pralines Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Hei! Jeg og samboeren min har nettopp flyttet i ny leilighet og her får vi ha katt, men det måtte være innekatt. Jeg har ingen erfaring med innekatt og syns det høres ufattelig trist ut for en katt å bare være inne. Alle mine tidligere katter har vært utekatter. Jeg har lest litt på feks FOD gården sine sider om innekatt, men jeg blir ikke helt overbevist om at det er okej. Jeg skjønner at katten må ha riktig fôr, mye lek og mosjon og "innegress". Jeg syns synd på katten allerede og vi har ikke engang bestemt oss for å ha katt enda. Men hva mener dere? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Skal man ha innekatt anbefales det alltid at man har to Anonymkode: dbfdb...4fd 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Jeg har innekatt, og det går helt fint. Vi har en veranda hun får gå fritt på, i tillegg tar jeg henne med ut i bånd. Hun er faktisk ikke så glad i å være ute, og viser ingen tegn til at hun skulle ønske hun kunne gå ute uten bånd. Hun sover egentlig mesteparten av dagen, også leker vi litt og er ute. Men jeg ville gått for en rasekatt om du skal ha innekatt. Da kan du lese deg opp på rasen, sette deg inn i hva den trenger, hvilket lynne den har osv. Du burde kanskje lese litt mer generelt om å ha innekatt, for du virker litt uviten. Anonymkode: 39181...fae 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Det bør være minst 2 katter. Du kan gå for rasekatt, men usikker på om de er bedre egnet som innekatt eller ei. Har "vanlig" huskatt selv som innekatt. Jeg har hund og katt. Så jeg slipper å ha to katter. Men merker godt hvis hunden er på hytta. Da kjeder katten seg og er veldig innpåsliten. Klorestativ med klatre muligheter er et must. Anbefaler deg å ro ned litt på.. hva skal man si, reglene? Du må tåle at katten klatrer høyt og lavt. De er ikke små dukker som ligger til pynt i sofakroken. De klatrer på bord og gjemmer seg i bokhyller. Kjøkkenbenken kan fint være katte-fri. Selv om at det er vanskelig og mye arbeid. En utekatt kommer hjem, spiser og sover. That's it. En innekatt gjør ikke det. De gjør alt inne. Leker, herjer, klatret og jakter. Ungekatter får raptus-anfall hvor de løper rundt, biter i tær og er helt gal i hodet. Flere ganger om dagen. Husk at når en katt blir krevende, da åpner man som oftest døren og lar de herje fra seg ute. Men med innekatt kan du ikke gjøre det. Kastrert katt har lett for å legge på seg. En kastrert, innekatt legger på seg så å si garantert. Hvis du ikke bruker riktig fôr så klart! Så kvalitetfôr er viktig. For innekatter spiser hele dagen, spiser, sover og raptus. De klatrer ikke like mye, de er ikke ute uten tilgang til mat flere timer om dagen. Noen råd; stoffsofa.. hahaha dårlig idé. Svindyr skinnsofa? HAHA dårlig idé. Men stoffsofa er fortsatt verst. Jeg har dyr kinnsofa. Men bryr meg ikke så mye om kloremerkene fra da pus var kattunge. Nei, sengen din som er av rammadrass med stoff rundt, den overlever ikke. Spesielt hvis du ikke har stoffsofa! Jeg har tenkt å kjøpe ny seng en dag, selv om at min var ny da jeg fikk katt. Da skal jeg kjøpe slike;* de har dem i rett-planke også. Dekke hele rammen av sengen med sånne. Om jeg må spikre de fast så gjør jeg det. Funnet det hos europris, rusta og biltema. Finnes hos dyrebutikker også, bare dyrere. Anonymkode: 63882...fc1
pralines Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har innekatt, og det går helt fint. Vi har en veranda hun får gå fritt på, i tillegg tar jeg henne med ut i bånd. Hun er faktisk ikke så glad i å være ute, og viser ingen tegn til at hun skulle ønske hun kunne gå ute uten bånd. Hun sover egentlig mesteparten av dagen, også leker vi litt og er ute. Men jeg ville gått for en rasekatt om du skal ha innekatt. Da kan du lese deg opp på rasen, sette deg inn i hva den trenger, hvilket lynne den har osv. Du burde kanskje lese litt mer generelt om å ha innekatt, for du virker litt uviten. Anonymkode: 39181...fae Jeg er ganske uvitende ja! Jeg vil bare høre andre si at det ikke er noe problem. Er utrolig glad i dyr og klarer ikke tanken på at mitt eget skal bli deprimert og lignende. Grunnen Til at katten må være innekatt er fordi de over oss har en hund som står ute i bånd iblant. Men katten og hunden vil vel egentlig ikke se så mye til hverandre ?
pralines Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør være minst 2 katter. Du kan gå for rasekatt, men usikker på om de er bedre egnet som innekatt eller ei. Har "vanlig" huskatt selv som innekatt. Jeg har hund og katt. Så jeg slipper å ha to katter. Men merker godt hvis hunden er på hytta. Da kjeder katten seg og er veldig innpåsliten. Klorestativ med klatre muligheter er et must. Anbefaler deg å ro ned litt på.. hva skal man si, reglene? Du må tåle at katten klatrer høyt og lavt. De er ikke små dukker som ligger til pynt i sofakroken. De klatrer på bord og gjemmer seg i bokhyller. Kjøkkenbenken kan fint være katte-fri. Selv om at det er vanskelig og mye arbeid. En utekatt kommer hjem, spiser og sover. That's it. En innekatt gjør ikke det. De gjør alt inne. Leker, herjer, klatret og jakter. Ungekatter får raptus-anfall hvor de løper rundt, biter i tær og er helt gal i hodet. Flere ganger om dagen. Husk at når en katt blir krevende, da åpner man som oftest døren og lar de herje fra seg ute. Men med innekatt kan du ikke gjøre det. Kastrert katt har lett for å legge på seg. En kastrert, innekatt legger på seg så å si garantert. Hvis du ikke bruker riktig fôr så klart! Så kvalitetfôr er viktig. For innekatter spiser hele dagen, spiser, sover og raptus. De klatrer ikke like mye, de er ikke ute uten tilgang til mat flere timer om dagen. Noen råd; stoffsofa.. hahaha dårlig idé. Svindyr skinnsofa? HAHA dårlig idé. Men stoffsofa er fortsatt verst. Jeg har dyr kinnsofa. Men bryr meg ikke så mye om kloremerkene fra da pus var kattunge. Nei, sengen din som er av rammadrass med stoff rundt, den overlever ikke. Spesielt hvis du ikke har stoffsofa! Jeg har tenkt å kjøpe ny seng en dag, selv om at min var ny da jeg fikk katt. Da skal jeg kjøpe slike;* de har dem i rett-planke også. Dekke hele rammen av sengen med sånne. Om jeg må spikre de fast så gjør jeg det. Funnet det hos europris, rusta og biltema. Finnes hos dyrebutikker også, bare dyrere. Anonymkode: 63882...fc1 Synd at vi akkurat har kjøpt ny sofa og seng ... i stoff!!! Haha Hmm dette må vurderes litt nøyere merker jeg!
Stars Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, Marloek skrev: Jeg er ganske uvitende ja! Jeg vil bare høre andre si at det ikke er noe problem. Er utrolig glad i dyr og klarer ikke tanken på at mitt eget skal bli deprimert og lignende. Grunnen Til at katten må være innekatt er fordi de over oss har en hund som står ute i bånd iblant. Men katten og hunden vil vel egentlig ikke se så mye til hverandre ? Hehe, hva gjør de om en annen katt går forbi da? Synes det er mer rart at de skal ha lov til å sette en hund i bånd ute, enn at dere skal få lov til å ha utekatt. Burde forsåvidt ikke være et problem for dere å ha utekatt, selv om der er en hund i bånd ute. 2
Finngirl Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 Jeg har innekatt, men de er rasekatter og jeg har to stykker. Har de ute i bånd og på sommeren i innhenging i hagen. Det fungerer bra, men krever litt mer. Har flere kattetårn / klorestativ, kattegress, utsiktsposter, leker osv. En av kattene kom seg ut et vindu i fjor. Hun ble funnet to dager senere, veldig sulten, redd og pjusk. Hun hadde iallfall ikke hatt noen flott "ferie" utendørs og var ikke interessert i lufteturer på lang tid etterpå, og trives med å være innekatt. Vær forberedt på spørsmål som "hæ, innekatt, går det an da", virker som om mange ikke skjønner at det kan fungere. Her fungerer det fint 1
Kontormus Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 Rasekatter generelt er ikke ensartet. Men det finnes enkelte raser som ikke er hyper og som ikke har så høyt aktivitetsnivå. Disse kan fint være inne. Jeg har endret syn på ute/inne-katter. Har opplevd flere ganger at katter som er født ute, og som har levd et hardt liv faktisk ikke ønsker å gå ut igjen. Men som oftest vil katter som har fått gå fritt ute, og som har et hjem å returnere til, fortsette med dette. Selv har jeg to innekatter av en rolig rase. Og så trodde jeg kanskje at det bare var fint å få en katt til, men det var det ikke!!! Det kan virke som om den eldste faktisk likte å være alene. Men nå er de nå to, og må bare tåle hverandre.
gangnedsol i elg Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Det skulle ikke være noe problem at det står en hund i bånd ute. Det er nesten absurd at det skulle være noe problem for deres (framtidige) katt å unngå hunden når den er ute. Katter går aldri bort til hunder, de går rundt dem, fordi de som regel er redde for dem (ikke alltid), eller har respekt for dem. Jeg er sikker på at du ikke har noe å frykte. :-) Endret 6. juli 2016 av gangnedsol i elg
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 3 timer siden, Marloek skrev: Jeg er ganske uvitende ja! Jeg vil bare høre andre si at det ikke er noe problem. Er utrolig glad i dyr og klarer ikke tanken på at mitt eget skal bli deprimert og lignende. Grunnen Til at katten må være innekatt er fordi de over oss har en hund som står ute i bånd iblant. Men katten og hunden vil vel egentlig ikke se så mye til hverandre ? Det er ikke noe problem med innekatt. Det er en elendig katte kultur I Norge der folk sender katter ut uansett hvor risikable omgivelsene er. Les deg opp på ALLE helse , kvalitet og sikkerhetsfordelene m innekatt! Man må ikke være lat selv,man må bruke til til stimuli, kjøpe passende utstyr og ENKELT ta katter ut I bånd. Det er overhodet ingen grunn til å kjøpe overflødig rasekatt heller om holdes inne. Jeg har 80%av katteeiere I Norge opp I halsen nettopp pga slepphendte kattehold, ulykker, tortur, dør alene, forlatte , langt avgårde, forfrosne, spiste (!) påkjørte stakkars katter. HØR PÅ INTERNASJONALE VETERINÆRER SOM HAR SETT PÅ POSITIVT //NEGATIVT m inne /utekatt. Norskr katter er IKKE laget for et liv ute!! Anonymkode: 0f472...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 3 timer siden, Finngirl skrev: Jeg har innekatt, men de er rasekatter og jeg har to stykker. Har de ute i bånd og på sommeren i innhenging i hagen. Det fungerer bra, men krever litt mer. Har flere kattetårn / klorestativ, kattegress, utsiktsposter, leker osv. En av kattene kom seg ut et vindu i fjor. Hun ble funnet to dager senere, veldig sulten, redd og pjusk. Hun hadde iallfall ikke hatt noen flott "ferie" utendørs og var ikke interessert i lufteturer på lang tid etterpå, og trives med å være innekatt. Vær forberedt på spørsmål som "hæ, innekatt, går det an da", virker som om mange ikke skjønner at det kan fungere. Her fungerer det fint Nettopp. Det er bare såååååå typisk med molbo holdning til kattehold. Vær stolt av at du tar vare på kattene dine tusen ganger bedre enn de fleste andre. Det er pga lite opplyste hoder, pluss latsekker som ikke gidder å bruke tid på kattene sine. Det er veldig enkelt å ha katt I bånd også. Anonymkode: 0f472...8f2 2
Tvist Skrevet 7. juli 2016 #13 Skrevet 7. juli 2016 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et problem at en hund er bundet ute. Jeg hadde ikke taklet en innekatt. Elsker kattene mine, men hadde blitt gal av å ha dem rundt meg hele tiden. Om jeg måtte ha en innekatt eller to, ville jeg ringt Dyrebeskyttelsen og hørt. Det er ikke alltid de har innekatter, men innimellom har de katter som må være innekatter pga sykdom eller handicap (et øye, døvhet, 3 ben eller lignende). Eller så hadde jeg vurdert andre dyr. Rotter, fugler, kaniner eller chinchillaer. Endret 7. juli 2016 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #14 Skrevet 7. juli 2016 Jeg har 2 innekatter, og jeg tenkte før som deg, at det var synd i dem som ikke får se mer enn husets fire vegger. Men disse kattene ville aldri overlevd ute. De er ikke redd for noe, og har aldri kjent til noen farer, så derfor har jeg heller ikke noe annet valg enn å holde dem inne. Dette er rase katter som har vært inne i flere generasjoner. Anonymkode: e0f26...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #15 Skrevet 7. juli 2016 Jeg overtok for noen år siden to voksne katter, en britisk korthåret og en ragdoll på 2 og 4 år, som hadde vært innekatter hele livet sitt. Jeg bor slik til at det er ok å ha katter ute, så lot kattene få lov å gå ut litt etter litt og forsiktig prøv seg på å være ute. Etter en stund så likte begge to å være utendørs, og ville ut en tur eller to hver eneste dag. Så selv om katter er vant til å være inne og trives med det, så kan katter også sette pris på å ha muligheten til være ute. Anonymkode: 5905c...58d 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 Den 06.07.2016 at 1.49, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe problem med innekatt. Det er en elendig katte kultur I Norge der folk sender katter ut uansett hvor risikable omgivelsene er. Les deg opp på ALLE helse , kvalitet og sikkerhetsfordelene m innekatt! Man må ikke være lat selv,man må bruke til til stimuli, kjøpe passende utstyr og ENKELT ta katter ut I bånd. Det er overhodet ingen grunn til å kjøpe overflødig rasekatt heller om holdes inne. Jeg har 80%av katteeiere I Norge opp I halsen nettopp pga slepphendte kattehold, ulykker, tortur, dør alene, forlatte , langt avgårde, forfrosne, spiste (!) påkjørte stakkars katter. HØR PÅ INTERNASJONALE VETERINÆRER SOM HAR SETT PÅ POSITIVT //NEGATIVT m inne /utekatt. Norskr katter er IKKE laget for et liv ute!! Anonymkode: 0f472...8f2 Det kommer helt an på inne-forholdene om det er ok å ha katter kun innendørs. Her jeg bor har jeg 4 katter. Størrelsen på leiligheten min er 30 kvadratmeter. Jeg har egen inngang. Rett utenfor er det skog. Vinduet mitt er alltid oppe. Kattene kan gå ut og inn som de ønsker. Hadde jeg bodd i en større leilighet lenger oppe i etasjene hadde det vært en helt annen sak. Da hadde kattene måttet være bare inne. Men da hadde de hatt større boltringsplass. I den lille enheten jeg bor i nå, ville det ha vært tortur for kattene å ikke kunne gå ut. Norske katter er laget for et liv ute, når været tillater det. Anonymkode: 55a22...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 Når været og forholdene tillater det. Anonymkode: 55a22...ff0
Anglofil Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Vi har to innekatter. Siden det ikke er lov å ha utekatter i borettslaget og vi i tillegg bor i fjerde etasje blir det rett og slett for upraktisk med utekatt. Men rent prinsipielt skulle jeg gjerne sett at de hadde hatt muligheten til å gå ut. Jeg ville aldri hatt bare én katt som innekatt, og det er også derfor vi skaffet oss to. Da har de selskap i hverandre, og i følge veterinæren er de både lykkelige og glade katter. Så lenge de ikke vet om noe annet tenker jeg det er greit. Å la en katt som har vært utekatt bli innekatt synes jeg er verre fordi de da har blitt vant til å kunne være ute. Det har også vært viktig for oss å tilrettelegge slik at de kan stimuleres og kan være i aktivitet. Leiligheten er på 85 kvm, så de har relativt greit med plass. Mvh Yvonne Endret 8. juli 2016 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #19 Skrevet 9. juli 2016 Har også to innekatter, det går veldig fint. Men enig med de andre som sier man bør ha to. Det kan også være lurt å ha et eget rom med kasse etc som man enkelt kan stenge kattene inne på når man må lufte, for eksempel. Anonymkode: e96b0...a21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå