AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Jeg er ei jente på 25 år, som har utrolig dårlig livsstil. Har prøvd å endre livsstil de siste 10 årene, med unntak av noen perioder med trening og en og annen dag hvor jeg spiser sunt. Jeg veier ca 63 kg og er 167 cm høy. Problemet er fettprosenten. Det jeg ønsker å oppnå er en tynn kropp med muskler (ikke for mye), smal midje, tynne armer og ben. Jeg er naturlig slank, men kosthold og latskap gir meg masse fett, på utsiden, men sikkert også på innsiden.. Kan fortelle kort om hvordan det er nå, og hvordan jeg ser for meg at det kan/bør/må bli. Jeg snuser og spiser sukker hver eneste dag, har en trang til å spise hele tiden og jeg er glad i usunn, fet og salt mat. Jeg trener aldri, og er sjelden aktiv i hverdagen. Jeg er student og jobber mye ved siden av, ofte er det skole og/eller jobb fra 8 om morgen til 8 om kveld. Tyr da til lette løsninger når jeg har tid til å spise, og spiser akkurat det jeg har lyst på. Mitt største problem tror jeg at er sukker og at jeg beveger meg for lite i hverdagen. På en vanlig kan jeg gå ca 3000 skritt. Her er hva jeg har tenkt til å gjøre. Kutte ned sukker til en gang i uka, hvor jeg da kan spise litt, slutte å snuse, gå til og fra skole/jobb osv., ha en minimumsgrense på 10.000 skritt hver dag, trene tre ganger hver uke, holde blodsukkeret stabilt slik at jeg ikke får søtsug, jeg er veldig kresen på mat, så jeg trenger all form for motivasjon, inspirasjon, solskinnshistorier, tips og råd. Kan mye om kosthold og litt om trening, men problemet er å gjøre det jeg kan teoretisk i praksis... Mine viktigste spørsmål: hvorfor og hvordan skal jeg klare det nå, når det aldri har gått i løpet av de siste ti år? Anonymkode: f4cd6...af9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Du må ville det nok, ikke bare gjøre det fordi du vet det er noe du bør. Anonymkode: 2bad2...92e
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 7. juli 2016 #3 Skrevet 7. juli 2016 Hei AB, Først vil jeg bare påpeke at det å gå i ned i vekt krever at man endrer sin levemåte, men samtidig er det viktig å ikke dra den så langt, at man mister all motivasjonen etter to dager. For eksempel så nevner du at du skal kutte ut snus, 10k skritt daglig, trene 3x i uken og kutte ut sukker til en gang i uken - personlig synes jeg at du setter for store krav til deg selv og dette fører til at du faller av, som du har gjort i løpet av de 10 siste årene. Fortsett å snus. Det å snuse og vekttap har null korrelasjon. Slutt gjerne å snuse hvis du vil, men ikke slutt fordi du tror det hjelper med vektnedgang. Du har helt rett når det kommer til sukker. Det er noe av det mest usunne du kan få i deg, og kroppen vår er veldig flink til å absorbere hver eneste gram av sukker du får i deg (noe som ikke er så bra for oss som vil ned i vekt, dessverre). Kutt ut sukkeret/junk food til en gang i uken, da vil du ha en cheat day hvor du kan kose deg med god samvittighet. Ikke drikk kaloriene, spis dem. Du vil føle deg mett i en større periode og unngå cravings. Øk mengden med protein du får i deg, da det får deg til å være mett i en lenger periode. Karbohydratene du får i deg skal gjerne være slow-digesting, dvs. brun ris, havregryn osv. Når det gjelder fett så er god og sunn fett bare bra for kroppen din. Fisk, peanøtter og kylling er eksempler på gode fettkilder. Øk aktivitetsnivået ditt ved å både gå mer og ved å trene noen ganger i uken. Kosthold er ALT. Du kan gå 100.000 skritt hverdag, men hvis du får i deg mer kalorier hver dag enn kroppen forbrenner vil du gå opp i vekt og vise versa. Du må putte kroppen din i "reserve" modus, dvs. få i deg færre kalorier enn kroppen trenger og da vil du merke vektnedgang. Avslutningsvis vil jeg kommentere at motivasjon/inspirasjon - alt sånt er tull (i mitt syn) i lengden. Ja, du vil være motivert i en viss periode, men motivasjon faller alltid vekk. Det som derimot er viktig og gir resultater er disiplin og det å være konsistent. Ikke tenk, ikke finn på unnskyldninger, just do it!
Gjest Runforit Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 (endret) Ikke gap over for mye på en gang. Start med færre ting og ikke sett så høye krav til deg selv. Det er den største fallgruven du kan gå på trynet oppi. Jeg startet selv der du er nå da jeg var 26. Spiste dritt, tynnfeit og ræva form. Jeg startet med powerwalking. Ikke noe annet. Powerwalket 3 ganger i uka. Så avanserte jeg med å jogge....herre! Det var det jævligste noensinne!!! Blodsmak i munnen, hvesende lunger og melkesyre til tusen. Grusomt. Det var da jeg virkelig innså at jeg måtte endre hele livsstilen min for å være i så drittform i midten av 20 årene var en skam og tragedie. Jeg lovet meg selv der og da at jeg ALDRI skulle tillate meg å være i så dårlig form igjen noensinne! Jeg småjogger og powerwalket om en annen, men jogget saaaakte. Kroppen og formen tilpasset seg og joggeøktenne ble lenger og lenger og det gikk fortere og fortere av av seg selv etterhvert som formen ble sterkere. Kostholdet endret seg gradvis i takt med bedre form. Jeg fikk mer lyst på gode og sunne alternativer etter en svett økt. Ikke minst mat som kunne hjelpe kroppen å bli enda sterkere. Jeg byttet ut mer og mer matvarer etterhvert fremfor å "renske" alt på dag en for å så miste all motivasjon etter noen dager. Noen måneder senere tok jeh mila på 42 minutter, fettprosenten hadde gått ned og jeg var i mitt livs beste form. Nå 8 år senere så har jeg vedlikeholdt formen da jeg gjorde det om til en livsstil, ikke et prosjekt der jeg var dømt til å feile fra starten av.. Babysteps. Endret 7. juli 2016 av Runforit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå