AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Jeg skal pusse opp enda ei campingvogn. Har gjort det samme for noen år tilbake, men det var en vogn som nesten var klar for søppeldynga. Her er det ei som kan holde i 5+ år til, hvis jeg tar godt vare på den. Vil derfor legge bittelitt mer penger i det denne gangen (Sist brettet jeg lyse fleecepledd rundt putene istedet for å sy nye trekk) Så, jeg skal male veggene hvite. Det er bestemt. Putene skal byttes ut og trekkes om, gardinene skal kastes og sys nye. Jeg ønsker det fargerikt, gjerne to knæsje farger (mintgrønn + cerise?) evt et stoff med mye mønster og ta opp igjen en av fargene i det andre stoffet. I vognen er det solskjerming, som jeg kanksje ikke helt synes fungerer så greit. Første jeg må bestemme meg for er derfor om jeg skal legge på penere stoff på rullgardinene og bruke de til vanlig (litt slarkete, så aner ikke hvor lenge de holder), eller om jeg skal gå for lystette hovedgardiner. Jeg tenker at med vinduet oppe vil det komme mer luft inn når gardiner er trekt for, enn den "plastaktige" rullgardinen. Nå sitter det blondegardiner innenfor hovedgardinene, det vil jeg ikke ha! Samtidig med lystette gardiner vil jeg ikke ha mulighet til å få lys fra vinduene med gardinene lukket, ved feks. skifting. Ikke at det skjer så ofte uten strøm forsåvidt. Hovedgardinene skal uansett festes med spiraler både oppe og nede. Putene trenger ikke møbelstoff, de brukes så lite uansett, så jeg leter etter bomullstoff/vanlig metervare til gardiner. Er det noen som har noen konkrete tips til meg? Gjerne litt retropreg, med mindre det er 60-70-talls Retro for meg er søte, små blomster (tenk sommerhus ved sjøen), i mørkerosa og røde farger på hvit bakgrunn. Jeg har jo noen tips selv: *Marinelook, den foretrekker jeg minst av mine egne forslag. Altså mørkeblå gardiner (holder lyset ute), blåprikkete eller blåstripete møbeltrekk. Samtidig er den nok både enklest å få pen, og enklest å finne stoffer til. *Romantisk med blomster, stoff på hvit bakgrunn med små blomster i rødt/rosa på. Vanskelig å finne noen kontrastfarge da, så er redd det blir veldig hvitt. *Lyseblått, fin og luftig farge, da gjerne prikker eller ruter på et av stoffene, og ensfarget på det andre. (Evt rødt med ruter, altså samme look) *Mint og cerise, knallfarger man blir i godt humør av. Vet ikke hvordan jeg skal få det til å se pent ut Vogna skal brukes til små familieferier (en voksen, to barn) og festivaler. Sånn ser vognen ut nå Anonymkode: 7e0ee...50e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal pusse opp enda ei campingvogn. Har gjort det samme for noen år tilbake, men det var en vogn som nesten var klar for søppeldynga. Her er det ei som kan holde i 5+ år til, hvis jeg tar godt vare på den. Vil derfor legge bittelitt mer penger i det denne gangen (Sist brettet jeg lyse fleecepledd rundt putene istedet for å sy nye trekk) Så, jeg skal male veggene hvite. Det er bestemt. Putene skal byttes ut og trekkes om, gardinene skal kastes og sys nye. Jeg ønsker det fargerikt, gjerne to knæsje farger (mintgrønn + cerise?) evt et stoff med mye mønster og ta opp igjen en av fargene i det andre stoffet. I vognen er det solskjerming, som jeg kanksje ikke helt synes fungerer så greit. Første jeg må bestemme meg for er derfor om jeg skal legge på penere stoff på rullgardinene og bruke de til vanlig (litt slarkete, så aner ikke hvor lenge de holder), eller om jeg skal gå for lystette hovedgardiner. Jeg tenker at med vinduet oppe vil det komme mer luft inn når gardiner er trekt for, enn den "plastaktige" rullgardinen. Nå sitter det blondegardiner innenfor hovedgardinene, det vil jeg ikke ha! Samtidig med lystette gardiner vil jeg ikke ha mulighet til å få lys fra vinduene med gardinene lukket, ved feks. skifting. Ikke at det skjer så ofte uten strøm forsåvidt. Hovedgardinene skal uansett festes med spiraler både oppe og nede. Putene trenger ikke møbelstoff, de brukes så lite uansett, så jeg leter etter bomullstoff/vanlig metervare til gardiner. Er det noen som har noen konkrete tips til meg? Gjerne litt retropreg, med mindre det er 60-70-talls Retro for meg er søte, små blomster (tenk sommerhus ved sjøen), i mørkerosa og røde farger på hvit bakgrunn. Jeg har jo noen tips selv: *Marinelook, den foretrekker jeg minst av mine egne forslag. Altså mørkeblå gardiner (holder lyset ute), blåprikkete eller blåstripete møbeltrekk. Samtidig er den nok både enklest å få pen, og enklest å finne stoffer til. *Romantisk med blomster, stoff på hvit bakgrunn med små blomster i rødt/rosa på. Vanskelig å finne noen kontrastfarge da, så er redd det blir veldig hvitt. *Lyseblått, fin og luftig farge, da gjerne prikker eller ruter på et av stoffene, og ensfarget på det andre. (Evt rødt med ruter, altså samme look) *Mint og cerise, knallfarger man blir i godt humør av. Vet ikke hvordan jeg skal få det til å se pent ut Vogna skal brukes til små familieferier (en voksen, to barn) og festivaler. Sånn ser vognen ut nå Anonymkode: 7e0ee...50e Nå hadde jeg aldri orket jobben du nå skal i gang med, men hvis jeg skulle gjort det ville jeg helt klart startet med å male. Så lenge putene ikke er veldig slitte og stygge ville jeg kun renset disse, men jeg synes stortsett enkle løsninger med nye trekk er langt styggere enn orginale trekk. Taklampa hadde jeg byttet ut med 12volt spotter. En slik med 3 eller 4 stk på en rund plate med integrert dimmer. Gardinene ville jeg valgt i en nøytral farge som passer til putene slik de er. De skarpe fargene hadde jeg tatt i et par pynteputer, sengeteppe, duker etc. Kanskje bytter håndtak på skap. Anonymkode: fe66d...472
onyx Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 Jeg ville nok malt skap og vegger i en lys grå farge, synes det er mindre skittsomt enn helt hvitt. Spesielt i en campingvogn der det blir trangt og man gjerne støtter seg på alt mulig. Ellers synes jeg faktisk gult er en undervurdert farge? Enig i at hvis ikke trekkene er veldig slitte, så kan man vente med dem og heller bruke farger på puter og gardiner. Plukk opp farger du finner i mønstret og bruk disse. F.eks. kan jeg se for meg at rosa og grønt kan fungere med de trekkene som er. Hva med gule gardiner? Du kan jo bytte lampa, men det burde være enkelt å lage et nytt trekk. Hvis du liker den søte og romantiske stilen, så funker blondeduk fint. Hvis du også er i sparemodus, så kan du finne mye flott stoff på bruktbutikker. Ofte har de metervare, men også duker, gamle gardiner, sengetrekk etc fort kan få nytt liv. Tror jeg ville styrt unna cerise og mint, ikke en enkel kombinasjon.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå hadde jeg aldri orket jobben du nå skal i gang med, men hvis jeg skulle gjort det ville jeg helt klart startet med å male. Så lenge putene ikke er veldig slitte og stygge ville jeg kun renset disse, men jeg synes stortsett enkle løsninger med nye trekk er langt styggere enn orginale trekk. Taklampa hadde jeg byttet ut med 12volt spotter. En slik med 3 eller 4 stk på en rund plate med integrert dimmer. Gardinene ville jeg valgt i en nøytral farge som passer til putene slik de er. De skarpe fargene hadde jeg tatt i et par pynteputer, sengeteppe, duker etc. Kanskje bytter håndtak på skap. Anonymkode: fe66d...472 Ja, jeg starter selvfølgelig med malingen De originale putene er helt uaktuelt å bruke videre, jeg synes de er grusomme. Skapene beholder jeg kanskje originalt inntil videre, men vegger skal males. Har veldig lyst på en taklampe med samme form, i en eller annen sprek farge og metallkuppel. Spotter i taket er mer praktisk, men det er litt sjarm med en vanlig lampe over kortspill i en trang vogn Har du noen tanker om rullgardin vs lystette gardiner? Både hva som blir penest og mest praktisk. 4 minutter siden, onyx skrev: Jeg ville nok malt skap og vegger i en lys grå farge, synes det er mindre skittsomt enn helt hvitt. Spesielt i en campingvogn der det blir trangt og man gjerne støtter seg på alt mulig. Ellers synes jeg faktisk gult er en undervurdert farge? Enig i at hvis ikke trekkene er veldig slitte, så kan man vente med dem og heller bruke farger på puter og gardiner. Plukk opp farger du finner i mønstret og bruk disse. F.eks. kan jeg se for meg at rosa og grønt kan fungere med de trekkene som er. Hva med gule gardiner? Du kan jo bytte lampa, men det burde være enkelt å lage et nytt trekk. Hvis du liker den søte og romantiske stilen, så funker blondeduk fint. Hvis du også er i sparemodus, så kan du finne mye flott stoff på bruktbutikker. Ofte har de metervare, men også duker, gamle gardiner, sengetrekk etc fort kan få nytt liv. Tror jeg ville styrt unna cerise og mint, ikke en enkel kombinasjon. Jg er også veldig glad i gult! Men da må jeg male alt av skap. Hva med lysegrønn og gult? Vil gjerne ha to farger for at det skal bli "fargerikt" nok, slike biler som @Ella1 postet over her (tusen takk!!) liker jeg veldig godt. Spesielt det siste bildet, og de to øverste. Lage nytt trekk til lampa ja, kanskje bedre løsning det enn å bytte den ut. Blondeduk eller heklet duk blir det nok, jeg hekler selv Bruktbutikker har jeg ikke tenkt på, kan finne mye stilig der antakelig! Anonymkode: 7e0ee...50e 1
onyx Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 Jeg ville nok tatt meg bryet med å male skapene, de er veldig mørke og stjeler mye lys og rom. Angående garding vs rullegardin ville jeg kanskje valgt en løsning som ligner den som er. Altså tynn voilegardin + en lystett gardin. Da kan du velge ton i ton eller kontrastfarger. Du får kjøpt lystett foringsstoff til gardiner, så da kan du velge ganske fritt i stoffer og mønstre. Ev kjøper du noen lystette gardiner på bruktbutikk og bruker til for. Til sitteputene kan du jo se på gobelin? Det kan bli litt dyrt, men du kan f.eks. velge å bruke bomullsstoff/lerret på baksiden og dermed trenger du mindre. Angående blondeduk, så tenkte jeg du kunne bruke den til å lage lampeskjerm, men siden du kan hekle, så fikser du den biffen raskt! Sjekk ut heklede lampeskjermer på ravelry.com.
onyx Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 (endret) Et siste tips, tapetser bordplaten i en kul tapet som kan tåle å tørkes av. Da trenger du ikke duker og sparer både plass og jobb. Endret 7. juli 2016 av onyx
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 25 minutter siden, onyx skrev: Jeg ville nok tatt meg bryet med å male skapene, de er veldig mørke og stjeler mye lys og rom. Angående garding vs rullegardin ville jeg kanskje valgt en løsning som ligner den som er. Altså tynn voilegardin + en lystett gardin. Da kan du velge ton i ton eller kontrastfarger. Du får kjøpt lystett foringsstoff til gardiner, så da kan du velge ganske fritt i stoffer og mønstre. Ev kjøper du noen lystette gardiner på bruktbutikk og bruker til for. Til sitteputene kan du jo se på gobelin? Det kan bli litt dyrt, men du kan f.eks. velge å bruke bomullsstoff/lerret på baksiden og dermed trenger du mindre. Angående blondeduk, så tenkte jeg du kunne bruke den til å lage lampeskjerm, men siden du kan hekle, så fikser du den biffen raskt! Sjekk ut heklede lampeskjermer på ravelry.com. Sånn den er nå, så er det skjult rullegardin i vinduskarmen (ser den ikke når den ligger nede), blondegardiner i midten, og ca 25 cm brede gardiner på sidene som ikke kan trekkes for. Merkelig løsning! Rullegardinene dras oppover vinduet, mens det ovenfor vinduene ligger skjult myggnetting. Disse hektes sammen, men festene er ødelagte, så jeg får ikke rullgardinene til å holde seg oppe uten å fikse en MacGyver-løsning. Jeg ville helst hatt myggnettingen nede hele tiden, og så kunne brukt lystette gardiner over der igjen. Men problemene da er 1. det blir dyrer å kjøpe lystett stoff og 2. lystett stoff som faktisk er lystett må man stort sett velge i mørke farger uten mønster. Å kjøpe lystett foring blir kanskje den beste løsningen, men da syr jeg dobbelt, ikke sant? Både foran og bak slik at det ser pent ut utenfor også? Vil ikke det bli veldig stive gardiner? 22 minutter siden, onyx skrev: Et siste tips, tapetser bordplaten i en kul tapet som kan tåle å tørkes av. Da trenger du ikke duker og sparer både plass og jobb. Ja, det har jeg tenkt på, har det faktisk på det gamle stuebordet mitt nå Veldig praktisk! Tenkte også å ha det på kjøkkenbenken. Anonymkode: 7e0ee...50e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 Nyttig tråd! Jeg skal i gang med lignende prosjekt. Vet noen om det går greit å tapetsere campingvogn? Trenger man spesiell tapet for å tåle kondens? Eller er det tryggere med maling? Anonymkode: bf2b5...80b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 Et sted på nettet ligger bilder i en blogg som noen damer i en Farge handel hadde. De pusset opp en vogn m Pippi-tapet, fugler altså. Husker ikke hva bloggen het, men mønsteret m fugler var veldig populært for noen år siden! 😊 Anonymkode: 5e609...75b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Et sted på nettet ligger bilder i en blogg som noen damer i en Farge handel hadde. De pusset opp en vogn m Pippi-tapet, fugler altså. Husker ikke hva bloggen het, men mønsteret m fugler var veldig populært for noen år siden! 😊 Anonymkode: 5e609...75b Maleriet fargehandel het bloggen. Søk på Pimp campingvogn Anonymkode: 5e609...75b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 Takk for tips! Anonymkode: bf2b5...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå