Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er en jente på 23 år, som er overvektig og jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Kosthold er jo veldig viktig for å gå ned, og jeg jobber med å få gode matvaner og gjør små endringer av gangen. Så er det denne treningen da. Jeg er helt blank på området, jeg har null peiling. Det er jo klart at jeg vet noe, men det blir så uhåndgripelig og det er vanskelig å begynne et sted. Så for å komme i gang og etter hvert få gode treningsrutiner som fungerer og som jeg kan trives med, trenger jeg tips og råd. Man kan lese mye rart på nettet, og jo mer info, jo verre kan det bli. Det eneste jeg ønsker er råd og tips til hva som kan fungere for å bli mindre/stramme opp følgende områder på kroppen:

• Lår 
  • Rygg
  • Mage
  • Armer (spesielt overarmer) 

Det vil altså si at jeg ønsker tips til øvelser som er nyttig for dette. I tillegg er jeg litt nysgjerrig på folks treningsvane, og hvordan treningen legges opp i løpet av en uke. Dersom du har noen tips til det ene eller det andre, eller begge deler, takker jeg for alle bidrag! :)

Anonymkode: 93801...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes et utall øvelser, du kan eksperimentere i det uendelige. Selv vil jeg anbefale å i alle fall starte med baseøvelser, dvs. øvelser som trener store deler av kroppen på en gang. Du vil nok erfare at du ikke trenger spesielle øvelser som isolerer f.eks rompa for å få den strammet opp. Det er ingenting galt med isolasjonsøvelser, men baseløft gir deg "mest trening for penga". Baseløft er knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og pull-ups. Da får du trent alle muskler (bortsett fra leggene, som kan ha godt av litt egen trening).

http://www.bodybuilding.com/exercises/? finner du alle øvelser du kan tenke deg, med enkle instruksjoner.

Når det gjelder kosthold er det jo ørten dietter å velge mellom. Den helt uten tvil aller beste dietten er den du klarer å følge. Hvis du er en som trives med å følge et opplegg til punkt og prikke er det bare å gå for det. Personlig plukker jeg litt her og der og ser hva som funker. Det vil i mitt tilfelle si lite karbohydrater og periodisk faste (spiser ikke frokost eller lunsj). Det er mange "lure" måter å gjøre det på, men ikke fall for den ene nye revolusjonerende metoden som brenner fett og får deg i form raskere enn noensinne - egentlig kan det kokes ned til: tren styrke og spis mer protein. Alt utenom har mindre å si. Selv har jeg pleid å trene fullkroppsprogram, altså alle baseøvelser 3-4 ganger i uka, men jeg har vanskelig for å begrense meg og trenger derfor ofte mer enn to dager på å hente meg inn igjen, så nå har jeg gått over til et splitt-program.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være lurt å få instruksjon fra personlig trener eller noen med erfaring når du skal begynne med styrketrening, spesielt på markløft og knebøy. Rett teknikk er veldig viktig for å unngå skade.

Gjest Rüyalar
Skrevet

Anbefaler deg å lese denne artikkelen fra Fitnessbloggen. Der står det utrolig mye bra som er nyttig for en som er i nybegynnerfasen. Meld deg gjerne inn i forumet til Fitnessbloggen. Det er mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker der, som med glede vil hjelpe deg på vei. :) 

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å begynne på et velprøvd og velkjent nybegynnerprogram for styrketrening. Stronglifts eller Starting Strength er blant de aller mest brukte, og velprøvde. Google, så får du programmet. 

Oppsøk gjerne folk som kan hjelpe deg med øvelsene. Om du ikke har mulighet til dette, er youtube din venn. Les og se masse instruksjoner. 

Begge disse styrkeprogrammene er basert på 3 treninger i uken. 

I tillegg kan du jo jogge litt for å få mer kondisjonstrening. Følg gjerne et program der også, som Couch to 5K. Dette kan du få som app på telefonen din. Det trener folk som aldri har løpt før opp til å klare å løpe 5 km. 

Anonymkode: 2646f...49c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar - jeg skal se nærmere på det dere har foreslått! :)

- ts

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Rüyalar skrev:

Anbefaler deg å lese denne artikkelen fra Fitnessbloggen. Der står det utrolig mye bra som er nyttig for en som er i nybegynnerfasen. Meld deg gjerne inn i forumet til Fitnessbloggen. Det er mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker der, som med glede vil hjelpe deg på vei. :) 

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Støtter denne hvis du vil begynne med styrketrening. Mitt beste tips er å begynne med skikkelig trening, som gir resultater og som du kan leve med. Det er mye morsommere! Ikke et vondt ord om Zumba o.l., men da trener du bare for å huke av for trening mener jeg, ikke for å oppnå noe særlig med resultater.

Evt. løping eller sykkel om du vil trene kondis. 

Begynn med en ting om gangen (styrke eller kondis) og ikke overdriv antall dager med trening. Tre dager er perfekt for det er nok til å få fremgang. Etterhvert, hvis du har lyst, kan du øke antall dager og trene nye ting,

Vær også bevisst hverdagsaktiviteten din og gå mye. Det har større betydning enn du tror!

Anonymkode: 5a5ba...7ac

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne hvis du vil begynne med styrketrening. Mitt beste tips er å begynne med skikkelig trening, som gir resultater og som du kan leve med. Det er mye morsommere! Ikke et vondt ord om Zumba o.l., men da trener du bare for å huke av for trening mener jeg, ikke for å oppnå noe særlig med resultater.

Evt. løping eller sykkel om du vil trene kondis. 

Begynn med en ting om gangen (styrke eller kondis) og ikke overdriv antall dager med trening. Tre dager er perfekt for det er nok til å få fremgang. Etterhvert, hvis du har lyst, kan du øke antall dager og trene nye ting,

Vær også bevisst hverdagsaktiviteten din og gå mye. Det har større betydning enn du tror!

Tusen takk for et oppklarende og motiverende svar! Og takk for gode tips :)
Det med Zumba og slikt kan jeg si meg litt enig i. Jeg og føler det bare er for å trene, uten noen særlige resultater (jeg har prøvd det over lengre tid). 

- ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et oppklarende og motiverende svar! Og takk for gode tips :)
Det med Zumba og slikt kan jeg si meg litt enig i. Jeg og føler det bare er for å trene, uten noen særlige resultater (jeg har prøvd det over lengre tid). 

- ts

Bra! 😊

For å presisere så mener jeg at det er viktig å gi treningen selvstendig mening, ikke bare trene for å få kaloriregnskapet til å gå opp. Kan jo være håndball, kampsport, ski, dans eller andre ting man ønsker å bli god på også.

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.7.2016 at 11.19, AnonymBruker skrev:

Bra! 😊

For å presisere så mener jeg at det er viktig å gi treningen selvstendig mening, ikke bare trene for å få kaloriregnskapet til å gå opp. Kan jo være håndball, kampsport, ski, dans eller andre ting man ønsker å bli god på også.

Du sier noe der ja. Det blir mye lettere å trene også dersom man finner noe som virkelig passer for en :)

- ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...