Gå til innhold

Hvorfor er det liksom greit..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser 16 & pregnant nå. Og blir litt overrasket over noen av kommentarene..

Ei mørk jente ventet barn med en lys gutt. Moren hadde visst sagt til noen "Tenk at hun skal ha barn med en hvit mann", var ikke glad for det osv. Direkte til gutten ble det sagt "Oppfør deg. Du er ikke på besøk hos hvite folk nå"

Om jenta var hvit og gutten mørk, er det ikke sjanse i havet for at en hvit ville sagt "Tenk at hun skal ha barn med en svarthudet" eller "Oppfør deg, du er ikke på besøk hos svarte folk nå".

Hvorfor er det liksom akseptert med sånn "rasisme"?

Har sett det i diverse serier også, i f.eks Fresh Prince in bel air er de veldig opptatt av dette med mørk/lys.

Anonymkode: b1e7d...f67

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er tillatt å sparke oppover, og ikke nedover.

Østkant gjør narr av vestkant, vestkant kan ikke kritisere østkant (snobb, arrogant, elite-tenkning). Overvektige kan kritisere undervektige, undervektige kan ikke kritisere overvektige (diskriminerende, nedlatende, ufølsom). Man kan snakke om dumme blondiner, bimboer med store pupper, men ikke kritisere de som i utgangspunktet ikke oppfyller "tradisjonelle" skjønnhetskrav.

Det handler om hvem som er antatt å ha overtaket - den som starter på minus gis mer frihet.

Og det er fortsatt en del rasisme i USA, så det er allment akseptert at svarte slenger om seg med det meste. 

Anonymkode: 5dc37...90e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel "reality" da...

Alt mulig kan jo være satt opp slik, for å skrape til seg oppmerksomhet og høyere seer-tall...

Anonymkode: b2734...20d

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er tillatt å sparke oppover, og ikke nedover.

Østkant gjør narr av vestkant, vestkant kan ikke kritisere østkant (snobb, arrogant, elite-tenkning). Overvektige kan kritisere undervektige, undervektige kan ikke kritisere overvektige (diskriminerende, nedlatende, ufølsom). Man kan snakke om dumme blondiner, bimboer med store pupper, men ikke kritisere de som i utgangspunktet ikke oppfyller "tradisjonelle" skjønnhetskrav.

Det handler om hvem som er antatt å ha overtaket - den som starter på minus gis mer frihet.

Og det er fortsatt en del rasisme i USA, så det er allment akseptert at svarte slenger om seg med det meste. 

Anonymkode: 5dc37...90e

Dette er en god oppsummering. Det er ikke greit i mine øyne, men det er langt mer sosialt akseptabelt at en dårligere stilt part snakker ned om en bedre stilt part enn motsatt. 

Anonymkode: e8395...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Mener du helt seriøst at ikke en hvit familie hadde reagert på at den hvite sønnen deres skulle ha barn med en svart jente? WOW. Da har jeg hørt det og.

Anonymkode: a6dea...7f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du helt seriøst at ikke en hvit familie hadde reagert på at den hvite sønnen deres skulle ha barn med en svart jente? WOW. Da har jeg hørt det og.

Anonymkode: a6dea...7f8

Tenkte det samme.

Dummeste jeg har hørt siden krigen.

Anonymkode: 5daa6...751

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for oss i Norge å forstå raseproblematikken i USA, rett og slett.

Jeg anbefaler deg å lese litt om segregering og hvordan forholdene har vært i USA fra de svarte jobbet som slaver og frem til nå. Kanskje det øker forståelsen din.

Anonymkode: 44d40...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn du beskriver det, blir veldig feil, jeg vet ikke hva jeg skal svare her, annet enn at jeg ikke skjønner spørsmålet ditt. Ja, jeg vet det finnes situasjoner hvor det er "greit" om mørke ikke liker lyse, men ikke omvendt, at det er mindre rasistisk eller noe, noe som er helt tull. Men, jeg skjønner ikke hvor du har kildene dine fra når du sier at en lys mor ikke ville reagert over noen omstendigheter hvis hennes lyse datter skulle ha barn med en mørkhuset. Tro meg, det finnes lyse mødre som ville reagert svært kraftig. 

Anonymkode: 88ac3...ccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...