AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Jeg er selvstendig næringsdrivende og styrer i stor grad arbeidstidene mine selv. Sønnen vår begynner i barnehage i august og vi har derfor mulighet for en rolig innkjøring med kortere dager i starten. Men på sikt så tenker jeg på når det er "best" å levere og hente så vi får litt rutine på dette. Er det bedre å levere litt tidlig (8?) og hente tidlig? Tenker på kjernetid, lek, osv. Dere som også har fleksible arbeidstider, når finner dere det best å levere og hente så barnet ikke får så lange dager i barnehagen? Skal selvsagt spørre barnehagen også, men fint å høre hvordan andre gjør det Han vil være ca 21 mnd når han starter Anonymkode: 6c0cc...5b9
Gjest asdas123 Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Vi leverer 0930/10 og henter 1430/15. Vi tar begge to ut ulønnet perm fra jobb etter foreldrepermisjonen for å gi de korte dager. For oss senker det stress i forhold til frokost, stell og påkledning og barna kan leke med en av oss i hagen mens den andre begynner med middag og litt husarbeid. Vi har ikke råd til å ha denne ordningen i det uendelige, men veldig deilig i denne fasen av småbarnslivet. Rådet i vår barnehage er i hvertfall å levere før kjernetiden (10-14 hos oss) og hente tidlig hvis en har mulighet. Endret 6. juli 2016 av Kronellermynt
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Det kommer litt ann på organiseringen i barnehagen også. Hos oss vil de at vi skal levere innen kl ni. Etter kl 14/15(?) er de færre på jobb og også færre på jobb før kl 9. De har frukt kl 14 og min har alltid villet hatt med seg det før hun blei henta. Så for meg var det viktig å ta bemanning i betraktning. Jeg henter også tidligere når det er dårlig vær, da er de inne på ettermiddagen med mer støy og hun er da mer sliten enn om de er ute på ettermiddagen. Da drøyer jeg det mer. Anonymkode: cebcd...07e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Leverer ca 9 og henter ca 15. Det har vært kjernetiden i de barnehagene jeg har hatt barn i. Anonymkode: 00b56...6a9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 Jeg leverer muligens for seint, men vi er b-mennesker og jeg jobber natt. Leverer ca 09.30, det er da turer osv starter og det er ønskelig at vi leverer. ( min er 4) Vi har god tid hver morgen, spiser frokost, steller og ordner og fletter håret. Koser meg veldig uten å måtte stresse. Henter kl 15-16. Anonymkode: b9d09...991 1
^^Belle^^ Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Når mannen er hjemme leverer han dem rundt 9, men før 9:30. Henter dem rundt 14:30 eller enda litt senere om de er inne i den perioden der de blir sure fordi de blir henta for tidlig.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 Det kommer an på både barnehagen og barnet. Noen barn trives med god tid hjemme om morgenen, og noen trenger å være blant de første som kommer i bhg. I den første barnehagen min sønn gikk i viste det seg å være best for ham å komme før 8, ellers var det så mange barn der at han ble helt overveldet og leveringen ble vanskelig. (Han er generelt ikke så glad i overganger, og spesielt avskjeder.) Han byttet barnehage pga flytting, og i den nye er det tydeligvis mange som leverer sent. Der kan vi fint levere mellom 8.30 og 9 uten at det er for mange barn, selv om det er en større barnehage med flere barn på hver avdeling. Det han trives best med er å ha ca 7-7,5 timers dager og noen fridager iblant, heller enn kortere dager. Både pga det at han ikke liker overganger og at tiden mellom frukt og ca 16 er den tiden han liker best i bhg. Han liker godt å ha fri av og til, men liker dårlig å bli avbrutt når han først er i bhg og er godt igang med lek. (Vi henter selvsagt likevel tidlig en gang i blant, f.eks. hvis vi merker at han er litt sliten eller hvis vi skal noe spesielt.) Nå er han 4 år da. Da han begynte i bhg som 2-åring hentet vi som regel mellom 14 og 15. Anonymkode: b4218...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 Jeg leverer ca 08.00 -begynner på jobb 08.30 ikke så langt unna. Mannen min henter henter ca 14-14.30 -han er selvstendig næringsdrivende og gjør litt kontor hjemmefra et par kvelder i uken slik at han kan hente såpass tidlig. En fast dag i uken passer moren min barna hele dagen, fordi hun jobber 50% og ønsker å ha de (og min søsters barn). Somregel gjør de unna aktivitetene i barnehagen på formiddagen, har aldri opplevd at de går glipp av noe fordi de ikke er der mellom kl.15-17. Dette kan sikkert variere fra plass til plass så du kan jo forhøre deg med de ansatte Anonymkode: d1c17...0dc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 Når min begynte i barnehage leverte vi 9 og hentet 15, hun sov en times tid også. Da fikk hun med seg alt "opplegget" og frukten. Kjernetiden var fra 9:30, men de begynte å gjøre klar ungene til tur og utelek fra kl 9. Det passet fint fra hun var 1-3 år. Fra 9 var alle de voksne på plass også, så det var alltid noen som tok oss imot skikkelig. Ingen problemer med å komme inn i lek eller mas ved levering hos oss. Når hun begynte på stor avdeling hadde de samlingsstund kl 9, så da leverte vil litt før det, ca 8:40. Og etterhvert ønsket hun selv å komme til frokost kl 8, for å spise med de andre. Hun vil sjelden hjem fra barnehagen, så vi "kan ikke" hente "for tidlig", så nå henter vi 15:30. Jeg ville levert litt før kjernetid og hentet etter frukt, om det er slik hos dere, og sett an litt utover hvordan dere evt tilpasser det. Anonymkode: 60678...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 Som regel er det best å levere tidlig (Da tenker jeg fram til 9) og hente tidlig. Det meste av organisert aktivitet foregår på formiddag, og etter 14 er det mest frilek. Utover dagen blir barna sliten og trøtte og da kan det være godt å bli hentet tidlig. Men det varierer jo selvsagt fra sted til sted og barn er ulike. Hvis dere har mulighet til å være fleksible og ha korte dager er dette flott for barnet. Prøv dere litt fram og snakk med barnehagen om hvilke rutiner de har og hva de tenker er best for deres barn. Anonymkode: db9da...675
Gjest Mythic Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Vi har kjernetid mellom 9.30 og 14.00, og det er ønskelig at barna er på plass i barnehagen til 9.30. Er det en spesiell grunn til at folk ønsker/må levere senere enn 9.30, gir de oss beskjed. Da slipper vi stå og vente på et barn hvis vi skal på tur e.l. Når det er sagt, ser jeg at for de fleste barn er det best å komme rundt kl 8.00-8.30. Da er det enklere å komme inn i lek, få oversikt over hvem som er der, finne noen å være sammen med osv. Hvis jeg hadde hatt det så fleksibelt som TS, ville jeg levert rundt kl 8 og hentet i 15-tida.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Hvordan greier dere å hente klokken 14-15 dere som jobber fulltid? Anonymkode: a98bd...077 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan greier dere å hente klokken 14-15 dere som jobber fulltid? Anonymkode: a98bd...077 Tråden henvender seg jo til de med fleksible arbeidsdager. Jeg henter som nevnt ikke så tidlig, men lar sønnen min få en fridag iblant. Da har jeg jobbet inn på forhånd sånn at jeg bare har f.eks. 2-3 timers jobb den dagen. Det tar jeg på dagen mens han leker og/eller etter han er lagt på kvelden. Anonymkode: b4218...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan greier dere å hente klokken 14-15 dere som jobber fulltid? Anonymkode: a98bd...077 Jeg jobber to-delt skift morgen/kveld og mannen har flexitid mellom 7 og 17, så når jeg jobber sent leverer jeg og han henter, og motsatt når jeg jobber tidlig. Anonymkode: 60678...3fc
Shepherd Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Her er kjernetiden 10-1430. Jeg pleier å levere rundt ti når jeg har seinvakt, da henter mannen han i 3 tiden. Mannen har fleksibel arbeidstid så når jeg jobber tidlig leverer han 0830 og jeg henter mellom 2 og halv 4, alt ettersom når jeg er ferdig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Vår erfaring er at det har fungert best å levere til fast tid om morgenen (som regel kl.8), og da gjerne mens det er rolig og leken ikke har etablert seg enda. Så tidlig er det gjerne god voksendekning, og de blir tatt imot av noen som har tid til dem. Våre barn spiser frokost hjemme, men får med seg litt ekstra mat i bhg sånn at de kan sitte sammen med de andre og spise. Har vi mulighet, henter vi dem tidlig (aldri senere enn kl.15) og det er som regel stor stas. De har aldri vært opptatt av å bli levert sent, men synes faktisk det er veldig stas å komme først i bhg (de har noen få ganger blir levert kl.7.15, og da har de vært veldig opptatt av at de kom først). Det skal sies at et av våre barn synes det er litt vanskelig å hive seg ut i leken når det er litt kaos, så da har det vært fint å være på plass fra morgenen. Anonymkode: accad...6c1 2
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selvstendig næringsdrivende og styrer i stor grad arbeidstidene mine selv. Sønnen vår begynner i barnehage i august og vi har derfor mulighet for en rolig innkjøring med kortere dager i starten. Men på sikt så tenker jeg på når det er "best" å levere og hente så vi får litt rutine på dette. Er det bedre å levere litt tidlig (8?) og hente tidlig? Tenker på kjernetid, lek, osv. Dere som også har fleksible arbeidstider, når finner dere det best å levere og hente så barnet ikke får så lange dager i barnehagen? Skal selvsagt spørre barnehagen også, men fint å høre hvordan andre gjør det Han vil være ca 21 mnd når han starter Anonymkode: 6c0cc...5b9 Min erfaring er at det beste er å levere tidlig og hente tidlig. De får mer ut av dagen på den måten enn å levere sent og hente sent.
Gjest Magnifiq Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 Her leverer vi stort sett kl 8:45 (etter vi har fulgt storesøster til skolen), og henter mellom 14-15.
absinthia Skrevet 6. juli 2016 #20 Skrevet 6. juli 2016 Dersom de har felles frokost i barnehagen, vil jeg anbefale å levere til frokost i begynnelsen. Siden du sier at barnet ditt begynner i barnehagen, går jeg ut fra at barnet ditt mest sannsynlig er såpass lite at han/ hun tar seg en lur på dagen enda og skal være på småbarnsavdelinga. Så om du f.eks henter ca klokken to. så har barnet ditt både fått være med på to måltider, fått vært sammen med de andre og sovet. På småbarnsavdelinger er gjerne måltidene nesten som grunnpilarer i hverdagen og en glimrende anledning til å bli bedre kjent med de andre. Det foregår også utrolig mye kommunikasjon ved matbordet, mellom barn og mellom barn og voksne. Det er også lettere å komme seg i lek, i omgivelser en ikke har vent seg helt til enda, når en har begynt dagen med et måltid og fått sett litt på de andre. Kommer en f.eks klokken 9.30 eller 10. Så kan det tenkes at det blir litt lite tid å få gjøre seg kjent med omgivelsene inne, før en eventuelt går ut, eller skal sove, avhengig av barnehagens og barnets rutiner. Vil anbefale å komme til samme klokkeslett og ha ca samme rutiner, så ofte som mulig og helst hver dag, frem til barnet er godt vant til barnehagen, dvs de første månedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå