AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Hei! jeg er jente på 14 som nå snart skal reise alene, jeg er veldig nervøs og det er første gang jeg reiser alene. er det noen her som kan fortelle meg hva man gjør når man er på flyplassen og om noen ar tips til meg? jeg skal reise til England så det er ikke så langt men er forsatt veldig nervøs. btw: reiser med SAS og reiser fra Geardemon Anonymkode: 2c811...f79
Chizue Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Vel først sjekker du inn. Du finner riktig fly selskap og taster inn referansenummer, der får du boardingkort,hvor mye bagasje du har med og får lappen som du henger på bagasjen din (om du reiser med det) Reiser du med bagasje så går du til bagdrop. Det vil alltid være ansatte i området rundt, som hjelper deg om du har problemer (Husk bare på å finne riktig bagdrop, altså SAS) Etter at du har levert fra deg bagasjen så går du til sikkerhetskontrollen, for at det skal gå fortere for alle , så gjør klart det du skal legge i kurvene, har du f.eks. med deg en laptop så legger du den i en kurv, håndbagasje i en. Ta av deg det du tror kan pipe, samt mobiltelefon, pengebok. Ha alltid passet og boardingkort klart. Personlig tar jeg av meg sko også, dette fordi det gjerne er metall. Frykt ikke om det piper i kontrollen, det kan hende de tar stikkprøver Om det er så, så blir du bedt om å stille deg ved siden,mens de sveiper deg med hvite lapper. Dette for å scanne deg for sprengstoff. Vet ikke om Gardermoen har helt sluttet med kroppsvisitering, men egentlig samme greia, ikke ubehagelig om du ikke har noe å skjule Siden du skal til utland så bør du sjekke inn på flyplassen 1,5timer før avreise, dette fordi det kan være mye kø og det kan hende du somler deg litt bort på taxfree Når du har gått gjennom sikkerhetskontrollen, mener jeg du går til høyre mot "EU" skiltet, du kan skimte taxfree og du ser minibanker hvor du kan ta ut valuta. De dørene skal du gjennom, når du først har gått gjennom så kan du ikke snu og gå tilbake. Det viktigste for deg når du har kommet deg så langt, er å finne ut når flyet ditt går og hvilken gate det er. Ofte så kan det ta litt tid før nummeret dukker opp. Er det allerede oppe, finn ca ut hvor det er og når du vet hvor du skal.. Så gå og se i butikkene, eller kjøp deg noe å drikke/spise alt etter som. Når det popper opp med "Go to gate" Så går du til gaten -Ofte er jeg rett i nærheten Har faktisk EN gang glemt av å gå til gaten Satt å pratet engelsk med mann og etter en stund spurte han hvor jeg fra og jeg sa jeg bodde i Oslo og han svarte på reneste bergensdialekten "Du tuller nå?" Så hørte vi navnene våres på høytalerene i Frankfurt 6
Chizue Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Siden du reiser med SAS. Så kan du frivillig takke ja til om du trenger assistanse under reisen Da har du en ansatt som passer på at du kommer deg på flyet og ser til at alt er OK https://www.sas.no/alt-om-reisen/reise-med-barn/barn-som-reiser-alene/ Siden det er første gang du reiser alene, så anbefaler jeg deg egentlig til å ta dette tilbudet, særlig om du er litt nervøs for flyvningen også. Det hjelper på å ha noen som du kan henvende deg til om du har spørsmål 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, Chibi skrev: Vel først sjekker du inn. Du finner riktig fly selskap og taster inn referansenummer, der får du boardingkort,hvor mye bagasje du har med og får lappen som du henger på bagasjen din (om du reiser med det) Reiser du med bagasje så går du til bagdrop. Det vil alltid være ansatte i området rundt, som hjelper deg om du har problemer (Husk bare på å finne riktig bagdrop, altså SAS) Etter at du har levert fra deg bagasjen så går du til sikkerhetskontrollen, for at det skal gå fortere for alle , så gjør klart det du skal legge i kurvene, har du f.eks. med deg en laptop så legger du den i en kurv, håndbagasje i en. Ta av deg det du tror kan pipe, samt mobiltelefon, pengebok. Ha alltid passet og boardingkort klart. Personlig tar jeg av meg sko også, dette fordi det gjerne er metall. Frykt ikke om det piper i kontrollen, det kan hende de tar stikkprøver Om det er så, så blir du bedt om å stille deg ved siden,mens de sveiper deg med hvite lapper. Dette for å scanne deg for sprengstoff. Vet ikke om Gardermoen har helt sluttet med kroppsvisitering, men egentlig samme greia, ikke ubehagelig om du ikke har noe å skjule Siden du skal til utland så bør du sjekke inn på flyplassen 1,5timer før avreise, dette fordi det kan være mye kø og det kan hende du somler deg litt bort på taxfree Når du har gått gjennom sikkerhetskontrollen, mener jeg du går til høyre mot "EU" skiltet, du kan skimte taxfree og du ser minibanker hvor du kan ta ut valuta. De dørene skal du gjennom, når du først har gått gjennom så kan du ikke snu og gå tilbake. Det viktigste for deg når du har kommet deg så langt, er å finne ut når flyet ditt går og hvilken gate det er. Ofte så kan det ta litt tid før nummeret dukker opp. Er det allerede oppe, finn ca ut hvor det er og når du vet hvor du skal.. Så gå og se i butikkene, eller kjøp deg noe å drikke/spise alt etter som. Når det popper opp med "Go to gate" Så går du til gaten -Ofte er jeg rett i nærheten Har faktisk EN gang glemt av å gå til gaten Satt å pratet engelsk med mann og etter en stund spurte han hvor jeg fra og jeg sa jeg bodde i Oslo og han svarte på reneste bergensdialekten "Du tuller nå?" Så hørte vi navnene våres på høytalerene i Frankfurt Tusen takk for tipset:) Anonymkode: 2c811...f79
Chizue Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tipset:) Anonymkode: 2c811...f79 Ingen problem, har reist en god del ^_^
The Kitten Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Chibi, hadde veldig mange gode råd. Det kan også være lurt å sjekke en ekstra gang hvilken gate flyet går fra. Jeg har opplevd at den har blitt endret, og man får ikke beskjed over høyttaler nødvendigvis. Så ta en ekstra sjekk en halvtime før boarding. Masse lykke til. Dette kommer til å gå kjempefint! 2
harspørsmål Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tipset:) Anonymkode: 2c811...f79 tusen tusen tak for alle tipsene, hjelper mye:)!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, Chibi skrev: Vel først sjekker du inn. Du finner riktig fly selskap og taster inn referansenummer, der får du boardingkort,hvor mye bagasje du har med og får lappen som du henger på bagasjen din (om du reiser med det) Reiser du med bagasje så går du til bagdrop. Det vil alltid være ansatte i området rundt, som hjelper deg om du har problemer (Husk bare på å finne riktig bagdrop, altså SAS) Etter at du har levert fra deg bagasjen så går du til sikkerhetskontrollen, for at det skal gå fortere for alle , så gjør klart det du skal legge i kurvene, har du f.eks. med deg en laptop så legger du den i en kurv, håndbagasje i en. Ta av deg det du tror kan pipe, samt mobiltelefon, pengebok. Ha alltid passet og boardingkort klart. Personlig tar jeg av meg sko også, dette fordi det gjerne er metall. Frykt ikke om det piper i kontrollen, det kan hende de tar stikkprøver Om det er så, så blir du bedt om å stille deg ved siden,mens de sveiper deg med hvite lapper. Dette for å scanne deg for sprengstoff. Vet ikke om Gardermoen har helt sluttet med kroppsvisitering, men egentlig samme greia, ikke ubehagelig om du ikke har noe å skjule Siden du skal til utland så bør du sjekke inn på flyplassen 1,5timer før avreise, dette fordi det kan være mye kø og det kan hende du somler deg litt bort på taxfree Når du har gått gjennom sikkerhetskontrollen, mener jeg du går til høyre mot "EU" skiltet, du kan skimte taxfree og du ser minibanker hvor du kan ta ut valuta. De dørene skal du gjennom, når du først har gått gjennom så kan du ikke snu og gå tilbake. Det viktigste for deg når du har kommet deg så langt, er å finne ut når flyet ditt går og hvilken gate det er. Ofte så kan det ta litt tid før nummeret dukker opp. Er det allerede oppe, finn ca ut hvor det er og når du vet hvor du skal.. Så gå og se i butikkene, eller kjøp deg noe å drikke/spise alt etter som. Når det popper opp med "Go to gate" Så går du til gaten -Ofte er jeg rett i nærheten Har faktisk EN gang glemt av å gå til gaten Satt å pratet engelsk med mann og etter en stund spurte han hvor jeg fra og jeg sa jeg bodde i Oslo og han svarte på reneste bergensdialekten "Du tuller nå?" Så hørte vi navnene våres på høytalerene i Frankfurt Man prater aldri med fremmed mennesker som ikke jobber på en flyplass eller på et fly når man skal ut og reise. Og særlig ikke dersom man er barn eller reiser alene. Det er som å være kvinne og sette seg i forsetet på en taxi. Dette handler ikke om å være paranoid men om å ta sine forhåndsregler. Og til ts reis med assistanse så er du trygg på å komme deg frem. Anonymkode: 586b0...d3b
Chizue Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man prater aldri med fremmed mennesker som ikke jobber på en flyplass eller på et fly når man skal ut og reise. Og særlig ikke dersom man er barn eller reiser alene. Det er som å være kvinne og sette seg i forsetet på en taxi. Dette handler ikke om å være paranoid men om å ta sine forhåndsregler. Og til ts reis med assistanse så er du trygg på å komme deg frem. Anonymkode: 586b0...d3b Vel. Jeg gjør nå det da, og har vel nærmest 100 flyreiser bak meg eller mer. Har fått mer uønsket kontakt på uteplasser enn på flyplasser :-) Men ts er også enda ett barn, så for ts er det viktig å føle seg trygg første gang hun reiser alene. Og det å føle seg trygg, er viktig for alle som reiser, enten det er alene eller med andre :-) 1
globalagogo Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man prater aldri med fremmed mennesker som ikke jobber på en flyplass eller på et fly når man skal ut og reise. Og særlig ikke dersom man er barn eller reiser alene. Det er som å være kvinne og sette seg i forsetet på en taxi. Dette handler ikke om å være paranoid men om å ta sine forhåndsregler. Og til ts reis med assistanse så er du trygg på å komme deg frem. Anonymkode: 586b0...d3b Ingen har sagt at TS skal prate med fremmede mennesker. Det heter dessuten forholdsregler. 4
Cuntzilla Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Er en detaljorientert type, så kan fylle på litt av Chibi sin forklaring. Husk og riv av den lille kvitteringsbiten på bagasjelappen og ta vare på den Kjekt å ha om bagasje ikke kommer frem. Mulig du må scanne pass og skrive inn adresse til hotellet når du sjekker inn på automaten, så ha det klart. Kan være jeg blander med USA nå, men mener UK også kjører litt samme strenge stil. I sikkerhetskontrollen så bruker du bare billetten ved inngangen til den, det er porter der hvor du scanner billetten. Du trenger ikke ha pass og billett klar når du er gjennom portene, du viser det ikke til de som jobber i sikkerhetskontrollen. Husk også at alt flytende må i en liten pose, de ligger ved sikkerhetskontrollen eller du kan kjøpe i dagligvaren (1L ziplock bag). Eller du kan bare droppe å ha med flytende i veska, overlever uten håndkremen på såpass kort tur Når du kommer ut tar du rett til høyre gjennom tax freen (tror minibankene Chibi snakker om er fjernet nå, de driver med noe ombygging der iallefall). Gater til England er heeelt i enden av utenlandsterminalen, det er også først her det er passkontroll. Dersom du har god tid ville jeg ventet litt med å gå gjennom den passkontrollen, bak der er det bare 3-4 gater og en kaffebar/mini-kiosk. Så handle eventuell tax free og blader og spis og sånt før du går gjennom der. God tur 3
hjertesukka Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 7 timer siden, The Kitten skrev: Chibi, hadde veldig mange gode råd. Det kan også være lurt å sjekke en ekstra gang hvilken gate flyet går fra. Jeg har opplevd at den har blitt endret, og man får ikke beskjed over høyttaler nødvendigvis. Så ta en ekstra sjekk en halvtime før boarding. Masse lykke til. Dette kommer til å gå kjempefint! Dette skjedde meg sist jeg fløy. Ventet og ventet ved feil gate! De hadde endret gaten i siste liten og hadde riktignok sendt meg sms om det, men den hørte ikke jeg. Sitter ikke med nesa i mobilen hele tiden. Lykke til, ts!
Stars Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Du kan laste ned app'en til enten Avinor, eller sas eller OSL, finne flighten din i appen og huke av. Da vil du få beskjeder på mobilen din om forsinkelser, bytte av gate, go to gate osv. Jeg liker også å sjekke inn med SAS-appen og legge boardingkortet i Wallet-appen på iPhonen. Da kommer boardingkortet opp på låstskjerm på mobilen, og er lett tilgjengelig. (Har en tendens til å legge boardingkortet en lur plass, og så må jeg lete i evigheter før jeg finner det.) 1
Chizue Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 4 timer siden, Cuntzilla skrev: Er en detaljorientert type, så kan fylle på litt av Chibi sin forklaring. Husk og riv av den lille kvitteringsbiten på bagasjelappen og ta vare på den Kjekt å ha om bagasje ikke kommer frem. Mulig du må scanne pass og skrive inn adresse til hotellet når du sjekker inn på automaten, så ha det klart. Kan være jeg blander med USA nå, men mener UK også kjører litt samme strenge stil. I sikkerhetskontrollen så bruker du bare billetten ved inngangen til den, det er porter der hvor du scanner billetten. Du trenger ikke ha pass og billett klar når du er gjennom portene, du viser det ikke til de som jobber i sikkerhetskontrollen. Husk også at alt flytende må i en liten pose, de ligger ved sikkerhetskontrollen eller du kan kjøpe i dagligvaren (1L ziplock bag). Eller du kan bare droppe å ha med flytende i veska, overlever uten håndkremen på såpass kort tur Når du kommer ut tar du rett til høyre gjennom tax freen (tror minibankene Chibi snakker om er fjernet nå, de driver med noe ombygging der iallefall). Gater til England er heeelt i enden av utenlandsterminalen, det er også først her det er passkontroll. Dersom du har god tid ville jeg ventet litt med å gå gjennom den passkontrollen, bak der er det bare 3-4 gater og en kaffebar/mini-kiosk. Så handle eventuell tax free og blader og spis og sånt før du går gjennom der. God tur Se der ja Sist jeg var på Gardermoen var i 2014, er jo en stund siden nå
Cuntzilla Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 (endret) 4 timer siden, Chibi skrev: Se der ja Sist jeg var på Gardermoen var i 2014, er jo en stund siden nå Er jo alltid ombygging og nye greier og systemer på gang der, så skal ikke se bort fra at noe har endret seg siden jeg var der heller =) Sist jeg fløy utenlands var bare et par uker siden, da skulle jeg ta ut noen gærninger i minibanken ved tax free og så var hele vekslekontoret og alt borte vekk. Mulig det bare sto en tullevegg foran, kanskje den er borte nå, hvem vet Er vel sikkert to år siden jeg var i London sist, men de har nok ikke endret på det systemet med at passkontrollen er i enden av terminalen og alle flyene til land utenfor Schengen går derfra. Så det er altså bare å ta til høyre etter sikkerhetskontroll og gå beine veien gjennom hele terminalen, TS Men som sagt skjer det ikke en dritt bak den passkontrollen da, så kjøp bladene dine før du går forbi den. Endret 6. juli 2016 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Man prater aldri med fremmed mennesker som ikke jobber på en flyplass eller på et fly når man skal ut og reise. Og særlig ikke dersom man er barn eller reiser alene. Det er som å være kvinne og sette seg i forsetet på en taxi. Dette handler ikke om å være paranoid men om å ta sine forhåndsregler. Og til ts reis med assistanse så er du trygg på å komme deg frem. Anonymkode: 586b0...d3b Jeg kom en gang i snakk med en fyr på flyplassen i Zurich og vi skulle tilfeldigvis på samme fly til en by jeg skulle bo i de neste seks mnd. Det møtet reddet mitt sosiale liv det neste halvåret og gjorde hele opplevelsen utrolig mye kjekkere. Har venner den dag i dag som stammer fra den samtalen. Anonymkode: b0967...1ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå