AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Når bytter man mellom valpefòr og voksenfòr til hund egentlig? Har bestemt meg for Acana som fòr (det består kun av kjøtt- og fiskeprodukter og grønnsaker, har 0 korn i seg) og har funnet et sted hvor de har bredt utvalg og hvor man har mulighet til å abonnere for å få det tilsent ved faste intervaller, men så kom jeg på at det hadde vært greit å vite hvor lenge hunden trenger valpefòr før jeg skal bytte over. Skal i tillegg kjøpe pakker med vom som blandes ut i fòret, og vurderer å blande inn litt ekstra fiskeolje/lakseolje/krillolje, men så lurer jeg på hvilket blandingsforhold det skal være mellom tørrfòr og vom hos både valp og voksen, og om det er mulig å fòre hunden fullstendig på bare vom blandet med kokte/rå grønnsaker (som hund kan og vil spise selvfølgelig). Lurer også på hvilke margben/tyggeben som vil bidra til god tannhelse hos hunden, da jeg ser for meg at tannpuss ikke er en enkel sak. Anonymkode: 708d8...aef
Frk.K Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Kommer an på størrelse på hunden det. Er det en stor rase så må de vokse roligere enn en liten rase, med tanke på bein og ledd. Men valpefor til an ihvertfall er 12 mnd.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, Frk.K skrev: Kommer an på størrelse på hunden det. Er det en stor rase så må de vokse roligere enn en liten rase, med tanke på bein og ledd. Men valpefor til an ihvertfall er 12 mnd. Det er snakk om stor hund. Men da vet jeg i hvert fall det, lar den få valpefòr i 12-18 mnd. Det står vel gjerne noe om alder på selve pakken av hundefòret, mener å huske å ha sett det tidligere... Anonymkode: 708d8...aef
Try2 Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Det er forskjeller ift rase og str. Noen skifter etter ca 1 år andre etter 18mnd. Min reagerte med diare etter margben så det blir desverre ikke ben her i gården. Alle hunder er forskjellige-Noen kan også reagere på dyre og flotte fòr.. Her må man følge med på pels og konsistens og farge på avføring etc. -Er det for mye som kommer ut (og i tillegg for mykt) så er det et dårlig tegn.
Stars Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 På Acana Adult Dog Large Breed så er det oppgitt hvor mye mat de skal ha i fht kg. På denne pakken starter utregningen på 30 kg, tolker det derfor som at når hunden er opptil 30 kg så skal den ha valpefor, evt. juniorfor om det finnes. https://animail.no/acana-adult-large-breed-17kg.html
Saphyria Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, Stars skrev: På Acana Adult Dog Large Breed så er det oppgitt hvor mye mat de skal ha i fht kg. På denne pakken starter utregningen på 30 kg, tolker det derfor som at når hunden er opptil 30 kg så skal den ha valpefor, evt. juniorfor om det finnes. https://animail.no/acana-adult-large-breed-17kg.html Eh, mange av de skikkelig store rasene lett veier nærmere 30 kilo før de er 6 mnd, men man bytter ikkje over til voksenfòr allerede da av den grunn, den er jo fortsatt ein baby. Juniorfòr fins det ikkje alltid heller, så når valget står mellom valp og voksen, så er det bedre å bruke valpefòr litt for lenge, enn å gå over til voksenfòr alt for tidlig.
Kragebein Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Vi begynte gradvis å bytte da vår var ca. 9 måneder etter anbefalning fra veterinær. Har dog en liten rase som var nesten fullvokst på den alderen. Endret 6. juli 2016 av Kragebein
Stars Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, TheNordTroll skrev: Eh, mange av de skikkelig store rasene lett veier nærmere 30 kilo før de er 6 mnd, men man bytter ikkje over til voksenfòr allerede da av den grunn, den er jo fortsatt ein baby. Juniorfòr fins det ikkje alltid heller, så når valget står mellom valp og voksen, så er det bedre å bruke valpefòr litt for lenge, enn å gå over til voksenfòr alt for tidlig. Ok, er bare vant til Berner Sennen, og de er ganske store, og den jeg er "tante" til er ca 40 kg nå som utovokst, og jeg tenkte derfor at det skulle noe til at de var 30 kg før de var ett år gamle. Men du har selvsagt rett, vanlig med valpe og juniorfor det første året.
Stars Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 I følge tabellen her, så ser det for meg ut at Acana mener at en skifter over til voksenfor når valpen veier 30 kg, for store hunderaser. Fant denne tabellen på Acana sine hjemmesider.
Saphyria Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, Stars skrev: I følge tabellen her, så ser det for meg ut at Acana mener at en skifter over til voksenfor når valpen veier 30 kg, for store hunderaser. Fant denne tabellen på Acana sine hjemmesider. Eg tror det sikter til mengden mat man skal gi ved forskjellig kroppsvekt, og det spørs uansett på rase. Engelsk mastiff kan f.eks fort bli over 70 kg som voksen (om det er hannbikkje), og da vil den passere 30 kilo relativt tidlig i livet. Eg tenker i hvert fall at eg selv ville ventet til valpen var rundt 18 måneder gammel, uansett rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå