Gå til innhold

Tips til første halvmaraton?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal løpe min første halvmaraton til høsten og er ganske nervøs for løpet. Noen som har gode tips? Er i ganske god løpeform, og har et treningsprogram jeg følger fram mot løpet. Men jeg har aldri løpt så langt før, og lurer veldig på hvordan man best takler den påkjenningen!

Anonymkode: 3223a...ab3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Langturen er ukas viktigste økt. Og hold deg til treningsprogrammet ditt.

Det går bra! 🙂

Anonymkode: e0fce...444

Skrevet

Du burde begynne med noen lange økter for å kjenne på distansen.

Du må også prøve ut klær, sko og drikke før den store dagen. Gnagsår og dårlig mage kan raskt ødelegge for all treningen du har lagt ned.

Skrevet

Viktig det som sies om å ikke gjøre noe helt nytt på løpsdagen. Bruk klær du har løpt i før, ikke spis eller drikk noe før eller under løpet du ikke har drukket eller spist i forbindelse med løping før.

Ellers så er det bare å kline til. Langkjøringer er bra, men du skal ikke trenge å ha løpt hele distansen før løpet - det lengste jeg hadde løpt før jeg løp halvmaraton var 12-13 km, og jeg hadde ingen problemer med å fullføre løpet på like over 2 timer. Bare sørg for å løpe jevnlig fram mot løpet.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips. Blir fort uggen i magen av feil mat i kombinasjon med nervøsitet, så det skal jeg absolutt planlegge godt. Klær og sko blir de vanlige treningsklærne mine, så den biten er grei. 

Hva med selve løpet? Er det smart å løpe sakte i starten og så øke på?

Skrevet

Det er lett å starte for hardt fordi det er så mye folk og stemning og man blir skikkelig gira. Jeg ville tatt det forholdsvis rolig hvertfall de første 3 - 5 km, helt avhengig av formen. Forbered deg på å bli forbiløpt - men sjansen er god du også kommer til å løpe forbi noen senere ;) Jeg la inn mesteparten av kruttet mellom 5 og 15 km, de 6 siste var tunge for meg (delvis pga sting), så da handlet det bare om å holde tempoet.

PS, hold til høyre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er at du finner deg en minutt tid pr. km du tror du klarer å holde. Start i denne farten eller litt saktere. Løp deg inn i løpet. Hvis du starter veldig rolig så er det liten sannsynlighet at du klarer å løpe inn dette senere. 

Hva er målet? Klare under 2 timer, 1:50, 1:40 eller er det bare å gjennomføre? 

Løp også distansen minst en gang før løpet, løp den rolig. 

Lykke til! 

Anonymkode: 40786...358

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Annikken skrev:

Det er lett å starte for hardt fordi det er så mye folk og stemning og man blir skikkelig gira. Jeg ville tatt det forholdsvis rolig hvertfall de første 3 - 5 km, helt avhengig av formen. Forbered deg på å bli forbiløpt - men sjansen er god du også kommer til å løpe forbi noen senere ;) Jeg la inn mesteparten av kruttet mellom 5 og 15 km, de 6 siste var tunge for meg (delvis pga sting), så da handlet det bare om å holde tempoet.

PS, hold til høyre :) 

Hold til høyre? Når jeg skal ta det rolig i starten mener du, eller? Skjønte ikke det. :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips er at du finner deg en minutt tid pr. km du tror du klarer å holde. Start i denne farten eller litt saktere. Løp deg inn i løpet. Hvis du starter veldig rolig så er det liten sannsynlighet at du klarer å løpe inn dette senere. 

Hva er målet? Klare under 2 timer, 1:50, 1:40 eller er det bare å gjennomføre? 

Løp også distansen minst en gang før løpet, løp den rolig. 

Lykke til! 

Anonymkode: 40786...358

Høres lurt ut. Skulle hatt pulsklokke som viser farten underveis, men jeg får klare meg med en app som forteller meg det en gang i blant.

Målet er først og fremst å fullføre. Skulle gjerne klart det på 2 timer, men aner ikke om det er realistisk rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold til høyre? Når jeg skal ta det rolig i starten mener du, eller? Skjønte ikke det. :) 

Høres lurt ut. Skulle hatt pulsklokke som viser farten underveis, men jeg får klare meg med en app som forteller meg det en gang i blant.

Målet er først og fremst å fullføre. Skulle gjerne klart det på 2 timer, men aner ikke om det er realistisk rett og slett.

Hold til høyre i løp og løp forbi på venstre. Samme som når du kjører bil. Start rolig - et halvmaraton er lang og du bruker tid på å bli varm. Bedre å øke farten etter hvert.

Det er nok mef en app og å kjenne på pulsen selv når eneste mål er å fullføre med stil. Selv blir jeg bare stressa av pulsmåling og forsøk på å holde rett puls.

Under to timer kan de fleste normalt friske klare, men det kommer jo an på hvordan du ligger an nå. Alt under 2.15 vil jeg si er ganske respektabelt. Men alle som gjennomfører klarer uansett noe ikke hvermansen kan! 😃

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold til høyre i løp og løp forbi på venstre. Samme som når du kjører bil. Start rolig - et halvmaraton er lang og du bruker tid på å bli varm. Bedre å øke farten etter hvert.

Det er nok mef en app og å kjenne på pulsen selv når eneste mål er å fullføre med stil. Selv blir jeg bare stressa av pulsmåling og forsøk på å holde rett puls.

Under to timer kan de fleste normalt friske klare, men det kommer jo an på hvordan du ligger an nå. Alt under 2.15 vil jeg si er ganske respektabelt. Men alle som gjennomfører klarer uansett noe ikke hvermansen kan! 😃

Takk for gode tips :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...