Gå til innhold

Vil ikke opp av vogna etter å ha sovet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Gutten min på 16 mnd har de to siste månedene endelig begynt å sove lengre strekk i vogna på dagen. Gjerne opptil 2 timer, uten at jeg trenger å trille tur. Men når han da våkner vil han IKKE opp av vogna. Vi snakker ikke ligge og våkne i 5-10 minutter, nei, han ligger gjerne der i opptil en time. Lengre enn det har jeg ikke prøvd fordi jeg jo til slutt må gi ham lunsj, og da sitter vi ved bordet. Når jeg tar ham opp er det til høylytte protester og gråt, han protesterer bare jeg begynner å ta av regntrekket eller ta tilbake kalesjen. Roer seg ned ila 5-10 minutter med distraksjon, men likevel... Og han er bare sånn med meg og ikke med pappaen, så jeg vet virkelig ikke, en del av meg blir jo nesten trist og tenker at det handler om at han ikke vil komme inn til meg, selv om det kanskje er tullete å tenke sånn.

Han har alltid vært typen som ikke liker å skifte miljø eller aktivitet, og det er aldri populært å slutte med en ting for å begynne på noe annet. Men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre her - er jo deilig at han er fornøyd i vogna, men jeg får likevel dårlig samvittighet for å styre på med andre ting når han er våken.

Kan kanskje fremstå som et luksusproblem, men jeg blir jo bekymret for at det er noe galt, siden jeg aldri har hørt om dette før...

Noen som har opplevd lignende? Bør jeg ta ham opp eller la ham ligge?

Anonymkode: a2769...3ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe galt er det nok ikke :) dersom han skal begynne i barnehagen til høsten ville jeg vent han til å komme opp når han er ferdig med luren sin. Ellers er det vel bare å la han kose seg litt i vogna, men en time er kanskje litt lenge. Går nok snart over 

Anonymkode: 262dc...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn og voksne harr ulikt behov for egentid og fred og ro. Ditt barn ønsker dette tydeligvis etter å ha sovet. Men med så mye soving på dagen, sover han greit på natta? 

Noen barn trenger og  forberedes på at nå skal vi snart gjøre noe annet. Gi han to varsler om at aktiviteten snart skal endres med ett eller to minutters mellomrom og noen få minutter før du avgjør at nå endrer vi. Selv om han kanskje enda ikke forstår varsel om endring så er dette en fin ting å venne seg til for ingen av oss liker vel å bare bli dratt ut av en situasjon der og da? Eller at tven blir slått av midt i en film, som et eksempel. 

Angående vogna etter soving så gå ut og snakk til han og gå inn igjen før du sier at nå skal du få komme inn og få deilig mat, eller noe som passer i din situasjon. 

Anonymkode: b1fdf...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe galt er det nok ikke :) dersom han skal begynne i barnehagen til høsten ville jeg vent han til å komme opp når han er ferdig med luren sin. Ellers er det vel bare å la han kose seg litt i vogna, men en time er kanskje litt lenge. Går nok snart over 

Anonymkode: 262dc...06c

Han skal begynne i barnehagen ja, men akkurat den biten er han ikke så bekymret for. Med alle andre enn meg er det ok å bli tatt opp (nevnte jo pappaen, med samme gjelder besteforeldre, de to-tre gangene det har vært aktuelt siden han begynte med dette).

Takk for svar :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn og voksne harr ulikt behov for egentid og fred og ro. Ditt barn ønsker dette tydeligvis etter å ha sovet. Men med så mye soving på dagen, sover han greit på natta? 

Noen barn trenger og  forberedes på at nå skal vi snart gjøre noe annet. Gi han to varsler om at aktiviteten snart skal endres med ett eller to minutters mellomrom og noen få minutter før du avgjør at nå endrer vi. Selv om han kanskje enda ikke forstår varsel om endring så er dette en fin ting å venne seg til for ingen av oss liker vel å bare bli dratt ut av en situasjon der og da? Eller at tven blir slått av midt i en film, som et eksempel. 

Angående vogna etter soving så gå ut og snakk til han og gå inn igjen før du sier at nå skal du få komme inn og få deilig mat, eller noe som passer i din situasjon. 

Tusen takk for betryggende svar! Ja, i det siste har han sovet veldig godt på natta faktisk, etter at han begynte å sove bedre og lengre på dagen (fra en halvtime tre ganger om dagen til to timer midt på dagen - det var det eneste vi fikk ham til før) har nettene også løst seg. Så selve søvnbehovet tror jeg er tilfredsstilt helt passe.

Vi driver allerede med den typen overganger du snakker om, i tillegg til at vi alltid snakker med ham om hva som er det neste som skal skje idet vi løfter ham vekk fra badekar/lek/TV/spisebord. Det fungerer kjempebra (som i: han roer seg raskere) og er veldig viktig tror jeg! Det er også noe av grunnen til at jeg spør om dette, for på akkurat dette punktet roer han seg ikke noe særlig selv om han får "advarsler". Jeg har troen på at han forstår ganske mye nå, han er jo snart 1 1/2 år gammel, så advarslene er viktige å gi - men å skulle opp av vogna gjør ham likevel lei seg og sint... :icon_frown:

Hmm. Jaja. Han ser jo ikke ut til å "ta noen skade" av det, så jeg håper det løser seg av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han skal begynne i barnehagen ja, men akkurat den biten er han ikke så bekymret for.

Er JEG ikke så bekymret for, skulle det selvfølgelig stå. Tror ikke han tenker særlig mye på barnehagestart selv :fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gi beskjed før du løfter han fra badekaret eller på annen måte griper fysisk inn, med mindre barnet er i fare. Da griper du selvfølgelig inn og stopper før han brenner seg, faller ned et stup osv. 

Sier du i fra samtidig som du griper inn og endrer situasjonen fysisk så "forstyrrer" du han ved å avbryte brått da vil de aller fleste reagere med protest. Barnets protest handler mest sannsynlighet om manglende forutsigbarhet, dermed utvikles og manglende trygghet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør gi beskjed før du løfter han fra badekaret eller på annen måte griper fysisk inn, med mindre barnet er i fare. Da griper du selvfølgelig inn og stopper før han brenner seg, faller ned et stup osv. 

Sier du i fra samtidig som du griper inn og endrer situasjonen fysisk så "forstyrrer" du han ved å avbryte brått da vil de aller fleste reagere med protest. Barnets protest handler mest sannsynlighet om manglende forutsigbarhet, dermed utvikles og manglende trygghet. 

Jeg gjør begge deler, regner med at det er ok?

-TS

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør begge deler, regner med at det er ok?

-TS

Det er mer enn ok - det er akkurat sånn det skal gjøres ;) 

Det er sikkert bare en av disse merkelige fasene som de små driver med. Jeg tipper det forsvinner like plutselig som det dukket opp :) 

Anonymkode: 1234b...410

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...