AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er allergisk mot melkeprotein. Lurer derfor på hvordan jeg skal få i meg nok jod. Leser overalt at Himalaya salt inneholder jod. Noen som vet hvor mye det finnes i hver teskje? Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #2 Del Skrevet 7. juli 2016 Vanlig bordsalt er tilsatt jod. I norge er vi i liten grad utsatt for jodmangel. Du lager deg en unødvendig bekymring. Anonymkode: 0f84a...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #3 Del Skrevet 7. juli 2016 Spis fisk Anonymkode: d7086...9d8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Del Skrevet 7. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vanlig bordsalt er tilsatt jod. I norge er vi i liten grad utsatt for jodmangel. Du lager deg en unødvendig bekymring. Anonymkode: 0f84a...8c1 Jeg bruker ikke vanlig bordsalt tilsatt jod og nå som sagt ikke melkeprodukter som er de 2 hovedkildene til jod blant nordmenn. Jeg bruker Himalaya salt. Det er derfor jeg prøver å finne ut hvor mye jod det er i Himalaya salt. Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #5 Del Skrevet 7. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Spis fisk Anonymkode: d7086...9d8 Jod finnes hovedsakelig i ben av fisk. Jeg spiser bare benfri fisk. Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #6 Del Skrevet 7. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jod finnes hovedsakelig i ben av fisk. Jeg spiser bare benfri fisk. Anonymkode: 7d734...da4 Hæ? Nei, det finnes i all fisk. Det finnes også i kjøtt, men i mindre mengder enn i fisk. Anonymkode: d7086...9d8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #7 Del Skrevet 7. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ikke vanlig bordsalt tilsatt jod og nå som sagt ikke melkeprodukter som er de 2 hovedkildene til jod blant nordmenn. Jeg bruker Himalaya salt. Det er derfor jeg prøver å finne ut hvor mye jod det er i Himalaya salt. Anonymkode: 7d734...da4 Himalayasalt er bare veldig dyrt salt. Den eneste fordelen ved å bytte ut vanlig salt med himalayasalt er at produsentene tjener penger på deg. Det er utrolig overpriset. Spis fisk. Anonymkode: 0f84a...8c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 7. juli 2016 #8 Del Skrevet 7. juli 2016 Saltvannsfisk, torskerogn og skalldyr er gode jodkilder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #9 Del Skrevet 7. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Himalayasalt er bare veldig dyrt salt. Den eneste fordelen ved å bytte ut vanlig salt med himalayasalt er at produsentene tjener penger på deg. Det er utrolig overpriset. Spis fisk. Anonymkode: 0f84a...8c1 Jozo salt sitt Himalaya salt har ok pris og har høyere innhold av diverse næringsstoffer sammenlignet med vanlig bordsalt. Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #10 Del Skrevet 7. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jozo salt sitt Himalaya salt har ok pris og har høyere innhold av diverse næringsstoffer sammenlignet med vanlig bordsalt. Anonymkode: 7d734...da4 Jeg har hørt at det hevdes, ja - men det er nok ikke riktig. uansett er ikke dette et problem i et vanlig, balansert kosthold. Folk bekymrer seg for mye unødvendig for tiden. Anonymkode: 0f84a...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #11 Del Skrevet 7. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlig bordsalt er tilsatt jod. I norge er vi i liten grad utsatt for jodmangel. Du lager deg en unødvendig bekymring. Anonymkode: 0f84a...8c1 Sitat I mange land utgjør jodberiket bordsalt en god kilde til jod. I Norge er det derimot kun lov å tilsette 500 mikrogram jod per 100 gram salt. Lavt jodinnhold i salt, i tillegg til at det nå jobbes aktivt med å redusere inntaket av salt i befolkningen, gjør at salt ikke er en god kilde til jod i Norge. Kilde: http://forskning.no/forebyggende-helse/2016/04/jod-det-glamte-naeringsstoffet Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #12 Del Skrevet 7. juli 2016 Alger og tare har jod i seg, ville jeg tro. Spirulina Anonymkode: c63c1...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #13 Del Skrevet 7. juli 2016 Salt er ikke bra for hjerte kar. Jod finner du i feit fisk. Spis makrell i tomat eller sild på brødskivene. Ellers får du bruke google så finner du rikelig med jodrik mat. Og er du virkelig allergisk mot melkeprotein så er mangel på jod ditt minste problem. Legen har vel informert deg om kosthold? Anonymkode: 626de...af2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #14 Del Skrevet 7. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at det hevdes, ja - men det er nok ikke riktig. uansett er ikke dette et problem i et vanlig, balansert kosthold. Folk bekymrer seg for mye unødvendig for tiden. Anonymkode: 0f84a...8c1 Har du kilder på at det ikke stemmer? Jeg er i så fall interessert i å vite de riktige tallene. Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #15 Del Skrevet 7. juli 2016 7 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Saltvannsfisk, torskerogn og skalldyr er gode jodkilder. åh ja jeg elsker Kavli kaviar. Beholder rognepuré alt av jod? Vet at en del vitaminer reduseres når man lager juice/puré. Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #16 Del Skrevet 7. juli 2016 Bare google det, kommer opp kilder til jod med en gang. Fisk er en enkel og natulig kilde til jod. Melk er kun høy i jod-innhold fordi kraftforet til kua er beriket med job, som da skilles ut i melken. Det er jod i noe salt også (jozo). Tang og tare inneholder mye jod. Ellers kan du bare gjøre det enkelt og ta kosttilskudd. Anonymkode: f4077...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #17 Del Skrevet 7. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare google det, kommer opp kilder til jod med en gang. Fisk er en enkel og natulig kilde til jod. Melk er kun høy i jod-innhold fordi kraftforet til kua er beriket med job, som da skilles ut i melken. Det er jod i noe salt også (jozo). Tang og tare inneholder mye jod. Ellers kan du bare gjøre det enkelt og ta kosttilskudd. Anonymkode: f4077...3b2 Det finnes ikke egen jod tilskudd og jeg trenger ikke tilskudd av multivitaminer. Jeg bruker jozo sitt Himalaya salt, men det er ikke tilsatt jod. Forresten leste jeg at salt ikke var en god kilde til jod i Norge sammenlignet med andre land. Sitat I mange land utgjør jodberiket bordsalt en god kilde til jod. I Norge er det derimot kun lov å tilsette 500 mikrogram jod per 100 gram salt. Lavt jodinnhold i salt, i tillegg til at det nå jobbes aktivt med å redusere inntaket av salt i befolkningen, gjør at salt ikke er en god kilde til jod i Norge. Kilde: http://forskning.no/forebyggende-helse/2016/04/jod-det-glamte-naeringsstoffet Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #18 Del Skrevet 7. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke egen jod tilskudd og jeg trenger ikke tilskudd av multivitaminer. Jeg bruker jozo sitt Himalaya salt, men det er ikke tilsatt jod. Forresten leste jeg at salt ikke var en god kilde til jod i Norge sammenlignet med andre land. Anonymkode: 7d734...da4 Samtidig har vi heller ikke høy forekomst av sykdommer relatert til lavt inntak av jod. Det er kanskje det viktigste poenget? Anonymkode: 0f84a...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #19 Del Skrevet 7. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke egen jod tilskudd og jeg trenger ikke tilskudd av multivitaminer. Jeg bruker jozo sitt Himalaya salt, men det er ikke tilsatt jod. Forresten leste jeg at salt ikke var en god kilde til jod i Norge sammenlignet med andre land. Anonymkode: 7d734...da4 1. Jo det finnes jod tilskudd. 2. Noe av jozo sitt er tilsatt jod. http://jozosalt.no/sortiment-nb-no/salt-med-jod-nb-no/ Og nei ofc er det ikke den beste kilden, det er helt klart tilskudd, - men man må jo spise variert og få i seg jod og andre næringsstoffer fra forskjellige kilder. Salt er en kilde som man kan få det i seg på. Anonymkode: f4077...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #20 Del Skrevet 7. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1. Jo det finnes jod tilskudd. 2. Noe av jozo sitt er tilsatt jod. http://jozosalt.no/sortiment-nb-no/salt-med-jod-nb-no/ Og nei ofc er det ikke den beste kilden, det er helt klart tilskudd, - men man må jo spise variert og få i seg jod og andre næringsstoffer fra forskjellige kilder. Salt er en kilde som man kan få det i seg på. Anonymkode: f4077...3b2 Sitat Kosttilskudd kan høyst inneholde 225 mikrogram jod i døgndosen. Som kosttilskudd finnes jod bare i multivitamin-mineral kosttilskudd. Kilde: https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/jod Anonymkode: 7d734...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå