Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min periode med aap går ut 02.august. Ifølge nav er jeg ferdig avklart og skal være arbeidsfør. Jeg har slitt med angst og depresjon i mange år. Før jeg begynte på aap, så begynte jeg på kurs via nav for å fullføre utdanningen min, men det klarte jeg ikke pga angsten. Prøvde meg i arbeidstrening året etter, men klarte heller ikke det pga angsten. Prøvde meg igjen på arbeidstrening i fjor og det fungerte utmerket. Nå er jeg ansatt som ekstrahjelp på stedet, men flere ganger har jeg måttet gå hjem før min vakt var ferdig pga angstanfall. 

Jeg føler meg ikke ferdig avklart fordi det nå har dukket opp problemer i forbindelse med jobbing som jeg ikke har opplevd før.  Jeg har snakket med sjefen min om dette og hun er heldigvis veldig forståelsesfull. Men jeg føler meg veldig kjip som lager så mye trøbbel.

Og selvfølelsen blir ikke bedre av at jeg føler meg skikkelig råtten mot mannen min fordi jeg sliter med dette. Jeg får ikke til et møte med nav før 02.august fordi alle har gått på ferie. Og jeg er nesten redd for å bryte sammen da. Jeg blir så psykisk utslitt av dette. Jeg vil gjerne klare meg selv, men jeg personlig føler at jeg ikke klarer å jobbe 8 timer, hver dag. Det blir for mye. Og nav har jo heller ikke spesifisert hvor mye jeg kan jobbe. Jeg faller mellom 2 stoler uansett hvordan jeg vrir og vender på det her. Føler jeg iallefall.

Hva kan jeg egentlig vente meg, nå som aap er straks ferdig og jeg føler jeg sliter en god del enda? Jeg fyller ikke kravene for ekstra tid med aap og uførehet har aldri vært nevnt...

Skrevet

AAP er arbeidsavklaringspenger nettopp fordi denne perioden brukes til å avklare situasjon din rettet mot arbeid. Dersom du avklares å være arbeidsfør gjennom arbeidstiltak, så er jo ordinært arbeid neste mål. Er det slik at du selv vurderer din situasjon annerledes enn hva NAV vurderer? I såfall må du ta opp dette med din veileder. Hvor lenge har du hatt AAP? 

Du sier at uførhet aldri har vært nevnt.. Da regner jeg med at det heller ikke er aktuelt i din situasjon? 

Skrevet
1 time siden, Runnershigh skrev:

AAP er arbeidsavklaringspenger nettopp fordi denne perioden brukes til å avklare situasjon din rettet mot arbeid. Dersom du avklares å være arbeidsfør gjennom arbeidstiltak, så er jo ordinært arbeid neste mål. Er det slik at du selv vurderer din situasjon annerledes enn hva NAV vurderer? I såfall må du ta opp dette med din veileder. Hvor lenge har du hatt AAP? 

Du sier at uførhet aldri har vært nevnt.. Da regner jeg med at det heller ikke er aktuelt i din situasjon? 

Min 4 årsperiode gikk ut i mai og de 3 ekstra månedene går ut 02. August. Jeg vet jo at ordinært arbeid er neste mål, sånt sett. Men det er det siste året det liksom har vært gjort noe. De 3 første årene gikk jeg til psykolog (ca 6 mnd), prøvde meg i arbeidstrening første gangen (full tid) og det gikk ikke. Etter det gikk jeg hjemme en stund, mens jeg gikk til psykolog. Jeg har gått til psykolog i 2 omganger nå og det er ikke mer de kan gjøre for meg... I fjor var jeg mer eller mindre ferdig behandlet hos psykologen,

I februar i fjor, begynte jeg på at et avklaringskurs via nav i en måned og så begynte jeg i arbeidstrening i mars. Der var jeg til okotober, fordi nav sa stopp. Ble ansatt som ekstrahjelp på stedet. I mellomtiden gikk jeg hjemme og gjorde på ingenting. Ingenting skjedde før i år igjen. For noen måneder siden skulle jeg prøve meg i arbeidstrening hos en annen bedrift. Fulltid denne gangen. Det gikk ikke pga angsten og tiltaket ble avsluttet.

Og nå støter jeg på problemer i forbindelse med angst og jobbing som jeg ikke hadde mens jeg var på arbeidstrening. Men jeg føler jeg ikke kan klage på konklusjonen nav har kommet fram til i August. Da har det jo gått 3 mnd og nå er min saksbehandler på ferie og sånt som jeg skjønte det, så er det ingen som kan ta meg i mellomtiden fordi alle de er også på ferie.... Pluss at jeg har jo vist at jeg kan jobbe. Men det er vanskelig å finne en arbeidsgiver som er villig til å ta meg inn med tanke på mitt problem og det at jeg kanskje må gå etter en time eller to pga angst....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...