Gå til innhold

Har noen klart å snu en negativ sosial spiral?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som følge av at jeg har vært mye alene med barna, har jeg etter hvert blitt sittende mye alene på kveldene. Har mange bekjente, men etter hvert havnet i en situasjon der jeg innser at jeg er litt ensom.

Har noen tips til hvordan snu en sånn situasjon? Er det i det hele mulig? (Når man har kjørt seg inn i et mønster).

Anonymkode: cc5ec...ef7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er i samme situasjon selv, kjenner jeg savner å ha en god venninne og prate med og ikke bare overfladisk smalltalk med bekjente. Jeg har veldig lyst til å snu spiralen men merker at det er vanskelig som voksen å finne nye venner.

Anonymkode: c6a2e...dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt mulig å snu. Min mor satt alene på kjøkkenet og røykte og la kabal i 20 år eller noe, og så plutselig fant hun ut at hun måtte slutte å vente på at faren min skulle bli med henne på ting som hun hadde lyst til, hun begynte å reise på turer til utlandet, tok språkkurs og var med bondekvinnene lokalt på forskjellige ting. Da han døde flyttet hun til et nytt sted, fikk flere venninner og ny kjæreste, og fortsatte å reise på turer. Da var hun 60.

Anonymkode: c2dfa...222

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Kjekt å vite at det kan snu.

Anonymkode: cc5ec...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men blir mer og mer vanskelig å finne nye venner, bor på nytt sted med ny mann og er ensom. Sitter hjemme alene mye da han jobber endel og jeg bare jobber halv tid. Vi er i midten av 40åra og er sjelden ute på noe.

Har forsøkt å invitere folk på en øl eller grillings men det er dårlig respons. Vi har skolebarn begge to men ingen av de andre foreldrene er interessert i kontakt utover foreldremøtene. Ingen av våre kollegaer er sosiale utenom jobben. 

Hvordan få nye venner? 

Det finnes ingen foreninger eller sånt her som jeg kan melde meg inn i heller. Dette er ett lite sted og virker som det ikke slippes inn innflyttere.

Anonymkode: d1e4a...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎13‎.‎07‎.‎2016 at 9.43, AnonymBruker skrev:

Men blir mer og mer vanskelig å finne nye venner, bor på nytt sted med ny mann og er ensom. Sitter hjemme alene mye da han jobber endel og jeg bare jobber halv tid. Vi er i midten av 40åra og er sjelden ute på noe.

Har forsøkt å invitere folk på en øl eller grillings men det er dårlig respons. Vi har skolebarn begge to men ingen av de andre foreldrene er interessert i kontakt utover foreldremøtene. Ingen av våre kollegaer er sosiale utenom jobben. 

Hvordan få nye venner? 

Det finnes ingen foreninger eller sånt her som jeg kan melde meg inn i heller. Dette er ett lite sted og virker som det ikke slippes inn innflyttere.

Anonymkode: d1e4a...9d3

Det er vanskelig på små plasser, men også i byene. Jeg har en nær venninne som fremdeles bor på hjemplassen min, men vil ikke flytte tilbake. Hun sier at man lett blir kjent, men jeg vet at å bli venninner med hennes venninner ikke er gjort på en dag, og det vil kanskje aldri skje selv om vi møtes på felles lag. De andre barndomsvenninnene er sånne jeg hilser på og snakker med når vi møtes tilfeldig, det er hyggelig, men de er ikke nære. Jeg tror mange som har bodd et sted hele livet ikke forstår hvordan det er å komme fra et annet sted eller utenfra, og i tillegg er mange opptatt med facebookoppdateringer og familie.

Anonymkode: f5fba...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig.  Min løsning ble at jeg meldte meg som frivillig til byens årlige festival.  Solgte kaffe og vafler, ryddet osv.  Fikk invitasjon til dugnadsfest.   Året etter ble jeg spurt om å være med å pynte i byen, plante osv.  Noen foreslo å ta en utepils etterpå. 

Siden har det gått slag i slag.  Jeg ble kjent med mange, og fant mine nye venner i dette miljøet.  Nå har jeg en stor venninnegjeng, og passer godt på å følge opp.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...