Gå til innhold

Hva er effekten av litium?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
Jeg skal muligens starte opp med litium behandling, men jeg sliter med å finne informasjon om hva behandlingen egentlig gjør. Har søkt masse på nettet og finner bare informasjon om bivirkningene og at det er en god behandling ved bipolar lidelse. Hva vil dette egentlig si? At det er sett mindre innleggelser, selvmord osv blant de som bruker litium og en kontroll gruppe? Jeg er ønsker å vite mer hvordan det påvirker en i hverdagen. Påvirkes tankekjør, energinivå, søvn etc.? Har tidligere brukt seroquel men sluttet pga kraftig vektøkning og vedvarende trøtthet. Håper noen har erfaringer å dele med meg :) 

Anonymkode: b64fa...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har brukt det i ti år og egentlig aldri merket noe til det ... annet enn at når jeg ser tilbake har jeg vært mer stabil. Ganske genialt :)

Ingen vektøkning, noe tørste (drikk kun vann, så legger du ikke på deg), noen ganger har konsentrasjonen blitt for høy og da kan jeg kjenne meg litt for avflatet og ev få litt skjelvinger. På mitt vanlige nivå har jeg ikke bivirkninger.

Siden jeg føler meg ganske frisk på Lithium og ikke kjenner noen virkning trodde jeg for et par år siden at jeg var frisk og seponerte. Vel, etter et halvt år var jeg dypt deprimert, suicidal og innlagt. Men det er jeg ikke den eneste som har gjort :fnise: I dag kan jeg le av det - og sambo mobber meg. Godt meg galgenhumor.

Anonymkode: 4c1ce...153

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men jeg har allerede lest det. Kanskje jeg kunne formulert meg litt bedre. Lurer på litt mer konkret hva som faktisk blir bedre fysisk/psykisk. 

Da skal du snakke med din psykiater. Ikke ta dette opp på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt det i ti år og egentlig aldri merket noe til det ... annet enn at når jeg ser tilbake har jeg vært mer stabil. Ganske genialt :)

Ingen vektøkning, noe tørste (drikk kun vann, så legger du ikke på deg), noen ganger har konsentrasjonen blitt for høy og da kan jeg kjenne meg litt for avflatet og ev få litt skjelvinger. På mitt vanlige nivå har jeg ikke bivirkninger.

Siden jeg føler meg ganske frisk på Lithium og ikke kjenner noen virkning trodde jeg for et par år siden at jeg var frisk og seponerte. Vel, etter et halvt år var jeg dypt deprimert, suicidal og innlagt. Men det er jeg ikke den eneste som har gjort :fnise: I dag kan jeg le av det - og sambo mobber meg. Godt meg galgenhumor.

Anonymkode: 4c1ce...153

Takk for svar :) På en måte er det jo fint å ha den erfaringen også, for da vet du jo at medisinen er riktig for deg og at den faktisk har en effekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på litt mer konkret hva som faktisk blir bedre fysisk/psykisk. 

Alt!

Du blir mindre suicidal, mindre manisk, mindre deppa osv. Du blir rett og slett utlignet til å føler deg bedre, «normal».

Anonymkode: a8002...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gothminister skrev:

Da skal du snakke med din psykiater. Ikke ta dette opp på KG.

Selvfølgelig skal jeg det, men det er litt vanskelig i sommerferien :)  Tenkte det kunne være fint å høre andres erfaringer når dette er noe jeg bekymrer meg over. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av helsepersonell, samt spekulasjoner og brukerdebatt.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...