AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Jeg skulle gjerne hatt noen tips fra dere som har konfliktfylte forhold til foreldre/svigerforeldre. Her har det nemlig blitt full skjærings mellom min mann og min mor, og jeg opplever det som veldig vanskelig. Det er min mor som er den vanskelige her, og jeg støtter min mann, men føler allikevel at jeg blir stående mellom dem da det er vanskelig å bryte kontakten med henne fordi jeg ønsker å ha kontakt med min far samt at hun tross alt er en god bestemor, og jeg vil skåne barna fra konflikten. Det er forsåvidt ingen "åpen" konflikt, men mer at hun overser min mann og demonstrerer på en litt "stille" måte, og det er egentlig like vanskelig. Nå lurer vi på hvordan vi skal forholde oss til dette. Jeg har vurdert å bestille time på familievernkontor for å få hjelp av en tredjepart til å snakke sammen (men jeg tror min mor vil nekte å innrømme at det er noen konflikt), evt har vi også snakket om at jeg får besøke mine foreldre alene. Det siste er også vanskelig fordi vi har ei hytte der de bor, og vi ønsker jo å bruke den sammen. Jeg er også redd dette på sikt kan øke konfliktnivået. En siste mulighet er å fortsette som nå: besøke dem, late som ingenting og godta at stemningen egentlig er veldig anstrengt. Eller finnes det andre muligheter?? Håper jo det kan gå seg til, men er veldig usikker... Anonymkode: add38...398
Lofilteret Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Har du snakket med din mor og fortalt hvor vanskelig hun gjør det for deg/dere? Fortell henne at konsekvensene kan bli f.eks minimalt/ingen med kontakt. Du sier at du pga barna ikke vil kutte kontakten, men har du tenkt over at barna nok merker hvordan bestemoren er ovenfor pappaen deres? Mobbing/utfrysing i egen familie! Jeg ville satt hardt mot hardt, enten oppfører hun seg ellers blir det ikke kontakt. 2
Gjest 2Bhonest Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Kan ikke du besøke din mor, mens gubben er på hytta?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Mannen din bør også brette opp armene her, sette ned foten og forklare (uten å kjefte eller skrike) at det finner han seg ikke i. Han er familiefar og bør ha baller nok til det. Anonymkode: 50b81...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 14 minutter siden, 2Bhonest skrev: Kan ikke du besøke din mor, mens gubben er på hytta? Å stikke hodet ned i sanden og late som ingenting skjer? Tro meg, det virker virkelig ikke over tid, det eneste man oppnår er at de andre i familien mister respekt for deg. Er man familiefar er en viss grad av dominans på sin plass til tider. Dvs, forklare det man mener og sette grenser dersom man faktisk blir forsøkt fryst ut. Anonymkode: 50b81...2b3 1
Gjest 2Bhonest Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Å stikke hodet ned i sanden og late som ingenting skjer? Tro meg, det virker virkelig ikke over tid, det eneste man oppnår er at de andre i familien mister respekt for deg. Er man familiefar er en viss grad av dominans på sin plass til tider. Dvs, forklare det man mener og sette grenser dersom man faktisk blir forsøkt fryst ut. Anonymkode: 50b81...2b3 Å stikke hode ned i sanden er jo det som skjer, når de er på besøk. At mannen ikke vil besøke de mens de er på hytta er å vise at man gir fan...
Gjest noe tilfeldig Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Hva er årsaken til at din mor ikke snakker med ham? Antar det ligger noe i grunn her ?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 Utrolig vanskelig. Er i lignende situasjon, mannen kommer ikke overens med verken mamma eller pappa. (De er skilte) De misliker min mann og snakker stadig om han til andre. (Hvor synd det er på meg osv) Mannen merker at de misliker han, og trekker seg unna. Og konflikten blir bare verre, for da syns mine foreldre at han er veldig sær og merkelig som aldri vil være i stua når de er på besøk. Blir en vond sirkel. Har ikke så mange gode tips, men håper dere finner en god løsning. Er utrolig slitsomt å være i en sånn konflikt. Anonymkode: 42300...222
BritneyBitch Skrevet 7. juli 2016 #9 Skrevet 7. juli 2016 Det viktigste du kan gjøre er i alle fall å stå ved din mann uansett hva som skjer. Om de aldri kommer til å komme overens, så må du velge hvem som er viktigst for deg. Vil du være sammen med ham, må du forsvare ham og stå opp for ham. Og faren din burde også ha baller nok til å stå opp for dere dersom han ønsker kontakt med dere. 1
Juniper Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig vanskelig. Er i lignende situasjon, mannen kommer ikke overens med verken mamma eller pappa. (De er skilte) De misliker min mann og snakker stadig om han til andre. (Hvor synd det er på meg osv) Mannen merker at de misliker han, og trekker seg unna. Og konflikten blir bare verre, for da syns mine foreldre at han er veldig sær og merkelig som aldri vil være i stua når de er på besøk. Blir en vond sirkel. Har ikke så mange gode tips, men håper dere finner en god løsning. Er utrolig slitsomt å være i en sånn konflikt. Anonymkode: 42300...222 Og du lar dette skje? Uten å konfrontere de? Uten å stå opp for partneren din? Hvorfor kan du ikke bare si at "Petter har fått mer enn nok av dere, og han liker ikke at dere snakker om han til gud og hvermann. Derfor trekker han seg vekk fra dere. Dere setter meg i en veldig vanskelig situasjon her, sånn dere behandler han, og det gjør egentlig at jeg ikke orker å ha så mye med dere å gjøre som jeg egentlig skulle ønske. Kan dere ikke bare respektere mitt valg og ta han som han er?" 3
Forundret.. Skrevet 7. juli 2016 #11 Skrevet 7. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen din bør også brette opp armene her, sette ned foten og forklare (uten å kjefte eller skrike) at det finner han seg ikke i. Han er familiefar og bør ha baller nok til det. Anonymkode: 50b81...2b3 Vel, det trenger ikke å gjøre ting bedre. Her satte jeg ned foten ovenfor svigermor. Resultatet er at det er jeg som er den store stygge ulven. Hun lar det til og med gå ut over barnebarnet. Noe som egentlig bare er hjerterått og utilgivelig.
Juniper Skrevet 7. juli 2016 #12 Skrevet 7. juli 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne hatt noen tips fra dere som har konfliktfylte forhold til foreldre/svigerforeldre. Her har det nemlig blitt full skjærings mellom min mann og min mor, og jeg opplever det som veldig vanskelig. Det er min mor som er den vanskelige her, og jeg støtter min mann, men føler allikevel at jeg blir stående mellom dem da det er vanskelig å bryte kontakten med henne fordi jeg ønsker å ha kontakt med min far samt at hun tross alt er en god bestemor, og jeg vil skåne barna fra konflikten. Det er forsåvidt ingen "åpen" konflikt, men mer at hun overser min mann og demonstrerer på en litt "stille" måte, og det er egentlig like vanskelig. Nå lurer vi på hvordan vi skal forholde oss til dette. Jeg har vurdert å bestille time på familievernkontor for å få hjelp av en tredjepart til å snakke sammen (men jeg tror min mor vil nekte å innrømme at det er noen konflikt), evt har vi også snakket om at jeg får besøke mine foreldre alene. Det siste er også vanskelig fordi vi har ei hytte der de bor, og vi ønsker jo å bruke den sammen. Jeg er også redd dette på sikt kan øke konfliktnivået. En siste mulighet er å fortsette som nå: besøke dem, late som ingenting og godta at stemningen egentlig er veldig anstrengt. Eller finnes det andre muligheter?? Håper jo det kan gå seg til, men er veldig usikker... Anonymkode: add38...398 Din far kan du ta en skikkelig prat med, så han vet hvor landet ligger. Jeg mener at hun ikke er en god bestemor så lenge hun har en konfrontativ linje mot din partner! OK, jeg skal gjøre et unntak her. Om din partner driver med dop, er krimminel, fyllebøtte eller banker deg, da er det helt OK at din mor ikke liker han. Utover det bør hun respektere ditt valg. Det at hun overkjører deg og er guffen med han kan være hennes måte å sette deg på plass på, pisse opp revir, og vise at hun bestemmer. Uansett er det du som må sette foten ned. Gi henne beskjed om at du har merket deg hvordan hun behandler partneren din, og det er ikke greit for deg. Trekk deg tilbake! Det at hun er flink med ungene dine hjelper bare ikke når resten av pakka ikke fungerer! En liten pause fra henne, der hun merker at oppførselen har konsekvenser, kan være det hun trenger for å realitetsorientere seg! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå