Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja? Om man får i seg b12, og alle vitaminer som tilskudd. 

Anonymkode: d55f2...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette et spørsmål om det er sunnere å være veganer (enn å spise kjøtt antar jeg)?

Mennesker er fra naturens side altetere. Det har beviselig gitt evolusjonære fordeler å hente en del næring fra kjøtt i form av bedre utvikling av intelligensen. Det er sammenfall mellom den tiden da steinaldermenneskene begynte å spise fisk og at de begynte å lage forseggjorte bruksgjenstander og mer avansert hulekunst.

Det fins sikkert en del forskning på risikoen for alvorlige sykdommer i løpet av livet og forventet livslengde for kjøttetere, vegetarianere og veganere, men jeg kjenner ikke til det. Det er sikkert sunnere å være veganer enn å ha et "amerikansk" kosthold (mye rødt kjøtt, mye mettet animalsk fett og mye sukker), men det går jo an å være kjøtteter uten alle de negative sidene som jeg nevnte her.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig sunt å få i seg mye av animalske produkter. Men det spørs om det er sunnere å være veganer. Det kommer an på om du er flink til å lage mat fra bunnen av, bruke naturlige ingredienser, spise variert, kutte ut mest mulig sukker, ikke spise bearbeidete ødelagte fettsyrer, mm.

Mange veganske ferdigprodukter har mange "rare" tilsetningsstoffer. Mye soya tror jeg ikke er bra, og det er det mye av i f.eks tofu.

Jeg spiser igrunnen det meste. Legger vekt på økologiske naturlige ting, spiser minst mulig sukker og hvitt hvetemel, er nøye med hvilke typer fett jeg spiser. 

Men spiser alt jeg får servert hos andre. Men forsyner meg gjerne mer av grønnsaker og de tingene jeg foretrekker.

Lager aldri kjøttmåltider hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ja, dersom man får i seg nok av mineraler og vitaminer. Rødt kjøtt er som flere vet ikke spesielt bra i store mengder, egg har jeg ikke satt meg så altfor mye inn i (alt jeg vet er at det er mye kolesterol og amerikanske eggfarmer kan blant annet ikke lengre reklamere eggene sine som sunne på grunn av næringsinnholdet), melk inneholder også en god del kolesterol og puss (samt at det sies at beinskjørhet har en viss tilkobling til land som drikker mye melk). Mitt inntrykk av et vegansk kosthold er at det nærmest er umulig å få i seg store mengder av kolesterol og mettet fett, i tillegg minsker man risikoen for flere arvelige og typiske i-lands sykdommer som kan forekomme via kosthold.
Med tanke på at de fleste butikkjøpte produkter ikke er veganske slipper man også unna mye salt, sukker og unødig mye fett (fett er ikke usunt, men for mye av det kan være negativt). Man trenger ikke å være veganer for å holde seg unna ferdigprodukter, men det er nok ganske mye enklere. 
Uansett så er man vel veganer på grunn av det etiske aspektet, og ikke om hvor sunt det er eller ei

Anonymkode: 6bf77...66d

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er vel sunnere enn et gjennomsnittlig kosthold, men ikke optimalt.

Gjest *Micki*
Skrevet

Det tror jeg kan være en sannhet med modifikasjoner. Mange veganere spiser mye sukker og soya. I mine øyne er ikke det spesielt sunt. Jeg tror definitivt et vegansk kosthold kan være med på å dempe betennelsesreaksjoner i kroppen som et eksempel, men hvis vi ser på brannskadde pasienter så blir de frarådet et vegansk kosthold fordi kroppen trenger de fullverdige byggestenene fra kjøtt i helingsprosessen. Det er også en del som mener bønner og andre belgvekster ikke er bra i store mengder på grunn av at det kan inneholde naturlig gift(som som regel går bort når det kokes) og enzym blokkere. 

Som Wiggins sier vi er altetere og kroppene fungerer best på en stor variasjon i kosten. Jeg tror det er sunnest å holde et slikt kosthold, med vekt på det grønne. Men man skal ikke kimse av det veganske kostholdet, for en del sykdomsgrupper tror jeg det kunne vært en stor fordel å gå over til det og med fordel legge spesielt rødt kjøtt og meieriprodukter på hylla og heller ha innslag av lyst kjøtt en gang i blant. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sunt å kutte ut kjøtt. Du kan ha bedre helse en den generelle befolkningen likevel fordi det er så forferdelig mange som har dårlig kosthold. Men er du opptatt av sunnhet;SPIS RENT KJØTT!

Det har faktisk vist seg at familier som har vært veganere i flere generasjoner har hatt en negativ utvikling i DNAet. Altså har de begynt å bevege seg bakover i evolusjonen. De har også hatt en stor økning i noen markører for kreftrisiko.

Anonymkode: aaf7d...773

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sunt å kutte ut kjøtt. Du kan ha bedre helse en den generelle befolkningen likevel fordi det er så forferdelig mange som har dårlig kosthold. Men er du opptatt av sunnhet;SPIS RENT KJØTT!

Det har faktisk vist seg at familier som har vært veganere i flere generasjoner har hatt en negativ utvikling i DNAet. Altså har de begynt å bevege seg bakover i evolusjonen. De har også hatt en stor økning i noen markører for kreftrisiko.

Hvor stor var den studien?

Anonymkode: 486f3...0e9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyere studier viser vel det motsatte. Mye kjøtt øker sjansen for spesielt tarmkreft,  en type kreft man gjerne oppdager for sent og derfor er ganske farlig. 

Vegansk og spesielt vegetarisk kost er noe av det sunneste du kan spise.  MEN kun hvis du har god kunnskap om hvordan få i deg nok næringsstoffer. Soja er ikke et godt alternativ, men heldigvis ikke det eneste. 

Anonymkode: dbdd4...715

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kutte ut kjøtt må virkelig ha en stor negativ virkning med tanke på at evolusjonen tok flere tusener av år før man så en forskjell 

Hvor er denne studien fra sa du? Hører svært sjeldent om familier som har vært veganere i flere generasjoner, det er tross alt et ganske nytt motefenomen. Dersom vi ser rent geografisk er Asia på topp når det gjelder lite inntak av kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Er det da disse du refererer til? 

Fra tull til saklighet, hvilken studie påstår av veganere har større kreftrisiko? Selv verdens helseorganisasjon benekter dette plent og argumenterer heller for at vestens spisevaner med et høyt forbruk av kjøtt og meieriprodukter viser seg å ha en sammenheng med diverse krefttyper. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor var den studien?

Anonymkode: 486f3...0e9

Nyere studier viser vel det motsatte. Mye kjøtt øker sjansen for spesielt tarmkreft,  en type kreft man gjerne oppdager for sent og derfor er ganske farlig. 

Vegansk og spesielt vegetarisk kost er noe av det sunneste du kan spise.  MEN kun hvis du har god kunnskap om hvordan få i deg nok næringsstoffer. Soja er ikke et godt alternativ, men heldigvis ikke det eneste. 

Anonymkode: dbdd4...715

Å kutte ut kjøtt må virkelig ha en stor negativ virkning med tanke på at evolusjonen tok flere tusener av år før man så en forskjell 

Hvor er denne studien fra sa du? Hører svært sjeldent om familier som har vært veganere i flere generasjoner, det er tross alt et ganske nytt motefenomen. Dersom vi ser rent geografisk er Asia på topp når det gjelder lite inntak av kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Er det da disse du refererer til? 

Fra tull til saklighet, hvilken studie påstår av veganere har større kreftrisiko? Selv verdens helseorganisasjon benekter dette plent og argumenterer heller for at vestens spisevaner med et høyt forbruk av kjøtt og meieriprodukter viser seg å ha en sammenheng med diverse krefttyper. 

Her er en artikkel om den: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/03/29/long-term-vegetarian-diet-changes-human-dna-raising-risk-of-canc/

Beklager, det var visst "hovedsaklig vegetarianere". Trengte ikke å gå så ekstremt som veganere en gang.

Vel, de har faktisk ikke bevist at kjøtt øker tarmkreft. De spør bare: "Hvor mange porsjoner rødt kjøtt har du hatt den siste måneden. For eksempel: biff, bacon, hamburger, pølse." Jeg har aldri sett en studie som skiller mellom biff (rent kjøtt) og hamburger (ofte lavkvalitets-blandingsprodukt med hvitt brød og pommes frites). 

Merk også at det står i denne artikkelen: 
"The finding may help explain previous research which found vegetarian populations are nearly 40 per cent more likely to suffer colorectal cancer than meat eaters"

De studiene som viser at vegetarianere er sunnere enn kjøttspisere og veganere enda sunnere enn vegetarianere sammenligner på feil grunnlag. Vegetarianere er veldig opptatt av helse og veganere enda mer opptatt av helse enn vegetarianerne. Noe som betyr at de gjør andre grep i hverdagen som veier opp for ulempen det er at de ikke spiser kjøtt. "Kjøttspisere" er bare den jevne befolkningen. Vegetarianere og veganere blir ikke sammenlignet med kun helsebevisste kjøttspisere. Det hadde vært veldig interessant å se den sammenligningen. De helsebevisste er flinkere til å trene jevnlig, ikke stresse, få i seg vitaminer og mineraler, og det er mindre sannsynlig at de røyker og drikker. Disse har så klart en stor innvirkning på helsen til disse gruppene.

Det finnes i alle fall én studie som sammenligner ikke-helsebevisste vegetarianere og kjøttspisere, og der hadde vegetarianerne økte markører for helseproblemer sammenlignet med kjøttspiserne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3017687/

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...