Gå til innhold

Allerede lei av sommerferie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gleder meg allerede til barnehagen åpner igjen... Har bare ett barn, en gutt på fire år, men synes han er en skikkelig drittunge om dagen! Forsåvidt blid og glad stort sett, men krever oppmerksomhet konstant, hyler opp for ingenting (hvis vi f eks ikke forstår hva han mener med én gang), slår hvis han blir sint eller frustrert (og det skal ikke mye til om dagen, selv om det går fort over), spytter på gulvet for å provosere oss... Føler meg fullstendig malplassert i morsrollen, jeg orker ikke min egen sønn! Jo da, han merker nok iblant at jeg blir litt avvisende, men jeg tar meg virkelig hardt sammen og prøver å være tålmodig og vennlig.

Måtte bare få det ut. Pappaen merker nok at jeg blir litt gretten, men jeg kan jo ikke si til ham at jeg angrer som et hælvete på at vi fikk barn. Han har heldigvis en veldig snill og tålmodig pappa.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å kjære, jeg vet hvordan du har det! Enkelte barn (mitt også ;) ) kan være virkelig fæle når de får for mye fritis og for lite stimulans! Høres ut som din er av samme kaliber som min - umulig å stimulere nok uten hen hel barnehage til å bidra. Da blir ferien gjerne mer terror enn hygge. 

Noen tips kan dog være til nytte:

Dra et sted han kan herje så mye som mulig. Gjerne et sted det er mye unger.

Bytt litt på. Det er lov for mamsen å ta seg en 'fridag' og gjøre ærender mens gutta er hjemme - eller kanskje de kan ha en 'guttedag' mens du får ligge på sofaen noen timer? 

Min krever også mye oppmerksomhet. Jeg synes det hjelper å rose/gi oppmerksomhet før hun begynner å kreve den. Gi henne småjobber som å ta ut klær fra vaskemaskinen osv så hun føler seg stor og nyttig. Jeg gir positive kommentarer så ofte som mulig - teorien er at hun får behovet for oppmerksomhet dekket på en positiv måte, så hun slipper å bli destruktiv for å få den.

Slike unger som våre er ikke så lette å ha med å gjøre bestandig, men det blir bedre. Min fylte fem i vår, og er allerede mye lettere enn i fjor. Det blir bedre! 

Anonymkode: 9e3c8...3fe

Skrevet

Takk for svar! Ja, vi har faktisk delt opp ferien (er nødt, siden bhg er stengt hele juli + et par dager både før og etter), men problemet er at jeg har hjemmekontor, så her sitter jeg og prøver å jobbe, mens gutten stadig er innom (pappaen tar ham med ut, men kan jo ikke kaste dem ut hele dagen), pluss at jeg hører ham skrike og trasse uti stua, og bare det gjør meg sprø.

Gruer meg skikkelig til neste uke, når det er min tur til å være hjemme med ham.

Håper det er en fase, ja, og at det blir bedre. Vil vel sikkert gå opp og ned, men akkurat nå takler jeg ham bare ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gleder meg ikke så veldig til tre uker stengt barnehage selv heller, men jeg får gjøre det beste ut av det. Det meste går bedre om man klistrer på seg et smil og forsøker å se lyspunktene. Du er i det minste ikke alenemor ;) Og jeg har heldigvis greie foreldre som vi kan bo hos deler av ferien ;) 

Jeg synes i alle fall at det meste blir lettere når jeg bestemmer meg for at det sikkert går bra :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom til å tenke på... Opplever du ham som ekstra ille akkurat nå, uten at du helt kan forklare hvorfor? Når vesla mi er slik, er det som regel jeg som er premenstruell - kan det være noe sånt  hos dere også? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du rett og slett har tilbragt for lite tid sammen med han til nå, og at det er derfor er slik han er? At dette er hans måte å vise deg at du ikke har vært en god nok mor?

Anonymkode: fd509...36e

Vel, husk at enkelte unger bare er sånn uten at foreldrene har gjort noe galt også da ;) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, husk at enkelte unger bare er sånn uten at foreldrene har gjort noe galt også da ;) 

Å takle tre uker sammen med sitt eget barn burde man klare, gjør man ikke det så burde man tenke etter om det er noe galt med en selv, ikke barnet.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å takle tre uker sammen med sitt eget barn burde man klare, gjør man ikke det så burde man tenke etter om det er noe galt med en selv, ikke barnet.

Har du noen gang vært tilnærmet 100% alene med et barn med ADHD, høysensitivitet, mulig autisme samt reguleringsvansker? 

Et barn som får ansatte hos PPT, BUP, barnevern og barnehage til å si 'jeg fatter ikke helt hvordan du greier det'?

Trodde ikke det nei. Så klapp igjen smella. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang vært tilnærmet 100% alene med et barn med ADHD, høysensitivitet, mulig autisme samt reguleringsvansker? 

Et barn som får ansatte hos PPT, BUP, barnevern og barnehage til å si 'jeg fatter ikke helt hvordan du greier det'?

Trodde ikke det nei. Så klapp igjen smella. 

Oioioi så sinna... Bare ikke ta ut sinnet på barnet ditt. :)

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oioioi så sinna... Bare ikke ta ut sinnet på barnet ditt. :)

Sinna nei? Mer syrlig oppgitt over tullinger som ikke forstår at det finnes barn som avviker fra standarden :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sinna nei? Mer syrlig oppgitt over tullinger som ikke forstår at det finnes barn som avviker fra standarden :) 

Skjønner forsåvidt at det finnes unntak, men var vel ikke et slikt barn ts snakker om? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Inviter hjem en lekekompis? 

Anonymkode: d9cc6...0ef

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom vel ikke akkurat frem i HI...

Anonymkode: c2de3...331

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner forsåvidt at det finnes unntak, men var vel ikke et slikt barn ts snakker om? 

Det vet vi ikke. Uansett kan jeg sympatisere med TS siden jeg har et barn med samme type atferd selv om årsaken kan være en annen.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom vel ikke akkurat frem i HI...

Anonymkode: c2de3...331

Jeg er ikke TS - jeg er en sympatisør med lignende utfordringer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn kan også bli sånn dersom det ikke er en form for aktivitet i løpet av dagen. Vi skal ha sommerferie sammen i 5 uker denne sommeren og jeg kommer til å være alene med henne alle ukene. Derfor prøver jeg å finne på noe hver dag. Trenger ikke være store greiene, bare noe. Det beste er hvis man har venner med barn i sånn cirka lik alder. Da kan barna være sammen og aktivisere hverandre :) Mens vi kan sitte å prate sammen eller noe. Andre ting vi gjør er: 

- Ta en liten tur på stranda ( noen ganger drar vi bare for å bade i 30 min eller noe dersom det ikke er så varmt).

- Lekeland

- Lekeplasstur

- Være ute i hagen og gjøre hagearbeid. Jeg kan da f.eks klippe gresset osv. mens ho kan hoppe på trampolina, leke i sandkassa osv. samtidig som vi er "sammen" på en måte, siden ho kommer og hjelper meg innimellom og jeg blir med i hennes lek en gang i blant.

- Er sammen med andre barn (og deres foreldre).

- Spiller diverse spill (stigespill, ludo , memory , lotto osv.)

- Diverse parker. Da pleier vi å være der hele åpningstiden. Jeg pleier å la henne gjøre alt ho vil inne i parkene og maser ikke om at vi skal gå videre og gir henne tid til å utforske og se på de ulike tingene så lenge henne vil. Da går dagen mye fortere og det fører til mange gode samtaler og gode stunder som kanskje ikke hadde oppstått dersom jeg hadde masa om at vi skulle ha gått videre.

Alt dette her hjelper utrolig mye på oppførselen hennes og fører til MYE mindre utagerende atferd og "trass". I dag har vi for eksempel vært sammen med et vennepar med barn i hennes alder og de lekte selvstendig sammen omtrent hele tiden og aktiviserte hverandre. Og i dag har det ikke vært et eneste tilfelle med "trass" eller diskusjoner som er slitsomme.

Anonymkode: 90639...66a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foratår deg godt...har dere plen? Vi har en plen med nedoverbakke som ungen ruller og herjer i. Har en yoga ball som han stuper på og herjer med. jeg sparker den i lufta....

hva med å skaffe et hoppeslott eller badebassen med sklie? Koster litt,,,,men da er han opptatt!

inviter folk. Dra på besøk. Lekeplasser.. Kjop en haug bruktleker feks så har han mye å styre med! Legg han "tidlig" ikke sent! Har en 3 åring alene denne uka og vet hvordan det er!

Anonymkode: b8daf...2f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I feel ya.. Må være alene med kiden i hele juli pga at far jobber og bare er hjemme i helgene. Nå har jeg vært alene med han i en uke, og vi begynner å gå tom for ting å finne på, jeg er gravid og sliten og ungen er tre og surver. Blir mye kjefting dessverre... 

Og det hjelper ikke at folk sier at man burde like å være med ungen sin. For det handler ikke om det, men vi går jo oppå hverandre her og gnisser dagen lang. Vi kan ikke campe på Leos i hele sommer liksom ;) 

Vi har nettopp flytta og kjenner ikke en kjeft i denne byen heller, så kan ikke be noen over på besøk heller. 

Anonymkode: 28392...058

Skrevet

Vel, som et svar på det noen skrev over her... Jeg er temmelig sikker på at det er meg det er noe galt med, og ikke ham! Han er bare en helt vanlig energisk fireåring, som blir litt sliten og grinete når hverdagen plutselig endres i ferien. Jeg trives bare absolutt ikke i morsrollen, men det kan jo såklart ikke han noe for, så jeg prøver hver eneste dag. Og vi har det jo stort sett hyggelig sammen. Men jeg merker at å ha ham rundt meg hele dagen, gjør meg helt sprø. 

Men neste uke skal vi på hytta på fjellet sammen med foreldrene mine, det blir nok bra. Ikke at det blir så mye hjelp å få, for faren min er veldig syk og mamma må ta seg av ham, men det blir nok hyggelig, og vi kan være ute hele dagen og leke.

I dag hadde han besøk av en venn, men når han er i dette humøret, så må vi også stadig gå inn og mekle litt, fordi han krangler eller ødelegger leken. Men, i morgen er han bedt til dem, så da blir det ro i huset her :-)

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drar dere ikke på ferie? Hunderfossen, Danmark, Atlanterhavsparken... 

Besøker slektninger rundt i Norge?

Anonymkode: 78b4d...5c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...