Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så jævla stressa!!!! Prøver å få orden på kostholdet mitt men jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det. Det er ikke ukjent at jeg for eksempel drar på butikken og handler SYKT mye sunne greier, altså mye grønnsaker, grovt brød, en haug gode pålegg, frukt og greier til smoothie. Også ender det opp med at alt råtner i kjøleskapet. Det har skjedd nå, ingenting er spisende og kjøleskapet er stappfullt i det som var sunn god mat en gang. Hva har jeg spist i det siste? Jeg aner ikke, spiser nesten ingenting, men går likevel ikke ned i vekt. Har tilnærmet null matlyst og det frister ikke å lage noe god mat. 

Nå prøvde jeg å skrive en handleliste men jeg greier ikke bestemme meg for hva jeg skal kjøpe, hva jeg skal spise osv. For eksempel brød. Kjøper jeg et brød så mygler halve brødet etter noen dager, jeg greier ikke spise opp et helt brød alene på noen få dager. Spiser to skiver til lunsj og kanskje to på kvelden om det ikke blir sein middag. Å bake selv er jo et alternativ men jeg har hverken brødformer eller kunnskap om hvordan man baker brød.. Knekkebrød er jeg ikke så glad i og det smaker ikke så godt med f.eks røkt laks som jeg elsker, på knekkebrød. Jeg er veldig lite variabel i kosten og sliter med å finne enkle, men sunne og samtidig gode ting å lage! Når jeg sier sunt så mener jeg næringsrikt, ikke kalorifattig, bare sånn at det er sagt. Kalorier driter jeg i så lenge jeg får i meg det jeg trenger av proteiner, fett og karbohydrater. 

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. :( Jeg er så "erfaren" med at jeg feiler og ikke orker å lage mat, så ender opp med å kjøpe meg en grandis eller noe annet kjapt. Er en del latskap men også det at lysten ikke er der, får liksom ikke lyst til å lage noe god mat. Jeg har ingen spiseforstyrrelser men har et spiseproblem uten tvil, går til psykolog men vi har ikke snakket så mye om dette. 

Mest av alt er jeg vell redd for å gå opp i vekt, at om jeg spiser normalt så vil vekten øke noe grasat.. Jeg spiser veldig lite for tiden og om jeg plutselig begynner å spise frokost, lunsj, middag og kvelds så MÅ jo vekten øke, ikke sant? :( Huff.. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre. Meieriprodukter holder jeg meg unna for det meste pga huden min ikke reagerer så bra på det. Så jeg drikker kanskje ett glass med melk og spiser en yoghurt når jeg prøver å være sunn for å dekke kalsiumbehovet.. Også har jeg da selvfølgelig en saftig porsjon angst så det er veldig skummelt å handle også, er også redd for at folk som ser meg handler sunt tenker at "ja, det der råtner bare i kjøleskapet, hun er jo tjukk hun spiser ikke sånt".. :( Og det er jo sant, alt råtner. :( Er 170 cm høy og veier med klær og på kvelden, 76 kg. Vil ned til 70 eller rett under så er jeg fornøyd.. 

Hvor begynner jeg? Jeg er lei av å ha dårlig energi og dårlig matlyst.. :( 

Anonymkode: 5284d...b43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ang. brød: Skjær opp brødet i butikken, frys det når du kommer hjem og ta bare opp noen skiver av gangen. :) 

Anonymkode: 27ce7...5a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha brødformer for å bake brød. 

Anonymkode: 52c1d...3e5

Skrevet

For tre år siden kunne jeg ha skrevet dette innlegget. Jeg var i ferd med å legge på meg noe voldsomt, og jeg hatet mat. Jeg kjøpte inn masse sunne råvarer, og hver uke, kvelden før søppelet ble hentet, hadde jeg rutine på å gå igjennom kjøleskapet og plukke ut råtten mat. Det føltes som et nederlag hver gang, men jeg visste ikke hva ellers jeg skulle gjøre. Jeg hadde ikke lyst på mat, bare på godteri. Derfor hadde jeg heller ikke lyst til å lage mat. Ja, det er veldig stressende å hele tiden føle at man gjør noe annet enn det man vil, og at man burde gjøre noe helt annet enn det man har lyst til.

Jeg har fått mye bedre vaner nå, mer struktur på matinnkjøp, tillagning og spising. Jeg startet med Grete Roede (da jeg ble sjokkert over at jeg ikke fikk igjen bukseknappen) og Myfitnesspal (da det gikk opp for meg at GR ikke fungerte for meg), men det jeg har holdt meg til, er matplan. Det er gøy, det er flyt, jeg koser meg.

Er du, eller er du ikke, opptatt av vekt/kalorier? Du vil ikke gå opp i vekt om du spiser skikkelige, men normale måltider med normal mat. Jeg skjønner at du kan få den tanken, for det er lett å spise masse kalorier i form av godteri uten at det kjennes ut som så mye. Men mat er mye mindre kaloritett, og metter mye fortere, mer og lenger. Du vil få mer energi, så du kommer til å bli mer aktiv, selv uten at du legger an på det.

Helt konkret angående brød, så kan du som foreslått skjære opp brødet før du fryser det og ta opp og tine før du skal spise. Du kan starte med de middagsrettene du allerede kjenner og behersker, og heller utvide repertoaret når du har fått inn en rytme med faste måltider hver dag. 

Du vil som nevnt få mer overskudd når du spiser bedre, så ting som virker helt uoverkommelige nå, vil være en selvfølge om noen måneder. Hva du foretrekker, vil også endre seg etter hva du pleier å gjøre. Du trenger ikke gjøre store endringer for å få effekt, faktisk er små justeringer av eksisterende vaner det beste, fordi det vil du sannsyligvis lett kunne holde deg til. 

AnonymBruker
Skrevet

Del opp brød og frys ned. Skjær opp alle grønnsakene og frys dem hver for seg i poser, da har du ferdig kuttet grønnsaker når du måtte ønske!

Eller bare lag flere matretter en søndag og frys dem ned til kommende uke

Anonymkode: 9de6c...da1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...