Gå til innhold

Ditt ansvar for andres syke kroppsbilde

Lammelåret

Anbefalte innlegg

Bloggeres innflytelse på leserne er et repeterende tema. Hvor grensen går for hva skribenten kan ansvarliggjøres for er diskutabelt, men at vi har ansvar for hva vi formidler på nett er ikke noe å lure på! Det gjelder deg som kommenterer her på Kvinneguiden i en anonym profil og den som har 45 000 følgere på Instagram. Alle har en form for påvirkningskraft og alle vil vi bli hørt. Helt naturlig det!

Nå har Kvinneguiden og andre samarbeidet om å lage en guide, den finner du her. Hva tenker du om plakaten, tror du den har noe for seg? På hvilken måte kan vi "hjelpe" folk å bruke den og ta de nødvendige hensynene? Eller når aldri plakaten dem som trenger den? Hva tror du?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keikolina
13 minutter siden, Sobril skrev:

Føler at nesten alle punktene kunne settes i sammenheng med CBE & co...

Tenkte det samme når jeg leste den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Med tanke på at CBE.no nå blogger under UI-platformen må hun/de endre mye i strukturen i innlegg og hvordan hun/de svarer i kommentarfeltet om bloggen skal følge denne plakaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
1 minutt siden, Bergensia skrev:

Med tanke på at CBE.no nå blogger under UI-platformen må hun/de endre mye i strukturen i innlegg og hvordan hun/de svarer i kommentarfeltet om bloggen skal følge denne plakaten.

Ja. Skulle nesten Tro de hadde nettopp den bloggen i tankene da de lagde retningslinjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia
2 minutter siden, Sobril skrev:

Ja. Skulle nesten Tro de hadde nettopp den bloggen i tankene da de lagde retningslinjene...

V i får se hvor lenge det går før de bytter platform :sprettoy:

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Ved første gjennomlesning synes jeg plakaten er meget god. Den har leserperspektvet i fokus, noe jeg lenge har etterlyst blant kommersielle bloggere. Jeg likte at den er svært konkret, og at det gies eksempler, slik at man ikke muliggjør "gråsoner". 

For en del bloggere blir nok dette en omstilling, og jeg tror nok at flere ikke liker endringene som den legger opp til. Flere bloggere er jo svært opptatt av å pusse på sin egen glorie og muligheten som ligger i å fremstille seg som perfeksjonen selv. For noen er jo det en stor del av motivasjonen for å blogge. Hvilket bringer meg til spørsmålet om konsekvenser hvis man ikke følger plakaten. Det har jo vist seg tidligere at bloggere ugjerne følger lover og regler, og at de fortsetter som før dersom konsekvenser ikke inntreffer. Det ser ut til å være den største svakheten ved plakaten, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig at det blir laget et fokus rundt dette. Blir helt forskrekket over min lillesøster på 15 som snakker om fremtidige kirurgiske inngrep hun vil ta som om det ikke var noe spesielt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode retningslinjer! Håper de blir fulgt, for som de skriver så er det yngre jenter som sammenligner seg med dem. Men jeg lurer og på konsekvensene da disse blir brutt, eller skal det være konsekvenser da dette kun er retningslinjer og ikke faste regler?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Jeg er ikke overrasket over at så mange av punktene later til å være skrevet med nettopp CBE i tankene. Finn Skårderud har jo ved flere anledninger uttalt at denne bloggen er den de fleste av de spiseforstyrrede pasientene hans har vært lesere av, og har uttrykt bekymring for innvirkningen bloggen har.

http://www.dagbladet.no/2012/07/06/nyheter/slanking/helse/kosthold/trening/22442280/?db-pluss-test=1

http://www.aftenposten.no/meninger/Kroppen-er-den-nye-sjelen-100242b.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bloggleseren skrev:

Sophie Elise rykker ganske hardt ut mot de samme punktene her:

http://sophieelise.blogg.no/1466428928_n_m_vi_vokse_opp.html

Hun fikk dem sikkert tilsendt på mail først.

PS: Jeg synes plakakten passer vel så bra på Isabel Raad og Sofie Elise.

Jeg mener hun er for egosentrisk her. Ja, enig at man skal kunne ytre seg uten at noen nødvendigvis skal bli lei seg, for all del. Men at hun ikke forstår, eller viser forståelse for at noen ja faktisk følger det hun skriver ang mat og trening slavisk. Dette fordi de ønsker virkelig å bli som henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har ansvar for andre, man har 100% ansvar for seg selv, det må dere begynne å lære barna deres sånn at de kan takle voksenlivet. Det nytter ikke å skylde på andre for valg man tar selv. 

Før blogging snakket tenåringer om plastisk kirurgi også, det var ingen "forbilder" som gjorde at de snakket om og ville dette, det var det at de f.eks hadde hørt at man kunne få større bryster, de sammenlignet seg med andre rundt seg og var usikre på seg selv. Ungdommer skånes ikke fra det før alle tier om at plastisk  kirurgi finnes. En blogger fra eller til proppet full av dritt gjør ingen forskjell. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg er kritisk til er det ensidige fokuset på privatpubliseringer. Kommer Aller Media til å følge retningslinjene? Kommer de til å bruke bilder av kropper i alle størrelser, eller kommer de fortsatt til å fokusere på tynne og slanke modeller i sine illustrasjoner? Kommer de til å dempe ned bruken av kropp i reklamer? Og slutte å reklamere for skjønnhetsklinikker, direkte og indirekte?

Det er bra om det blir strengere hva som tillates å publiseres på de ulike portalene, men spørs hvordan det står til med gjennomføringsevnen når pengene forsvinner (hvis denne plakaten ikke bare er symbolikk, da..).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
23 minutter siden, Evilposelos skrev:

Ingen har ansvar for andre, man har 100% ansvar for seg selv, det må dere begynne å lære barna deres sånn at de kan takle voksenlivet. Det nytter ikke å skylde på andre for valg man tar selv. 

Før blogging snakket tenåringer om plastisk kirurgi også, det var ingen "forbilder" som gjorde at de snakket om og ville dette, det var det at de f.eks hadde hørt at man kunne få større bryster, de sammenlignet seg med andre rundt seg og var usikre på seg selv. Ungdommer skånes ikke fra det før alle tier om at plastisk  kirurgi finnes. En blogger fra eller til proppet full av dritt gjør ingen forskjell. 

Med andre ord er det fullstendig bortkastet å sponse bloggere samt betale dem (til sammen) en million eller to i året for annonser og innlegg som inneholder produktnavn? De påvirker jo ingen av de millionene av mennesker som leser de de formidler, mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av punktene kunne vært direkte myntet på Kristine Ullebø også. Hun blir misbrukt på mange pro-ana sider der småjenter med spiseforstyrrelser henger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, MinnaMilanda skrev:

Med andre ord er det fullstendig bortkastet å sponse bloggere samt betale dem (til sammen) en million eller to i året for annonser og innlegg som inneholder produktnavn? De påvirker jo ingen av de millionene av mennesker som leser de de formidler, mener du? 

Det er litt forskjell på en krølltang og plastisk kirurgi. Folk vil tenke seg nøyere etter til mer risiko det er ved produktet. Hverdagslige ting er lett og selge, særlig om folk har hatt tanken på en krølltang, en barbermaskin, en ferie osv før. Det blir verre når det man gjør forandrer kroppen i mange år, man tenker og grubler gjerne i flere år over det, før man gjør det. Det tror jeg du skjønner selv? Tenk på deg selv, hadde ikke du grublet og vurdert frem og tilbake ganske lenge selv? Synes folk fordummer andre mennesker ved å  tro at de går på autopilot når det gjelder sånne ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
2 timer siden, Evilposelos skrev:

Det er litt forskjell på en krølltang og plastisk kirurgi. Folk vil tenke seg nøyere etter til mer risiko det er ved produktet. Hverdagslige ting er lett og selge, særlig om folk har hatt tanken på en krølltang, en barbermaskin, en ferie osv før. Det blir verre når det man gjør forandrer kroppen i mange år, man tenker og grubler gjerne i flere år over det, før man gjør det. Det tror jeg du skjønner selv? Tenk på deg selv, hadde ikke du grublet og vurdert frem og tilbake ganske lenge selv? Synes folk fordummer andre mennesker ved å  tro at de går på autopilot når det gjelder sånne ting. 

Litt av utfordringen er nettopp at avstanden mellom krølltenger og plastisk kirurgi er i ferd med å utviskes. Satt på spissen, men men likevel ikke helt fjernt. Enda mindre avstand til krølltenger har beskrivelser og naturliggjøring av rigide dietter og strenge trenings- og kostholdsregimer. Når en blogger som utgir seg for å være ekspert på kosthold og trening uten forbehold advarer leserne sine op det sterkeste om å unngå mer enn 1/4 banan om dagen, er det helsefarlig for sårbare lesere som nettopp leser for "inspirasjon". Dette er kun ett eksempel på uheldig påvirkning, poenget er at bloggere blir ansett som eksperter på utseendeforbedring- og skjønnhet, og det er noe veldig mange jenter og kvinner er opptatt av og villige til å gjøre mye for.

Du spør hva jeg skjønner. Jeg kan fortelle deg at plastisk kirurgi begynner å bli skremmende vanlig og ikke et grubleprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...