AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Hvis du hadde vært leder, og èn ansatt hos deg sjelden gjør det h*n skal, hadde du gitt han/ henne ros når h*n først gjorde det h*n skulle? Har diskutert dette med noen venner, og vi ser på dette veldig ulikt. Noen mener at man som leder skal gi ros til umotiverte ansatte og verdsette dem når de først har gjort det som stillingsbeskrivelsen sier, mens andre hevder målet bør i stedet være å få dem over i en annen stilling/ bytte av arbeidsplass ettersom de tydeligvis er satt til feil stilling. Hva tenker du? Anonymkode: 64cb6...4de
SunnivaOslo Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde vært leder, og èn ansatt hos deg sjelden gjør det h*n skal, hadde du gitt han/ henne ros når h*n først gjorde det h*n skulle? Har diskutert dette med noen venner, og vi ser på dette veldig ulikt. Noen mener at man som leder skal gi ros til umotiverte ansatte og verdsette dem når de først har gjort det som stillingsbeskrivelsen sier, mens andre hevder målet bør i stedet være å få dem over i en annen stilling/ bytte av arbeidsplass ettersom de tydeligvis er satt til feil stilling. Hva tenker du? Anonymkode: 64cb6...4de Prøv å finn ut hvorfor de er umotiverte først. Det kan være mange gode grunner til det,men det kan også være at de rett og slett gir f i jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har en kollega som har gjort en slett jobb i ti år, sjefene (vi har hatt to) har fått tilbakemelding i alle disse årene og tatt det opp med henne. Det blir bedre i et par uker, så er det tilbake til gamle vaner. Siste to-tre mnd har hun begynt å skjerpe seg, og nå får hun masse skryt for å gjøre en god jobb. Men egentlig gjør hun bare den jobben alle vi andre har gjort uten skryt i mange år, hun er ikke videre flink heller, men applauderes for å prestere på et minimum. Jeg syns helt ærlig ikke det er rett. Som sjef ville jeg sjekket om det var noe med jobben som gjorde at den ansatte ikke trivdes eller noe hun trengte tilrettelegging på, og hvis det ikke var tilfellet måtte hun enten gjort jobben sin, blitt omplassert eller funnet en annen jobb. Folk som ikke gjør jobben sin er et mareritt for andre kolleger og et økonomisk tapsprosjekt for bedriften. Anonymkode: 09db7...009
Paeonia Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ville startet med en medarbeidersamtale. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker ang. ros selv. Det kan absolutt motivere å få ros, samtidig som at det kan demotiverende andre som føler de jobber hardt og ikke får samme gode tilbakemeldinger som vedkommende som bare så vidt gjør det som er forventet.
absinthia Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Det er greit med ros, men ros på en konstruktiv måte og fortell vedkommende hva det var som var bra. Ikke bare kom med et " nå var du så flink" . Det viktigste og vanskeligste er vel å finne ut hva som inspirerer vedkommende til å bli motivert. Finnes det noe som vedkommende er god på? Hvordan trives vedkommende på jobben? Er det slik at vedkommende rasjonaliserer bort ting, fordi hverdagen føles litt uoverkommelig pga stress eller andre faktorer? Mange spørsmål man kan stille seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå