AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Usikker på om dette skal postes her eller under "mat og drikke", men prøver her Siden jeg spiser ganske mye brød/knekkebrød og andre kornprodukter, tenkte jeg å kutte litt ned på karbohydratene ved å feks. begynne å spise lavkarbo knekkebrød istedet for "vanlig" knekkebrød. Kjøpte dem i butikken (vet at det også går an å lage selv). Men når noe "fjernes" fra et produkt, i dette tilfellet karbohydrater, så må jo ofte noe annet tilsettes for at produktet skal bli mest mulig likt likevel. Hva er det disse lavkarbo-knekkebrødene inneholder mer av? Hvis dere skjønner hva jeg mener? Inneholder de store mengder av noe annet næringsstoff, siden mengden karbohydrater er kuttet ned så mye? Anonymkode: 58c5f...ebc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 De er nok mer protein og fettrike enn andre knekkebrød. Anonymkode: 080fe...1e3 1
linsejesus Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 De har ofte mye mer fett, så antall kalorier er kanskje ikke så forskjellig selv om det er mindre karbohydrat i dem. Men kornprodukter og frukt har også varierende mengder av fiber, og en del fiber blir ikke fordøyd. F.eks har pærer litt karbohydrat og mye fiber, så det tar mye plass uten å gi mye energi. Sjekk matvaretabellen så finner du lett ut hva som gir minst energi. Det skal så på all mat hvor mye fett, karbohydrat og fiber de inneholder pr. 100 gram.
linsejesus Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Hvis du skal ned i vekt må du kutte hvor mye kalorier du får i deg, uavhengig av om de kommer fra fett, protein eller karbohydrat. Men det er nok oftest karbohydrater som står for det meste av kalorioverskuddet vi får i oss, så det er lettest å kutte der. Fett og protein metter også bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, linsejesus skrev: De har ofte mye mer fett, så antall kalorier er kanskje ikke så forskjellig selv om det er mindre karbohydrat i dem. Men kornprodukter og frukt har også varierende mengder av fiber, og en del fiber blir ikke fordøyd. F.eks har pærer litt karbohydrat og mye fiber, så det tar mye plass uten å gi mye energi. Sjekk matvaretabellen så finner du lett ut hva som gir minst energi. Det skal så på all mat hvor mye fett, karbohydrat og fiber de inneholder pr. 100 gram. Målet mitt er ikke å få i meg mindre kalorier, men mindre karbohydrater, siden jeg spiser mye brød, knekkebrød, ris, pasta, poteter osv. Så hvis jeg da spiser feks. lavkarbo knekkebrød istedet for vanlig knekkebrød, så oppnår jeg jo da målet mitt? Anonymkode: 58c5f...ebc 1
Wenda Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Vet ikke hva kjøpte lavkarboknekkebrød inneholder. Vet at lavkarbobrødet gjerne inneholder enorme mengder gluten for at det skal ligne mest mulig på vanlig brød Men knekkebrød jeg lager selv inneholder gjerne litt fiberhusk for å binde det sammen. Alt annet er helt naturlige, vanlige ting som frø og kjerner
Wenda Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Målet mitt er ikke å få i meg mindre kalorier, men mindre karbohydrater, siden jeg spiser mye brød, knekkebrød, ris, pasta, poteter osv. Så hvis jeg da spiser feks. lavkarbo knekkebrød istedet for vanlig knekkebrød, så oppnår jeg jo da målet mitt? Anonymkode: 58c5f...ebc Du spiser jo mindre karbohydrater da ja. Det eneste man må tenke på er mengden siden det finnes en god del karbo i en del kjerner osv slik at karboinntaket kan bli høyt avhengig av hvor mye man spiser av det
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Målet mitt er ikke å få i meg mindre kalorier, men mindre karbohydrater, siden jeg spiser mye brød, knekkebrød, ris, pasta, poteter osv. Så hvis jeg da spiser feks. lavkarbo knekkebrød istedet for vanlig knekkebrød, så oppnår jeg jo da målet mitt? Anonymkode: 58c5f...ebc Hvorfor er du opptatt av å få i deg mindre karbohydrater om du ikke har som mål å gå ned i vekt? Såkalte lavkarbo knekkebrød har mye fiber og frø, og frø inneholder fett. Anonymkode: 9a362...770
Wenda Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du opptatt av å få i deg mindre karbohydrater om du ikke har som mål å gå ned i vekt? Såkalte lavkarbo knekkebrød har mye fiber og frø, og frø inneholder fett. Anonymkode: 9a362...770 Kan ikke svare for TS, men nå er ikke lavkarbo en livsstil utelukkende for å gå ned i vekt. Utrolig mange mennesker går på lavkarbo fordi de føler seg bedre, holde sykdommer i sjakk eller fordi de rett og slett mener at det er sunnere 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du opptatt av å få i deg mindre karbohydrater om du ikke har som mål å gå ned i vekt? Såkalte lavkarbo knekkebrød har mye fiber og frø, og frø inneholder fett. Anonymkode: 9a362...770 Fordi det ikke er bra å få i seg for mye av noe? Det gjelder jo uansett om man skal ned i vekt eller ikke. Om man er normalvektig, men får i seg alt for mye av et næringsstoff og feks. for lite av et annet, så er jo ikke det sunt. Feilernæring og overernæring er to forskjellige ting, som ikke trenger å ha noen sammenheng (men kan selvfølgelig ha en sammenheng i noen tilfeller). En normalvektig person kan ikke spise hva som helst bare fordi h*n ikke trenger å gå ned i vekt. Alt med måte Anonymkode: 58c5f...ebc
Stars Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Ville heller kuttet karbohydratene i pasta og ris, enn de du finner i knekkebrød. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, Stars skrev: Ville heller kuttet karbohydratene i pasta og ris, enn de du finner i knekkebrød. Javel, men jeg ønsker heller å kutte ut knekkebrødene. Pasta, ris og poteter er noe jeg spiser til middag sammen med familien flere ganger i uka, og derfor ønsker jeg ikke å problematisere innholdet i middagsmåltidet noe særlig, da jeg synes det er viktig med matro, og synes det er naturlig å spise det samme som de andre når vi spiser sammen Knekkebrød og brødskiver er noe jeg spiser til dagens andre måltider, og er lettere å bytte ut med feks. lavkarbo-varianter. Det er ikke slik at jeg får i meg skrekkelig mye mer karbo enn jeg bør, så jeg må liksom ikke kutte drastisk ned for å komme på et moderat nivå (tror jeg ikke). Anonymkode: 58c5f...ebc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Om andre rundt bordet spiser pasta, ris og poteter så betyr jo ikke det at du må det. Min samboer spiser vanlig høykarbo, og istedenfor å ta f.eks ris til meg så dropper jeg det og heller tar litt mer kjøtt og grønnsaker. Verre enn det er det jo ikke. Eneste problemet er jo om man spiser gratenger og gryter, men man spiser vel ikke slik mat hver dag uansett Om du spiser karbo til middagene i tillegg til knekkebrød (også lk-knekkebrød) i tillegg til andre ting som posesupper, posesauser, en hel del grønnsaker, frukt, bær, nøtter så spiser du nok en god del karbohydrater. Å droppe knekkebrødet er nok ikke noe som påvirker det totale karboinntaket så voldsomt mye. Anonymkode: dfb7c...720
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om andre rundt bordet spiser pasta, ris og poteter så betyr jo ikke det at du må det. Min samboer spiser vanlig høykarbo, og istedenfor å ta f.eks ris til meg så dropper jeg det og heller tar litt mer kjøtt og grønnsaker. Verre enn det er det jo ikke. Eneste problemet er jo om man spiser gratenger og gryter, men man spiser vel ikke slik mat hver dag uansett Om du spiser karbo til middagene i tillegg til knekkebrød (også lk-knekkebrød) i tillegg til andre ting som posesupper, posesauser, en hel del grønnsaker, frukt, bær, nøtter så spiser du nok en god del karbohydrater. Å droppe knekkebrødet er nok ikke noe som påvirker det totale karboinntaket så voldsomt mye. Anonymkode: dfb7c...720 I min familie og i min livsstil er poteter, ris og pasta en naturlig del av middagsmåltidet. For å unngå "mathysteri", og fordi jeg faktisk vil og tillater meg selv å spise slike matvarer, så gidder jeg ikke å bevisst ikke forsyne meg av dette. Anonymkode: 58c5f...ebc 1
Stars Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Karbohydratene i pasta og ris gir ikke like mye næring som de du finner i knekkebrød, så karbohydratene i knekkebrød er "sunnere" enn de i middagstilbehøret. Og i prosentandel så er det mye mer karbo i pasta og ris enn i knekkebrød, derfor sparer du ikke så mye karbo på å droppe knekkebrødene. Da sparer du sannsynligvis mer karbo på å f.eks halvere mengde pasta/ ris/ poteter enn å bytte til lavkarboknekkebrød. Legger barna dine merke til om du spiser en potet i stedet for to? Eller tar 2 skjeer ris i stedet for 4? Det som gjør at man legger på seg, er å spise for mye både karbo og fett samtidig. Så om du spiser lavkarboknekkebrød med mye fett, så kan det bli for mye fett totalt sett når du kombinerer det med så mye karbohydrater som finnes i pasta/ ris/ poteter, og at det derfor ikke har noe for seg å bytte over til lavkarboknekkebrød fordi det kan føre til vektøkning. Endret 6. juli 2016 av Stars
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Hvorfor forstår dere ikke at det er brød/knekkebrød hun vil bytte ut, og ikke brød/ris/pasta? La hun nå bytte ut det hun vil! Anonymkode: 5e3ff...146 1
Wenda Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor forstår dere ikke at det er brød/knekkebrød hun vil bytte ut, og ikke brød/ris/pasta? La hun nå bytte ut det hun vil! Anonymkode: 5e3ff...146 Er vel ingen som nekter henne det
Stars Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor forstår dere ikke at det er brød/knekkebrød hun vil bytte ut, og ikke brød/ris/pasta? La hun nå bytte ut det hun vil! Anonymkode: 5e3ff...146 Selvsagt bytter hun ut det hun vil, jeg bare påpeker at effekten av å bytte ut knekkebrødet nødvendigvis ikke er det lureste. Har 10-12 års erfaring med å tenke karboredusert kost, så uttaler meg på den erfaringen jeg har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå