AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Med mindre man skal ned i vekt, må man jo øke kaloriinntaket hvis man trener regelmessig, sammenlignet med hvis man ikke trener. Men er det noen forskjeller mellom de ulike treningsformene, når det gjelder hvor stort ekstra kaloribehov man har? Man forbrenner vel mer kalorier ved å trene kondisjon enn styrketrening (tror jeg?), så betyr det at det ekstra kaloribehovet er høyere for en som trener utholdenhet enn for en som trener styrke? Eksempel: Person 1 og 2 er helt identiske med tanke på høyde, vekt osv., og har dermed samme daglige kaloriforbruk i hvile (det kan altså være samme personen). Person 1 jogger i 60 min tre ganger per uke. Person 2 trener styrketrening i 60 min tre ganger per uke. Hvem har da det største kaloribehovet utover det de har i hvile? Anonymkode: a625a...515
Gjest 2Bhonest Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 Kaloriforbrenning er antall hjerteslag over tid. Kondisjonstrening tar gjerne over 2 timer, og så lenge klarer du ikke å holde på med styrketrening, ergo vil antallet kalorier som blir forbrent høyere på kondisjonstrening enn på styrketrening. http://bramat.no/trening/treningstips/69-her-er-de-beste-kaloriforbrennerne
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #3 Skrevet 7. juli 2016 5 minutter siden, 2Bhonest skrev: Kaloriforbrenning er antall hjerteslag over tid. Kondisjonstrening tar gjerne over 2 timer, og så lenge klarer du ikke å holde på med styrketrening, ergo vil antallet kalorier som blir forbrent høyere på kondisjonstrening enn på styrketrening. http://bramat.no/trening/treningstips/69-her-er-de-beste-kaloriforbrennerne Ja, jeg vet jo at kondisjonstrening forbrenner mer enn styrketrening mens man holder på. Men hva mener du med at kondisjonstrening tar over 2 timer? At man må trene kondisjon i over 2 timer? Men har også hørt noe om at styrketrening forbrenner mer i etterkant av økta = høyere kaloribehov i restitusjonsperioden. Eller stemmer ikke det? Blir bare så forvirret, og lurer i grunnen på om hvem av person 1 (som trener 60 min jogging tre ganger per uke) og person 2 (som trener styrke i 60 min tre ganger per uke) som har høyest kaloribehov sånn over lengre tid. Anonymkode: a625a...515
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 Hvor mye man forbrenner kommer an på hvor hardt man trener. Om man løfter veldig tungt, eller ganske tungt med mange repetisjoner, kan man helt fint forbrenne mer enn en person som daffejogger en liten joggerunde. Jeg tror nok jeg forbrenner mer kalorier når jeg har en timeslang beinøkt hvor jeg til sammen løfter flerfoldige tonn om man legger sammen alle repetisjonene, enn når jeg daffejogger 4-5 km. Etterforbrenning er høy ved styrketrening, men den kan også være høy ved veldig høyintensitiv aktivitet som spurtintervaller. Men om du skal tenke sånn på det, så har man høyre hvileforbrenning jo høyere muskelmasse man har. Så personen som trener styrke kan ha høyere hvileforbrenning enn den andre personen, selv om de veier det samme. Anonymkode: 8ac81...de1
Gjest Runforit Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 37 minutter siden, 2Bhonest skrev: Kaloriforbrenning er antall hjerteslag over tid. Kondisjonstrening tar gjerne over 2 timer, og så lenge klarer du ikke å holde på med styrketrening, ergo vil antallet kalorier som blir forbrent høyere på kondisjonstrening enn på styrketrening. http://bramat.no/trening/treningstips/69-her-er-de-beste-kaloriforbrennerne Må man løpe halvmaraton for å trene kondis? Jeg løper 6 km på 25 min hver morgen. Mer enn lenge nok...
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 Et øyeblikk siden, Runforit skrev: Må man løpe halvmaraton for å trene kondis? Jeg løper 6 km på 25 min hver morgen. Mer enn lenge nok... Ja, jeg heller forsto ikke helt det der... Jeg kan fint ha en joggeøkt på 20-30 minutter, og si at jeg har trent. Har aldri i mitt liv løpt mer enn 45 min sammehengende. Anonymkode: a625a...515
linsejesus Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Det er klart det er stor forskjell på å ligge på sofaen hele dagen og å bevege seg og gå tur, men folk overvurderer ofte hvor mye de forbrenner ved å trene. Når kroppen trenger mer næring, blir du sulten, du trenger ikke gjøre det så mye mer komplisert enn det, bare sørg for å spise noenlunde sunt. En ting som ikke umiddelbart er innlysende er at intens trening ofte demper appetitten, mens rolig trening, type lang joggetur, ofte gjør deg mer sulten etterpå. Trening er bra for å gå ned i vekt, men ikke så mye fordi selve treningen forbrenner kalorier. Anbefalt lesning: Never work out to burn calories
Gjest 2Bhonest Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 (endret) 1 time siden, Runforit skrev: Må man løpe halvmaraton for å trene kondis? Jeg løper 6 km på 25 min hver morgen. Mer enn lenge nok... Nei. Beste kondisen får du ved sone 1 intensitet over lang tid. Da bygger man en base som man kan spisse til etterpå. http://www.dn.no/dnaktiv/2013/04/12/mener-4x4trening-har-odelagt-to-arskull-skilopere Sitat - Skal man tåle intensiv trening, må man ha mye trening i bunnen. Ellers går det rett opp og rett ned igjen. Dette er årsaken til at jeg mener 4x4 minutters intervallene til Helgerud har ødelagt usedvanlig mange. Vi mistet nesten to årskull i langrenn på at folk bare holdt på med denne typen trening. Vi holdt på å miste Marit Bjørgen også, inntil hun skjønte faresignalene, sa Johan Kaggestad fra scenen, i følge kondis. Endret 7. juli 2016 av 2Bhonest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå