Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. For 3 år siden ble jeg innlagt på sykeshus med ekstreme magesmerter da en ekskjæreste LOT VÆR å fortelle meg om klamydiainfeksjon som dessverre utviklet seg til egglederbetennelse i en av egglederne mine (salpingitt). Ble behandlet for dette med antibiotikakur samt hormonsprøyter om jeg husker riktig. Etter dette var jeg på oppfølgingstime med både MR og ultralyd og gynekologen erklærte meg "frisk". 

Jeg fikk ny kjæreste for et års tiden siden. Vi har det kjempefint! Allikevel har jeg det siste halve året har jeg slitt med underlivsplager. Svie etter sex, kløe, utflod. Antok at dette var urinveisinfeksjon, da jeg hadde en sviende følelse og følte at jeg måtte tisse litt hele tiden. Gikk til fastlege, men det var ikke urinveisinfeksjon! Fikk derfor behandling mot sopp. Nå etter seks måneder har jeg forsøkt alt som finnes av soppbehandling uten hell. Hverken Canesten, Diffuclan eller Pevaryl fungerer. (Kjæresten har også behandlet seg). Svien kommer alltid tilbake etter sex med kjæresten, og kan også komme helt plutselig i perioder der jeg ikke har sex. Eneste som hjelper er å sitte varmt med dyne eller varmeflaske direkte på.

Det hjelper litt om han ikke kommer inn i meg, men jeg kan også begynne å svi de gangene han lar vær..Ved et tilfelle har jeg også begynt å blø litt etter sex, men dette har bare skjedd en gang.

Nå er jeg kjempebekymret for at egglederbetennelsen fra 3 år siden kan ha kommet tilbake? Er dette mulig? Forrige gang merket jeg det ved akutte magesmerter (helt jævlig!!) og ble hentet i ambulanse. Har ingen slike symptomer nå, bare denne svien og kløen som er helt utholdelig. Litt smerter og murringer i magen fra tid til annen, men ingenting ekstremt. Har vært hos gynekolog i mellomtiden, senest for 4-5 mnd siden som tok ultralyd og sa at alt så fint ut. Tester meg også jevnlig for klamydia. (Ikke at jeg ikke stoler på kjæresten min, men etter å bli innlagt på sykehus fordi eksen var uærlig med meg så tar jeg alle mine forholdsregler..) Har altså ikke hatt klamydia etter infeksjonen for 3 år siden. Forrige prøve tok jeg for bare en måned siden, så dette er jeg helt sikker på.

Mitt spørsmål er; kan en egglederbetennelse bare plutselig komme tilbake selv om man er behandlet og friskmeldt fra dette i fortiden? Ettersom det kun var den ene egglederen min som ble betent sist er jeg kjemperedd for at også den andre nå skal bli betent..er jo trist om mine muligheter for å få barn skal bli enda mindre..

Hilsen bekymret jente 25

Anonymkode: 92458...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege.

Anonymkode: c9d2a...5c0

• Liker 1
Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til lege.

Anonymkode: c9d2a...5c0

Ikke det dummeste nei

Endret av marteeeeeeeeee
AnonymBruker
Skrevet

Egglederbetennelse krever bakterier i egglederen. De har normalt sett bare en vei inn, via skjeden. 

Du bør absolutt dra til lege og bli undersøkt på nytt. Kjenner du til endometriose og hvordan den sykdommen opptrer/smerter? 

Anonymkode: 6ef90...f79

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, marteeeeeeeeee skrev:

.

Har vært hos legen omtrent en gang i uken. Det eneste jeg får der er beskjed om å prøve en ny runde med diffuclan..det fungerer ikke. Fastlegen min har heller ikke koblet dette opp mot egglederbetennelsen jeg hadde for tre år siden. Derfor jeg spør her, ettersom noen kanskje har litt erfaring med slike betennelser. Opplever lite hjelp hos fastlegen

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos legen omtrent en gang i uken. Det eneste jeg får der er beskjed om å prøve en ny runde med diffuclan..det fungerer ikke. Fastlegen min har heller ikke koblet dette opp mot egglederbetennelsen jeg hadde for tre år siden. Derfor jeg spør her, ettersom noen kanskje har litt erfaring med slike betennelser. Opplever lite hjelp hos fastlegen

Da er det på høy tid at du blir henvist til spesialist. Det er heller ikke bra å bruke sånne mengder med soppmidler som du her viser til at du har brukt. Her kan være mangt og mye galt og det er en gynekologoppgave for lengstmå finne ut av problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Egglederbetennelse krever bakterier i egglederen. De har normalt sett bare en vei inn, via skjeden. 

Du bør absolutt dra til lege og bli undersøkt på nytt. Kjenner du til endometriose og hvordan den sykdommen opptrer/smerter? 

Okei. Så ettersom jeg ikke har hatt noen klamydiainfeksjon siden den gangen så er det lite sannsynlig at betennelsen har blusset opp?

Endometriose har jeg faktisk også, ble oppdaget tilfeldig da jeg skulle ta blindtarmen da jeg var 16. Legene gjorde en utskrapning da, og etter det har jeg aldri vært plaget av endosmerter (går kontinuerlig på p-piller). Ultralyd etter utskrapningen viser ingen endometriose..gynekologen mener jeg var heldig da de oppdaget det tilfeldig når blindtarmen skulle fjernes, og ettersom de tok en utskrapning så tidlig at det forsvant for godt. Har vært på utallige ultralyder etter dette og det er ingen endometriose å se..

Kan endometriose gjøre at en egglederbetenellse blussr opp?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn er periode, det varte noen måneder og ingen soppmiddel fungerte og det endte med at jeg hadde vondt under sex så jeg nesten ikke klarte å h sex. Det var vaginose, jeg ble behandlet med flagyl. Dette er noe alle kan ha og ikke alle trenger behandling da det kan gå bort av seg selv, men du ser ut til å ha en del vonde symptomer. Gynekologen finner det ut ved å ta en bakterieprøve fra skjeden. Og mange sier at du vil da merke det på lukt (særlig hvis han kommerninni deg, da vil det lukte død fisk) men det er faktisk ikke bestandig du har noen symptomer på det.

Anonymkode: 0975b...d5a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Så ettersom jeg ikke har hatt noen klamydiainfeksjon siden den gangen så er det lite sannsynlig at betennelsen har blusset opp?

Endometriose har jeg faktisk også, ble oppdaget tilfeldig da jeg skulle ta blindtarmen da jeg var 16. Legene gjorde en utskrapning da, og etter det har jeg aldri vært plaget av endosmerter (går kontinuerlig på p-piller). Ultralyd etter utskrapningen viser ingen endometriose..gynekologen mener jeg var heldig da de oppdaget det tilfeldig når blindtarmen skulle fjernes, og ettersom de tok en utskrapning så tidlig at det forsvant for godt. Har vært på utallige ultralyder etter dette og det er ingen endometriose å se..

Kan endometriose gjøre at en egglederbetenellse blussr opp?

Endometriose fjernes eller behandles ikke med utskrapning. Det gjøres hellermikke samtidig med en blindtarmoperasjon. Så her er det nok noe du har misforstått. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo overhodet ikke ut som salpingitt! Hvis du ble adekvat behandlet for 3 år siden kan den jo heller ikke blusse opp igjen, da må du i så fall bli smittet på nytt. 

Symptomer på salpingitt er som du selv erfarte vondt i magen/nederst i magen, evt feber og purulent utflod, ikke svie etter samleie. Høres heller ut som bakteriell vaginose, og jeg kan ikke skjønne at ikke fastlegen din har podet deg for dette?

Anonymkode: bda2d...5c6

AnonymBruker
Skrevet
Den 6. juli 2016 at 20.24, AnonymBruker skrev:

Endometriose fjernes eller behandles ikke med utskrapning. Det gjøres hellermikke samtidig med en blindtarmoperasjon. Så her er det nok noe du har misforstått. 

Feil. Når TS sier utskrapning mener hun nok fjerning av endometriosevev under blindtarmoperasjonen, ikke utskrapning fra livmoren. 

Det skjer ikke så sjelden at kirurger tilkaller gynekologer under operasjon hvis de finner endometriosevev tilfeldig, og at man fjerner det der og da med hjelp fra gynekologene - jeg har vært med på det flere ganger. 

Så det er nok du som har misforstått. 

Anonymkode: bda2d...5c6

Skrevet

Har du tatt ny klamydiatest etter du fikk ny kjæreste? 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har bakteriell vaginose? Kan ofte komme når man får ny partner.

Anonymkode: 27e1b...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...