AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er mørkhudet selv, og jeg spør fordi jeg er nyskjerrig på hva andre mener og synes: Ser dere på ordet "neger" som et skjellsord, og synes dere det er greit og bruke det når man omtaler en med mørk hud?:) Anonymkode: e36eb...5e3
Gjest Jessica Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Ja . Siden ordet ellers blir brukt som det bruker jeg det aldri
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Spesielt at du trenger å spørre om noe helt innlysende. Folk som bruker, insisterer hardnakket på å si neger er uopplyste, uintelligente, uutdannete , frekke og bøllete. Jeg ler til og bak ryggen på slike folk. Anonymkode: 288f9...90c 7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er mørkhudet selv, og synes stort sett det er en uting, i hovedsak fordi det ofte brukes i negative sammenhenger, typ "jævla neger". Ser heller ikke behovet for å ha det ordet. Reagerer allikevel ikke negativt dersom andre bruker det om meg/når jeg er tilstede. Anonymkode: a98be...4e3 1
FayFerner Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Jeg liker ikke ordet neger og bruker det aldri selv. Lærer opp barna mine til å heller ikke si det. Årsaken til at jeg ikke liker det er at det ble etablert på en tid da vi så på afrikanere som en ting, en vare, som slaver. Historisk brukte vi det lenge etter det for å beskrive noe litt rart, primitivt og eksotisk langt borte. Først og fremst liker jeg ikke ordet neger, fordi det helt klart er knyttet til tidligere (og nåværende) rasetenkning, og skjellsordet nigger stammer jo nettopp fra neger. Leste nylig forskningsrapport som viser at de fleste afrikanere foretrekker å bli kalt "mørkhudet" fremfor neger, og da respekterer jeg det. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Egentlig ikke med mindre det blir brukt i en negativ sammenheng. Selv velger jeg å ikke bruke ordet siden det ikke er spesielt politisk korrekt (ja, jeg er konfliktsky på visse områder), men jeg reagerer ikke når besteforeldrene mine eller den eldre generasjonen bruker begrepet negrette om mørkhudete kvinner Anonymkode: deef0...b3e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Jeg mener ikke det er noe skjellsord. Tenker at det er en forkortelse for den negroide rase. Ingenting vondt på noen måte. :-) Forstår ikke helt hvorfor mange er hårsåre på dette. De ønsker å bli kalt afro amerikaner el... men det tar lenger tid å si... Anonymkode: 51390...64e 6
Chriscross Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Kommer jo an på hvordan man sier det, tonefallet, tenker jeg:) jeg mener, om man sier ''din jævla neger'', til noen, er det en helt annen sak, for da bruker du ordet til å 'sette' noen på plass... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Bruker du det nedsettende og som et skjellsord så er det selvsagt det. Om du ikke bruker det nedsettende og som et skjellsord så er det selvsagt ikke det. Man kan velbruke ordet fitte som en sammenligning her. Man kan si "jævla fitte" og mene det nedsettende, men om man feks sier "fitte er deilig" så er det ikke nedsettende ment. At folk er ekstremt hårsår for det meste i dag er dog et faktum, så forundrer meg ikke at folk henger seg opp i at man sier neger (som stammer fra negro = svart) fremfor å skulle si noe langt og kludrete som afro-amerikans eller noe slikt tull. Anonymkode: fd549...450 5
Gjest Kaida Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Nei, jeg bruker det ikke. Tenker at det er et skjellsord og et dehumaniserende uttrykk. Man er ikke et menneske, en person, kvinne, mann, men en neger. "Det er en neger." Det. En talemåte som ikke hører hjemme noe sted.
applestories Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Ordet er så negativt ladet at jeg ville aldri brukt det selv. Men jeg finner ofte på å beskrive folk basert på nyanser i hudfarge, spesielt desom det gjelder folk jeg kjenner; Mike, det er han bruneste av dem, nesten svart. John er midt i mellom mens Noah er lys. Joda, han er lys. Okei da, lysebrun, men mye lysere enn andre to! Føler jeg må ta et oppgjør med meg selv snart - det er vel ikke greit å si sånt? Jeg snakker ikke slik om nordmenn, kanskje fordi hårfarge eller noe annet gjør det lettere å skille oss fra hverandre, eller fordi det er lettere å skille mellom ansiktstrekk hos folkegrupper man ser ofte. Dette gjelder da når jeg ikke kan bruke klær eller lignende der og da, men beskrive noen man kommer til å se ofte eller ikke i en konkret situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Bruker ikke det selv. Tenker mer på det som et skjellsord. Mye enklere å bruke navnet til vedkommende eller landet h*n kommer fra. Anonymkode: 9fe46...bdd 3
raodm Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er også mørkhudet, og jeg liker ikke folk bruker det utrykket enkelt og greit:) 3
Saphyria Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Personlig syns eg ikkje det er eit skjellsord, så lenge det ikkje brukes på ein måte hvor den som uttaler det tydelig mener det som eit nedsettende ord eller bruker det på ein negativ måte.. De ytterst få gangene eg har behov for å bruke eit ord for å beskrive hudfargen på noen som er mørk i huden, så bruker eg ganske enkelt ordet mørkhudet, mest for å ta hensyn til andre. 1
linsejesus Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Neger har blitt et skjellsord. Før betydde det bare neger, altså en svart person. Merkelig at det er blitt sånn. Med "homo" er det jo omvendt, det var et skjellsord før. Usikker på om det er greit å si at noen er svart nå. Må ha tunga rett i munnen i alle fall. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Med mine kamerater sier jeg både neger og nigger. Neger brukes i stedet for svart person, mens begge deler brukes når vi tuller og prater skit. Vi er hverken uintelligente eller lite utdannede, men vi er ganske barnslige og har stor takhøyde, og liker å tulle med ting som er tabu.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Jeg sier neger, og ser ikke noe rasistisk i det. Det er bare for å beskrive en hudfarge. Synes det er mye verre å si at noen er svarte. Forstår at det ikke er pent å si neger på andre språk hvor neger ble brukt som skjellsord, men her i Norge har det aldri blitt brukt som skjellsord, og er derfor helt legitimt å bruke synes jeg.. Svarting, derimot... Anonymkode: ddf17...157 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 I min verden er ordet neger et ord som betegner et bestemt type folkeslag. Det er i samme kategori som indianer, eskimo, lapp osv. Alle disse ordene er visst i karegorien forbudt. Hvorfor det feks er forbudt å si lapp vet jeg ikke, det heter jo Lappland. I Afrika har vi jo elven Niger og landet Nigeria, så at man betegner folkeslaget rundt disse områdene som negre er logisk for meg. Anonymkode: 7993f...66c 3
Gjest Tom/Loki Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 Syns det er verre å si svarting, Neger ser jeg på som det samme som Feks Indianer, eskimo.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå