Gå til innhold

Hva tar du vare på av ting og tang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tar dere vare på og hvordan oppbevarer dere det?

Tenker da på feks 

- gamle klær/sko

- bursdagskort / julekort 

- bøker som du ikke bruker (feks gamle skolebøker)

- blader

- interiør og pynt du ikke bruker mer

- pluss andre ting du kommer på :) 

Hva må til for at du kvitter deg med noe? 

Anonymkode: f95d1...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar vare på minst mulig og ingenting av det du nevner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster med hard hånd. Det er begrenser med skap- og bodplass i en blokkleilighet. Jeg har også innsett viktigheten av å ikke være en hoarder etter å ha hulpet til med å flytte ut av to dødsbo etter besteforeldre. Herregud for en jobb det er.. Også når man skal flytte er det et helsikke å måtte rydde opp i drit man har tatt vare på av ubegripelige grunner. 

Klær og sko som ikke brukes mer, kastes i UFF-kontainer, så de kan brukes av folk som trenger dem, eller gå til pussefiller om de er ubrukelige også for andre. Hvorfor fylle opp skap med ting man ikke bruker?

Bursdagskort/julekort med bilder på tas vare på i album. Resten kastes etter de er lest. Jeg har da fint lite glede av å ta vare på et generisk masseprodusert nissekort noen har skrevet god jul på. 

Bøker jeg vet jeg aldri kommer til å lese igjen går enten til bruktforretninger, gis vekk, eller kastes. Fagbøker som kan være kjekt å ha oppbevares i en hylle i boden. Skjønnlitteratur jeg er glad i står i bokhyllen i stuen. 

Blader jeg vet jeg ikke kommer til å lese igjen, enten fordi de ikke er så interessante, eller fordi informasjonen i dem blir utdatert, kastes (som TU). Historie-bladet jeg av og til kjøper tar jeg vare på, de artiklene kan jo fint leses om igjen om noen år. 

Interiør og pynt jeg ikke bruker går på gjennvinningen. Ingen grunn til å fylle opp verdifull plass med. 

Jeg går over heimen med jevne mellomrom, minst en gang årlig, og kaster. Kaster underveis også, om jeg ser at denne er ødelagt eller blir aldri brukt. Men trenger også avsatt tid til det, for eksempel til å gå over kjøkkenskap og skuffer og være realistisk på hva vi faktisk har bruk for. 

Anonymkode: b07bd...2fa

• Liker 1
Skrevet

Kaster alt det du nevnte, og prøver å være flink til å kaste, og ikke kjøpe mye. Nå har jeg stor bolig, og plass til mye rot. Men jeg vet at etter hvert så ønsker jeg mindre bolig. Og da er det fint å ikke ha for mye.

Skrevet

gamle klær/sko Kaster eller gir til UFF.

- bursdagskort / julekort Tar vare på av en eller anen grunn.. Bør kaste alle. Kort eer bryllup og konfirmasjon kommer jeg til å ta vare på!

- bøker som du ikke bruker (feks gamle skolebøker) Skolebøker kastes på gjenvinninga. Andre gis bort hvis jeg ikke vil ha dem.

- blader Gjennvinninga, uten om interiørblader.

- interiør og pynt du ikke bruker mer Gis bort til ting og tøy, de kan selge de videre. Ellers havner de i skap hvis jeg ikke har hjerte til å gi dem i fra meg.

- pluss andre ting du kommer på :) 

Hva må til for at du kvitter deg med noe? Hvis de ikke har noe verdi for meg lenger, eller at de ikke kommer til å brukes/er ødelagt/for små osv. Jeg er blitt stor fan av å kaste og rydde unna drit! Kjøper heller ikke så mye lenger!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klær og sko jeg ikke bruker gir jeg til Frelsesarmeen eller til venninner. 

Kort med bilder av familie tar jeg vare på, vanlige julekort kaster jeg etter en stund.

Pynteting vi ikke har plass til i den knøttlille leiligheten oppbevarer jeg på loftet hos mine foreldre, det samme gjelder bøker jeg ikke vil kvitte meg med.

Blader kaster jeg fortløpende, men oppbevarer ting jeg av ulike grunner har klippet ut i en perm.

Anonymkode: 8b0b1...395

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør man om man er sammen med en samler? Samboeren min ser en verdi i det meste. Vi har tatt over hans bestemors gamle hus med alt innbo. Hun er død, døde for flere år siden. Men det meste av ting og tang fra henne og "alt" han har samlet på har vi i hus. Sengetøy som er slitt og hullete, ølglass fra utallige puber (Ringnes, ikke av verdi), klær som aldri blir brukt, hundrevis av bøker om Jesus. Det har blitt bedre, men vi har fortsatt rom i huset som ikke blir brukt pga at det er fult. Og rydding på disse rommene er en kamp..

Anonymkode: f95d1...aec

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar vare på alt av kort og brev- men tråden ga meg en ide om å sortere litt. Innser jeg ikke har bruk for 5 skoesker med gamle "god jul" på, uten årstall i.

Klær kastes, gis vekk eller selges. Har fortsatt 2 skuffer med klær som jeg passer om jeg går ned 4 kg... Bortkastet egentlig.

Bøker tar jeg vare på, synes gamle studiebøker er gull verdt- men kanskje ikke verdt å ha for 1 hel hylle. Bruker bare et par av disse ennå.

Blader kastes, men medlemsblader har jeg tatt vare på. Vurderer å kaste de som ikke er nyttige etter å ha lest de.

Anonymkode: 79b15...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...