AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Da nærmer den store skolestarten seg for seksåringen vår. Noen sier at da må vi kjøpe mobiltelefon etc etc. (mobiltelefon hadde jeg ikke engang tenkt på, er ikke det litt tidlig?) Så jeg lurer på hva dere andre foreldre kjøper til deres skolestartere. Mye er vel likt som i barnehagen med tanke på klær, litt ekstra klær etc, sekk får de, og skal kjøpe inn pennal, nye skoleklær, innesko, skrivepult etc. Hva kjøper dere andre inn? Anonymkode: 4934d...ff8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 Kjøpte skolesekk og pennal.... Ikke spesielle klær utover vanlig behov. Anonymkode: c8358...38d 2
Frostrose Skrevet 7. juli 2016 #3 Skrevet 7. juli 2016 Ikke kjøp inn så mye. Det holder med sekk, pennal med innhold og evt noen klær h*n kan glede seg til å bruke første dag. Ellers er det meste som i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 1 minutt siden, Frostrose skrev: Ikke kjøp inn så mye. Det holder med sekk, pennal med innhold og evt noen klær h*n kan glede seg til å bruke første dag. Ellers er det meste som i barnehagen. Tenkte på bokbind, navnelapper til bøkene, navnelapper til klærne, innesko, støvler, og hva med skrivebord til rommet? Kjøper dere det? Jeg har planer om det, men vet ikke om det er like greit å sitte ved kjøkkenbordet første året, siden jeg kommer til å sitte sammen med h*n? Anonymkode: 4934d...ff8
Frostrose Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 Bokbind og navnelapper ville jeg kjøpt med barnet etter h*n får bøkene de skal legges på. Mulig de får det på skolen også. vet at noen skoler gir gråpapir på alle som de ønsker at alle skal bruke. Navnelapper til klær, innesko og støvler har dere vel fra før? Ellers bør du få tak i det... Skrivebord venter du med til h*n gjør lekser på egenhånd.
tirben Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 Skrivepult er ikke nødvendig. Det er mye bedre at barnet sitter sammen med voksne når det gjør lekser. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Kjøpte sekk (her fikk de ikke det), penal og bokbind, måtte også ha innesko. Klesmessig var det likt barnehagen, fikk nytt antrekk til første skoledag og ellers ved behov. Etterhvert kom slike ting som grillpinne til turer, badehette og slikt, men det ble kjøpt da vi trengte det. Skrivebord hadde h*n allerede som var brukt til tegning etc, lekser ble uansett gjort med oss ved spisestua evt vårt skrivebord. Anonymkode: 5ce84...d16 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 Sekk, pennal. Innesko/tøfler (to par hos oss, men det fordi sfo er i annet bygg med egen garderobe). Matboks og vannflaske-fint med nytt. Regntøy (til sfo, vår har som regel på seg hvis det forventes regn, men det er på sfo han trenger det hvis uventet regn kommer). Pennalet fikk de forresten ikke bruke før i andre, men fint å ha hjemme. Mobil bør dere vente med noen år til behovet er der, det var heller ikke lov hos oss, uten tillatelse fra lærer for barn med to hjem, eller de som gikk alene hjem, altså barn som kanskje trengte ringe noen. En gutt fikk frastjålet/mista sin dyre mobil en av de første dagene, det stoppa maset. Ellers kommer jeg ikke på noe. En rull bokbind og navnelapper kanskje, men det kan ta noen uker før de får bøker å binde inn. Anonymkode: f331f...57e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #9 Skrevet 7. juli 2016 Etterhvert trenger de sko til innegym også, men vent til det er aktuelt (ikke før til vinteren antageligvis). Anonymkode: f331f...57e
Meg29 Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 Skolesekk, pennal, skrivesaker, boksokker og navnelapper er det viktigste. Denne gangen er mobilen på plass med en gang, lærte etter min forrige skolestarter. Grunnen til det er at her kan barna gå hjem fra skolen selv, og dersom de bestemmer seg for å bli med noen hjem vil jeg gjerne få beskjed. Hadde noen ubehagelig øyeblikk da jeg kom hjem til tomt hus, og 1.klassingen ikke hadde noen mulighet til å si fra h*n var. Forskjellen fra da jeg var liten er at ingen har hustelefon lenger, og stort sett er ikke foreldrene hjemme før litt senere. 1
Harlekin Skrevet 8. juli 2016 #11 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Overhodet ikke nødvendig med mobil, med mindre det er veldig viktig for deg at barnet skal kunne nå deg, gå alene hjem osv. Senere blir det kanskje nødvendig, men det kommer jo helt an på. Vi kjøpte inn: Sekk Rundt pennal med blyant, viskelær, litt farger, blyantspisser (uten hemper og slikt, fikk beskjed om at det ofte ble mye rot og dårlig konsentrasjon med slike "fancy" pennal. Faktisk brukte min datter pennalet på skolen bare én måned, før lærerne bestemte at pennalene skulle bli igjen hjemme, nettopp fordi pennalene stjal slik fokus.) Bokbind (var ikke nødvendig, de fikk ingen bøker som trengte bokbind). Samme med merkelapper. Matboks og drikkeflaske. Innesko/tøfler. Kjøpte ikke nye klær, hun hadde så mye fint fra før. Håper skolegutten/-jenten får en fin start på skoletiden, TS! Det er veldig spennende både for foreldre og barn. Endret 8. juli 2016 av Harlekin
skruf Skrevet 8. juli 2016 #12 Skrevet 8. juli 2016 Skolesekk, penal (anbefaler et standard rundt et, ikke disse med flere rom og masse ting i. Kan ødelegge for konsentrasjonen. Flere skoler vet jeg har gått ut med at de ikke skal ha penal, men ha blyanter og sånt som skal oppbevares i hylla i klasserommet), bokbind og merkelapper (stor stas å få velge ut selv med favorittmotiv), mange får seg ny mateske og drikkeflaske), innesko hvis han ikke har fra før, klær og sko til gym+gymsekk. Døtrene mine har alltid fått lov til å kjøpe seg noen nye klær til skolestart. Som oftest behov for det også, for fjorårets høstklær har blitt for små. 2
ViljaH Skrevet 8. juli 2016 #13 Skrevet 8. juli 2016 Kjøpte pennal, noen nye tusjer/fargeblyanter og ny matboks. Bokhandler har fine sånt. Og innesko, for det hadde jeg slutta med i barnehagen. Sekk fikk de. Jo, nye sko til første skoledag (trengte det uansett). Pent antrekk hadde han, men det var ikke nytt. Sommeren før brukte vi noen aktivitetsbøker om tall og bokstaver som var fine.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juli 2016 #14 Skrevet 8. juli 2016 (endret) 1 time siden, ViljaH skrev: Sekk fikk de. Hva mener du med at de fikk sekk? Får de sekk av skolen, gratis? Isåfall, hvorfor det??? Endret 8. juli 2016 av Steve Rogers
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juli 2016 #15 Skrevet 8. juli 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Da nærmer den store skolestarten seg for seksåringen vår. Noen sier at da må vi kjøpe mobiltelefon etc etc. (mobiltelefon hadde jeg ikke engang tenkt på, er ikke det litt tidlig?) Så jeg lurer på hva dere andre foreldre kjøper til deres skolestartere. Mye er vel likt som i barnehagen med tanke på klær, litt ekstra klær etc, sekk får de, og skal kjøpe inn pennal, nye skoleklær, innesko, skrivepult etc. Hva kjøper dere andre inn? Anonymkode: 4934d...ff8 Har skolestarter selv og kommer ikke til å kjøpe mobiltelefon. Den kommer til å bli knust eller mistet i løp av den første uken. Sekk, pennal, blyanter, innesko er det som står på listen her. Litt usikker på pult. Jeg kommer til å sitte siden av så jeg usikker på om den kommer til å bli brukt.
anniewal Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 54 minutter siden, Steve Rogers skrev: Hva mener du med at de fikk sekk? Får de sekk av skolen, gratis? Isåfall, hvorfor det??? I enkelte kommuner får alle førsteklassingene skolesekk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 58 minutter siden, Steve Rogers skrev: Hva mener du med at de fikk sekk? Får de sekk av skolen, gratis? Isåfall, hvorfor det??? Har du seriøst aldri sett disse 1. klasse-sekkene? Anonymkode: 04d65...2eb 4
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 (endret) 26 minutter siden, anniewal skrev: I enkelte kommuner får alle førsteklassingene skolesekk. Så kult da. Så koselig gjort av kommunen å dele ut gratis sekker. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du seriøst aldri sett disse 1. klasse-sekkene? Anonymkode: 04d65...2eb Nei, men Troms er langt, langt unna fra meg så får skylde på det Hos oss så løper de rundt med alt fra rosa til blå til grønne til gule sekker i første klassen. Endret 8. juli 2016 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 4 minutter siden, Steve Rogers skrev: Så kult da. Så koselig gjort av kommunen å dele ut gratis sekker. Nei, men Troms er langt, langt unna fra meg så får skylde på det Hos oss så løper de rundt med alt fra rosa til blå til grønne til gule sekker i første klassen. Ikke bare i Troms de får det altså Jeg fikk i 2001, i Hedmark. Vet at de har de i Sør-Trøndelag også ihvertfall. Tror det er vanlig mange steder Anonymkode: 04d65...2eb 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juli 2016 #20 Skrevet 8. juli 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare i Troms de får det altså Jeg fikk i 2001, i Hedmark. Vet at de har de i Sør-Trøndelag også ihvertfall. Tror det er vanlig mange steder Anonymkode: 04d65...2eb Hahaha, unntatt her jeg bor Men koselig av de kommunene som gjør det altså. Takk bilde forresten, alltid spennende å få se. Endret 8. juli 2016 av Steve Rogers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå