Gå til innhold

Bestemmer utleier eller leietaker depositumskonto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal betale 25.000kr i depositum. Jeg vil helst ha de på en konto med best rente uten å måtte betale for å være medlem i bank og slik.

Noen som vet om det er jeg eller utleier som bestemmer hvor kontoen skal være? Renten er jo 0,05% enkelte steder. Jeg har egentlig ''dårlig'' råd og over halve lønnen går til leie. Så om det så bare er snakk om noen lapper i forskjell så er det likevel noe jeg setter pris på. Jeg skal sikkert bo der i noen år.

Anonymkode: d9488...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår deg slik at det ikke er et spørsmål om at depositumskontoen skal opprettes slik husleieloven krever, men bare i hvilken bank dette skal gjøres?

I så fall er ikke spørsmålet direkte regulert noe sted, noe som betyr at dette kan/må avtales dere i mellom. Og da handler det bare om hvem av dere som klarer å få gjennomslag for sitt syn gjennom forhandlingene.

Utleier vil nok bruke det at han må betale for opprettelsen av depositumskontoen som et argument for at han da også skal få velge bank, men husk dette bare er hans argument, ikke et rettskrav han har.

Du på din side kan bruke det faktum at kontoen skal opprettes i ditt navn som argument for at du også skal få velge bank, men heller ikke dette er et rettskrav.

Kort sagt må du og utleier rett og slett forhandle.

Anonymkode: 9b754...6de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig at dette opprettes i utleiers bank. Mener det har noe med utleiers anledning til å få dekket forfalt, men ikke betalt husleie, men husker ikke helt - google it hvis ikke noen andre her vet?

Anonymkode: 57ae3...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge husleieloven skal depositumskonto opprettes i utleiers bank, men skal stå i den som leier sitt navn. Omkostninger og det som koster for at en slik konto opprettes skal dekkes av utleier. (også i følge husleieloven) Ofte er dette en sum mellom 500 og 1000 kroner. 

En depositumskonto er en "høyrente" konto, men med dagens rente er det likevel lite å hente når det gjelder sparing, men man kan regne med ca 200 pr år med et beløp som er ca 25.000 kroner. 

Anonymkode: bdc12...10c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge husleieloven skal depositumskonto opprettes i utleiers bank, men skal stå i den som leier sitt navn. Omkostninger og det som koster for at en slik konto opprettes skal dekkes av utleier. (også i følge husleieloven) Ofte er dette en sum mellom 500 og 1000 kroner. 

En depositumskonto er en "høyrente" konto, men med dagens rente er det likevel lite å hente når det gjelder sparing, men man kan regne med ca 200 pr år med et beløp som er ca 25.000 kroner. 

Anonymkode: bdc12...10c

Det står ingen sted at depositumskonto må være i utleiers bank. Men det står utleier bestemmer så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for leietager. 

Depositumskontoen min i DNB var definitivt ikke en høyrentekonto, hadde renter på 0.55%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanligvis bankene som "bestemmer" at dep.kontoen skal i utleiers bank. Ofte er det høyere gebyrer for opprettelse dersom utleier ikke er totalkunde. 

Og dep.konto er vanligvis like dårlig som en brukskonto, altså med 0,1 % rente. 

Anonymkode: 906ec...274

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...