Gå til innhold

Å kaste ris på brudeparet

Fremhevede innlegg

Gjest Genevieve
Skrevet
Ja, jeg har hørt at det sveller. Men dør de? Noen som har rapporter el som kan vise til dette? Dette bryr jeg mag faktisk ikke om, før jeg evt ser at dette er sant. Og som noen her skriver: man rydder da opp etterpå!!?

Bryllup og riskasting

Ris som kastes på brudeparet blir ofte etterpå fortært av fugler. Den ukokte risen svulmer opp i fuglemagen, og i verste fall kan fuglen dø. Kast derfor aldri ris på brudepar, bruk heller små helkornfrø eller annet frø som ikke svulmer når det spises.

sakset fra Dyrebeskyttelsen.no

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet
Og han er sånn en som har peiling på sånt., Hvorfor skulle fugler dø av ris???

Stoler du på alt menn forteller deg?

Skrevet

Bryllup og riskasting

Ris som kastes på brudeparet blir ofte etterpå fortært av fugler. Den ukokte risen svulmer opp i fuglemagen, og i verste fall kan fuglen dø. Kast derfor aldri ris på brudepar, bruk heller små helkornfrø eller annet frø som ikke svulmer når det spises.

sakset fra Dyrebeskyttelsen.no

Takk.

Ser de skriver i verste fall. Er mao ikke gitt at de dør, spesielt ikke om man rydder opp.

Forøvrig har jeg inntrykk av at det ikke er så vanlig å kaste ris lenger. Har ikke blitt kastet ris eller annet i de siste 5 brylluppene jeg har vært i.

Kommer nok til å fortsette å kaste ris, jeg.

Gjest Genevieve
Skrevet

Det er ikke en selvfølge at fuglen dør men du påfører den store magesmerter og unødig lidelse.

Men for all del, bare fortsett :roll:

Skrevet

Jeg tror fugler spiser så mye dritt at de nok er vant til litt magebesvær. Tenk på alt avfall folk kaster fra seg som de spiser; alt fra bedervet kjøtt til muggent brød og salte pølser.

Gjest Genevieve
Skrevet
Jeg tror fugler spiser så mye dritt at de nok er vant til litt magebesvær. Tenk på alt avfall folk kaster fra seg som de spiser; alt fra bedervet kjøtt til muggent brød og salte pølser.

Men ikke noe av dette svulmer opp og sprekker i magen til fuglen.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Regner ikke med at gjestene i vårt bryllup, kommer til å kaste ris eller annet. Og vi kommer heller ikke til å oppfordre de til å kaste ting og tang med å lage i stend pakker til de.

Og ris er skadelig for små fuglemager. :wink:

Skrevet
Og vi kommer heller ikke til å oppfordre de til å kaste ting og tang med å lage i stend pakker til de.  

Jeg synes det er merkelig i de tilfeller hvor det er brudeparet som har gjort istand slik. "Se her, vi har gjort istand disse, og vil gjerne at dere kaster dette på oss etterpå". Om noe skal kastes, burde da gjestene ta ansvar for detter selv, mener nå jeg.

Skrevet

Dette bryr jeg mag faktisk ikke om, før jeg evt ser at dette er sant. Og som noen her skriver: man rydder da opp etterpå!!?

Hvem da rydder opp...? Skal du be noen av gjestene dine om å ha med seg feiekost og feiebrett eller skal du gjøre det selv...? Eventuellt leie inn noen feiehjelpere....?

Forøvrig er jeg enig i utsagnene om at dersom gjestene har lyst til å kaste noe som helst ordner de dette selv.

Gjest Genevieve
Skrevet

Folk rydder ikke opp etter seg. Derfor har mange Kirker nedlagt forbud mot riskasting etter vielsen- det og av hensyn til fuglene.

Skrevet

Vi hadde såpebobler og det satte ingen flekker på meg i hvert fall, men tror kanskje at moren min fikk et par småflekker på kjolen sin.

Skrevet

Hvem da rydder opp...? Skal du be noen av gjestene dine om å ha med seg feiekost og feiebrett eller skal du gjøre det selv...? Eventuellt leie inn noen feiehjelpere....?

.

Hvis man ikke ordner at noen rydder opp, synes jeg man bør la være. Ikke gøy med forsøplet kirkeplass, full av konfetti, ris mm. Plassen utenfor tinghuset i Oslo ser innimellom ut som en svinesti.

Man ber da folk gjøre andre tjenester i et bryllup, så jeg hadde ikke sett noe galt i om man ba noen å feie plassen etterpå også. Eller ihvertfall snakket med kirketjener om dette ble gjort og om det var greit.

Skrevet

Å stakkars fuglene...! Jeg tror faktisk ikke de dør hvis de spiser litt ris. DE BLIR sikkert kjempeglade:) Men dere gjør hva dere vil, vi vil iallefall ha MASSE ris:) Hvor mye søppel blir det egentlig av ris? Det er liksom ikke snakk om mange andre ting, og heldigvis spiser fuglene opp denne deilige risen, så vi slipper å rydde!

Skrevet

Stakkars fugler! Og tenk om det var fullt av andres ris og konfetti utenfor kirken når dere kommer ut, ikke så fint det. Å gi gjester små poser med ris og si at de skal kaste på dere høres ikke så bra ut i mine ører.

Gjest Genevieve
Skrevet
Å stakkars fuglene...! Jeg tror faktisk ikke de dør hvis de spiser litt ris. DE BLIR sikkert kjempeglade:) Men dere gjør hva dere vil, vi vil iallefall ha MASSE ris:) Hvor mye søppel blir det egentlig av ris? Det er liksom ikke snakk om mange andre ting, og heldigvis spiser fuglene opp denne deilige risen, så vi slipper å rydde!

Er dette seriøst? :o

Skrevet

De klarer sikkert å rydde opp utenfor når de har en uke på seg...! Fugler er flinke de! Ingen som skal gifte seg samme dagen i den kirken vi skal gifte oss i, så dette går nok helt bra. SERIØST? Ja, klart det!

Skrevet

skal bruke denne risen vi

Skal ha dem i disse posene tror det blir lekkert

Risen koster jo mer enn hva den gjør i mat butikken, men synes alt omtrent med et bryllup er dyrt jeg og 300kr fra eller til?!?

Ser ikke vitsen i at gjestene skal sørge for dette, risen er dyr. Nå vet i alle fall vi at ingen av fuglene får vondt i magene sine.

Skrevet

Fant denne artikkelen på nettet idag om ulike urbane myter:

fugler og ris

Der de konkluderer med at fugler spiser av ris på marken og ikke dør av det, men at det er noe søl å rydde opp i på kirketrappa.

m

Skrevet
De klarer sikkert å rydde opp utenfor når de har en uke på seg...! Fugler er flinke de! Ingen som skal gifte seg samme dagen i den kirken vi skal gifte oss i, så dette går nok helt bra. SERIØST? Ja, klart det!

Synes det er litt småfrekt å forvente at kirketjenere eller andre i kirken skal rydde opp etter dere uansett om de har en uke på seg eller ikke.

Hvis dere absolutt må ha riskasting, så hvorfor ikke kjøpe inn den samme typen ris som maki skal ha? Da slipper dere å risikere å påføre fuglene smerte, kirkens folk trenger ikke bruke masse tid på unødvendig rydding, og dere får den risdusjen dere ønsker dere. Ergo er alle fornøyde. ;)

*Saeria lusker seg stille ut av tråden*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...