Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på et nytt studie til høsten (bacehlor). Har bodd i studiebyen i to år, så er godt kjent, men har ikke gått på denne campusen tidligere, kun en annen campus. 

Det er jo fadderuke den første tiden av studiestarten. Dessverre er jeg oppsatt på jobb nesten alle disse ettermiddagene/kveldene (en feiltakelse av meg, da jeg tok meg fri feil tidspunkt), og i tillegg overtar jeg ny leilighet den første helgen, slik at jeg blir mye opptatt med flytting. Derfor er jeg redd jeg ikke får med meg særlig mye av fadderuka, bortsett fra det som eventuelt er obligatorisk, og det som er viktig i forbindelse med selve fagene etc. 

Vil det være helt krise å ikke være med på fadderuka? Kommer jeg til å ende opp med null venner? Hører "alle" sier at man må være med på fadderuka for å komme inn i studiemiljøet, så er litt bekymret... 

Anonymkode: 0d0a0...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vr ikke med på fadderuka på mitt studie og jeg slet litt med å komme inn i gjengen. Men om du er litt utadvendt så går det nok fint 😊

Anonymkode: 1786b...bd5

Skrevet

Det kan hende du bruker litt lengre tid til å komme inn i studiemiljøet . Men vær litt uadvent, delta på seminargrupper / kollokvier - eller ta iniativiv til de selv. Kan være lurt å bli med i en studentorganisasjon ( Finn noe du liker om det er dans eller teater eller debatt) -og engasjer deg i ditt fagutvalg og de aktivitetene som de steller istand. 

Da kommer du nok inn i det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Fadderuka er jo til for å være en slags icebreaker for nye elever. Det er ingen hemmelighet at man kommer lettere inn i et miljø gjennom fadderukene, og man stifter vennskap på tvers av studier fra dag én. Jeg elsket fadderukene. Mine beste venner møtte jeg der, og jeg har venner som jeg har god kontakt 4 år etter endt studie. Det er ikke krise å miste fadderukene. Sørg for å være utadvendt og sosial på sammenkomster senere, forelesninger osv. Det går nok fint.

Anonymkode: 29fd4...866

• Liker 2
Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg var med på lite av fadderveka og klarte å få veldig gode vener til tross for det. Ei av dei vil eg faktisk kalle ei bestevenninne. Me møttast på den fyrste dagen og satt mykje saman under forelesningane. I tillegg er eg ein ganske sjenert person, noko som viser at du må ikkje vere utadvent for å få deg vener utanfor fadderveka. 

Skrevet

Selv om man deltar på fadderuka, er det ikke gitt at dine bestevenner er de samme som du møtte de første 1-2 ukene. Ikke stress med det, sier nå jeg. Det er likså viktig å være blid og hyggelig i forelesningssalen, si hei til ukjente, sette seg ved noen som sitter alene osv. På denne måten blir du kjent med folk i en mer naturlig setting enn rundt et vors-bord. Men det er kanskje bare meg/oss introverte... :)

Don´t overthink it. Det er bra å ha litt lønn i september når den tid kommer også :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk glipp av halve fadderuken ettersom jeg kom inn senere. Jeg synes ikke fadderopplegget var særlig spennende heller. Ingen av de jeg omgås mest i dag ble jeg kjent med i fadderuken. Det tok litt lenger tid å finne de, men det faller som regel til rette med tiden. :) 

Anonymkode: d2955...423

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ikke delta på fadderuken fordi jeg ikke drikker alkohol og var enormt drikkepress der, folk tvang nesten alkohol ned halsen min. Tok flere måneder før jeg endelig klarte å komme i snakk med et par i klassen, etter 1 år på skolen har jeg fortsatt ikke klart å komme ordentlig inn i miljøet. De fleste danner små grupper allerede under fadderuken, er sykt vanskelig å komme seg inn i disse gruppene med mindre du er veldig utadvendt eller du møter på riktig person som drar deg med inn.

Anonymkode: bdb17...6e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært med på noen fadderuker, da det er bare rølp og mas.. Har vært på jobb på noen fadderfester, og det beviste veldig tydelig at jeg ikke gikk glipp av noe som helst

Skrevet

Jeg var kun med på 1-2 fester i fadderuka, men sklei lik så godt inn i miljøet når skolen startet for fullt ☺️ somregel går dere en studie/basisgruppe, og da blir man raskt kjent med folk. Nå er jeg utadvendt da, så kan ligge noe der, men tror nok ikke det er noen krise, nei ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg det kommer litt an på hvilket studie det er snakk om. Hos oss er det erfaringsmessig overraskende vanskelig å komme inn i et miljø uten å delta i fadderuken. Men så er ikke studiet i seg selv kjent for å være så voldsomt åpent og imøtekommende da.

Anonymkode: e6a27...fe9

Gjest Tamsi
Skrevet

I klassen min dannet gruppene seg allerede første dag, og de arrangerte egne vors seg imellom fra dag to av. Det var helt sykt. De var bare ferdige de da, og de fleste som ikke hadde havnet i en gruppe fra starten fant seg egentlig aldri noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med pendlere da? ser for meg mye stress meg og komme meg til og fra..  har ikke bestemt meg for om fadderuka er noe for meg, føler jeg har vokst litt fra den type fest og fyll.. (26 år) MEN skal gi det en sjanse! 

Anonymkode: f4a4e...0a9

• Liker 1
Gjest uN91s
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man bør være med, spesielt hvis kullet er veldig stort. Er lett å falle utenfor om man dukker opp etter at alle har blitt kjent. I fadderuken kan de som ikke liker festing og er rolige finne hverandre og motsatt. Så bare fordi du ikke liker festing betyr ikke det at fadderuken blir dårlig. Det er ikke slik at alle som hater fest blir hjemme og du da må være med hele natten. Som regel finner du de som er mer rolig og kan bli kjent med disse. 

Så er kullet på mer enn 200 stykker burde du bli med. Ellers  blir det fort veldig upersonlig da man går i forelesing og drar hjem etterpå. Får jo ikke snakket med noen under en forelesing. I pausen går alle til sine venner og du blir stående alene. 

Jeg ble satt på en faddergruppe med bare 4 fra klassen og resten var fra et annet studie. Var 200 i klassen til sammen, så hvorfor de valgte det slik var veldig rart. Uansett gikk jeg 6 mnd uten venner før jeg traff igjen hun ene jeg hadde møtt på en tilfeldig fadderfest og vi ble venner. De i klassen lagde egen klikk med en gang og stengte ut alle andre. De tro på hyttetur og arrangerte fester uten å invitere noen andre enn "de kule". Var umulig å få innpass. 

Endret av uN91s
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, uN91s skrev:

Jeg tenker at man bør være med, spesielt hvis kullet er veldig stort. Er lett å falle utenfor om man dukker opp etter at alle har blitt kjent. I fadderuken kan de som ikke liker festing og er rolige finne hverandre og motsatt. Så bare fordi du ikke liker festing betyr ikke det at fadderuken blir dårlig. Det er ikke slik at alle som hater fest blir hjemme og du da må være med hele natten. Som regel finner du de som er mer rolig og kan bli kjent med disse. 

Så er kullet på mer enn 200 stykker burde du bli med. Ellers  blir det fort veldig upersonlig da man går i forelesing og drar hjem etterpå. Får jo ikke snakket med noen under en forelesing. I pausen går alle til sine venner og du blir stående alene. 

Jeg ble satt på en faddergruppe med bare 4 fra klassen og resten var fra et annet studie. Var 200 i klassen til sammen, så hvorfor de valgte det slik var veldig rart. Uansett gikk jeg 6 mnd uten venner før jeg traff igjen hun ene jeg hadde møtt på en tilfeldig fadderfest og vi ble venner. De i klassen lagde egen klikk med en gang og stengte ut alle andre. De tro på hyttetur og arrangerte fester uten å invitere noen andre enn "de kule". Var umulig å få innpass. 

19 timer siden, Tamsi skrev:

I klassen min dannet gruppene seg allerede første dag, og de arrangerte egne vors seg imellom fra dag to av. Det var helt sykt. De var bare ferdige de da, og de fleste som ikke hadde havnet i en gruppe fra starten fant seg egentlig aldri noe.

Jeg blir helt overrasket over hvor lite inkluderende så mange er i begynnelsen av et nytt studium. Jeg håper ikke at TS får denne erfaringen dersom det da ender med at hun ikke blir deltakende på fadderuken. 

Anonymkode: d2955...423

Skrevet

Jeg jobbet også og mistet hele fadderuka. Hadde ingen venner og var aldri med på fester. Men savnet det ikke. For meg var jobb og studier viktigere enn det sosiale og jeg er vel for introvert å regne :) så klarte meg fint :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært interessert i sånt. Fikk venner på studiet likevel, med folk jeg kom i snakk med i pausene og sånt. Men jeg er ingen spesielt sosial person, og har aldri vært masse sammen med medstudenter på fritiden (skjedde vel et par-tre ganger), ble mest at vi snakket sammen i pauser, leste/arbeidet med kollokvieoppgaver etc sammen. 

Jeg tror det kommer litt an på hva du ønsker. Ser du for deg å leve "studentlivet" med masse sosiale aktiviteter og festing, er det nok en fordel å bli med på fadderuken. Er du derimot en mer rolig type som fokuserer mer på faget, tror jeg ikke det er noe problem.

Skrevet

Jeg var ikke med på fadderuka (var kanskje med på ett vors, men hadde mye annet å drive på med), men klarte å skrape opp noen gode venninner på studiet likevel. Det jeg angrer litt på i ettertid er at jeg ikke kjente så mange av de jeg hadde forelesninger med (utenom de venninnene, men selv om vi gikk samme fag valgte vi ikke samme retning), og at jeg kanskje ikke var en del av akkurat det studiemiljøet selv om jeg ikke var ensom. Jeg tror ikke jeg hadde deltatt på alt i dag heller, men hadde nok forsøkt å være med på litt mer for å være på halloen med flere. Jeg er veldig sosial, og hadde mye å styre med, så jeg kjente mange på campus og hadde mange venner og mange aktiviteter på fritiden - savna bare litt det å føle meg som en del av akkurat det miljøet jeg burde ha hørt til. 

• Liker 1
Gjest The damned
Skrevet (endret)

.

Endret av The damned
Skrevet

Jeg skippet den og resten var dermed litt skeptisk til meg i begynnelsen. Tok meg en uke før jeg var godt inkludert - så ikke stress med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...