AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Vil ned i vekt, og jeg vil gjøre det ganske raskt. Vet med meg selv at det nok vil være lettere for meg å bli kvitt mesteparten "fort og gæli", for jeg kan fort miste motet hvis ting går litt for sakte. Bare tanken på å gå ned den "diplomatiske" kiloen i uka gjør at jeg egentlig ikke gidder å begynne i det hele tatt. Vil heller ha det skikkelig strengt en liten periode, enn å ha det sånn halvveis i flere år. Har bestilt meg timer både her og der på andre siden av fellesferien, men jeg sitter og tenker og planlegger litt hva jeg vil snakke med ernæringsfysiologer og trenere om. Derfor lurer jeg på følgende; Vil jeg gå mer ned i vekt hvis jeg inntar mindre og forbrenner mer, eller er det noe annet som styrer det? Foreksempel, hvis jeg spiser 1200 kalorier, og forbrenner 2000, vil jeg gå raskere ned i vekt enn hvisbjeg spiser 1800 og forbrenner 2000?(tallene er dratt ut av lufta for poengets skyld). Jeg har tenkt følgende, men vil gjerne ha litt input på om dere her inne mener om dette; jeg vil ikke bare ned i vekt, jeg vil også komme i form. Som nevnt tidligere så vil jeg heller ha noen skikkelig harde måneder og få ting litt unnagjort, en liten dugnad om du vil. Derfor vil jeg også trene en del i de neste månedene. Har sett at proteinfabrikken selger litt diverse ting, som pannekaker ol. og har vurdert å kanskje ta med det i matplanen, for å få inn litt mer protein. Har skjønt at dette er viktig når man trener en del. Ble litt rotete dette her, men det jeg i bunn og grunn lurer på, er om dette lar seg gjøre i det hele tatt? Jeg er rimelig målbevisst, og hvis jeg bestemmer meg for noe klarer jeg å gjennomføre. Tenker mer på det fysiske, om det i det hele tatt er mulig med en sånn dugnad? Jeg har som sagt bestilt timer både her og der, og skal også følges opp av lege. Vil gjøre det ordentlig og så sunt som mulig, jeg er bare så utålmodig, og vil ha resultater helst i går. Anonymkode: 5a75a...9ee
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Ja så klart vil du gå ned mer om du spiser 1200 kalorier i steden for 1800. Det sier seg selv. Om du bare tenker på vektnedgang så er det samme faen hva du putter i munnen så lenge du går i underskudd. Men om du vil bygge muskler så er proteiner viktig. Anonymkode: 433ef...82c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Lurer litt på hva du skal gjøre for å holde vekta etter denne kuren? Anonymkode: 3e456...304 2
linsejesus Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Jo større kaloriunderskudd, dess raskere vil du gå ned i vekt. Men hvis du går med kronisk underskudd vil kroppen etter hvert begynne å skru ned forbrenningen for å "redde" deg. Så det kan være lurt å ha en "spisedag" eller to i uka. Protein er bra siden det metter mer enn både karbohydrat og fett, og bidrar til å vedlikeholde muskelmasse (du vil miste litt muskelmasse sammen med fett når du slanker deg). Les denne for litt mer proff info: Losing weight doesn't have to ruin your metabolism
Vesentlig Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Med for stort kaloriunderskudd vil kroppen tenke at fare er på ferde og prøve å jobbe i mot deg. Du går inn i det man kaller sparebluss og vil veldig lett legge på deg fett. Gjerne mer enn hva du har gått ned. Kroppen vil få deg til å crave junk og næringstett mat. Dette er urmenneskeinnstinkter. Hvis du slanker deg er det lurt å gå på en diet som du føler du kunne gått på for alltid. Slik er det lett å unngå vektoppgang som leder til jojoslanking som er veldig destruktivt for kroppen. Øv deg på å sette helse fremfor utseende. Endret 6. juli 2016 av Vesentlig
ajarRun Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 11 minutter siden, linsejesus skrev: Jo større kaloriunderskudd, dess raskere vil du gå ned i vekt. Men hvis du går med kronisk underskudd vil kroppen etter hvert begynne å skru ned forbrenningen for å "redde" deg. Så det kan være lurt å ha en "spisedag" eller to i uka. Protein er bra siden det metter mer enn både karbohydrat og fett, og bidrar til å vedlikeholde muskelmasse (du vil miste litt muskelmasse sammen med fett når du slanker deg). Les denne for litt mer proff info: Losing weight doesn't have to ruin your metabolism Dette er bare tull. Man styrer forbrenningen helt selv. Hvis man beveger seg normalt forbrenner man normalt. Det finnes ingen magisk måte kroppen kan unngå de termodynamiske lover. 2 minutter siden, Vesentlig skrev: Med for stort kaloriunderskudd vil kroppen tenke at fare er på ferde og prøve å jobbe i mot deg. Du går inn i det man kaller sparebluss og vil veldig lett legge på deg fett. Gjerne mer enn hva du har gått ned. Kroppen vil få deg til å crave junk og næringstett mat. Dette er urmenneskeinnstinkter. Hvis du slanker deg er det lurt å gå på en diet som du føler du kunne gått på for alltid. Slik er det lett å unngå vektoppgang som leder til jojoslanking som er veldig destruktivt for kroppen. Øv deg på å sette helse fremfor utseende. Sparebluss finnes ikke. De termodynamiske lovene gjelder. Alt kaloriunderskudd vil gi deg et ønske om å spise mer, men dess mindre man spiser dess kortere trenger man å være sulten. Dog må man belage seg på å telle kalorier i et år etter at man når idealvekten hvis man skal klare å holde den. Du har dårligere odds for å klare å gå ned i vekt hvis du går ned sakte. 1
Vesentlig Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Dette er bare tull. Man styrer forbrenningen helt selv. Hvis man beveger seg normalt forbrenner man normalt. Det finnes ingen magisk måte kroppen kan unngå de termodynamiske lover. Sparebluss finnes ikke. De termodynamiske lovene gjelder. Alt kaloriunderskudd vil gi deg et ønske om å spise mer, men dess mindre man spiser dess kortere trenger man å være sulten. Dog må man belage seg på å telle kalorier i et år etter at man når idealvekten hvis man skal klare å holde den. Du har dårligere odds for å klare å gå ned i vekt hvis du går ned sakte. OK jeg er ikke spesialist, men har lest en god del om hvordan vektnedgang er så vanskelig nettopp fordi kroppen jobber i mot om man går på kalori underskudd. Men det er jo omtrent umulig å vite hvilke kilder man kan stole på rundt akkurat sånne temaer. Svært få anser trivselsvekten sin som målvekten og blir derfor aldri fornøyd. Jeg selv gikk ned i vekt da jeg kom på lag med kroppen og sluttet å nekte meg ting. Viten om at jeg kunne få hva jeg ville fjernet alle cravings og mat sluttet å ta opp så mye av tankene mine.
ajarRun Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, Vesentlig skrev: OK jeg er ikke spesialist, men har lest en god del om hvordan vektnedgang er så vanskelig nettopp fordi kroppen jobber i mot om man går på kalori underskudd. Men det er jo omtrent umulig å vite hvilke kilder man kan stole på rundt akkurat sånne temaer. Svært få anser trivselsvekten sin som målvekten og blir derfor aldri fornøyd. Jeg selv gikk ned i vekt da jeg kom på lag med kroppen og sluttet å nekte meg ting. Viten om at jeg kunne få hva jeg ville fjernet alle cravings og mat sluttet å ta opp så mye av tankene mine. Ikke så vanskelig. Stol på store studier, publisert i vitenskapelige tidsskrift, som har nok deltagere, har blitt replisert og som har god metodologi. Ignorer alt annet.
Vesentlig Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Ikke så vanskelig. Stol på store studier, publisert i vitenskapelige tidsskrift, som har nok deltagere, har blitt replisert og som har god metodologi. Ignorer alt annet. Nei alt for mye markedskrefter og penger innvolvert. Nye studier hver dag og den ene motsier den andre og vitenskapsjournalister fremstiller alt helt på hodet for å tiltrekke seg lesere i clickbaithelvettet. Altså jeg vet å være kildekritisk, men dette er en stor del av kunnskapen som bekrefter og avkrefter seg selv i hytt og vær og man kan dessverre ikke stole på hva som helst. Ikke alle store studier er så uskyldige som de skal ha det til. Er ikke meningen å høres ut som en konspirasjonsteoretiker, jeg bare ser at verdens mest ressurssterke kvinner (eks oprah winfrey) ikke en gang klarer å finne nøkkelen til varig vektnedgang. Men vi vet psyken er en viktig brikke.
linsejesus Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 14 minutter siden, amativeReflection skrev: Dette er bare tull. Man styrer forbrenningen helt selv. Hvis man beveger seg normalt forbrenner man normalt. Det finnes ingen magisk måte kroppen kan unngå de termodynamiske lover. Det er ikke bare fysisk aktivitet som forbrenner kalorier, men alle prosesser i kroppen. Kvinner vil f.eks miste menstruasjonen og bli mindre fruktbare om de går med kaloriunderskudd for lenge - kroppen bremser altså prosesser som ikke er strengt nødvendige for å overleve, for å spare energi. Men det skjer ikke etter en enkelt dags faste, som noen kanskje er redde for. Det må være over tid, og underskuddet må være betydelig. 2
ajarRun Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 18 minutter siden, Vesentlig skrev: Nei alt for mye markedskrefter og penger innvolvert. Nye studier hver dag og den ene motsier den andre og vitenskapsjournalister fremstiller alt helt på hodet for å tiltrekke seg lesere i clickbaithelvettet. Altså jeg vet å være kildekritisk, men dette er en stor del av kunnskapen som bekrefter og avkrefter seg selv i hytt og vær og man kan dessverre ikke stole på hva som helst. Ikke alle store studier er så uskyldige som de skal ha det til. Er ikke meningen å høres ut som en konspirasjonsteoretiker, jeg bare ser at verdens mest ressurssterke kvinner (eks oprah winfrey) ikke en gang klarer å finne nøkkelen til varig vektnedgang. Men vi vet psyken er en viktig brikke. Oprah ble seksuelt misbrukt. Seksuelt misbruk fører ofte til spiseforstyrrelser, og mange blir aldri bra igjen. Dessuten er jeg ikke overbevist om at hun vil bli tynn. 17 minutter siden, linsejesus skrev: Det er ikke bare fysisk aktivitet som forbrenner kalorier, men alle prosesser i kroppen. Kvinner vil f.eks miste menstruasjonen og bli mindre fruktbare om de går med kaloriunderskudd for lenge - kroppen bremser altså prosesser som ikke er strengt nødvendige for å overleve, for å spare energi. Men det skjer ikke etter en enkelt dags faste, som noen kanskje er redde for. Det må være over tid, og underskuddet må være betydelig. Dette er små forskjeller, som lett kan gjøres opp for med å bevege seg litt mer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #12 Skrevet 7. juli 2016 Ser at jeg nok har vært utydelig i åpningsinnlegget, så la meg presisere litt. Som sagt vil jeg gjøre det så sunt og raskt som mulig. Har lest noe om at man kan regne ut sånn circus hvor mange kalorier man trenger om dagen gor å gå i null, altså holde vekten. Har planer om å legge meg så langt under den som er mulig, samtidig som forsvarlig. Har som sagt tenkt til å samarbeide med folk som kan slik. Til den som lurte på hva jeg skulle gjøre for å holde vekta, så har jeg tenkt til å finne ut av hvor mye jeg kan/skal spise for å holde vekta stabil, og holde meg der, samtidig fortsette å trene moderat. Dette handler om helse, og ikke utseendet. Vet ikke helt hvor du fikk noe annet fra. Har prøvd flere ganger, men klarer ikke holde motivasjonen oppe når ting går så sakte, så faller alltid tilbake til gamle synder. Derfor vil jeg heller prøve på kjappe resultater. Hvis jeg går ned i vekt, og trener meg fram til en kropp som fungerer og som jeg er fornøyd med, så håper og tror jeg at det vil være motivasjon nok til å holde seg der. Har som mange gått og pusla uten helt å få det til i mange år, så nå føler jeg at litt mer drastiske tiltak er på sin plass. Anonymkode: 5a75a...9ee
Vesentlig Skrevet 7. juli 2016 #13 Skrevet 7. juli 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Oprah ble seksuelt misbrukt. Seksuelt misbruk fører ofte til spiseforstyrrelser, og mange blir aldri bra igjen. Dessuten er jeg ikke overbevist om at hun vil bli tynn. Dette er små forskjeller, som lett kan gjøres opp for med å bevege seg litt mer. Jeg kjenner ikke Oprah, men mitt inntrykk er at hun er selve bildet på hvordan markedskrefter utnytter menneskers desperasjon rundt vekt. Dette er jo noe hun snakker mye om. Forøvrig er ikke senkningen av forbruk kroppen tilpasser seg ikke ubetydelig i det hele tatt. Og man blir utmattet, noe som senker bevegelse. Stresset underskuddet påfører kroppen virker mot sin hensikt. Balanse i kropp, psyke og levemåte er selve nøkkelen til vektnedgang. Ja kroppen fungerer litt som en maskin, men bare til en viss dag. Om vi baserer kroppens funksjoner på evolusjon så må vi huske hvor ungt det moderne menneslet er. En kalori er mer kompleks enn ofte fremstilt. Et underskudd av kalorier lettfordøyelig mat er feks ikke det samme som et underskudd av mat som krever mer energi å fordøye. Dvs 100 kalorier rå gulrøtter er ikke det samme som 100 kalorier kokte og moste gulrøtter. Altså kalorier er kompliserte og man skal virkelig vite hva man driver med og ha vilje av stål hvis man skal gå på et stort underskudd og ikke la seg lure av kroppens mekanismer.
ajarRun Skrevet 7. juli 2016 #14 Skrevet 7. juli 2016 (endret) 5 minutter siden, Vesentlig skrev: Jeg kjenner ikke Oprah, men mitt inntrykk er at hun er selve bildet på hvordan markedskrefter utnytter menneskers desperasjon rundt vekt. Dette er jo noe hun snakker mye om. Forøvrig er ikke senkningen av forbruk kroppen tilpasser seg ikke ubetydelig i det hele tatt. Og man blir utmattet, noe som senker bevegelse. Stresset underskuddet påfører kroppen virker mot sin hensikt. Balanse i kropp, psyke og levemåte er selve nøkkelen til vektnedgang. Ja kroppen fungerer litt som en maskin, men bare til en viss dag. Om vi baserer kroppens funksjoner på evolusjon så må vi huske hvor ungt det moderne menneslet er. En kalori er mer kompleks enn ofte fremstilt. Et underskudd av kalorier lettfordøyelig mat er feks ikke det samme som et underskudd av mat som krever mer energi å fordøye. Dvs 100 kalorier rå gulrøtter er ikke det samme som 100 kalorier kokte og moste gulrøtter. Altså kalorier er kompliserte og man skal virkelig vite hva man driver med og ha vilje av stål hvis man skal gå på et stort underskudd og ikke la seg lure av kroppens mekanismer. Ja, jeg er enig i at hun har tvilsom forretningspraksis og har gjort mye dumt. Den er ikke ikke ubetydelig i det hele tatt? Helt enig, tror jeg. Man blir sliten, det blir man. Ingen har sagt det er lett. "Balanse i kropp, psyke og levemåte" er tåkeprat. Hva mener du egentlig? Nettopp, menneske ble tilpasset en tid der man kunne sulte i flere uker. Likevel innbiller folk seg at det er livsfarlig å leve med et kaloriunderskudd en liten stund. Man trenger ikke vilje, man trenger disiplin. En kalori er en kalori. Kaloriene endrer seg ikke ved å kokes, eller ved å moses. Endret 7. juli 2016 av amativeReflection
Vesentlig Skrevet 7. juli 2016 #15 Skrevet 7. juli 2016 19 minutter siden, amativeReflection skrev: Ja, jeg er enig i at hun har tvilsom forretningspraksis og har gjort mye dumt. Den er ikke ikke ubetydelig i det hele tatt? Helt enig, tror jeg. Man blir sliten, det blir man. Ingen har sagt det er lett. "Balanse i kropp, psyke og levemåte" er tåkeprat. Hva mener du egentlig? Nettopp, menneske ble tilpasset en tid der man kunne sulte i flere uker. Likevel innbiller folk seg at det er livsfarlig å leve med et kaloriunderskudd en liten stund. Man trenger ikke vilje, man trenger disiplin. En kalori er en kalori. Kaloriene endrer seg ikke ved å kokes, eller ved å moses. Jeg mener at stress går harderere utover kroppen enn noe annet. Psykisk vil man gi opp mye lettere hvis man finner en bedre balanse i kostholdet. Noe man ikke gjør ved å dra kaloriunderskuddet veldig langt. Da jeg selv lider av anoreksi og har en kroppsvekt i undervekt grad 3 vet jeg godt at det er fullt mulig å utholde kalori underskudd som er ekstremt lave, men jeg tror også folk da har høyere risiko for å ende opp i uheldige situasjoner som min eller å gi opp eller å generelt påføre kroppen stress. Personen her sier at h*n er typen til å holde ut fort å hardt mer en lenge og mindre hardt.men vil ikke personen oppnå et lavere kaloribehov på målvekt ved raskere vektnedgang? Altså vil personen ende med en lang jobb likevel? Og vil ikke kroppen miste mye vann og vektnedgangen gå såpass fort at man ikke rekker å stabilisere væskebalansen slik at man lurer seg selv og ender med skuffelse og frustrasjon? Jeg tror ingenting på ekstreme kaloriunderskudd for god helse, varig vektnedgang og generell tilfredsstillelse ved prosjektet.
ajarRun Skrevet 7. juli 2016 #16 Skrevet 7. juli 2016 9 minutter siden, Vesentlig skrev: Jeg mener at stress går harderere utover kroppen enn noe annet. Psykisk vil man gi opp mye lettere hvis man finner en bedre balanse i kostholdet. Noe man ikke gjør ved å dra kaloriunderskuddet veldig langt. Da jeg selv lider av anoreksi og har en kroppsvekt i undervekt grad 3 vet jeg godt at det er fullt mulig å utholde kalori underskudd som er ekstremt lave, men jeg tror også folk da har høyere risiko for å ende opp i uheldige situasjoner som min eller å gi opp eller å generelt påføre kroppen stress. Personen her sier at h*n er typen til å holde ut fort å hardt mer en lenge og mindre hardt.men vil ikke personen oppnå et lavere kaloribehov på målvekt ved raskere vektnedgang? Altså vil personen ende med en lang jobb likevel? Og vil ikke kroppen miste mye vann og vektnedgangen gå såpass fort at man ikke rekker å stabilisere væskebalansen slik at man lurer seg selv og ender med skuffelse og frustrasjon? Jeg tror ingenting på ekstreme kaloriunderskudd for god helse, varig vektnedgang og generell tilfredsstillelse ved prosjektet. Nei, kaloribehovet ved vedlikehold vil være det samme. Det er en lang jobb uansett, først må man gå ned til idealvekten, og så må man holde seg der i et år. Jobben blir lengre av å gå ned i vekt sakte. Kroppen består av 70% (er trøtt og gidder ikke slå opp, ca) vann, selvsagt vil man miste mye vann. At man mister vannvekt betyr ikke at den magisk kommer tilbake. Jeg vil heller påstå at å gå ned i vekt fort er positivt og motiverende, fordi da ser man fremgang fort.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #17 Skrevet 7. juli 2016 8 timer siden, amativeReflection skrev: Ikke så vanskelig. Stol på store studier, publisert i vitenskapelige tidsskrift, som har nok deltagere, har blitt replisert og som har god metodologi. Ignorer alt annet. Og alle disse anerkjenner sparebluss, men dog på en litt annen måte enn de fleste tror. Sparebluss er ikke å unngå de termodynamiske lovene, men at kroppen reduserer hvileforbrenningen din til et minimum (reduksjon på ca 40 %). Du får et lavere energiforbruk i hvile, og dermed også et lavere totalt energibehov. Som du sier er mennesket skapt til å overleve selv når de sulter over en kortere eller lengre periode. Hadde ikke kroppen kunne tilpasset seg ved å redusere energibehovet ville menneskene dødd i løpet av veldig kort tid med lite mat. Anonymkode: 13058...b4f 2
linsejesus Skrevet 7. juli 2016 #18 Skrevet 7. juli 2016 9 timer siden, amativeReflection skrev: Dette er små forskjeller, som lett kan gjøres opp for med å bevege seg litt mer. Hvis du har spist så lite så lenge at kroppen har begynt å stenge ned funksjoner, bør du spise skikkelig en dag eller to, så kroppen slutter å "tro" at den må spare på ressursene. Etter lang tid i kronisk underskudd vil du jo selvsagt også bli slappere og få mindre energi til trening.
linsejesus Skrevet 7. juli 2016 #19 Skrevet 7. juli 2016 9 timer siden, amativeReflection skrev: En kalori er en kalori. Kaloriene endrer seg ikke ved å kokes, eller ved å moses. Det er ikke helt riktig, selv om det egentlig er litt flisespikkeri å påpeke det. Rå mat fordøyes langsommere og mindre fullstendig enn kokt, så rå gulrøtter vil faktisk gi litt mindre ennergi enn kokte. Koker du poteter vil en del av stivelsen omgjøres til fordøybart sukker, som blir til stivelse igjen hvis poteten blir avkjølt. Det kreves energi for å fordøye maten, så jo varmere eller mer most den er, dess mindre må kroppen jobbe for å få fatt i næringen. 1
Gjest Sisti Skrevet 7. juli 2016 #20 Skrevet 7. juli 2016 Ja, jo større kalorioverskudd, jo raskere vektnedgang. Husk på at en mindre kropp forbrenner mindre enn en stor, så når du går ned i vekt vil du forbrenne mindre, og kaloriunderskuddet blir dermed mindre hvis du ikke justerer noe. Mange forvirrer dette med sparebluss, men det er jo ikke det. Men klart kroppen forbrenner mindre på å holde 70 kg i gang enn å holde 100kg i gang. MEN - du sier samtidig at du ønsker å komme i god form. Og her kan det bli vanskelig - å trene skikkelig krever nemlig mer mat! Mange vil oppleve at for stort kaloriunderskudd vil hindre god fremgang på formen. Det betyr ikke at du ikke kan trene og bli i bedre form selv på kaloriunderskudd, men at du ikke må ha for store forventninger til treningen hvis du har et veldig stort kaloriunderskudd. Men dette er jo individuelt, avhengig av hva du legger i "god form", hva du vil trene, hvor tung du er i utgangspunktet, hvor godt du tåler sultfølelse og masse annet. Bare ha det i mente, at du ikke kan øke kaloriunderskuddet og treningsmengden ubegrenset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå