AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Vi har kuttet ut sukker i kostholdet vårt. Bruker også minimalt med salt. Men vi bruker mye urter (ferske, i potter) som smaktilsetting i nesten alt vi lager. Et eks: Kan bruke en halv potte med fersk persille på to brødskiver. Og en hel potte basilikum i pastamiddag f.eks. Vi har ikke brukt sukker og nesten ikke salt på over ett år. (bruker sitron og urter i stedet for salt f.eks) Men kan det være farlig å spise såpass mye urter....? Anonymkode: fedae...df0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Hehe, tvilsomt. Med mindre dere hadde bare spist 1 type urte og spiste sånn 40 planter om dagen Anonymkode: 5bbd3...3ed
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 He he. Takk for svar, anonym 3ed. Blir ikke 40 planter om dagen, men kanskje 4... Kjenner ingen andre som spiser så mye urter, så blir litt usikker. Bare nevner at jeg blodprøver jeg tok for ett år siden viste en del mangler. I dag viser blodprøvene at absolutt alt er innenfor referanseverdiene, både når det gjelder alt av vitaminer, natrium, jern osv. Men jeg tenker bare sånn langsiktig, om det kan være andre ting som urtene kan gjøre en syke på.. ? For vi spiser veldig mye. :o Anonymkode: fedae...df0
Gjest Sitronmelisse Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kuttet ut sukker i kostholdet vårt. Bruker også minimalt med salt. Men vi bruker mye urter (ferske, i potter) som smaktilsetting i nesten alt vi lager. Et eks: Kan bruke en halv potte med fersk persille på to brødskiver. Og en hel potte basilikum i pastamiddag f.eks. Vi har ikke brukt sukker og nesten ikke salt på over ett år. (bruker sitron og urter i stedet for salt f.eks) Men kan det være farlig å spise såpass mye urter....? Anonymkode: fedae...df0 Det et er litt vanskelig spørsmål - for plantene inneholder mange gode antioksidanter og kanskje noen toksiner. Kanskje det uteligner hverandre. Men alt med måte, tenker jeg. Hvis du vil sette deg inn i temaet kan dette være en fin side og finne informasjon: http://www.pfaf.org/user/plantsearch.aspx Her kan du søke på engelsk plantenavn eller latinsk navn. Basilikum er Ocimum basilicum, mens persille er parsley eller Petroselinum crispum.
Stiani Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 Det avhenger av hvilke urter du spiser, men sånn generelt er det nok ikke farlig.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #6 Skrevet 8. juli 2016 Kommer an på urtenes virkestoffer, selvsagt. Det varierer fra slag til slag, og er noe du bør sette deg inn i hvis du spiser store mengder. Feks inneholder salvie stoffet thujon, som man også finner i malurt og (den opprinnelige) absinthen, og som er helseskadelig i store doser: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/salv_off.htm Anonymkode: 92901...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå