AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Vi bor i rekkehus på ca 110 m2. Vi har 2 små barn og skal ikke ha flere. Ungene har hvert sitt soverom med grei størrelse. Romslig stue med åpen kjøkkenløsning. Stort nytt bad.Vi er veldig heldige med naboene i rekken, flotte folk og omtrent ingen støy. Nabolaget ellers er også OK. Men vi er så utrolig usikre på om vi burde ha noe større etterhvert? Hus med kjellerstue f eks, til ungene blir større. Føler det er mange som "forventer" at vi skal flytte etterhvert også, for vi må jo ha enebolig etterhvert liksom! Da må vi doble lånet vårt..har nå en ganske lav gjeld i forhold til mange av vennene våre, og vi vil ha en ganske så romslig økonomi om 5/10 år. Ønsker å ta med ungene rundt for å se verden når de blir større også! Hva tenker dere? Hadde dere kunne bodd slik, eller er det et must å ha større plass når ungene blir større? Hvis vi skal fortsette å bo her lenge/ for alltid ønsker vi å pusse opp kjøkkenet og stue. Men da ryker mye penger.. Anonymkode: 10b52...8ad 1
onyx Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 Nei, man trenger ikke kjellerstue og masse plass. Husk at unger flytter også ut etterhvert, hva da? Jeg ville nok prioritert en romslig økonomi så lenge jeg selv ikke følte et behov for mer plass. 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #3 Skrevet 7. juli 2016 Ser ikke vitsen i å flytte hvis dere trives. Man MÅ ikke ha kjellerstue osv. Tenårene varer ikke veldig lenge, og når de er over så flytter gjerne ungene ut. Og da sitter dere der med en stor enebolig og sikkert hage som trenger masse pleie og vedlikehold og husarbeid. Anonymkode: 19ac6...3da 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 Absolutt ikke et must nei. Så lenge man har plass til barna så ser jeg ikke problemet? Føler enebolig har blitt så status, man må da kunne bo der man trives og har ting tilpasset sine behov. Jeg synes det er nok at barna har egne rom, der har de plass til å ha besøk om de ønsker det. Når de blir eldre og ytrer ønske for å kunne ha venner på middag etc, kan jo foreldre dra ut å spise og en tur på kino imens jentene koser seg. Føler selv det nesten bare er tull at barn skal ha egne rom OG egen stue, snart skal de vel ha egne bad og eget kjøkken også. Anonymkode: 62e96...43e 2
Emma77 Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 Dere MÅ ingenting. Trives dere kan man alltids bo i rekkehus hele livet For oss var det ikke aktuelt. Vi ønsket mer hage, mer privtliv, mer frihet til å gjøre hva vi ville med huset og større plass (da barna ble større) og derfor flyttet vi til en enebolig. Det er utrolig deilig med kjellerstue når barna har gjester (eller når mannen vil se forball....Hahaha.) Men det blir jo en smakssak. Og ingenting er hugget i stein. Selvom dete pusser opp nå kan dere jo spare opp penger igjen å ombestemme dere om 5 eller 10 år Gjør det slm føles bra for DERE
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 Vi bor i rekkehus. Barna har vært sitt store rom, med tv. De er nå tenåringer, og de kan ha mange venner på rommene sine. Og vi har alltid mange ekstra barn her. Vi er og fornøyd med hvor vi bor, naboer, planløsning. Så har vi en stor terrasse på ene siden, hvor det ikke er noe innsyn. Vi ønsker ikke hus. Det er billigere å bo sånn, så vi har bedre råd, og det er lite vedlikehold og arbeid. Vi er litt late av oss. Orker ikke alt som følger med hus. Og tiden går utrolig fort og, synes ikke det er lenge siden de ble født, og snart flytter største ut. Og da får vi jo ennå bedre plass. Anonymkode: 4d2ad...4a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Jeg synes det høres ut som dere har god plass. Mer plass tilsvarer uansett ikke nødvendigvis høyere livskvalitet eller bedre familieliv. Jeg ville definitivt gått for å ha en romslig økonomi og reist på turer! Anonymkode: 8bcb9...3d8
Gjest *Micki* Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 Penger penger penger. Jeg tror jeg hadde slitt litt i et boligfelt da jeg ønsker å bo landlig uten så mye naboer, men hver sin lyst. Det trenger heller ikke bli så dyrt. Så lenge rommene deres har grei størrelse synes jeg ikke de trenger lekerom eller kjellerstue selv om det er veldig kjekt, vil tro det avlaster en del på foreldrene når det er venner på besøk. Men ungene har som regel samlingsplasser og det er jo ikke sikkert det blir hos dere, det må du se ann. Høres fint ut at dere vil reise med barna, og hvis dere er fornøyde der dere bor så er det ingenting som er bedre enn det.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #9 Skrevet 7. juli 2016 Det høres ut som dere bor helt perfekt, dere liker boligen/plassen/naboene/barna har det fint. Hvorfor gjøre endringer på det som virker?! At dere har liten gjeld og vil kunne reise og kose dere når barna er større er jo fantastisk. Øker dere gjelden med enebolig, så forsvinner mange muligheter. Jeg ser mange små boliger i rekke, vertikaldelte og blokker der folk har bodd siden de giftet seg liksom, der har de hatt hele sitt liv med barn/tenåringer/kjærester på besøk til barna, jul og barnebarn etterhvert. Jeg ser på dem og tenker at de har hatt det fint, de har en økonomisk frihet som mange andre meg store boliger ikke har. Anonymkode: fbe27...700 1
Teethgrinding Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 Dere bør oppgradere dersom dere har økonomi til det. Det lønner seg på sikt. Ja, dere får større gjeld og trangere økonomi, men på den andre siden går pengene til verdiskapning (forhåpentligvis, med mindre dere kjøper dere til idiot) fremfor at det renner ut i pølser og pizza. Det er ingenting som tyder på noen stans i veksten på eiendomsmarkedet. Det er en seriøs og trygg plassering av pengene. Å bruke penger på forbruk er litt som å leie bolig fremfor å eie. Det er ingen risiko knyttet til det, det er bare behagelig å kaste nøkkelen i postkassa og lukke døren dersom man ikke vil bo der lengre. Samme med forbruk; Det er digg å bare kjøpe seg masse fint og reise spennende steder. På sikt gir den strategien barna ingenting annet enn minner - minner som kanskje kan skapes på langt billigere regninger. Dersom man oppgraderer derimot vil barna nyte godt av å dele på pengene som har vokst. En enkel prioritering om du spør meg. Kjøp større.
kokkos Skrevet 7. juli 2016 #11 Skrevet 7. juli 2016 Vi bor i rekkehus. Har to barn, skal ikke ha flere. Har kjellerstue. Vi har ingen flytteplaner. For det første har vi ikke behov for større hage, da vi knapt har energi og lyst til å stelle den lille flekken vi har i dag. For det andre har vi ikke lyst på noe særlig mer plass innendørs, da det uansett kjapt blir fylt med skrot og vi knapt har energi til å rydde og vaske de 120 kvadratene vi har i dag. For det tredje trives vi godt i bydelen, og vi har uansett ikke råd til noen enebolig her. For det fjerde er det lettvindt og praktisk med rekkehus når man har små barn. Det er blanda "befolkning" bortover rekka, med både små barn, store barn/ungdommer og par med utflytta barn. Sender man barna ut dukker det fort opp noen lekekamerater, samtidig som det ikke kun er barnefamilier. Det er heller ikke plagsomt sosialt for å si det på den måten ;-) Helt topp for oss per i dag. "Statusen" av å ha enebolig er meg totalt uinteressant. 1
LittleBabyBlue Skrevet 7. juli 2016 #12 Skrevet 7. juli 2016 Syns dere virker ganske fornøyde nå. Vi har hus og ønsker oss egentlig noe mindre. Går med alt for mye tid til vedlikehold, hagearbeid, snømåking osv. Trivsel er alfa og omega, ikke plass og andres forventninger.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #13 Skrevet 7. juli 2016 Jeg bodde i rekkehus som tenåring. Fikk tv på rommet da jeg ble litt eldre, og hadde ikke noe behov for en hel kjellerstue. Hadde seng jeg kunne re opp sånn at venner kunne sitte i den, og et lite bord til drikke og snacks. Funket supert, og jeg tenkte aldri over at andre hadde større hus enn oss. Bor i enebolig nå som voksen, og har akkurat like mange kvadratmeter som du har. Anonymkode: f8db8...a02 1
Serafina. Skrevet 7. juli 2016 #14 Skrevet 7. juli 2016 For en deilig frihet dere har og vil få i enda større grad senere. Hvis dere er fornøyd med størrelsen på boligen, beliggenhet og naboer ser jeg ingen grunn til å flytte. Det er supert å kunne ta med barna på reiser, se verden og skape gode minner. En prioritering etter mitt hjerte.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #15 Skrevet 7. juli 2016 3 timer siden, Arcturus skrev: Dere bør oppgradere dersom dere har økonomi til det. Det lønner seg på sikt. Ja, dere får større gjeld og trangere økonomi, men på den andre siden går pengene til verdiskapning (forhåpentligvis, med mindre dere kjøper dere til idiot) fremfor at det renner ut i pølser og pizza. Det er ingenting som tyder på noen stans i veksten på eiendomsmarkedet. Det er en seriøs og trygg plassering av pengene. Å bruke penger på forbruk er litt som å leie bolig fremfor å eie. Det er ingen risiko knyttet til det, det er bare behagelig å kaste nøkkelen i postkassa og lukke døren dersom man ikke vil bo der lengre. Samme med forbruk; Det er digg å bare kjøpe seg masse fint og reise spennende steder. På sikt gir den strategien barna ingenting annet enn minner - minner som kanskje kan skapes på langt billigere regninger. Dersom man oppgraderer derimot vil barna nyte godt av å dele på pengene som har vokst. En enkel prioritering om du spør meg. Kjøp større. Vi kan oppgradere, men det blir langt trangere økonomisk. Barna våre arver jo huset vi har den dagen vi dør, og hvis vi lever til vi er gjeldsfrie i 50 åra, så vil de jo arve godt over en million hver ved å selge huset vi bor i. Ønsker ikke at livet bare skal handle om penger og status. Ønsker å gi barna opplevelser, ikke bare materielle goder som et stort flott hus. Livet er kort, og jeg ønsker ikke å snu på krona og måtte jobbe 110% kun for 50 m2 ekstra. Tusen takk for alle svar, det har hjulpet oss veldig 😊 Anonymkode: 10b52...8ad 2
I Grosny Skrevet 7. juli 2016 #16 Skrevet 7. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i rekkehus på ca 110 m2. Vi har 2 små barn og skal ikke ha flere. Ungene har hvert sitt soverom med grei størrelse. Romslig stue med åpen kjøkkenløsning. Stort nytt bad.Vi er veldig heldige med naboene i rekken, flotte folk og omtrent ingen støy. Nabolaget ellers er også OK. Men vi er så utrolig usikre på om vi burde ha noe større etterhvert? Hus med kjellerstue f eks, til ungene blir større. Føler det er mange som "forventer" at vi skal flytte etterhvert også, for vi må jo ha enebolig etterhvert liksom! Da må vi doble lånet vårt..har nå en ganske lav gjeld i forhold til mange av vennene våre, og vi vil ha en ganske så romslig økonomi om 5/10 år. Ønsker å ta med ungene rundt for å se verden når de blir større også! Hva tenker dere? Hadde dere kunne bodd slik, eller er det et must å ha større plass når ungene blir større? Hvis vi skal fortsette å bo her lenge/ for alltid ønsker vi å pusse opp kjøkkenet og stue. Men da ryker mye penger.. Anonymkode: 10b52...8ad Når begge barna har hvert sitt rom, så vil jeg si at plassen er rikelig. Å flytte er forresten en krise som knekker mange ekteskap, blant annet fordi man mister naboene sine. Rekkehus er veldig fint for barnefamilier, og jeg opplevde det som veldig sosialt, og bedre enn enebolig, både som barn, og senere som voksen. 4
Anglofil Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Man kan jo spørre seg hvordan vi som vokste opp i leiligheter på 73 kvm (og mindre) i det hele tatt klarte oss da vi var ungdommer. Jeg hadde eget rom, og mens mamma og pappa klemte seg inn på det minste rommet, fikk jeg det største. Men kan vel ikke akkurat si vi hadde kjempegod plass, allikevel trivdes vi godt. Nei, jeg ser virkelig ikke på det å ha kjellerstue som nødvendig. Klart, det er sikkert praktisk, det er ikke det, men en nødvendighet? Nope. Vi bor selv på 85 kvm og den dagen vi får barn tenker vi ikke på å flytte. Rett og slett fordi vi elsker stedet vi bor på, vi er glad i våre naboer og har det kjempefint. Vi har tre soverom, og får vi to barn vil de ha hvert sitt. Tenker ikke på det som en nødvendighet å ha større plass. Hvis man trives hadde jeg aldri flyttet med mindre det var høyst nødvendig. Jeg kan ikke se at det er nødvendig i dette tilfellet, men det må man jo samtidig føle på selv. Mvh Yvonne Endret 8. juli 2016 av Yvonne 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vi er så utrolig usikre på om vi burde ha noe større etterhvert? Hus med kjellerstue f eks, til ungene blir større. Føler det er mange som "forventer" at vi skal flytte etterhvert også, for vi må jo ha enebolig etterhvert liksom! Anonymkode: 10b52...8ad Jeg tenker helt omvendt, og klør meg i hodet når det ene paret etter det andre med barn på 10 og 12 flytter til en enebolig de ikke har bruk for om ti år Hva er vitsen med det, liksom? Dere trives der dere er, har gode naboer, lite lån og får større økonomisk frihet i fremtiden. Synes dette er en no-brainer, jeg, klart dere blir værende der dere trives! Hilsen en med enebolig, men uten kjellerstue til tenåringene. Går så bra så Anonymkode: 94575...831 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 Jeg har endel kjente som oppgraderer fra leilighet til rekkehus eller enebolig, og ser jo at det krever mye av både forhold og ikke minst økonomi. Jeg får ikke helt følelsen av at det gir den friheten man hadde tenkt seg med mer plass etc - det er mer sånn at man bruker langt mer tid på vedlikehold etc. Noen liker jo det og har lyst å bruke fritiden sin på oppussing og vedlikehold, men om man ikke er det gjelds det å holde ting på et minimumsnivå. For min del som bor i leilighet nå så er rekkehus det maksimale av "vedlikeholdsbehov" jeg ønsker meg - nettopp fordi jeg ikke får glede av praktiske gjøremål, og ikke ønsker knytte fritiden min opp mot det. Jeg har lyst å bruke tiden min på helt andre ting. Enebolig er nokså uaktuelt for min del, rett og slett fordi jeg ser hvor mye tid andre bruker på det i praksis og at det somskulle være hyggelig og "frihet" blir jobb. Noen liker det, andre ikke. Anonymkode: 0079e...7c3 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #20 Skrevet 9. juli 2016 Som du sier, bestem sjøl hva dere vil! Vi hoppet over noen trinn og solgte en 25kvm studentleilighet for litt mindre enn vi kjøpte 200kvm bolig med naust og garasje ut i gokk. Vi trenger to biler og folk synes vi er bakstreverske og gikk for fort frem osv...men ungene trives og vi elsker å bo ved fjorden. Dét er det vi vil og ingen skal bestemme noe annet. Pluss: Gjeldfri etter fem år; det hadde vi aldri klart i byen. Anonymkode: 217ed...f18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå