AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Søker andres erfaringer bare. Jeg sliter med tilbakevendende depresjon som har blitt mye sterkere de siste månedene. Jeg sliter virkelig og skal ta dette ordentlig opp med psykologen min neste gang, for jeg har lyst til å bytte medisin. Jeg har gått på SSRI-preparater tidligere men har dårlig erfaring med dem, blant annet Cipralex og Fontex. Jeg vil ut av dette satans helvetet, jeg holder på å bli gal (er det egentlig fra før men). Jeg jobber på spreng med tankekraft og whatever, prøver å samle tankene og ordne tankemønsteret men føler jeg trenger mer hjelp. Noen her som har tilbakevendende depresjon eller depresjon og kan fortelle hvilken medisin dere går på og om det gir resultater..? Syns dere det hjelper? Og har dere opplevd vektøkning? Anonymkode: a9245...bf4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 Jeg har bipolar 2, med depresjoner som det mest framtredene. Jeg tar Lithium og Cipralex. Lithium er stemningsstabiliserende, Cipralex antidepresiva. Det har hjulpet en god del, men ikke nok og jeg er fremdeles deprimert i perioder, men ikke like dypt. Jeg vil tro at du også kan ha nytte av stemningsstabiliserende. Det finnes flere ulike typer, men jeg mener at det vanligste er Lamictal (egentlig et antiepileptisk middel). Jeg har prøvd det, men det virket ikke godt for meg (eneste bivirkning var at jeg ble veldig trøtt). Jeg har ikke fått vektøkning av noen av medisinene og egentlig lite/ingen andre bivirkninger. Anonymkode: b8233...a9e
Anna Maria Skrevet 7. juli 2016 #3 Skrevet 7. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søker andres erfaringer bare. Jeg sliter med tilbakevendende depresjon som har blitt mye sterkere de siste månedene. Jeg sliter virkelig og skal ta dette ordentlig opp med psykologen min neste gang, for jeg har lyst til å bytte medisin. Jeg har gått på SSRI-preparater tidligere men har dårlig erfaring med dem, blant annet Cipralex og Fontex. Jeg vil ut av dette satans helvetet, jeg holder på å bli gal (er det egentlig fra før men). Jeg jobber på spreng med tankekraft og whatever, prøver å samle tankene og ordne tankemønsteret men føler jeg trenger mer hjelp. Noen her som har tilbakevendende depresjon eller depresjon og kan fortelle hvilken medisin dere går på og om det gir resultater..? Syns dere det hjelper? Og har dere opplevd vektøkning? Anonymkode: a9245...bf4 Ja, jeg har prøvd tre ssri før, med moderat virkning. Men det er en ganske ny medisin som heter brintellix, som har en litt annen virkningsprofil enn vanlige ssri. Jeg er veldig førnøyd med den. Den påvirker blant annet ikke libidoet slik de andre ssri ofte gjør, og er du i et forhold kan jo det være skikkelig drepen. Den har generelt lite bivirkninger. Noen kan bli kvalm av den, men jeg ble ikke det. Kanskje du skulle snakket med legen din om den?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 Har selv tilbakevendende depressiv lidelse og går for tiden på cipralex. Gikk på zoloft før men følte ikke det ga noe særlig virkning. Har også gått perioder uten medisiner. Totalt sett kan jeg vel si at min opplevelse er at cipralex tar bort de "hydene" som gjør at følelsene mine går helt på bunn, jeg får tid til å samle meg igjen før det går over i en ond sirkel, men den tar altså ikke bort alt av depresjonen. Men jeg merker jeg er mer stabil av den. Når jeg gikk uten klarte jeg meg bra så lenge jeg holdt meg busy med en aktivitet som ga meg mestring. Jeg er likevel veldig følsom for stress og nederlag så hvis det blir mye og mye negativt så er det som alt spinner ut av kontroll av både følelser og oversikt på livet. Nå skal jeg nevne at jeg har ADHD diagnose i tillegg så det spiller nok stor rolle for at jeg er så sårbar for stress/miste kontroll, nettopp frdi jeg føler at jeg ofte detter av, eller mister oversikten. Bekymringer blir da et altoppspisende problem som kan gå og spinne i hodet i lang tid og sliter meg ut. Medisiner eller ikke, det er uansett et problem. Jeg hadde mye hodevondt og humørsvingineri begynnelsen når jeg tok cipralex men det gikk over etterhvert. Man må tenke på at det kan ta litt tid for en medisin å stabilisere seg og virke som den skal, og i begynnelsen kan det skape litt liv og røre i sjela for å si det sånn. Det er en tålmodighetsprøve, men iblandt verdt det. Jeg tror uansett det er viktig å finne "hovedtriggerne" til hvorfor man ender opp i depressive episoder. Medisiner kan ta vekk Mount Everest og bytte det ut med Elbrus, men det er så mye man får. Man må fortsatt finne ut hvordan man møter utfordringen. Alle minner og inngrodde følelsesmønstre er jo der enda. Jeg vet for eksempel selv at min største utfordring er å ikke la bekrymringer og stress "renne over", og ta tak i ting før det blir en popcornmaskin av frustrasjon og en sikker vei inn i negative tankemønstre. Det er ihvertfall slik jeg opplever det. Det er uansett vanskelig. Man kan tenke så rasjonelt man bare orker, og "vite" hva man skal, men når depresjonen først er der så er det vanskelig å komme seg unna den negative spiralen. Spesielt når man mister så lett oversikten. En liten bekk blir fort et stort hav man liksom bare drukner i..... Å ha noen å snakke med og sortere tanker med er viktig, også tror jeg det er viktig å prøve å lage seg planer. Hele tiden. Uansett hvor "dumme" de er. Men det gir en følelse av forutsigbarhet og man får på en måte øvd opp å tenke litt mer systematisk istedet for å bli helt kaotisk i hodet, noe som gjør alt tusen ganger verre når man havner i kjelleren. Man må også prøve å huske på å rose seg selv. Og si til seg selv at ddet faktisk er ok at man sliter. Da mener jeg ikke at det er greit/bra å føleseg deprimert, men på en måte innse og godta at man faktisk har det vanskelig med seg selv, og det er sånn det er, og det er ok i forhold til hvordan man ser på seg selv osv, istedet for at det blir en eviglang holdning til seg selv der man må "bli ferdig med det" før man kan se på seg selv som et "helt" menneske som kan leve et liv. Man må slutte å sette livet på vent hele tiden. Noen ganger må jeg bare stille meg fran speilet og si til meg selv at ja hjernen din er en karusell uten like, men drit i å bli "bedre", drit i hva alle sier om å bli "frisk, fungerende". Man blir ikke bare kvitt det sånn ved å følge en oppskrift. Man lærer å takle det, å leve med det det beste man kan til det forhåpentligvis blir så lite synlig at det ikke er et stort problem lenger. For tilbakevendende depresjon er noe som foregår i så mange dimensjoner at det er vanskelig å bare finne en løsning, eller tenke at en løsning fungerer likedan hele tiden. Hvis man hele tiden skal fokusere på at man liksom skal bli frisk fra noe som sitter så hardbarket i sjelen så tror jeg at det går mot sin hensikt, at man til slutt jakter sin egen skygge. Man må bare fortsette og gjøre endringer underveis, og være tålmodig med seg selv. Ikke tvinge på seg forventninger som egentlig ikke er realistiske. Hvis medisiner bare fører til kaos og blir stress, og ikke går vekk så er det kankskje ikke rette løsningen der og da. Men dette er min "metode/løsning". Jeg kan selvfølgelig ikke si hva som er svaret for deg. Jeg vet ikke engang om jeg fikk frem noe godt poeng med dette svaret fordi det satte i gang tankekverna så mye at jeg har nok bare skrivd alt annet enn et faktisk svar . Men jeg håper virkelig at du finner en måte som hjelper deg å takle det du sliter med. "Klem" Anonymkode: 9191f...bbc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 Jeg har ikke pplevd vektøkning forsåvit av antidep. Men noen får innosvningmeds som seroquel som er antipsykotika (men som brukes i små doser til innsovning og roe tanker) og det kan gi vektøkning. Anonymkode: 9191f...bbc
linsejesus Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har tilbakevendende depresjon eller depresjon og kan fortelle hvilken medisin dere går på og om det gir resultater..? Syns dere det hjelper? Og har dere opplevd vektøkning? Anonymkode: a9245...bf4 Slet med dette i mange år. Ble satt på flere forskjellige antidepressiva som ikke fungerte så godt. Fikk omsider diagnosen bipolar type 2, og medisiner for det (Lamictal) som hadde veldig god effekt på meg. Vanlige antidepressiva fungerer ofte ikke så godt på bipolare lidelser, så det er viktig å få rett diagnose. Merket ingen bivirkninger av Lamictal, kanskje litt "flat", men bedre enn å svinge som en jojo. Hadde jeg ikke fått medisin ville jeg sannsynligvis vært død nå. Trenger ikke medisin lenger nå, tror det er flere grunner til det, alder (har hørt at bipolar lidelse gjerne roer seg etter tredveårsalderen men kan ikke vise til forskning på det), et mer stabilt liv, at jeg har lært meg en del kognitive teknikker, og noen psykedeliske opplevelser som ga meg ny innsikt i mitt eget liv og hva jeg kan gjøre for å ha det godt. Fikk en del bivirkninger av antidepressiva som Efexor og Seroxat. Smaksforandringer, vanskelig å konse, merkelige drømmer osv. Det verste ga seg etter noen mnd. Efexor (venlafaksin) ga meg mest bivirkninger både i oppstart og da jeg skulle trappe ned.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Brintellix, fungerer svært bra for meg for å ordne opp i de kognitive funksjonene slik at de går tilbake til det nivået det var på før depresjon, samt mot tåkehjerne. Den fungerer ikke så bra mot angst. Merket økt motivasjon på generell basis og livslyst. Men den var grusom å begynne på med tanke på selvmordstanker den første uka spesielt, har prøvd et par andre SSRI tidligere og de har ikke vært i nærheten av det jeg opplevde her. Men burde vel være mulig å få noe beroligende hvis du trenger det. Hvis du har prøvd cipralex før kan det være en idé å prøve igjen. Det funket bedre for meg andre gangen fordi jeg var tålmodig og tok hver dag i et par måneder før det fikk ordentlig effekt. Det er lett å hoppe over piller en dag eller to her og der hvis du føler det ikke virker. Jeg har ikke opplevd vektøkning på noen av medisinene. Anonymkode: e3c74...61d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brintellix, fungerer svært bra for meg for å ordne opp i de kognitive funksjonene slik at de går tilbake til det nivået det var på før depresjon, samt mot tåkehjerne. Den fungerer ikke så bra mot angst. Merket økt motivasjon på generell basis og livslyst. Men den var grusom å begynne på med tanke på selvmordstanker den første uka spesielt, har prøvd et par andre SSRI tidligere og de har ikke vært i nærheten av det jeg opplevde her. Men burde vel være mulig å få noe beroligende hvis du trenger det. Hvis du har prøvd cipralex før kan det være en idé å prøve igjen. Det funket bedre for meg andre gangen fordi jeg var tålmodig og tok hver dag i et par måneder før det fikk ordentlig effekt. Det er lett å hoppe over piller en dag eller to her og der hvis du føler det ikke virker. Jeg har ikke opplevd vektøkning på noen av medisinene. Anonymkode: e3c74...61d Når jeg tenker etter kan det hende selvmordstankene var et resultat av seponering på Cipralex. Anonymkode: e3c74...61d
lineffs Skrevet 7. juli 2016 #9 Skrevet 7. juli 2016 Da jeg gikk på remeron + seroquel opplevde jeg voldsom vektøkning, vet ikke om det var komboen eller om det bare var en av de. Men jeg vet seroquel fucker opp matlyst og forbrenning, men det var jo ikke svar på spørsmålet ditt Har kun prøvd remeron som antidepressiva, men det er mange år siden, så husker egentlig ikke om det funket, fordi jeg var så dårlig pga andre ting den gangen..
Sulosi Skrevet 8. juli 2016 #10 Skrevet 8. juli 2016 Jeg har gått på cipralex to ganger. Den første gangen merket jeg virkning samme dag som jeg begynte på de, jeg hadde angstpreget depresjon. Veldig god effekt og de tok ikke alt men nok til at det ble enklere å takle hverdagen og nok til at kognitiv terapi begynte å virke. Den andre gangen virket de ikke helt som forventet men da var jeg både deprimert og smertepreget pluss utmattelse. Jeg hadde lavt d-vitamin så legen antok at det var årsaken til depresjonen pluss at de samtidig mente jeg hadde Fm. Jeg la på meg den siste gangen og sluttet på de etter 4 mnd da virkningen var lavere enn ønsket.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Til Lineffs: En medisin som lett gir vektøkning er Remeron. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har gått på Brintellix i ett år med utrolig positiv effekt! Jeg går også på både Lamictal og Orfiril (pga. epilepsi), men Lamictal brukes ofte som stemningsstabiliserende for bipolare som strever med depresjon og Orfiril til de som strever med mani. Takk for moderator for at tråden ikke har blitt stengt. Her anbefales ikke medisiner, men utveksles erfaringer. Anonymkode: 7c9fa...8ac
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 Min erfaring er at å gå praktisk tilverks med rutiner (søvn og mat), frisk luft og yoga/mindfullness har bedre effekt i det lange løp enn medisiner som bare legger lokk på det opprinnelige problemet, men ikke fjerner det. Samtidig som man har en god behandler som klarer å se årsakene til problemene slik at man får bearbeidet dem. Anonymkode: eca8c...2ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå