Gå til innhold

Mamma truer å kaste meg ut...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Helt siden jeg var liten har jeg hatt det vanskelig hjemme. Kort fortalt har jeg blitt preget med MYE psykisk vold i hverdagen, blitt slått (noen ganger, ikke sånn kjempehardt) og truet av min egen mor som er utroooolig manipulerende! Ho har alltid vært "gal" i hode, men det utpreget seg veldig når foreldrene mine ble skilt for noen år siden. 2 av mine søsken har ikke kontakt med ho den dag i dag. Har slitt kjempemye med sosial angst å måten jeg tenker om meg selv på..men har fått hjelp av venner og tatt tak i meg selv så jeg er på bedrings vei! Vet at mamma har opplevd veldig mye vondt i barndommen sin selv, så jeg forstår til dels hvorfor ho er som ho er, men det burde ikke være en unnskyldning. Jeg er det barnet ho liker minst, som er udugelig, og handicapet og som ikke klarer noe som helst i følge ho. Er så lei å spille på denne fasaden at alt er så greit, når det IKKE!!!! er greit i det hele tatt..tørr nesten ikke ha venner på besøk i tilfelle ho klikker å gaper..Skal forresten begynne hos psykolog til høsten for å få litt orden i tankene mine:-) 

Her er poenget: Jeg kom just inn på skole, og skal søke om stipend. Jeg tror jeg får 2000 i stipend, men de vil mamma ha for at jeg skal bo hos ho. (Greit de, siden ho er alene forsørger og vi har litt dårlig råd...) MEN jeg trenger å spare penger jeg også, jeg vil også komme meg rundt med bilen (bensin penger og spare litt opp til meg) Jeg kommer mest sansynelig ikke til å være så mye hjemme heller når skulen begynner..kommer nok til å være litt hos venner eller kjæresten for jeg klarer ikke være hjemme..  Jeg sa ho ikke kunne få 2000 for jeg trengte noe  av det selv, ho klikket og sa jeg kunne dra til helvete og jeg kunne komme meg som fort som faen ut herifra for ho orket meg ikke lengre. Kan ho kaste meg ut uten videre? skal jeg betale 2000? Har vurdert å flytte på hybel da..

Hadde vært greit med noen tanker og refleksjoner! Jente, 18:-) 

Anonymkode: 0089a...844

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare flytter ut. Du er 18 år og mistrives hjemme, ingen grunn til å bli boende da. Lykke til!

Skrevet

Som 18 åring kan du ikke forvente gratis kost og losji. Av den grunn så er kravet fra din mor legitimt såfremt du bor hjemme. Om en 18 åring har inntekt så er det bare rett og rimelig at h*n bidrar økonomiske spesielt om mor sliter med å snu kronene.

Om du burde bo hjemme derimot stiller jeg meg svært tvilende til. Hadde jeg vært deg ville jeg flyttet ut og vekk så raskt som overhodet mulig.

• Liker 16
Gjest summesumbi
Skrevet

Flytt på hybel. Helt klart!

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke type skole skal du gå på? Videregående eller Høyskole?

Anonymkode: f6840...0e9

Gjest uN91s
Skrevet (endret)

Flytt på hybel. Da får du 7500 kroner per måned og i august og januar får du 20.000 kroner. Bo i kollektiv eller i studentbolig. Det er gjerne en del billigere. Det går helt fint å leve for dette som student og du kan søke på på jobb i tillegg. De fleste studenter jobber ved siden av studiet og klarer fint å jobbe en gang i uken eller to. 

Jeg lever på 9.500 kroner i måneden og klarer meg helt fint. 7.500 kroner i stipend og 2000 kroner fra jobb. 

Edit: Jeg flyttet ut da jeg var 16 år. Anbefaler deg å flytte ut fordi studenttiden blir ikke helt det samme ved å bo hjemme synes jeg. Du lærer mye av å bo i kollektiv, fikse alt selv og lære å bo med andre som kanskje er veldig forskjellig fra deg selv. Man lærer å tolerere mer, velge sine kamper, svelge noen kameler,  ta hensyn, og stå opp for seg selv. Og det er sosialt. 

Endret av uN91s
AnonymBruker
Skrevet

Hvor står du egentlig i studiene? Foreldre er kanskje pliktige til å forsørge barna sine, frem til barna har fylt atten år / er ferdige med videregående?

Hvis du flytter tilstrekkelig langt unna foreldrene dine, så kan du kanskje få stipend som "borte-boer" også?

Anonymkode: 0fe77...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...

Les her http://solverud.no/uploads/Barnebidrag%20til%20barn%20over%2018%20%C3%A5r.pdf   :) 

Utdrag  

" I utgangspunktet varer foreldrenes underholdsplikt frem til barnet er 18 år. Barn over 18 år har likevel som hovedregel krav på å bli forsørget, så lenge de er elev ved videregående skole. Underholdsplikten for barn som er fylt 18 år må altså sees i sammenheng med retten til videregående opplæring, som følger av opplæringslova § 3-1. Når det betales bidrag til barn over 18 år er det barnet selv som skal motta bidraget.

....

Forsørgingsplikt for barn over 18 år, under videregående opplæring, gjelder uavhengig av om barnet bor hjemme eller for seg selv. Dette er en nødvendig regel fordi geografiske avstander tvinger mange barn til å flytte hjemmefra for å gå på videregående skole. I særlige tilfeller er det også rimelig at barnet kan flytte ut, uten at foreldrene fritas for forsørgingsbyrden. Dette kan for eksempel være aktuelt når foreldrene har forsørgingsevne, men hjemmet er uegnet som oppvekstmiljø.

I prinsippet åpner imidlertid loven for at 18-åringen, uten legitim årsak, kan velge å flytte ut, for deretter å kreve forbruks- og boutgifter dekket av foreldrene. Når barnet bor for seg selv har det krav på økonomisk bidrag fra begge foreldre, uavhengig av om foreldrene bor sammen eller ikke. Foreldre som tidligere oppfylte forsørgingsplikten ved å ha barnet boende seg, må altså betale sin andel i pengetilskudd til barnet, i stedet for at utgiftene inngår i husholdningen. For de fleste vil dette medføre en betydelig økt forsørgingsbyrde."

Anonymkode: 6f010...931

• Liker 4
Skrevet

Får ikke din mor bidrag fra din far for deg? Eller får du det selv? 

Du er nettopp en av de som loven om forsørgerplikt er skrevet for. Du bør gå på NAV og prate igjennom med NAV hvordan du skal håndtere dette. Deretter finner du en rimelig hybel og søker via NAV støtte til livsopphold fra foreldrene dine. 

Du vil også få mye mer i stipend fra Lånekassa om du har en gyldig grunn til å ikke bo hjemme. 

Tror du vil ha veldig godt av å komme deg vekk! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Juniper skrev:

Du vil også få mye mer i stipend fra Lånekassa om du har en gyldig grunn til å ikke bo hjemme. 

Det kan da ikke stemme. Skal man sende inn dokumentasjon til Lånekasse om hvorfor man ikke bor hjemme?

Anonymkode: ddb59...40b

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan da ikke stemme. Skal man sende inn dokumentasjon til Lånekasse om hvorfor man ikke bor hjemme?

Anonymkode: ddb59...40b

Mulig det har blitt endret siden det jeg husker, men lånekassa var skeptisk til "borteboende" ungdommer som gikk på skole nær hjemmet. Var mye svindel med dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juniper skrev:

Mulig det har blitt endret siden det jeg husker, men lånekassa var skeptisk til "borteboende" ungdommer som gikk på skole nær hjemmet. Var mye svindel med dette. 

Da jeg gikk på vgs for 10 år siden, var det ihvertfall en viss antall km du måtte bo hjemmefra om du skulle få borteboerstipend. Bodde først en halvtime hjemmefra og tok skolebussen en halvtime, da fikk jeg ikke stipend fordi jeg kunne like gjerne bodd hjemme. Men da jeg flyttet til stedet skolen var, en time unna, så fikk jeg. Men mindre enn de som bodde enda lenger unna.

Anonymkode: f6457...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som du omyale din mor så er det ikke det minste rart at hun ikke liker deg. Hva gjør du for å bli likt av din mor? Hva gjør du hjemme for å hjelpe henne og hva gjør hun av husarbeid? Jeg vil absolutt tro at både din mor og du vil ha best av at du flytter og bor enten for deg selv eller i et kollektiv. Det er på tide du blir voksen og oppfører deg voksent når du er 18 år og har bil og førerkort så er du jammen stor nok til å bo for deg selv. Du kan og fint klare å få deg en jobb så du tjener litt penger. Ingen kan forvente å bo gratis med full kost og losji i en alder av 18 år. 

Anonymkode: 46a56...2ac

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Helt siden jeg var liten har jeg hatt det vanskelig hjemme. Kort fortalt har jeg blitt preget med MYE psykisk vold i hverdagen, blitt slått (noen ganger, ikke sånn kjempehardt) og truet av min egen mor som er utroooolig manipulerende! Ho har alltid vært "gal" i hode, men det utpreget seg veldig når foreldrene mine ble skilt for noen år siden. 2 av mine søsken har ikke kontakt med ho den dag i dag. Har slitt kjempemye med sosial angst å måten jeg tenker om meg selv på..men har fått hjelp av venner og tatt tak i meg selv så jeg er på bedrings vei! Vet at mamma har opplevd veldig mye vondt i barndommen sin selv, så jeg forstår til dels hvorfor ho er som ho er, men det burde ikke være en unnskyldning. Jeg er det barnet ho liker minst, som er udugelig, og handicapet og som ikke klarer noe som helst i følge ho. Er så lei å spille på denne fasaden at alt er så greit, når det IKKE!!!! er greit i det hele tatt..tørr nesten ikke ha venner på besøk i tilfelle ho klikker å gaper..Skal forresten begynne hos psykolog til høsten for å få litt orden i tankene mine:-) 

Her er poenget: Jeg kom just inn på skole, og skal søke om stipend. Jeg tror jeg får 2000 i stipend, men de vil mamma ha for at jeg skal bo hos ho. (Greit de, siden ho er alene forsørger og vi har litt dårlig råd...) MEN jeg trenger å spare penger jeg også, jeg vil også komme meg rundt med bilen (bensin penger og spare litt opp til meg) Jeg kommer mest sansynelig ikke til å være så mye hjemme heller når skulen begynner..kommer nok til å være litt hos venner eller kjæresten for jeg klarer ikke være hjemme..  Jeg sa ho ikke kunne få 2000 for jeg trengte noe  av det selv, ho klikket og sa jeg kunne dra til helvete og jeg kunne komme meg som fort som faen ut herifra for ho orket meg ikke lengre. Kan ho kaste meg ut uten videre? skal jeg betale 2000? Har vurdert å flytte på hybel da..

Hadde vært greit med noen tanker og refleksjoner! Jente, 18:-) 

Du er for ung til å "diagnosere" din mor på denne måten.

Jeg leser "meg, meg, meg,meg og litt meg igjen" Dersom du vil ha penger til bensin for å leke med vennene dine så får du JOBBE ved sidan av skolen.

Dette anser jeg som rent pubertalt drama. Din oppførsel henger nok tett sammen med din mors.. Du får ta ansvar for eget liv om det er slik du beskriver.

Ja, hun kan kaste deg ut.

Beklager: Ingen sympati herfra. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Du er for ung til å "diagnosere" din mor på denne måten.

Jeg leser "meg, meg, meg,meg og litt meg igjen" Dersom du vil ha penger til bensin for å leke med vennene dine så får du JOBBE ved sidan av skolen.

Dette anser jeg som rent pubertalt drama. Din oppførsel henger nok tett sammen med din mors.. Du får ta ansvar for eget liv om det er slik du beskriver.

Ja, hun kan kaste deg ut.

Beklager: Ingen sympati herfra. 

Leste du hele inlegget til jenta? Hvis hun bare hadde skrevet at "mor er slem som vil ha penger for at jeg bor hjemme" skulle jeg vært helt enig med deg. Jenta bruker riktignok begrepet "psykisk vold" uten å komme med konkrete eksempler på dette, så vi kan forsåvidt ikke vite om det er riktig eller en overdramatisering. Men hun forteller også at mor har to andre barn som ikke lenger har kontakt med henne, når dama har to barn som velger å ikke ha noe kontakt ser jeg på det som en indikasjon på at mor selv vertfall ikke er helt uskyldig når det gjelder hvordan forholdet mellom henne og datteren har blitt. Mor har dessuten slått Hi. Er det greit å slå tenåringen hvis denne er midt i et "pubertalt drama", sånn siden du ikke klarer å hoste opp et lite snev av sympati engang?

Ellers tenker jeg at Hi virker reflektert. Hun har evne tilå se at mors egen oppvekst nok har preget den personen mor er i dag, og utviser dermed en grad av empati som etter min erfaring pleier å være fraværende midt i et "pubertalt drama", selv om ungdommene somregel er fine empatiske mennesker både før og etter "dramaet". Hun sier heller ikke at hun ikke vil betale noe hjemme, tvert imot påpeker hun at det er rimelig at hun skal betale noe, særlig siden mor er aleneforsørger og de har dårlig råd. Men hun ønsker å beholde noen av de pengene hun får i stipend til egne utgifter. Jeg mener det er helt rimelig, en 18 åring vil ha noe utgifter selv om vedkommende bor og spiser hjemme, det å da ønske å beholde noe av sitt eget stipend selv burde da ikke være formye forlangt...

Til Hi

Jeg tror du gjør lurt i å flytte ut, både for din egen psyke og for forholdet til din mor i det lange løp, dersom du ønsker å opprettholde det. Vi vet ikke om det er videregående eller høyskole du skal gå på, men ut fra stipendbeløpet på 2000 kr ser jeg formeg at det er snakk om videregående? I så fall er nav det rette stedetfor deg å begynne. Be om en rådgivningstime, og få hjelp til å finne ut hva du har rett på.

Er det snakk om høyskole- eller universitetsutdannelse? Iså fall bør du ta kontakt med lånekassen, for å finne ut om ikke det er mulig for deg å få mer inntekt derfra.

Anonymkode: 71d16...ea9

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som du omyale din mor så er det ikke det minste rart at hun ikke liker deg. Hva gjør du for å bli likt av din mor? Hva gjør du hjemme for å hjelpe henne og hva gjør hun av husarbeid? Jeg vil absolutt tro at både din mor og du vil ha best av at du flytter og bor enten for deg selv eller i et kollektiv. Det er på tide du blir voksen og oppfører deg voksent når du er 18 år og har bil og førerkort så er du jammen stor nok til å bo for deg selv. Du kan og fint klare å få deg en jobb så du tjener litt penger. Ingen kan forvente å bo gratis med full kost og losji i en alder av 18 år. 

Unnskyld meg, men skal man fortjene min mors kjærlighet? Skal ikke den komme av seg selv uavhengig om jeg om jeg var dom, rar, lat eller hva jeg skulle vært? Utrolig rart hvor mye du kan klare å dømme meg uten å kjenne meg. Jeg har tatt ansvar for hele huset og søsknene mine siden foreldrene mine skilte seg, inkludert å ta oppvasken, støvsuge og vaske, ta klesvasken og en stk deprimert mor. Hvis du leste innlegget mitt stod det heller ikke at jeg forventet å bo gratis, for jeg skjønner at hun vil ha litt penger. Men det gjør jeg også, så håper du kan se det litt fra begge sider! 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men skal man fortjene min mors kjærlighet? Skal ikke den komme av seg selv uavhengig om jeg om jeg var dom, rar, lat eller hva jeg skulle vært? Utrolig rart hvor mye du kan klare å dømme meg uten å kjenne meg. Jeg har tatt ansvar for hele huset og søsknene mine siden foreldrene mine skilte seg, inkludert å ta oppvasken, støvsuge og vaske, ta klesvasken og en stk deprimert mor. Hvis du leste innlegget mitt stod det heller ikke at jeg forventet å bo gratis, for jeg skjønner at hun vil ha litt penger. Men det gjør jeg også, så håper du kan se det litt fra begge sider! 

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Be kommunen om å skaffe deg husvære, for din mor har kastet deg ut...

Skrevet
Et øyeblikk siden, 2Bhonest skrev:

Be kommunen om å skaffe deg husvære, for din mor har kastet deg ut...

Hallo, hun er 18 år! Hvorfor skal hun få husvære av kommunen, hun kan da leie seg en hybel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...