Gå til innhold

Når man har lyst til å trene "alt"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt glad i fysisk aktivitet, og kunne gjerne trent "hele dagen" dersom jeg hadde tid. Dessverre har jeg mye annet som også fyller dagene, og må holde meg til én økt per dag. 

Problemet mitt er at jeg liker utrolig mange treningsformer, og har lyst til å gjøre alle regelmessig. Jeg elsker jogging, spinning, ellipsemaskin, styrketrening, gåturer i skogen/fjellet, gruppetimer (aerobic, styrketimer, tabata, yoga etc). 

Jeg har ikke noen spesielle mål, men kun å holde meg i form, være glad og aktiv, og ha overskudd. Mange vil kanskje synes det er dumt å ikke ha mer konkrete mål og trene mot dem når man trener så ofte som jeg gjør, men det er slik jeg liker det over tid :)

Men: Er det noen som har tips til hvordan jeg skal løse dette? Hvordan skal jeg legge opp treningsplanen når det er så mye jeg vil ha med på den? 

Greia er jo at jeg ønsker å feks. trene styrke et visst antall ganger per uke (slik at det har noe effekt). Og så er det jo tusenvis av "regler" om at man ikke bør trene kondisjon i sammenheng med styrke, og det er dumt å trene sånn og sånn, det ene ødelegger for det andre, og man bør ikke kombinere de to treningsformene på samme dag og så videre, og så må man passe på alt mulig... Blir helt forvirret, og håper derfor noen kan komme med råd :) 

Anonymkode: 8f2be...e0b

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Om du ikke har noe mål så kan du fint kombinere styrke og kondis samme dag. Bare pass på å spise nok så du ikke bryter ned kroppen fremfor å bygge den opp.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trene styrke og kondis samme dag, men det er ikke anbefalt om du ønsker optimal effekt av styrketreningen. Om du skal gjøre det, så tren styrke først. Dette er både for å få best utbytte av styrketreningen, og for å minke sjansen for å skade deg. Om du allerede er litt sliten etter å ha trent kondis, kan det gå ut over teknikken når du løfter, og gjøre at du har større problemer med å gjøre ting riktig, noe som kan føre til at du skader deg. Du vil også ikke klare å løfte like tungt om du allerede er sliten, og dermed få mindre utbytte av treningen. Pass på at du spiser rikelig, så du ligger litt i kalorioverskudd, ellers vil du ikke få bygget opp kroppen. 

Jeg sliter også litt med at jeg vil "alt". For meg er styrke hovedfokus. Jeg trener styrke tre ganger i uken, og de dagene gjør jeg kun det. Jeg trener også kampsport, og der må man jo ha en viss treningsmengde for å klare å stige i gradene. Samtidig liker jeg veldig godt å løpe og gå i fjellet. Jeg veksler rett og slett litt på det. Styrkeøktene er faste. De resterende dagene gjør jeg det jeg har mest lyst til den dagen, men jeg passer på å få minst én kampsportøkt og minst én løpetur i løpet av uken. Er det veldig fint vær kan løpeturen gjerne kombineres med fjelltur. 

Har du mulighet til å ha flere økter om dagen, kanskje? Da kan du jo for eksempel løpe eller sykle til jobb, og så ta en fjelltur eller gjøre noe annet om kvelden. Jeg syklet til jobb før, og da fikk jeg både syklet og trent kampsport samme dag. Jeg syklet ikke de dagene jeg skulle trene styrke, for syklingen hadde så negativ effekt på styrketreningen da (mye bakker her jeg bor..). 

Husk at hvile også er veldig viktig. Du kan fint trene hver dag, så lenge du lar noen av øktene være lettere, og passer på å variere treningsformen litt. Spis også rikelig, så du ikke bare bryter deg ned og ikke får bygget deg opp. 

Anonymkode: a8c61...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i alle disse reglene og gjør det du har lyst til når du har lyst. Du er uansett i kjempeform som du er nå. Nyt det. Du har en fysikk som tåler både styrke og høyintensitet. Det er mye bedre enn å "bare" klare å løfte tungt eller "bare" løpe. 

Jeg har mye større tro på alsidighet fremfor spissing av en ting, om du da ikke skal oppnå noe helt konkret. Men så lenge ditt eneste mål er og kose deg og å være fysisk, så gjør du alt riktig nå. Og du vil uten tvil tjene på det. Å ha en alsidig fysikk vinner du mest på i lengden uansett. Du kan jo gjøre alt :) kanskje du ikke blir den sterkeste eller raskeste, men du vil være den med sunnest kropp. 

Anonymkode: 5dae0...6f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Runforit skrev:

Om du ikke har noe mål så kan du fint kombinere styrke og kondis samme dag. Bare pass på å spise nok så du ikke bryter ned kroppen fremfor å bygge den opp.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan trene styrke og kondis samme dag, men det er ikke anbefalt om du ønsker optimal effekt av styrketreningen. Om du skal gjøre det, så tren styrke først. Dette er både for å få best utbytte av styrketreningen, og for å minke sjansen for å skade deg. Om du allerede er litt sliten etter å ha trent kondis, kan det gå ut over teknikken når du løfter, og gjøre at du har større problemer med å gjøre ting riktig, noe som kan føre til at du skader deg. Du vil også ikke klare å løfte like tungt om du allerede er sliten, og dermed få mindre utbytte av treningen. Pass på at du spiser rikelig, så du ligger litt i kalorioverskudd, ellers vil du ikke få bygget opp kroppen. 

Jeg sliter også litt med at jeg vil "alt". For meg er styrke hovedfokus. Jeg trener styrke tre ganger i uken, og de dagene gjør jeg kun det. Jeg trener også kampsport, og der må man jo ha en viss treningsmengde for å klare å stige i gradene. Samtidig liker jeg veldig godt å løpe og gå i fjellet. Jeg veksler rett og slett litt på det. Styrkeøktene er faste. De resterende dagene gjør jeg det jeg har mest lyst til den dagen, men jeg passer på å få minst én kampsportøkt og minst én løpetur i løpet av uken. Er det veldig fint vær kan løpeturen gjerne kombineres med fjelltur. 

Har du mulighet til å ha flere økter om dagen, kanskje? Da kan du jo for eksempel løpe eller sykle til jobb, og så ta en fjelltur eller gjøre noe annet om kvelden. Jeg syklet til jobb før, og da fikk jeg både syklet og trent kampsport samme dag. Jeg syklet ikke de dagene jeg skulle trene styrke, for syklingen hadde så negativ effekt på styrketreningen da (mye bakker her jeg bor..). 

Husk at hvile også er veldig viktig. Du kan fint trene hver dag, så lenge du lar noen av øktene være lettere, og passer på å variere treningsformen litt. Spis også rikelig, så du ikke bare bryter deg ned og ikke får bygget deg opp. 

Men er det noe vits i å trene styrke, hvis man gjør det på samme dag som noe annet? Altså, jeg har ikke noe mål om å bli stor og sterk, men jeg vil jo få noe som helst nytte ut av det jeg gjør. Synes styrke er utrolig deilig å trene, kjenner jeg bruker kroppen og at jeg kanskje klarer en repetisjon mer enn jeg gjorde for to uker siden. Men jeg har liksom ikke noe spesifikt mål, for det. Vanskelig å forklare :P 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noe vits i å trene styrke, hvis man gjør det på samme dag som noe annet? Altså, jeg har ikke noe mål om å bli stor og sterk, men jeg vil jo få noe som helst nytte ut av det jeg gjør. Synes styrke er utrolig deilig å trene, kjenner jeg bruker kroppen og at jeg kanskje klarer en repetisjon mer enn jeg gjorde for to uker siden. Men jeg har liksom ikke noe spesifikt mål, for det. Vanskelig å forklare :P 

Ja, selvsagt er det vits i å trene styrke selv om du gjør noe annet samme dag. Det er forskjell på "ikke optimal effekt" og "ingen effekt i det hele tatt". Om du trener styrke først, og så trener andre ting etterpå, og samtidig passer på å spise såpass mye at du likevel ligger i kalorioverskudd (noe du må for å bygge muskler), vil du kunne få ganske god effekt av treningen. Du vil ikke restituere deg like bra, og effekten vil ikke være like god som om du fokuserer på kun styrke, men om du ikke har som mål å bli sterkest i verden, er det helt ok. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Runforit skrev:

Kommer an på hvor hardt du trener under kondisjon og hvor tungt man løfter. Har man tatt seg helt ut, så har man gjerne lite igjen for å ta en tung styrkeøkt etter kondisjonstrening. Motsatt er det gjerne litt enklere for mange, men heller ikke det er helt optimalt dersom man har trent meget tung styrke.

Kombinerer man lette økter er det et mindre problem. 

Anonymkode: ff23c...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...