AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #1 Skrevet 8. juli 2016 Hvor strenge er reglene rundt denne ferskvaredisken egentlig? Jeg er helt sikkert veldig naiv altså. Jeg flyttet tilbake til Norge for snart 1 år siden, og visste ikke engang om de uskrevne reglene at ferskvaren stengte 1 time før butikken. Men jeg skulle handle i en Coop Mega nå i kveld og kom kvart over åtte. Butikken stenger kl 21.00. Jeg hadde så inmari lyst på et par av de vårrullene som ligger i "ferskvaredisken". Altså sånne til stykkpris. Ikke oppvarmet. Aldri har de vært oppvarmet. Men jeg fikk til svar av betjeningen at det var helt umulig for meg å kunne få. Hun hadde nemlig ikke lov å gå bak disken uten å skifte til andre klær. Er det virkelig så strengt? Jeg forstår prinsippet med matsikkerhet og alt det der, men må innrømme at det høres helt ko-ko ut når det er så rigide regler. Jeg lurer på hvordan jeg har overlevd flere år i sørlige Europa og til og med i Afrika! Men det var en digresjon. Jeg har bare opplevd at servicen i denne butikken ikke har vært strålende for å si det sånn. Utgåtte matvarer i frysedisken (utgått på 1,5 år til og med...), og generelt ikke overstrømmende betjening. Så jeg lurer bare på om de var lite serviceinstillte eller om det virkelig ikke er lov å gå bak disken uten riktige klær. Anonymkode: c695b...5d4 1
Frøken888 Skrevet 8. juli 2016 #2 Skrevet 8. juli 2016 Når ferskvarediskene stenger er forskjellig fra butikk til butikk, men syns ikke noe om at de stenger tidligere enn resten av butikken. Er en uting og ikke noe hyggelig for de som jobber der og kundene som vil handle. Reglene i en ferskvare er så strenge som du opplevde ja. Det blir strengere for hvert år og har forandret seg mye regelmessig de siste ti årene jeg har jobbet som fiskeansvarlig. Noen regler er uforståelig og andre er jo fordi reglene i Norge er vanvittige strenge Litt i overkant til hysteri. Dette er også kundene med på å lage så ikke bare Mattilsynet og butikkenes eiere som lager regler på måfå. Den ansatte var nok litt vanskelig syns jeg da de burde ha engangs "frakker/luer" tilgjengelig noe min butikk har. 2
globalagogo Skrevet 10. juli 2016 #3 Skrevet 10. juli 2016 Hvis ferskvaren skal være åpen like lenge som butikken, så må den ansatte være igjen i flere timer etter stengetid. Mat skal pakkes inn, fiskedisken skal pakkes forsvarlig og all isen skylles ned, full nedvask. Varmeskapet må få avkjølt seg før man kan vaske det. Alle fatene og beholderne til mat/pålegg/supper/gryter må vaskes, kanskje maskina blir full så den ansatte må vente til to hele vaskemaskiner er gått. Gulvet skal vaskes, all søppel skal ut, man skal desinfisere kjøttskjæremaskina og kjølerommet skal være ryddet og klart til neste dag. Brødvarene kastes/gis bort til de som trenger det, og brødskapet støvsuges og vaskes, brødskjæremaskina tømmes og vaskes, samt selvfølgelig salatbaren dersom butikken også har dette. Neste gang du lurer på hvorfor ferskvaren stenger tidligere enn butikken så kan du lese innlegget mitt på nytt. Klistre det på kjøleskapet, kanskje. Ps. Vet ikke hva overstrømmende betjening betyr, men ja nei man kan ikke være 100 stk på jobb hver kveld. Det kan du ta opp med ledelsen eller sjefen selv, hvis du syns det er problematisk å handle uten å ha ansatte rundt deg overalt. Ps2: det med klesskift. Vet ikke om du ser hva butikkansatte gjør, men ja klærne blir skitne! Paller, lift, fruktkasser, vasking og alt mulig gjør at klærne blir skitne. Jeg er glad denne personen ikke gikk inn bak disken for å gi deg noen vårruller, det kan gå på bekostning av hygienen. Det er strengt, men du kan så klart ringe Mattilsynet og klage hvis du vil. 14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #4 Skrevet 10. juli 2016 4 minutter siden, globalagogo skrev: Hvis ferskvaren skal være åpen like lenge som butikken, så må den ansatte være igjen i flere timer etter stengetid. Mat skal pakkes inn, fiskedisken skal pakkes forsvarlig og all isen skylles ned, full nedvask. Varmeskapet må få avkjølt seg før man kan vaske det. Alle fatene og beholderne til mat/pålegg/supper/gryter må vaskes, kanskje maskina blir full så den ansatte må vente til to hele vaskemaskiner er gått. Gulvet skal vaskes, all søppel skal ut, man skal desinfisere kjøttskjæremaskina og kjølerommet skal være ryddet og klart til neste dag. Brødvarene kastes/gis bort til de som trenger det, og brødskapet støvsuges og vaskes, brødskjæremaskina tømmes og vaskes, samt selvfølgelig salatbaren dersom butikken også har dette. Neste gang du lurer på hvorfor ferskvaren stenger tidligere enn butikken så kan du lese innlegget mitt på nytt. Klistre det på kjøleskapet, kanskje. Nettopp! Jobbet selv i butikk i mange år som frukt og grøntansvarlig og jeg misunte ikke dem som jobbet i ferskvaredisk og fiskedisk, det er MYE jobb med vasking og pakking av varer. Anonymkode: b17e3...d4d 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #5 Skrevet 10. juli 2016 3 timer siden, globalagogo skrev: Hvis ferskvaren skal være åpen like lenge som butikken, så må den ansatte være igjen i flere timer etter stengetid. Mat skal pakkes inn, fiskedisken skal pakkes forsvarlig og all isen skylles ned, full nedvask. Varmeskapet må få avkjølt seg før man kan vaske det. Alle fatene og beholderne til mat/pålegg/supper/gryter må vaskes, kanskje maskina blir full så den ansatte må vente til to hele vaskemaskiner er gått. Gulvet skal vaskes, all søppel skal ut, man skal desinfisere kjøttskjæremaskina og kjølerommet skal være ryddet og klart til neste dag. Brødvarene kastes/gis bort til de som trenger det, og brødskapet støvsuges og vaskes, brødskjæremaskina tømmes og vaskes, samt selvfølgelig salatbaren dersom butikken også har dette. Neste gang du lurer på hvorfor ferskvaren stenger tidligere enn butikken så kan du lese innlegget mitt på nytt. Klistre det på kjøleskapet, kanskje. Ps. Vet ikke hva overstrømmende betjening betyr, men ja nei man kan ikke være 100 stk på jobb hver kveld. Det kan du ta opp med ledelsen eller sjefen selv, hvis du syns det er problematisk å handle uten å ha ansatte rundt deg overalt. Ps2: det med klesskift. Vet ikke om du ser hva butikkansatte gjør, men ja klærne blir skitne! Paller, lift, fruktkasser, vasking og alt mulig gjør at klærne blir skitne. Jeg er glad denne personen ikke gikk inn bak disken for å gi deg noen vårruller, det kan gå på bekostning av hygienen. Det er strengt, men du kan så klart ringe Mattilsynet og klage hvis du vil. Men i all verdens land og rike. Her fikk jeg jammen meg en leksjon ja! Forhåpentligvis blir ikke dette provoserende (for det er det ikke ment å være), men helt ærlig så er jeg som kunde ikke så opptatt i arbeidsoppgavene til hver enkelt av de ansatte i butikken jeg handler. Like lite som jeg behøver å vite hva slags oppgaver jobben til bankfunksjonæren jeg kontaktet forrige uke er, hva forsikringsagenten som ringte meg er eller hva personal eller markedsansvarlig i klesbutikk-kjeden er. Det jeg egentlig ønsker å vite er når jeg kan handle i butikken, og hva jeg kan forvente å få handlet der. Så om de stenger den disken 1 eller 3 timer før kassen stenger, så er det egentlig ikke så viktig. Det som var irriterende der og da, var at jeg ikke visste at de stengte 1 time tidligere. Jeg har handlet hos andre butikker hvor ferskvaredisken ikke har gjort det. Derfor hadde det kanskje vært en god idè å informere om dette slik at kundene visste hva de kan og ikke kan handle til ulike tidspunkt. Det har ikke denne butikken gjort, så hvorfor skulle jeg vite dette da jeg dro hjemmefra? Jeg tenkte ikke over hva slags arbeidsoppgaver de i disken har og resonnerte meg frem til at de sikkert måtte stenge tidligere. Dette er jo egentlig arbeidsgiver sitt ansvar. Jeg forstår det. Men det er unødvendig å gå av hektene for å forklare det synes jeg. Og nei - jeg behøver på ingen måte å skrive ut innlegget ditt å henge på kjøleskapsdøra. Det går helt fint uten! Jeg har heller ikke tenkt å ringe Mattilsynet siden de har veldig lite å gjøre hvordan arbeidsgiver legger opp butikkdriften sin rundt åpningstider og timebetaling for de ansatte. Det er vel en aldri så liten overdrivelse å skrive at man ikke kan ha "100 ansatte"... For meg holder det i massevis at betjeningen i en servicebedrift kan svare på en helt vanlig og hyggelig måte. Om de svarer når man sier "hadet" er det helt klart et pluss også. Det kan høres ut fra innlegget ditt som at du har noen issues med akkurat dette tema. Det beklager jeg. Selv jobber jeg også i serviceyrket og i min stilling har jeg arbeidsoppgaver som også inkluderer rydding og rengjøring selv om det ikke er direkte relatert til selve yrket. Og jeg blir ikke irritert på kunden av den grunn. Det er evt. noe mellom meg og arbeidsgiver. TS Anonymkode: c695b...5d4 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jobbet selv i butikk i mange år som frukt og grøntansvarlig og jeg misunte ikke dem som jobbet i ferskvaredisk og fiskedisk, det er MYE jobb med vasking og pakking av varer. Anonymkode: b17e3...d4d Men det er vel mer en sak mellom arbeidsgiver og ansatt og ikke kunden. For meg som kunde er det det samme hvem som vasker og rydder, bare jeg vet når jeg kan handle der. Anonymkode: c695b...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 Du virker jo totalt urimelig og temmelig umoden, TS. At du ikke er så opptatt av arbeidsoppgavene i en ferskvaredisk er helt ok, men at du ikke klarer å skjønne at dette betyr at den stenger tidligere er jo helt bak mål. Nå har du lært til en annen gang du skal handle i en ferskvaredisk. Eller så kan du jo bare lage maten selv? Anonymkode: 07e56...09e 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 Men i all verden? Det TS lurte på, var: Er det virkelig sant at de ansatte ikke har lov å gå bak disken uten å skifte? Grunnen til at hun lurte, var at hun tidligere har opplevd dårlig service i denne forretningen - så hun undret på om dette var lovpålagt eller manglende service. Samt at hun kunne tenke seg at forretninger opplyser bedre om når man kan forvente at de ulike avdelingene er åpne. Anonymkode: 4230b...65d 9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men i all verden? Det TS lurte på, var: Er det virkelig sant at de ansatte ikke har lov å gå bak disken uten å skifte? Ja, det er sant. Det handler om hygiene og matsikkerhet. Anonymkode: 07e56...09e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker jo totalt urimelig og temmelig umoden, TS. At du ikke er så opptatt av arbeidsoppgavene i en ferskvaredisk er helt ok, men at du ikke klarer å skjønne at dette betyr at den stenger tidligere er jo helt bak mål. Nå har du lært til en annen gang du skal handle i en ferskvaredisk. Eller så kan du jo bare lage maten selv? Anonymkode: 07e56...09e Unskyld meg,men hvor er dere handler hen? Jeg har aldri opplevd at ferskvare disken har blitt stengt før butikken stenger-jeg har jobbet på Ultra og på Meny,og ja det var en jævlig jobb å bli ferdig til 2130, men vi hadde åpnet til stengetid alså kl 21, men vi begynte å små rydde en liten stund før stengetid. MEN hvis en kunde kom å spurte om noen så selfølgelig fikk de hva de spurte om! Såpass kundeservice hadde vi og ledelsen hadde ikke vært fornøyd om vi hadde nektet kunder varer! Anonymkode: 03679...90d 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri opplevd at ferskvare disken har blitt stengt før butikken stenger-jeg har jobbet på Ultra og på Meny,og ja det var en jævlig jobb å bli ferdig til 2130, men vi hadde åpnet til stengetid alså kl 21, men vi begynte å små rydde en liten stund før stengetid. MEN hvis en kunde kom å spurte om noen så selfølgelig fikk de hva de spurte om! Poenget er at det ikke var noe bak disken da TS spurte, det skjønner du vel? Anonymkode: 07e56...09e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 Jeg jobber i ferskvaren, på meny. Vi begynner å kaste mat fra varmeskapet kl 21 (butikken stenger 23). Etter det er det fult kjør med vasking, nedpakking og rydding, men vi er alltid en ansatt i ferskvaren frem til stenging så du som kunde kan komme å kjøpe alt vi pleier å ha i diskene. Det er bare ryddet vekk så man må spørre. (Får ofte spørsmål fra stressende kunder som lurer på om vi stenger snart når jeg begynner å pakke ned, neida sier jeg vi har oppe i 2 timer til. Og da lurer de jo på hvorfor jeg pakker ned så tidlig. Men vi ansatte slutter når butikken stenger, så vi er nødt til å begynne så tidlig) Anonymkode: 7bec8...0d0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #13 Skrevet 10. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i ferskvaren, på meny. Vi begynner å kaste mat fra varmeskapet kl 21 (butikken stenger 23). Etter det er det fult kjør med vasking, nedpakking og rydding, men vi er alltid en ansatt i ferskvaren frem til stenging så du som kunde kan komme å kjøpe alt vi pleier å ha i diskene. Det er bare ryddet vekk så man må spørre. (Får ofte spørsmål fra stressende kunder som lurer på om vi stenger snart når jeg begynner å pakke ned, neida sier jeg vi har oppe i 2 timer til. Og da lurer de jo på hvorfor jeg pakker ned så tidlig. Men vi ansatte slutter når butikken stenger, så vi er nødt til å begynne så tidlig) Anonymkode: 7bec8...0d0 vi sluttet en halvtime etter stengetid på ultra og meny, og det er slikt vi gjorde det, vi hadde egentlig ikke lov,men vi begynte også pakke ned varmskapet og diskene en halvtime før stenge tid, 2 timer før synes faktisk jeg er ganske drøyt. hard arbeid på slutten av dagen og mye å vaske og rydde,men vi klarte alltid å være ferdig til 2130 da arbeidsdagen var ferdig for alle jobbet på spreng for bli ferdig. Anonymkode: 03679...90d
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #14 Skrevet 10. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi sluttet en halvtime etter stengetid på ultra og meny, og det er slikt vi gjorde det, vi hadde egentlig ikke lov,men vi begynte også pakke ned varmskapet og diskene en halvtime før stenge tid, 2 timer før synes faktisk jeg er ganske drøyt. hard arbeid på slutten av dagen og mye å vaske og rydde,men vi klarte alltid å være ferdig til 2130 da arbeidsdagen var ferdig for alle jobbet på spreng for bli ferdig. Anonymkode: 03679...90d Nå er vi 1 person på jobb fra kl 20 til 23. Men det gjøres vel forskjellig i butikker. Hvis vi jobber overtid når ting har vært litt kaotisk så får vi ikke betalt etter kl 23 så det har vi sluttet med... Men nå bare jobber jeg der, skal sies at jeg ikke har så mye å si når det kommer til hvordan vi gjør ting. Anonymkode: 7bec8...0d0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #15 Skrevet 10. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er vi 1 person på jobb fra kl 20 til 23. Men det gjøres vel forskjellig i butikker. Hvis vi jobber overtid når ting har vært litt kaotisk så får vi ikke betalt etter kl 23 så det har vi sluttet med... Men nå bare jobber jeg der, skal sies at jeg ikke har så mye å si når det kommer til hvordan vi gjør ting. Anonymkode: 7bec8...0d0 Det er for dårlig, vi var 1 i fiskedisken, 1-2 i kjøtt disken og 3 stk i delikatessen, og en i bakeriet. og dette gjelder 1 utra butikk og 2 meny butikker som jeg har jobbet, og det er stort sett det i andre matbutikker som har en ferskvaredisk her jeg bor og nærheten. Anonymkode: 03679...90d
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #16 Skrevet 10. juli 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at det ikke var noe bak disken da TS spurte, det skjønner du vel? Anonymkode: 07e56...09e Nei ikke bak, men hun jeg spurte stod foran/ved siden av disken. Det var derfor det falt meg naturlig å spørre vedkommende. TS Anonymkode: c695b...5d4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #17 Skrevet 10. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke bak, men hun jeg spurte stod foran/ved siden av disken. Det var derfor det falt meg naturlig å spørre vedkommende. Så lenge den ansatte ikke jobbet bak disken burde du fint ha skjønt at hun ikke kunne hoppe bak der uten egnede klær. Anonymkode: 07e56...09e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #18 Skrevet 10. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for dårlig, vi var 1 i fiskedisken, 1-2 i kjøtt disken og 3 stk i delikatessen, og en i bakeriet. og dette gjelder 1 utra butikk og 2 meny butikker som jeg har jobbet, og det er stort sett det i andre matbutikker som har en ferskvaredisk her jeg bor og nærheten. Du kan jo ikke sammenligne en svær Ultra-butikk med andre steder på den måten. Anonymkode: 07e56...09e 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #19 Skrevet 10. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for dårlig, vi var 1 i fiskedisken, 1-2 i kjøtt disken og 3 stk i delikatessen, og en i bakeriet. og dette gjelder 1 utra butikk og 2 meny butikker som jeg har jobbet, og det er stort sett det i andre matbutikker som har en ferskvaredisk her jeg bor og nærheten. Anonymkode: 03679...90d På en vanlig hverdag? vi er 2 stk fra 16 til 20 på lørdager.. kan blir veldig hektisk. Da begynner vi å rydde og vaske kl 18. Kanskje du jobbet på en av disse store ferskvarene i oslo? Dette er en "vanlig" Meny butikk. Anonymkode: 7bec8...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #20 Skrevet 10. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så lenge den ansatte ikke jobbet bak disken burde du fint ha skjønt at hun ikke kunne hoppe bak der uten egnede klær. Anonymkode: 07e56...09e Hvis man har jobbet med dette før eller jobber med det, så ja da burde man å skjønt det, men nei som en vanlig kunde, med null erfaring om yrket,da burde man ikke forvente at de skal skjønne det, dummeste jeg noen gang hørt. Anonymkode: 03679...90d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå