Gå til innhold

Får dere voksen tid med samboeren i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min løper og underholder ungene 24/7 mens jeg sitter alene eller med vårt felles barn. De er 3 stk og er ekstremt krevende. De legger seg når vi legger oss. 

Han spiller fotball, bader, handler det de ønsker, lager mat de ønsker, underholder dem , sjekker hele tiden om alle har det bra. Hvis en ikke smiler eller kjeder seg så får han helt panikk og må finne på noe ekstra gøy. Jeg blir helt stresset. Her er det snakk om store barn. 

Jeg prøver å finne på ting selv. 

Har dere noen forslag ?

Anonymkode: 0d919...a83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min løper og underholder ungene 24/7 mens jeg sitter alene eller med vårt felles barn. De er 3 stk og er ekstremt krevende. De legger seg når vi legger oss. 

Han spiller fotball, bader, handler det de ønsker, lager mat de ønsker, underholder dem , sjekker hele tiden om alle har det bra. Hvis en ikke smiler eller kjeder seg så får han helt panikk og må finne på noe ekstra gøy. Jeg blir helt stresset. Her er det snakk om store barn. 

Jeg prøver å finne på ting selv. 

Har dere noen forslag ?

Legg sjalusien til side og senk skuldrene. Flott at han er engasjert i barna vel. 

Anonymkode: 30a90...f3f

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Får knapt tid for meg selv i ferien, og langt mindre med samboer..

Jeg er høygravid. Dårlig form, han jobber fra 06.00 til 17.00, og da er han ferdig.. Kveldene går med til trasne unger som ikke vil legge seg, han jobber da ute eller vært på div turer med kamerater.. Så nei, har ikke mye voksentid sammen.. men sånn er jo ferie.

Er jo bra at han er så engasjert i ungene! Du og felles kan vel fint være med på både strand og lek. De er der kanskje ikke mer enn 2-3uker? Og da er det ikke rart at han vil finne på noe med de hele tiden og vil at de skal ha det bra.

Anonymkode: 8f576...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg stusser over er at fellesbarnet ikke får være med. Er barnet for lite?

Slapp av mens du ser han løpe og stresse :)

Anonymkode: cf9a2...cd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drømmefar. Og ja, jeg har et forslag: Inn med lurpen. :)

Anonymkode: c76b2...83a

• Liker 4
Skrevet

Å klage over at en far stiller for mye opp med ungens fordi man har "voksenbehov" og er sjalu på fellesbarnets vegne kan du ikke forvente støtte på fra andre enn de som evt er like sjalu som deg selv.

Vil du egentlig være en sånn??

• Liker 6
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvorfor er du ikke med på ting da?? Og fellesbarnet? Det skjønner jeg ikke.

Skrevet

Eh, nei? Vi er på hytta fire uker, og vi er jo sammen med barna våre hele tiden, hele familien fra før frokost til legging (som blir senere enn vanlig). Er det ikke det som er ferie da? Vi skal ikke ha barnevakt før vi må begynne på jobb igjen, da stepper besteforeldre inn og overtar formiddagsskiftet. Alenetid alene har vi vel kun når en av oss lager mat eller tar oppvasken, alenetid sammen er en times tid på kvelden. Vi prøver jo å ikke sette på tv-en, men gå tur med dem, spille kort, involvere dem i matlaging, vi tegner og leker og ser på dem herje, mest mulig SAMMEN. Det er så mye tid ellers i året som bare er stress og vi er opptatt med andre ting, at ferien må utnyttes. Jeg skjønner godt at en far som ikke bor sammen med barna sine hele tiden, har ekstra dårlig samvittighet for det og vil i hvertfall gjøre mest mulig ut av ferien.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alenetid med mannen blir hjemme om kvelden når barnet har lagt seg, sånn som ellers. Ikke noe annet enn det. 

Anonymkode: 3f15b...04b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sjalu! 

Mannen er totalt manisk når det gjelder service og det blomstrer opp i ferien. Mitt barn er også med , men jeg løper ikke etter henne og sjekker hele tiden om hun kjeder seg osv.

jeg er med på ting. 

ts

• Liker 1
Skrevet

For en fantastisk pappa! Bli med da vel! Det beste med ferien er jo at man som fam er sammen hele tiden, mer avslappet, gode samtaler osv... Jeg har nesten voksne barn vi har hatt ekstremt lite alenetid, men har helt ærlig aldri tenkt på det i ferier (ikke så mye ellers heller...) det har jo vært det beste av alt, masse gode minner, og nå er det nok ikke mange år igjen før vi bare er to...Prøv å snu tankegangen din til at dette er en unik mulighet til å få god kontakt med barna hans! La pappa passe det felles barnet innimellom og finn på noe med de tre selv, tenk positivt! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sjalu! 

Mannen er totalt manisk når det gjelder service og det blomstrer opp i ferien. Mitt barn er også med , men jeg løper ikke etter henne og sjekker hele tiden om hun kjeder seg osv.

jeg er med på ting. 

ts

Blir selv stressa når mannen min er sånn. Og vi har kjk felles barn, så vanskelig å dra sjalukortet :P

Da jeg var barn måtte søsknene mine og jeg leke mye selv og finne på ting alene. Klart foreldre ble med iblant, og det var stas, men de fortalte at de også hadde ferie og ville slappe av og ha "voksentid". Og det forstod vi selv om vi var små. 

Synes mannen min har blitt litt mer avslappet til dette etterhvert, og da blir også feriene bedre. For alle, vil jeg tørre å påstå. 

Forstår deg veldig godt Ts!

Anonymkode: c9123...f3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker masse tid med alle barna og vi har leid hus der er det mange barn som leker sammen ute. Det gjør vi hvert år. Barna er ikke noe problem og de oppfører seg helt normalt. Det er han som sliter med at han ikke klarer å være alt hele tiden. Han nesten danser rundt bassenger og hver gang en av de dukker opp. Spør om de har det greit, koser de seg, lyst på litt penger osv. Og det skjer hele tiden, barna er stortsett rundt oss. På restauranten bestiller de dyre spennende middager og gidder ikke å smake engang så får de bestille noe nytt. Hvis vi er på besøk og folk lager voksent og banebord så drar han sine rundt voksne bordet så får de spise det som er der og smake og rote med maten. Eks dyrere oster, sjømat osv. De lager ikke sånt til barn så begynner andre å klage hvorfor de ikke får osv. 

Han sliter veldig med en eller annen manisk behov at barna skal hele tiden være i sentrum. 

Jeg blir bare stresset av alt derfor går jeg turer og har lyst å være alene.

I løpet av dagen spør han sikkert 50 ganger om det går bra og hei til ungene 😂 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker masse tid med alle barna og vi har leid hus der er det mange barn som leker sammen ute. Det gjør vi hvert år. Barna er ikke noe problem og de oppfører seg helt normalt. Det er han som sliter med at han ikke klarer å være alt hele tiden. Han nesten danser rundt bassenger og hver gang en av de dukker opp. Spør om de har det greit, koser de seg, lyst på litt penger osv. Og det skjer hele tiden, barna er stortsett rundt oss. På restauranten bestiller de dyre spennende middager og gidder ikke å smake engang så får de bestille noe nytt. Hvis vi er på besøk og folk lager voksent og banebord så drar han sine rundt voksne bordet så får de spise det som er der og smake og rote med maten. Eks dyrere oster, sjømat osv. De lager ikke sånt til barn så begynner andre å klage hvorfor de ikke får osv. 

Han sliter veldig med en eller annen manisk behov at barna skal hele tiden være i sentrum. 

Jeg blir bare stresset av alt derfor går jeg turer og har lyst å være alene.

I løpet av dagen spør han sikkert 50 ganger om det går bra og hei til ungene 😂 

Men dette har jo ingen verdens ting med hvor vanlig det er å ha voksentid alene i feriene. Vet han hvordan du oppfatter ham, og hvordan andre oppfatter han, og at resultatet blir motsatt av det han ønsker: skikkelig kvalitetstid med barna der alle koser seg? I første innlegget skriver du at barna er ekstremt krevende, men det er det jo han som er. Snakk med ham om det, få han til å slappe av litt? Vær mer bestemt på at du også har noe du skulle ha sagt, når det gjelder oppførsel på restsurant for eksempel. Ingen får bestille noe nytt, det er en regel alle må forstå. Hvorfor ville du ha barn med han der? FSiden dere har fellesbarn, må du kunne legge litt føringer du også. Forstår han ikke selv at han er sirkuspappa? Føler han seg mindreverdig mor og det er en slags konkurranse om popularitet? 

Anonymkode: dbecc...e3f

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Lou Salome skrev:

Eh, nei? Vi er på hytta fire uker, og vi er jo sammen med barna våre hele tiden, hele familien fra før frokost til legging (som blir senere enn vanlig). Er det ikke det som er ferie da? Vi skal ikke ha barnevakt før vi må begynne på jobb igjen, da stepper besteforeldre inn og overtar formiddagsskiftet. Alenetid alene har vi vel kun når en av oss lager mat eller tar oppvasken, alenetid sammen er en times tid på kvelden. Vi prøver jo å ikke sette på tv-en, men gå tur med dem, spille kort, involvere dem i matlaging, vi tegner og leker og ser på dem herje, mest mulig SAMMEN. Det er så mye tid ellers i året som bare er stress og vi er opptatt med andre ting, at ferien må utnyttes. Jeg skjønner godt at en far som ikke bor sammen med barna sine hele tiden, har ekstra dårlig samvittighet for det og vil i hvertfall gjøre mest mulig ut av ferien.

Hadde tenkt å skrive et svar, men dette innlegget sier i grunnen det samme som jeg mener :tommelopp:

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt både og. Heia pappaen som er så aktiv med barna. Helt fantastisk. Men så lurer jeg litt på om du faktisk stiller spørsmål ved det faktum at disse barna ikke klarer å underholde seg selv. For det er jo en helt annen greie og noe jeg mener barn bør lære seg. Opplever alt for ofte den at barna blir helt tussete når de ikke har foreldre som kan underholde de eller en ipad å pusle på med. Jeg heier på barn som er aktive i leken og klarer å koble vekk fra tv osv. Men jeg heier virkelig på foreldre som gjør akkurat det samme. 

• Liker 1
Gjest Selfie
Skrevet

Så bra at far støtter at ungene får voksenmat som sjømat og spennende oster fremfor kjip barnemat👍

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også. Skulle tro det var en konkuranse med mor om hvem av de som "gir" barna mest. Slitsomt og masete synes jeg. Gir veldig uselvstendige barn.

Anonymkode: 335b0...d48

• Liker 1
Skrevet

Vi leier alltid hytte steder med mange barn. Barna får nye venner hvert år og har det kjempegøy. Vi voksne får slappet av, men er også med på mye lek og ballspill. Familien drar på turer sammen, med og uten ekstra barn på slep :) 

Å tilbringe ferien et sted uten andre barn tror jeg hadde blitt katastrofe. Nå leker barna noen ganger sammen, små og store og noen ganger med venner. Når de blir lei trekker de inn og lese en bok eller spiller litt. 

Derimot blir det ikke så mye voksentid på kvelden som før, siden de legger seg så innmari sent. 

Skrevet

Vi er litt for oss selv, når anledningen byr seg. Dvs når babyen sover og tenåringen har tatt seg en pause med Ipaden eller musikk på rommet.

Vi trives alle tre med å ha det laid back og at det ikke skjer noe hele tiden, prøver at alle får litt av det de ønsker seg, men tett program passer ikke for oss. Tenåringen er ikke barnevakt, så alenetiden er f.eks å sitte på terrassen sammen.

Jeg synes det høres stressende ut om far løper etter ungene. Det er forskjell på å kose seg sammen og å stå på pinne for at de skal krampekose seg hele tiden. Hvis far ikke klarer å senke skuldrene hjelper det sikkert bedre med støtte og deltagelse enn kritikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...