AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Jeg har hele livet fått høre at jeg er bortskjemt, men det er jeg ikke helt enig i. Jeg er enig i at jeg alltid har vært heldig når det kommer til materielle ting og penger. Jeg har aldri manglet noe, og har alltid hatt lommepenger, men bortsett fra det har jeg hatt en veldig vanskelig oppvekst. Pappa var voldelig, mamma var vinglete og jeg fikk en kronisk sykdom. Jeg var alltid redd hjemme. Jeg er enebarn, så jeg var helt alene i alt det vonde som foregikk bak fire vegger i hjemmet. Det var ingen voksne som så meg oppi det hele og stilte opp for meg. Jeg har aldri hatt et trygt hjem, en solid rollemodell, hyggelige familierelasjoner eller en fin barndom og oppvekst. Det var bare uro, vold, bråk, psykisk vold, brøling og ting kastet veggimellom. Synes dere jeg er bortskjemt? Anonymkode: d7bb6...624
Frostrose Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Det går an å være materielt bortskjemt. Forventer du å få ting av foreldrene dine? Ber du om penger når du trenger litt ekstra?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Det er vel fullt mulig, men om du er det vet jeg ikke. Anonymkode: a6ecf...4b8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, Frostrose skrev: Det går an å være materielt bortskjemt. Forventer du å få ting av foreldrene dine? Ber du om penger når du trenger litt ekstra? Nei, bare i oppveksten. Da hadde jeg alt jeg trengte, men jeg hadde det vanskelig på alle andre plan. Synes derfor det blir feil å kalle meg bortskjemt. Ts Anonymkode: d7bb6...624
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 utad så kan det virke sånn. Utrolig leit å lese at du har hatt det slik, og at ingen andre så deg Anonymkode: 6e6aa...064 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Jeg tipper folk ikke vet/visste om de tingene som foregikk hjemme hos deg. De så bare alle tingene du fikk. Derfor ble du kalt bortskjemt. Synd at du hadde en vond barndom, det hjelper ikke med masse nye ting når man ikke har det godt inni seg. Anonymkode: adb99...428 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fullt mulig, men om du er det vet jeg ikke. Anonymkode: a6ecf...4b8 Men er man virkelig bortskjemt med en sånn oppvekst selvom man får alt man trenger av materielle ting og lommepenger? Jeg ville selvfølgelig ha gitt fra meg det på dagen for et trygt hjem med stabile foreldre og trygge rammer rundt meg. Ts Anonymkode: d7bb6...624
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: utad så kan det virke sånn. Utrolig leit å lese at du har hatt det slik, og at ingen andre så deg Anonymkode: 6e6aa...064 Ja😔 Kunne ønske jeg hadde noen voksne der for meg. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper folk ikke vet/visste om de tingene som foregikk hjemme hos deg. De så bare alle tingene du fikk. Derfor ble du kalt bortskjemt. Synd at du hadde en vond barndom, det hjelper ikke med masse nye ting når man ikke har det godt inni seg. Anonymkode: adb99...428 Nei, det gjør det egentlig bare enda verre. Utad ser det bare ut som en fin fasade.. Anonymkode: d7bb6...624
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er man virkelig bortskjemt med en sånn oppvekst selvom man får alt man trenger av materielle ting og lommepenger? Jeg ville selvfølgelig ha gitt fra meg det på dagen for et trygt hjem med stabile foreldre og trygge rammer rundt meg. Ts Anonymkode: d7bb6...624 Ja, men kan være bortskjemt selv om det kun gjelder det materalistiske. Anonymkode: c7738...797
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men er man virkelig bortskjemt med en sånn oppvekst selvom man får alt man trenger av materielle ting og lommepenger? Jeg ville selvfølgelig ha gitt fra meg det på dagen for et trygt hjem med stabile foreldre og trygge rammer rundt meg. Ts Anonymkode: d7bb6...624 Bortskjemt eller ei kommer etter min mening ikke an på hvor mye man får, men hvor mye man setter pris på de tingene man får, og om man er villig til å selv brette opp ermene og jobbe for dem. Da du trengte noe, gikk du bare til foreldrene dine og forventet å få ting opp i hendene? Noen har jo det som førstevalg, det å spare til ting/jobbe for ting er liksom ikke et alternativ for dem Men som sagt, jeg vet ikke om du er/var materielt bortskjemt eller ei, jeg mener bare at det er mulig å være det. Anonymkode: a6ecf...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Bortskjemt eller ei kommer etter min mening ikke an på hvor mye man får, men hvor mye man setter pris på de tingene man får, og om man er villig til å selv brette opp ermene og jobbe for dem. Da du trengte noe, gikk du bare til foreldrene dine og forventet å få ting opp i hendene? Noen har jo det som førstevalg, det å spare til ting/jobbe for ting er liksom ikke et alternativ for dem Men som sagt, jeg vet ikke om du er/var materielt bortskjemt eller ei, jeg mener bare at det er mulig å være det. Anonymkode: a6ecf...4b8 Jeg fikk penger på konto fast hver mnd. Ts Anonymkode: d7bb6...624
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk penger på konto fast hver mnd. Ts Anonymkode: d7bb6...624 Mye penger? Anonymkode: c7738...797
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Det er kanskje du som beskrev bursdagen din for en tid tilbake? Du fikk slengt til deg et betalingskort med beskjed om å kjøpe deg noe, og that's it? Ingen kake, ingen omsorg, kun ting og penger? Anonymkode: a6ecf...4b8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men kan være bortskjemt selv om det kun gjelder det materalistiske. Anonymkode: c7738...797 Ja, ser den, men det blir likevel så feil, når andre utenforstående ikke visste noe om alt annet. Når noen ser heldige ut, er det så mange som bare regner med at man er det på alle andre områder også. Ts Anonymkode: d7bb6...624
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje du som beskrev bursdagen din for en tid tilbake? Du fikk slengt til deg et betalingskort med beskjed om å kjøpe deg noe, og that's it? Ingen kake, ingen omsorg, kun ting og penger? Anonymkode: a6ecf...4b8 Nei, det var ikke meg. Ts Anonymkode: d7bb6...624
exictence Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Det er vel på det materialistiske man kan bli bortskjemt. Jeg mener man kan ikke bli bortskjemt av å få for mye kjærlighet. Jeg hadde også alt det materialistiske i min oppvekst. Tror ikke jeg oppførte meg i det hele tatt som bortskjemt, men folk sa at jeg var bortskjemt fordi jeg fikk så mye av materialistiske ting. Man er gjerne bortskjemt når man får mye av det materialistiske, men det er jo ingen god ting i det hele tatt å få så mye av ting. Det er kjærlighet som teller.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Men vil det på noen måte hjelpe dersom du blir karakterisert som bortskjemt/ikke bortskjemt nå? Vi vet jo ikke hvordan du har det nå, om du takker pent når noen gir deg noe, enten det er en gjenstand eller en tjeneste. Bortskjemte mennesker er ofte late. Dersom du var sulten, ville du da takket pent dersom jeg lærte deg å fiske, eller ville du blitt sur, sagt det er under din verdighet å fiske og forlangt at jeg skulle fange fisken for deg? Anonymkode: a6ecf...4b8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, exictence skrev: Det er vel på det materialistiske man kan bli bortskjemt. Jeg mener man kan ikke bli bortskjemt av å få for mye kjærlighet. Jeg hadde også alt det materialistiske i min oppvekst. Tror ikke jeg oppførte meg i det hele tatt som bortskjemt, men folk sa at jeg var bortskjemt fordi jeg fikk så mye av materialistiske ting. Man er gjerne bortskjemt når man får mye av det materialistiske, men det er jo ingen god ting i det hele tatt å få så mye av ting. Det er kjærlighet som teller. Ja.. Det gjorde jo egentlig vondt verre. Hadde jeg gått rundt med hullete klær, så hadde kanskje noen fått opp øynene. Hjelper ingenting med fin fasade når realiteten er en annen. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye penger? Anonymkode: c7738...797 Ja, ganske mye. Jeg hadde vel alltid mer penger enn vennene mine. Ts Anonymkode: d7bb6...624
Gjest Linneah2013 Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hele livet fått høre at jeg er bortskjemt, men det er jeg ikke helt enig i. Jeg er enig i at jeg alltid har vært heldig når det kommer til materielle ting og penger. Jeg har aldri manglet noe, og har alltid hatt lommepenger, men bortsett fra det har jeg hatt en veldig vanskelig oppvekst. Pappa var voldelig, mamma var vinglete og jeg fikk en kronisk sykdom. Jeg var alltid redd hjemme. Jeg er enebarn, så jeg var helt alene i alt det vonde som foregikk bak fire vegger i hjemmet. Det var ingen voksne som så meg oppi det hele og stilte opp for meg. Jeg har aldri hatt et trygt hjem, en solid rollemodell, hyggelige familierelasjoner eller en fin barndom og oppvekst. Det var bare uro, vold, bråk, psykisk vold, brøling og ting kastet veggimellom. Synes dere jeg er bortskjemt? Anonymkode: d7bb6...624 Det er umulig å svare på om du er bortskjemt, du skriver bare om hvordan barndommen din var, ikke hvordan du er som person.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #20 Skrevet 6. juli 2016 Har to venninner som begge fikk det nyeste utstyret, de kuleste lekene og som alltid hadde lommepenger når vi vokste opp. Den ene satt pris på alt og delte med alle. Hun er en flott person. Ydmyk, forståelsesfull, takknemlig og stiller alltid opp for andre. Den andre er også en flott person på mange områder, men klarer ikke sette pris på noen ting. Hun blir sur og grinete om noe går henne i mot, og hun ikke får viljen sin. I mine øyne er man bortskjemt om man oppfører seg slik! Når man ikke evner å sette pris på det man får, så er man bortskjemt. Om DU er bortskjemt eller ikke, kommer jo an på hvordan du oppfører deg, og hvordan andre oppfatter deg! Anonymkode: 75699...951 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå