Gå til innhold

Sprekk i munnviken, blir jo aldri bra! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre uker siden så sprakk plutselig munnviken opp. Ikke tørre lepper eller noe sånt, det ble bare en sprekk. 

Nå er det skikkelig sårt, og det gjør vondt bare jeg skal gape over knekkebrødet. For ikke å snakke om når jeg bruker tanntråd og skal pusse jekslene. 

Har smurt med det som er av lipsyler, pluss eight hour-cream, rosebud-salve, bivoks som jeg kjøpte på Lush. Men det forsvinner jo aldri! 

Noen tips til å få bort munnviksåret/sprekken?

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Er som å lese om meg selv akkurat nå. Har hatt sprekk i viken i 2 måneder. Smørte med alt du nevnte, men bladde frem en Brulidine jeg hadde liggende. Den er på resept, men jeg har smurt systematisk nå morgen og kveld i 3 dager, og det er snart borte! (ENDELIG) Ta en tur til legen og hør om å få den eller lignende på resept. Aner ikke hva det er som har hengt så godt, men brulidine har antibiotika i seg, så det var ikke bare-bare..

AnonymBruker
Skrevet

Det ka være tegn på jernmangel. Har du sjekket det i det siste?

Anonymkode: 4b57b...39f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte hatt problemer med dette. Det jeg gjør nå, når jeg kjenner sprekken kommer i munnviken er å smøre med Corsodyl munnvann fra apoteket flere ganger om dagen. Vet ikke om det er anbefalt, men det funket utrolig bra for meg!

Anonymkode: 6eed3...a5c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk bruidilin-salve liggende, kan prøve den! 

Ikke sjekket jern på evigheter, kunne kanskje ha gjort det også (hvis det er jernmangel så kan det også forklare hvorfor jeg er så innmari trøtt og slapp for tiden), men jeg har aldri tidigere hatt jernmangel. Heller tvert i mot så har jeg alltid hatt veldig høye verdier, og jeg gir både blod og blodplater. 

Corsodyl har jeg ikke, men kan stikke på apoteket idag og kjøpe det inn. Her skal alle råd testes, for dette er både irriterende og vondt. Hadde størknet blod i munnviken da jeg våknet i morges, argh! 

Endret av skruf
AnonymBruker
Skrevet

Kan være tegn på sopp.

Behandles evt v å smøre på Daktacort og bacimycin 4x pr dag i 2 uker.

Anonymkode: 3f679...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får slike om jeg mangler B12. Blir ikke bra uansett mye jeg smører. 

Anonymkode: 86a10...191

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan være tegn på sopp.

Behandles evt v å smøre på Daktacort og bacimycin 4x pr dag i 2 uker.

Går det an å få sopp konsentrert på et så lite område da? Snakk om kanskje 2mm sprekk liksom..

Har ikke sopp ellers i munnen (vet hvordan det ser ut, datteren min fikk det for noen år siden da hun ikke var flink nok til å skylle munnen etter at hun brukte astmamedisin)

Har både daktacort og bacimycin liggende også tror jeg. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får slike om jeg mangler B12. Blir ikke bra uansett mye jeg smører. 

Anonymkode: 86a10...191

Jeg satte faktisk en B12-injeksjon tidligere i uka, da jeg trodde at sprekken kunne komme av det. Tar regelmessig B12. Men sprekken forsvant likevel ikke. 

Endret av skruf
Skrevet

Sleit med det samme i en god stund, såret sprakk opp hver gang jeg smilte.  Fikk beskjed av legen å kjøpe sånn gel som mødre bruker på nipler i forbindelse med amming. Tok fire dager med den så var det i orden :)

Skrevet
1 minutt siden, Rørleggerfrue skrev:

Sleit med det samme i en god stund, såret sprakk opp hver gang jeg smilte.  Fikk beskjed av legen å kjøpe sånn gel som mødre bruker på nipler i forbindelse med amming. Tok fire dager med den så var det i orden :)

Det skal også testes ut! Purelan tror jeg den heter. 

Skrevet

Hadde også samme problem i over et år (!!). Kjøpte Vitapam på apoteket og såret var borte på et par dager. Smurte morgen og kveld. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, skruf skrev:

Går det an å få sopp konsentrert på et så lite område da? Snakk om kanskje 2mm sprekk liksom..

Har ikke sopp ellers i munnen (vet hvordan det ser ut, datteren min fikk det for noen år siden da hun ikke var flink nok til å skylle munnen etter at hun brukte astmamedisin)

Ikke meg du spør, men en jeg kjenner opplevde faktisk dette. Hun gikk i mange uker med sprekker i munnvikene som ikke ville gro. Fastlegen trodde det var en slags eksem, så hun fikk salver for det, men disse fungerte ikke. Så hadde hun sitt årlige besøk hos tannlegen, som mente det var sopp. Tror det var Daktacort hun fikk utskrevet, og etter en ukes tid forsvant det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Man kan ha litt sopp i munnen uten at du sekvenser ser det. Tannlegen sier jeg har litt sopp, mens ønh legen min ikke er opptatt av soppen.

Jeg har også hatt sopp i munnviken, men mulig det var litt mer enn et par mm. 

Skrevet

Blir en skikkelig handletur på apoteket idag :) 

Takk for alle tips og råd!

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en kortisonkrem morgen, kveld og ettermiddag. Da forsvinner det etter er par dager. Ellers har jeg begynt på B vitaminer og da har problemet forsvunnet. 

Anonymkode: 9e3bf...92e

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet
På 9.7.2016 den 10.15, skruf skrev:

Blir en skikkelig handletur på apoteket idag :) 

Takk for alle tips og råd!

Vet at dette er en stund siden, men hvis du enda er der og husker dette: Fikk du det bort? Hva hjalp?

Anonymkode: 503a9...273

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette er en stund siden, men hvis du enda er der og husker dette: Fikk du det bort? Hva hjalp?

Hei! 

Hvis jeg ikke husker helt feil så brukte jeg purelan (sånn salve mot såre brystvorter)

Men, ikke lenge etter at jeg skrev dette innlegget så ble jeg skikkelig syk, og det ble oppdaget at jeg har en betennelsessykdom i tarmen. I etterkant av dette så har jeg fått munnsår hver gang jeg får et oppbluss av sykdommen. Får forsåvidt også sår inni munnen når jeg blir syk. 

Så jeg tror det var den magesykdommen som var den underliggende årsaken til munnsåret. 

Men prøv purelan, den virker veldig godt :) 

Skrevet
23 minutter siden, skruf skrev:

Hei! 

Hvis jeg ikke husker helt feil så brukte jeg purelan (sånn salve mot såre brystvorter)

Men, ikke lenge etter at jeg skrev dette innlegget så ble jeg skikkelig syk, og det ble oppdaget at jeg har en betennelsessykdom i tarmen. I etterkant av dette så har jeg fått munnsår hver gang jeg får et oppbluss av sykdommen. Får forsåvidt også sår inni munnen når jeg blir syk. 

Så jeg tror det var den magesykdommen som var den underliggende årsaken til munnsåret. 

Men prøv purelan, den virker veldig godt :) 

Oi!

Tusen takk for svar, selv om det ikke var det mest oppløftende!

Håper det går bra med deg!

Takk for tips! :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...