AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Hvor lenge bør man trene? Nesten uansett hva jeg trener (bortsett fra langkjøring da) så blir økten på ca 30 min, maks 45 min. Uansett om det er styrke, intervall, osv. Det blir liksom bare til at så lenge varer det og jeg har gjort ferdig alle øvelsene og føler at jeg er ferdig med å trene. Men så leser jeg om at mange trener sånn 1,5-2 timer og begynner å lure på om øktene mine er for korte til å få et bra treningsutbytte? Hvor lenge er det egentlig vanlig å trene, og hvor lenge bør man gjøre det? Anonymkode: f3e7a...372
Gjest Nanne70 Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge bør man trene? Nesten uansett hva jeg trener (bortsett fra langkjøring da) så blir økten på ca 30 min, maks 45 min. Uansett om det er styrke, intervall, osv. Det blir liksom bare til at så lenge varer det og jeg har gjort ferdig alle øvelsene og føler at jeg er ferdig med å trene. Men så leser jeg om at mange trener sånn 1,5-2 timer og begynner å lure på om øktene mine er for korte til å få et bra treningsutbytte? Hvor lenge er det egentlig vanlig å trene, og hvor lenge bør man gjøre det? Anonymkode: f3e7a...372 Intervalltrening er jo ment å være kortvarig og intens, så det er vel helt greit. Når det gjelder styrketrening, kommer det jo an på antall øvelser, antall sett og reps og hvor lang hvilepause du har mellom settene. Jeg har f.eks. et styrkeprogram der den ene økten ser slik ut: Økt 1: Knebøy 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Benkpress 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Strak markløft 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Tricepspress 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Legghev 3 sett 10-15 reps 2 min pause Jeg kjører supersett med hhv knebøy/benkpress og markløft/tricepspress for å utnytte pausene, så med oppvarming tar dette ca.1t 15 min Endret 6. juli 2016 av Nanne70
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 13 minutter siden, Nanne70 skrev: Intervalltrening er jo ment å være kortvarig og intens, så det er vel helt greit. Når det gjelder styrketrening, kommer det jo an på antall øvelser, antall sett og reps og hvor lang hvilepause du har mellom settene. Jeg har f.eks. et styrkeprogram der den ene økten ser slik ut: Økt 1: Knebøy 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Benkpress 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Strak markløft 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Tricepspress 5 sett 5-8 reps 3-5 min pause Legghev 3 sett 10-15 reps 2 min pause Jeg kjører supersett med hhv knebøy/benkpress og markløft/tricepspress for å utnytte pausene, så med oppvarming tar dette ca.1t 15 min Jeg bruker å ta armhevinger, knebøy, sit ups (to ulike varianter), planke, tåhev, utfall og dips, og da tar jeg 3x10 repetisjoner på hver øvelse. Det tar vanligvis ikke mer enn 35-40 min med oppvarming. Anonymkode: f3e7a...372
Ingvilddd Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge bør man trene? Nesten uansett hva jeg trener (bortsett fra langkjøring da) så blir økten på ca 30 min, maks 45 min. Uansett om det er styrke, intervall, osv. Det blir liksom bare til at så lenge varer det og jeg har gjort ferdig alle øvelsene og føler at jeg er ferdig med å trene. Men så leser jeg om at mange trener sånn 1,5-2 timer og begynner å lure på om øktene mine er for korte til å få et bra treningsutbytte? Hvor lenge er det egentlig vanlig å trene, og hvor lenge bør man gjøre det? Anonymkode: f3e7a...372 Hvor lenge man bør trene, er jo forskjellig fra person til person. Her spiller feks. treningsgrunnlag, målsettinger, intensitet, tid og lyst, og ikke minst totalkapasiteten, en stor rolle. Selv trener jeg 6-7 dager i uka (med mindre det er noe spesielt), og hver økt er på 45-60 minutter. Det er det som passer meg og min hverdag best Jeg liker å trene flere økter som er kortere og med lavere intensitet, enn færre lange, tunge økter. Hadde jeg hatt mer tid om dagene, og ikke hatt studier og prioritert sosiale ting i tillegg, hadde jeg kanskje trent lengre økter. Men det er ikke noe jeg har behov for ut i fra målsettingene mine, og ikke har jeg lyst heller! Så hvis du føler deg ferdigtrent etter 30 minutter, og trives med å gjøre det på denne måten, så er det så lenge du bør trene! Altså er det ingen fasit her, og alle må finne sin egen balanse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå