kutte ned på middag. Anonymkode: 71210...c91 2
himmeloghav Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 Den 9. juli 2016 at 11.33, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av å være ukomfortabel i min egen kropp. Ingen sommerkjoler ser bra ut på meg i år for å si det sånn. Jeg har kommet godt i gang med treninga, og det går bra. Det er deilig å i det minste føle at jeg har en sterk kropp, men noe slankere er jeg ikke blitt. Jeg skjønner at det er kostholdet jeg må gjøre noe med, men det har vist seg vanskeligere enn det å møte opp på trening. Jeg har lagt merke til at jeg har flere dårlige uvaner som at jeg spiser hvis noen setter mat eller snacks foran meg, selv om jeg ikke er spesielt sulten, og at jeg kan spise av kjedsomhet. Jeg tror jeg trenger ganske strenge rutiner rundt mat dersom jeg skal gå ned. Er det noen som har erfaring med måltider man får sendt hjem, som man spiser og da ikke spiser noe annet? Eller kostplaner hvor man spiser bare sånn og sånn. Til info så veier jeg 73 kg, og er 1.64 cm høy. Min ønskevekt er 63- 64 kg. Anonymkode: 18196...cc3 Det er vel bare å spise mindre eller sunnere varer enn det du gjør i dag og følge med på vekten - justere kostholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå