Gå til innhold

Invadert av familien på ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg så lei...

vi har en familiehytte og meningen er at vi har ferie her annethvert år. Men det blir ikke ferie, det blir mas og noe som kjenner som en fulltidsjobb med rydding, vasking, matlaging, handling mm. De har vært ved hytta allerede før vi har kommet ned dit og omtrent sittet på verandaen og ventet på full middag.

Vi drar ned nå på fredag og jeg har nedlagt forbud mot å få svingerfamilien på besøk, de hadde hytta i fjor og vi holdt oss langt unna. Men det gjør ikke de når det er vårt år. Mannen min sier jeg er urimelig men jeg vil ha ferie, ikke full jobb 24/7. De hjelper ikke til med noe, bare slapper av og forventer oppvartning. 

Hva synes dere?

sliten_80

Anonymkode: 10b4a...252

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke vil si i fra til svigerfamilien selv, så får du gjøre det helt klart for mannen at alt av handling, husarbeid og matlaging faller på han mens de er der. Rett og rimelig mtp at det er hans familie som bare dukker opp. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde kanskje ta et ordentlig, gammeldags familieråd. Der bør du minne alle på at dere avtalte annet hvert år når det gjelder bruk av hytta, og da bør det være slik. Hvem er det som eier hytta, forresten?

Hvis det er svigers som eier den, så må du og mannen din bli enige om å ha en felles holdning om dette, spesielt ovenfor dem.

Snakk alene sammen med mannen din om at når sommerferien er over kommer faktisk høysesongen for når par flest skiller lag. Du kan jo gjette hvorfor? Ønsker han å bevare forholdet deres, må han vise ovenfor deg at dere er et team. Du har like full rett på ferie som alle de andre voksne. Det er ikke noe snakk om at du skal være kokk 24/7. Snakk også sammen om fordeling av ansvarsoppgaver mtp husarbeid, og minn han igjen på det med høysesong for brudd blant par. Han er like ansvarlig som deg for å holde forholdet i livet.

Anonymkode: 33cdf...998

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha forsøkt å lage en avtale om når man har besøk. Hvis dere er der i to uker, kan en av de to ukene være uten besøk f.eks... Jeg ville tatt den samtalen selv, ikke gått gjennom mannen min.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over, hvis din mann ikke ønsker å ta tak i dette så får han stå for planlegging, handling, matlaging osv. Jeg gjør dette hjemme. Hvis jeg ikke får lov til å snakke til min samboers unger/be om hjelp, så får min samboer ha ansvaret for å planlegge, handle og lage mat når hans unger er hos oss. Men jeg skjønner ikke hvorfor du lager mat til alle? Jeg hadde laget mat bare til oss selv, ryddet opp bare etter oss selv osv, og så hadde jeg gått meg en tur eller funnet på noe med min familie. Jeg hadde sagt at vi bare hadde handlet inn med tanke på oss selv, og da må de ta ansvaret for sine. Hvis de ikke gjør det, så kan det ikke være voksne folk vi snakker om...

Anonymkode: 311dc...b66

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er helt ok at du har nedlagt "forbud" mot besøk. Om du er urimelig eller ikke spørs på måten dette ble formidlet på. Sa du til mannen din at du ønsker kvalitetstid med ham, at du er sliten og trenger ferie, at hvis noe besøk dukker opp så må han gjøre all jobb, og du foretrekker at dere har disse ukene alene. Eller sa du:familien din er så jævlig, jeg fotbyr dem å komme på besøk. 

Men siden de ikke komer i år, er det vel ingen ting å klage over og være lei for?

Anonymkode: 96f50...2b8

Skrevet

Er det svigerfamilien sin hytte? Så heldig at dere kan få være der annen hvert år. Mulig de tenker at dere har lyst til å bidra litt for at dere får bo og feriere der? 

Dette må dere snakke om. Forventninger og hva og hvordan man ønsker å ha det

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er der sammen er det jo ingen "gjester" slik jeg ser det, og alle har likt ansvar for husarbeid og matlaging. "Ja, da lager dere middag i morgen da, siden vi laget i dag" 😇

Anonymkode: 50f53...6e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å rydd, vask og lag mat. Ikke rart mannen din synes det er koselig med besøk hvis han slipper dette. La han kjenne på hvor hardt det er med en hel familie hvor kun en bidrar til at alt skal gå rundt. Rimelig sikker på pipa får en annen lyd da.

Anonymkode: e3188...5e9

• Liker 8
Skrevet

Sier som de andre, slutt å varte opp. Hvis de kommer ubudt igjen nå, lag en liste med arbeidsfordeling for de dagene de er der. Hvis de vil delta i ferien deres får de også bidra på lik linje med dere. 

• Liker 1
Gjest 2Bhonest
Skrevet

Lag svidd grøt til middag hver dag....

AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig å svare på ut fra opplysningene. Siden det er din svigerfamilie som kommer, er det trolig mannen din som eier hytta sammen med foreldre/søsken? Kanskje de har hatt en hyttekultur i sin familie lenge før du kom inn i bildet? I så fall blir det ikke så lett å endre på den.

Kanskje dere var hjertelig velkommen til opphold og oppvartning i fjor, at den som "har" hytta på et gitt tidspunkt er naturlig vertskap? Om dette er en ordning som alle synes er helt vanlig, innarbeidet og naturlig, synes jeg egentlig ikke du skal begynne å lage masse endringer på det. Da er det deres valg at dere ikke benytter dere av gjestfriheten. De er jo familie og liker hverandre og vil være sammen....

Det du bør gjøre, er å gi hovedansvaret til mannen din, siden det er hans familie, eller dele likt. Lag mat annenhver dag dere to f eks. Spør gjerne om noen andre kan dekke bordet, fyre opp grillen, lage salaten, men dere tar hovedjobben. Det at du blir stående med alt ansvaret er jo et problem du evt har i ditt ekteskap, og har ikke noe med svigerfamilien å gjøre....

Anonymkode: 2f74b...b9a

• Liker 3
Skrevet

Om du finner folk på verandaen i år, så går du og setter deg sammen med dem og skravler. Jeg hadde ikke leet en finger for å bære inn fra bilen, lage mat eller noe som helst. Bare sett deg ned, åpne en lett-øl, og hør hvordan de har det, hva de skal i sommer og så videre. 

Ikke antyd noe som helst når det gjelder mat eller overnatting. 
Om de etterlyser mat, så se spørrende på mannen din og hør hva han har tenkt å varte opp med etter at han har tømt bilen. 

Bare drit i å ta den vertinnerollen. Så lenge du har gjester, så sitter du på verandaen med en bok, går en tur i terrenget eller strikker. Mannens familie, deres hytte. Noen andre får ordne opp. 

Bare bli enig med deg selv på forhånd om at du kommer til å gjøre dette, og så informerer du mannen din om hva du forventer av han om det kommer ubedte gjester fra hans familie. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...