AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Jeg trener helkropp styrke 3 gang i uken, men vill øke til 4 gang. Men man skal jo ha en hviledag i mellom, åssen skal jeg gjøre det da ? Eller kan jeg trene mandag, tirsdag, torsdag og lørdag ? Anonymkode: eb648...726
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Komme helt an på hva du trenger/type øvelser, hvor tungt, hvor mange sett/repetisjoner. Videre din egen restitusjonsevne, kosthold, hvile osv. Man kan nok få god fremgang selv med tyngre styrke fire ganger i uka, men da må man restituere godt. Merker man fremgangen stanser bør man splitt opp dagene og/eller dele inn i lette/tunge økter. Personlig får jeg faktisk mest igjen når jeg trener en muskelgruppe tungt hver 5 dag i snitt tipper jeg, så jeg forsøker å splitte opp etter det. Går med hver 4. dag også, men fra hver 3. dag eller annenhver dag yter jeg mye mindre og får dermed lite igjen for treningen. Det viktige er å at man får mest mulig effekt. Anonymkode: 785b4...c13
linsejesus Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Hvis du ikke klarer å ligge unna treningsstudioet (jeg vet hvordan det er), så tren lett noen av dagene. Trener du tungt hele tiden blir du utbrent. Om du ikke trener forskjellige muskelgrupper bør du heller variere på intensiteten. Men du finner ut etter hvert hvor mye trening du tåler. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Skrevet 7. juli 2016 Og et tips til å variere litt og komme seg vekk fra studio er å trene ute på noen rolige økter, Gjør øvelser, løp, gjør sirkeltrening etc. med både fokus på lett styrke og kondisjon. Anonymkode: 785b4...c13
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 Om du vil trene styrke 4 dager i uken, bør du gå over til et splittprogram framfor helkropp. Det trenger ikke være mer fancy enn å trener overkropp/bein annenhver gang. Anonymkode: c22fd...e62 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 Det kommer helt an på intensiteten. Styrkeløftere trener jo hele kroppen hver gang og de har ofte hvertfall 5 treninger i uken. Men da kjører de ikke til failure hver gang. Satt på spissen kan jeg ta knebøy med kroppsvekt hver bidige dag, men jeg kan ikke ta 10*10 med 100 kg hver dag. Ønsker du 4 dager i uken ville jeg gått for en tosplitt, eller vite hva du gjør mtp intensiteten. 4 harde helkroppsøkter kan bli heftig. Men har du kunnskap om periodisering, intensitet, variasjon osv, så er det langt ifra farlig. Det går også an å kjøre en kombi av helkropp og splitt. 2 helkroppsøkter og 2 splitta. Feks helkropps mand og onsd. Overkropp fredag, underkropp lørdag. Da får du alltid en pause mellom de ulike muskelgruppene Anonymkode: 999ba...9b2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #7 Skrevet 8. juli 2016 Må legge til at jeg trener hjemme med kroppsvekt og lette vekter Ts Anonymkode: eb648...726
Ingvilddd Skrevet 8. juli 2016 #8 Skrevet 8. juli 2016 Hvis du trener kun med kroppsvekt og lette vekter, og dermed mange repetisjoner (antar jeg?), så vil det nok gå fint å trene helkropp fire dager i uka. Du merker selv om kroppen ikke tåler det, og da bør du enten kutte ned antallet økter, eller splitte opp Selv passer jeg på å få nok restitusjon mellom styrkeøktene jeg har på treningssenteret, da med vekter som jeg greier 6-10 repetisjoner med. Hvis jeg likevel føler en trang til å trene styrke feks. dagen rett etter en slik styrkeøkt, så kjører jeg på med noen lette vekter på stuegulvet hjemme, eller noe tabata-lignende trening. Prøver som regel å holde meg til minst to hviledager mellom hver styrkeøkt med vekter. Grunnen er både at jeg vil sørge for nok restitusjon, og fordi jeg trener så mye forskjellig at jeg rett og slett ikke rekker å legge inn flere styrkeøkter på treningssenteret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå