sirilin Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Huihei. Ble fridd til for noen dager siden og har allerede dato, kirke og lokale klart💁🏼😁😇 Bryllupet skal være 29.desember. Når må invitasjonene være sendt ut? Hva må jeg tenke ekstra på mtp både romjul og mørketid osv.. Hurrahurra, jeg er så glad☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Dere bør iallefall gi varsel en tid i forkant ettersom bryllupet er i romjula og på en torsdag, og ta høyde for at en del vil takke nei pga dette. Anonymkode: 45eae...f1c 16
Rosa Sitron Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Jeg hadde nok sagt nei bare pga av datoen. Det er den ene datoen jeg ikke har faste planer i romjulen. Og om det er en torsdag nå jeg nok jobbe. 4
Minlillesky Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Det er en veldig vanskelig tid å gifte seg på for de fleste. I romjulen.. Det jeg ville passet på, var å sørge for å få sendt ut invitasjoner allerede denne måneden, eller starten av august på grunn av den spesielle tiden dere gifter dere i. Nå vet jeg ikke hvordan bryllup dere skal ha, men i mørketiden, så er det nok lurt å tenke på belysningen. Ellers har jeg ingen andre forslag. Det er ellers litt å gjøre med planlegging etc til et bryllup. Men har du prøvd pinterest? Utrolig mye inspirasjon der altså. Søk for eksempel på "winter wedding ideas" eller noe i den dur 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #5 Skrevet 7. juli 2016 Invitasjon/save the date må ut asap. Vi planlegger romjulskabalen med familie/svigerfamilie denne helgen. Andre har nok gjort det alt og folk som reiser langt har muligens sett etter billige billetter alt. Anonymkode: 4be0f...68d 2
calavi Skrevet 7. juli 2016 #6 Skrevet 7. juli 2016 (endret) Så koselig med bryllup i julen, det kan ikke bli noe annet enn fantastisk! Men som de andre sier så bør dere sende ut invitasjon/save the date ganske umiddelbart. De aller fleste legger planer for julen lang tid i forveien, og for noen kan det nok bli litt kort varsel allerede. Endret 7. juli 2016 av calavi 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #7 Skrevet 7. juli 2016 Jeg ville tenkt meg godt om med tanke på datoen. Jeg ville likt svært dårlig å måtte legge opp juleferieplanene etter noen andres bryllup. Vi pleier være vekkreist hele julen, halve tiden hos mannens familie og halve ferien hos min. Det er mange som må reise vekk for å få tilbragt jul/nyttår med familien sin. Jeg hadde ikke avlyst juleplanene og sittet hjemme og kopt fordi jeg måtte være i byn til et bryllup. Anonymkode: e4348...1fd 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #8 Skrevet 7. juli 2016 Oj, her var folk negative! Jeg syns det er en kjempegod ide med bryllup i romjulen, jeg:) Inviter nå, seks måneder er mer en god nok tid. Enkelte utenbys venner vil kanskje ha problemer med å møte opp, men ellers er det god tid til å legge juleplaner. Jeg hadde glatt droppa flyturen til svigers akkurat nyttårshelgen for et bryllup! Eller en julemiddag hos broder'n, den kan vi da ta dagen før. Gratulerer! Anonymkode: 1b837...0f9 13
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #9 Skrevet 7. juli 2016 Vinterbryllup ❤️ Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til romjulsbryllup. Men, få ut invitasjonene så fort som mulig. Særlig fordi dere har valgt å holde bryllupet midt i uken. For mange vil det være et problem. Det medfører gjerne 2 fridager man gjerne ikke hadde tenkt (evt at man går tidlig hjem fra bryllupet for å kunne gå på jobb dagen etter). For mange er alle årets feriedager allerede planlagt, så om man skal få ordnet seg fri må det gjerne planlegges allerede nå. Selvsagt i kombinasjon med alle andre planer folk måtte ha i romjulen. Selv er vi stort sett alltid hjemme i romjulen og hadde synes at det var stor stas med et bryllup å gå i. Familiemiddagen kan styres unna den ene dagen. Men, jeg hadde blir vesentlig mer happy om bryllupet var fredagen i steden (aller helst en lørdag, men i år er jo ikke det så enkelt siden det da blir julaften/nyttårsaften). Å gå på jobb dagen etter er bryllup er ikke mye stas, og å rekke å gå på jobb før bryllupet er vel også noe optimistisk. Dermed ryker årets to siste feriedager ifm bryllupet. Jeg har bare satt av to dager til fri i julen, og det er litt kjipt at de tildels ryker pga et bryllup. Anonymkode: 992f8...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oj, her var folk negative! Jeg syns det er en kjempegod ide med bryllup i romjulen, jeg:) Inviter nå, seks måneder er mer en god nok tid. Enkelte utenbys venner vil kanskje ha problemer med å møte opp, men ellers er det god tid til å legge juleplaner. Jeg hadde glatt droppa flyturen til svigers akkurat nyttårshelgen for et bryllup! Eller en julemiddag hos broder'n, den kan vi da ta dagen før. Gratulerer! Anonymkode: 1b837...0f9 Vil ikke si negativ, bare realistisk Allerede er det flere i denne tråden som sier de ville tenkt seg om to ganger før de sa ja mtp datoen. Et bryllup er en kjempebegivenhet for brudeparet og muligens nærmeste familie, men man er nok litt naiv om man tror at mange andre vil ofre juleferien eller ta ekstra fridager for dette. Anonymkode: 45eae...f1c 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #11 Skrevet 7. juli 2016 Ofre juleferien? Juleferien er jo tiden for selskapeligheter? Ingen annen uke i året det er så mange selskap, og stusselig hvis man ikke skal i selskap vel. Tiden for å gå kirken for den saks skyld. Tiden for å møte familie. Tiden for å pynte seg. Det er virkelig tiden for å ta fri fra jobb for de fleste. Et halvt år i forveien klarer man å planlegge de to eventuelle fridagene. Skolen har fri. Mange arbeidsplasser har veldig med dødtid da. Er man sykehuslege eller noe, er ikke turnusen satt opp ennå :). Anonymkode: 1b837...0f9 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #12 Skrevet 7. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofre juleferien? Juleferien er jo tiden for selskapeligheter? Ingen annen uke i året det er så mange selskap, og stusselig hvis man ikke skal i selskap vel. Tiden for å gå kirken for den saks skyld. Tiden for å møte familie. Tiden for å pynte seg. Det er virkelig tiden for å ta fri fra jobb for de fleste. Et halvt år i forveien klarer man å planlegge de to eventuelle fridagene. Skolen har fri. Mange arbeidsplasser har veldig med dødtid da. Er man sykehuslege eller noe, er ikke turnusen satt opp ennå :). Anonymkode: 1b837...0f9 Jeg vet jeg må jobbe. Jeg fikk fri i påsken, mot at jeg jobber julen. Ikke populært å endre det nå Anonymkode: 4be0f...68d 1
Rosa Sitron Skrevet 7. juli 2016 #13 Skrevet 7. juli 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofre juleferien? Juleferien er jo tiden for selskapeligheter? Ingen annen uke i året det er så mange selskap, og stusselig hvis man ikke skal i selskap vel. Tiden for å gå kirken for den saks skyld. Tiden for å møte familie. Tiden for å pynte seg. Det er virkelig tiden for å ta fri fra jobb for de fleste. Et halvt år i forveien klarer man å planlegge de to eventuelle fridagene. Skolen har fri. Mange arbeidsplasser har veldig med dødtid da. Er man sykehuslege eller noe, er ikke turnusen satt opp ennå :). Anonymkode: 1b837...0f9 Akkurat fordi det er så mange selskapligheter er det mange som ikke har tid og mulighet. Mange har faste tradisjoner og det er ikke populært å rokke ved disse. Det er heller ikke slik at alle kan ta fri. Og at juleturnusen ikke er satt er bare tull, mange steder er den planlagt for år fremover, og det er ogte slik at juleturnusen gjelder helligdagene ikke hverdagene i romjulen. Kjenner mange som har vanlig arbeid/turnus utenom helligdagene. Hadde det vært snakk om at en veldig nær hadde giftet seg hadde jeg kanskje klart å få det til, men jeg må jobbe i julen, jeg har ikke mer ferie i år. Å feire i julen er det for sent å invitere til nå om man ønsker at alle skal være der. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #14 Skrevet 7. juli 2016 Romjulen er for de fleste ganske satt, i alle fall på en hverdag (som 29.12 er i år). Personlig jobber jeg turnus og vet allerede at jeg skal jobbe, for de fleste ligger det også fastlagt lang tid i forveien pga årsturnus og fast rullering. Joda jeg kan nok bytte, mot en annen helligdag som julaften, men det er jeg jo ikke videre interessert i. For mange vil det uansett bli vanskelig når de enten er på jobb eller er vekkreist. Hvorfor ikke legge det til en helg når folk flest har fri, og det er lettere for helgearbeidere å bytte enn romjulen? Anonymkode: 869d5...b59
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #15 Skrevet 7. juli 2016 7 timer siden, VinterSnø skrev: Akkurat fordi det er så mange selskapligheter er det mange som ikke har tid og mulighet. Mange har faste tradisjoner og det er ikke populært å rokke ved disse. Det er heller ikke slik at alle kan ta fri. Og at juleturnusen ikke er satt er bare tull, mange steder er den planlagt for år fremover, og det er ogte slik at juleturnusen gjelder helligdagene ikke hverdagene i romjulen. Kjenner mange som har vanlig arbeid/turnus utenom helligdagene. Hadde det vært snakk om at en veldig nær hadde giftet seg hadde jeg kanskje klart å få det til, men jeg må jobbe i julen, jeg har ikke mer ferie i år. Å feire i julen er det for sent å invitere til nå om man ønsker at alle skal være der. Får virkelig håpe du ikke er på ts's gjesteliste da. Juletradisjonene 5. juledag er viktigere enn et bryllup man får vite om et halvt år før... Alle i hele verden kan ikke ta fri. De fleste kan, skal det uansett, og vil bli veldig glad for å bli invitert i et bryllup i romjulen! Ikke hør på dem TS! Alle har kjedelige sommerbryllup, julebryllup er supert! Du har sikkert familie og venner som kommer og feirer dere med glede! Anonymkode: 1b837...0f9 4
Rosa Sitron Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Får virkelig håpe du ikke er på ts's gjesteliste da. Juletradisjonene 5. juledag er viktigere enn et bryllup man får vite om et halvt år før... Alle i hele verden kan ikke ta fri. De fleste kan, skal det uansett, og vil bli veldig glad for å bli invitert i et bryllup i romjulen! Ikke hør på dem TS! Alle har kjedelige sommerbryllup, julebryllup er supert! Du har sikkert familie og venner som kommer og feirer dere med glede! Anonymkode: 1b837...0f9 Nå var argumentet mitt her først og fremst at man ikke fikk fri fra jobben. Men ja, juletradisjoner er skrevet i sten hos mange. 3
Gjest Dorey Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er i utgangspunktet positiv til et julebryllup, men det kunne blitt problematisk at det var midt i uken. På min arbeidsplass jobber vi annenhver jul (dvs dagene i romjulen) og det året vi er satt opp til å jobbe, er det ingen mulighet til å bytte.
Vindmølle Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 Romjulsbryllup kan sikkert være helt magisk! Men, vær forberedt på at det kan by på problemer for enkelte gjester og at noen dermed takker nei. Særlig når bryllupet er lagt midt uken i tillegg. Hadde fet blitt holdt ifm en helg hadde jet vært langt mer positiv En ting er juletradisjoner. En middag hos svigers el burde ikke være vanskelig å droppe eller flytte når man blir varslet i god tid. Men, mange har tradisjon med å reise bort (om det så er på hytten eller til familie som bor utenbys). Det er ting som ikke er så enkelt å flytte på. Da utgår gjerne turen helt, noe som kanskje ikke alle er villig til å "ofre" for et bryllup. Jobb er også en faktor i og med at det holdes en torsdag. Er det virkelig sånn at de fleste har fri i romjulen, slik som enkelte i tråden skriver? Det er ikke min opplevelse hvertfall. De fleste av mine venner, familie og kollegaer som ikke har skolebarn eller som reiser bort jobber hele eller deler av romjulen. Unntaket er lærere og de som tilfeldigvis har fri ifm turnusen sin. Utover det jobber de første i min omgangskrets hvertfall, og det er folk i vidt forskjellige bransjer. Fr min del hadde det ikke vært et problem å få fri fra arbeidsgiver, men jeg har rett og slett ikke de to nødvendige feriedagene til gode. Når sommerferien planlegges settes også premissene for fordeling av resten av årets feriedager. I år har vi planlagt med å jobbe i romjulen. Skal vi ta fri blir det ulønnet evt så må det jobbes nok overtid i høst til å kunne avspasere. Så sant de var for en nær venn/familiemedlem så hade jeg jo ordnet det, men jeg hadde nok sukket litt og lurt på hva i alle dager brudeparet tenkte på. Men, her kjenner jo TS sine gjester best og vet gjerne om de fleste pleier å ta seg fri, og evt om de er hjemme i romjulen. Har man fri og er hjemme så er det sikkert flott for de fleste. 3
melatonin Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 Julebryllup var min drøm før! 😊 Hvis det er en torsdag kan det nok hende mange jobber. Men er det drømmen så Kjør på! Hadde heller dratt i et bryllup I jula enn feks middag hos familien 😜 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #20 Skrevet 8. juli 2016 Jeg hadde synes det var veldig stas å bli invitert i romjulsbryllup. 5. juledag er det ikke så mye på plakaten, og forsåvidt ikke de andre dagene heller, men skulle jeg valgt, så hadde jeg nok foretrukket fredag fremfor torsdag. Med 6 mnd frist til å planlegge fri osv så hadde det ikke vært noen problem for min del å delta. Lykke til med planleggingen! Anonymkode: 0e23c...552 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå