Gå til innhold

Ofte forkjølet - hvordan forebygge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min er veldig ofte forkjølet (hele pakka: hosting, nysing, svetting, vondt i kroppen, snørr), og jeg er muligens mer lei enn han. Når man googler foreslår folk all mulig slags vidunderkurer, men legene (på nett altså) ser ut til å være mer nøkterne, og sier at det er normalt for noen, og at hadde noe hatt beviselig effekt så hadde det blitt solgt på apotek, ikke helsekost. Og det er jeg jo enig i... 

Men er det likevel noe man kan gjøre, som har dokumentert effekt? Mannen tar D-vit tilskudd etter påvist mangel + omega 3. Er det noen (dokumentert) hensikt i å ta C-vitaminer når blodprøver ikke viser mangel på det? 

Han har også lett forhøyet CRP, men ikke noe legen vil følge opp. Vil ikke det bidra til oftere forkjølelse? 

Han har sjekket seg hos øre/nese/hals-lege. 

Han blir ofte syk etter jobbreise, så jeg mistenker det er kombinasjonen flyreise og stress som gjør han syk. Er det noe han kan gjøre for å forebygge, eller må vi bare godta at slik er han? 

Anonymkode: 9743a...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner å bli ganske bra bevis for at sink acetat, særlig i sugetablettform, kan korte ned varighet på forkjølelse og symptomer ganske kraftig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4359576/

Jeg tror det er litt vanskelig å finne akkurat den typen sugetablett de brukte i studiene her til lands, men andre former for sink i sugetablett skal også hjelpe litt. Skal si fra om jeg finner mer.

Hvordan ser kostholdet ut? Har han tatt blodprøver er det kanskje i boks. 

Anbefaler også å drive med en eller annen form for trening jevnlig for å forebygge sykdom og senke stress. Finn gjerne også andre måter å takle stress på, dette kan variere mye hva som funker best (trening, mindfulness, et eller annet utløp).

Og sørg for god hygiene, kanskje særlig når han er ute og reiser. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndhygene er alfa og omega for å unngå virus som forkjølelse. Er mannen din flink til å vaske seg grundig(!) på hendene før han spiser, etter dobesøk, når han kommer hjem etter å ha vært ute ol.. God håndhygiene er den enkleste form for smittevern.

Om han stadig blir forkjølet kan det også være en ide å sjekke immunsforsvaret, det er en enkle blodprøve. Eller så kan det hende han har en form for allergi, type høysnue. Er han sjekket ifht støvmidd f.eks?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar han seg mye i ansiktet? Veldig lett å bli syk om man stryker seg ofte på skjegget, piller seg i nesen, støtter hodet med hendene osv, da kommer bakterier og virus seg fra hendene og inn i systemet. Vaske hender som sagt, hver gang han kommer hjem bør han gå rett på badet. Vaske seg på hendene før han spiser ute kan også være lurt

Hygiene er det beste botemiddel

Anonymkode: f3d2f...495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en vel kjent sak at man holder seg friskere dersom man ikke fryser eller er kald. Da angriper virusene ikke så lett som om en fryser eller er kald ofte. 

En annen vel kjent sak er at personer som oppholder seg i bygg med fuktskader og dermed muggsopper oftere blir forkjølet, med mer langvarige forkjølelser. 

Men hva mener du med ofte? 3 til 4 forkjølelser årlig er innenfor normalen.

Anonymkode: 1d61e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress og for mye å gjøre har jeg merket kan være en utløsende faktor. Så rett og slett å redusere krav og aktiviteter kan virke forebyggende, hvis det er mulig. Det er også lett å bli smittet på fly da det er den samme luften som sirkulerer i kabinen hele turen.

Når han er sjekket for vitaminmangel og tar tilskudd der det er nødvendig har han gjort mye. Er han flink til å slappe av og ta hensyn til seg selv? Her tåler vi jo veldig forskjellig belastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en vel kjent sak at man holder seg friskere dersom man ikke fryser eller er kald. Da angriper virusene ikke så lett som om en fryser eller er kald ofte.

Anonymkode: 1d61e...1ce

Kjent sak? Siste jeg hørte om det er at man hadde ubekreftede hypoteser.

Anonymkode: f3d2f...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har merket enorm forskjell på sykdomsmengde etter at jeg begynte å ta omega-3 og multivitaminer. Nå er det over halvannet år siden sist jeg måtte ta antibiotika, ellers har jeg som regel hatt minimum en kur i året. Jeg har aldri hatt påviste mangler, men har lagt i nedre del av normalsjiktet. Det er nok rett og slett ikke nok for meg på individuell basis. 

Anonymkode: 2ba60...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sverger mannen i huset som har diabetes 1 (og dermed nedsatt immunforsvar) til Chaga-te. Kan bestilles på nett, stappfullt av antioksidanter.

Anonymkode: b229e...05e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fiber har en god effekt på immunforsvaret, så han bør definitivt få i seg mer kostfiber og generelt mer grønnsaker.

Før ble jeg snørrete hver måned og ordentlig dårlig flere ganger i året, men så begynte jeg å spise minimalt med kjøtt og veldig mye mer grønnsaker. Nå har jeg ikke vært syk på fem år, med unntak av én forkjølelse for to år siden.

Anonymkode: 31e68...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode innspill. Kostholdet hans er dessverre dårlig, det er kun til middag han får i seg grønnsaker (frukt og bær spiser han ikke). Er jo ikke så enkelt å tvangsfore en voksen mann... 

Håndhygiene kan han sikkert også bli bedre på, godt innspill! Han er ikke en stressa mann til vanlig, men hater å reise så det gjør han nok stressa samtidig som flylufta kanskje ikke er helt ideell. Kan prøve å pushe på han antibac når han reiser. 

Mye å tenke på hvertfall, takk skal dere ha! :)

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke sånn at litt høy CRP fører til forkjølelse, snarere heller at forkjølelse medfører litt forhøyet CRP. 

Anonymkode: 3e1ad...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at litt høy CRP fører til forkjølelse, snarere heller at forkjølelse medfører litt forhøyet CRP. 

Anonymkode: 3e1ad...edd

CRP var forhøyet på et tidspunkt han ikke var syk, så mistanken er at han alltid har litt forhøyet CRP (hver gang den er sjekket, av ulike årsaker, har den vært høy, og mannen mener det alltid har vært sånn). Sier ikke det at det er en (liten)  infeksjon i kroppen? Så jeg tenker at hvis kroppen alltid jobber mot en infeksjon er den mindre i stand til å bekjempe forkjølelse? 

Ikke at det er så viktig, han må tydeligvis bare leve med litt høy CRP, så det er jo ikke den vi kan gjøre noe med. Da blir det bare ekstra viktig med håndhygiene etc. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

God håndhygiene og inntak av solhatt-tinktur, C-vitaminer, og hvitløk, chili med litt gulrot i buljong fungerer for meg hver gang jeg merker et snev av begynnende vondt i halsen. Er aldri forkjølet mer, hvis jeg ikke utsetter meg for blant annet katter som jeg reagerer sterkt allergisk på. Da kan jeg bli satt ut i flere måneder med hoste.

Anonymkode: 7127a...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håndhygiene er alfa omega. Sleit selv med hyppige forkjølelse. Startet med å slutte å ta meg i ansiktet og vasket hendene med en gang jeg kom hjem inn døra og alltid før jeg spiste, jeg stappet ikke engang en tyggis i munnen før hendene var nyvasket. Nå er jeg ikke forkjølet en gang i året engang.

Anonymkode: fdc34...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal da ikke ha konstant forhøyet CRP. Da er noe feil.

Anonymkode: abdef...fcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...