PaperFlower Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg satt å leste tråden om hva butikkansatte gjør når man mistenker noen har stjålet noe, også begynte jeg å tenke på en ting som jeg alltid har blitt lært opp til å gjøre av moren min, men som jeg aldri har sett andre gjøre. Siden jeg har vært liten har jeg fått streng beskjed at når man er på matbutikken og handler, og man har en pose fra f.eks. Vita med noen greier oppi, skal de legges på båndet så de i kassen kan få lov til å sjekke at jeg ikke har puttet noe annet opp i posen. Høres greit ut, det gir jo mening, og jeg pleier å gjøre det med poser som er lette å håndtere og som kan se ut som har varer fra matbutikken oppi. (Store poser med klær o.l. lar jeg stå i vogna/holde i hånda.) Men så begynte jeg å tenke på at jeg aldri har sett noe skilt om det, aldri har hatt de i kassen spørre om å få se i veska/posen og heller aldri sett noen andre gjøre det. 9/10 ganger sender de bare posen ned rullebånde uten å sjekke. Er dette noe jeg burde slutte med eller fortsette å gjøre? Gjør noen andre det? Føler meg plutselig så dum.
Gjest Lunasama Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Holder vel å ha med kvitteringene til varene i de andre posene.
FayFerner Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Det er jeg også lært opp til, jeg har sett skilt om det ofte i butikker også her i Oslo, så jeg legger alltid handleposene mine på rullebåndet, pliktoppfyllende som jeg er og redd for å gjøre feil. Det hender faktisk at butikkansatte titter oppi også, ellers sender de de stort sett bare ned båndet. Du gjør ikke noe feil, i så fall er vi to
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har aldri gjort det, og jeg forventet det heller ikke da jeg selv jobbet i kassa. Tenker at de ikke gidder å måtte sjekke poser.. mener det står i butikken at man skal vise frem poser/vesker ved oppfordring, altså om de spør. Anonymkode: b804c...db9 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Det der er bare tullete å gjøre, spør du meg. Jeg har sett det en skjelden gang eller to. Har jeg kjøpt noe i en matbutikk på senteret og skal inn i en annen matbutikk, så setter jeg posen i handlevogna og knyter knute på den. Kvitteringer tar jeg alltid med fra butikker. Vil noen misstenke meg for å stjele, så må de gjerne stoppe meg og titte i posene. Kvitteringen kan de og få. Å legge posen p båndet er jo å gi de ansatte ekstra arbeid. De har vel ingen iteresse for den og har vel heller ikke lov til å titte nedi? Anonymkode: 73afc...561 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri gjort det, og jeg forventet det heller ikke da jeg selv jobbet i kassa. Tenker at de ikke gidder å måtte sjekke poser.. mener det står i butikken at man skal vise frem poser/vesker ved oppfordring, altså om de spør. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det der er bare tullete å gjøre, spør du meg. Jeg har sett det en skjelden gang eller to. Har jeg kjøpt noe i en matbutikk på senteret og skal inn i en annen matbutikk, så setter jeg posen i handlevogna og knyter knute på den. Kvitteringer tar jeg alltid med fra butikker. Vil noen misstenke meg for å stjele, så må de gjerne stoppe meg og titte i posene. Kvitteringen kan de og få. Å legge posen p båndet er jo å gi de ansatte ekstra arbeid. De har vel ingen iteresse for den og har vel heller ikke lov til å titte nedi? Anonymkode: 73afc...561 Anonymkode: b804c...db9 Signerer disse, hilsen en som har jobbet i kassa i flere år i flere butikker. Anonymkode: 62519...a30 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 7 minutter siden, FayFerner skrev: Det er jeg også lært opp til, jeg har sett skilt om det ofte i butikker også her i Oslo, så jeg legger alltid handleposene mine på rullebåndet, pliktoppfyllende som jeg er og redd for å gjøre feil. Det hender faktisk at butikkansatte titter oppi også, ellers sender de de stort sett bare ned båndet. Du gjør ikke noe feil, i så fall er vi to I hvilken butikker da? Jeg har bodt i Oslo i 35 år og akkurat det skiltet har jeg aldri sett. Anonymkode: 62519...a30 6
FayFerner Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Spørs kanskje litt hvor i landet man bor, tenker jeg. Her i Oslo ser jeg ofte små plakater der det står at medbrakte handleposer skal legges på bånd/ vises frem, eller plakater der det står at medbrakt sekk/ vesker/ poser ikke er tilltatt. Men når jeg derimot er hjemme på besøk i den knøttlille bygda jeg er fra, så ville de ikke skjønt bæret hvis jeg la posene på båndet.
FayFerner Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I hvilken butikker da? Jeg har bodt i Oslo i 35 år og akkurat det skiltet har jeg aldri sett. Anonymkode: 62519...a30 De jeg kommer på i farten fra siste tia er Bunnpris, Rema 1000 og Meny her jeg bor. Også den kolonialbutikken på Oslo City, husker ikke navn. Men kanskje du ikke har vært så obs på de plakatene? Begynn å se etter de, så vil du sikkert merke det. Små plakater rett ved inngangen eller foran kassa.
GammelKaktus Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Har jeg aldri opplevd, virker bare som ekstra stress for de ansatte. Går jeg inn i en butikk og har varer fra en annen har jeg alltid kvittering. Så skal de heller få se den hvis de har behov. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Et øyeblikk siden, FayFerner skrev: Spørs kanskje litt hvor i landet man bor, tenker jeg. Her i Oslo ser jeg ofte små plakater der det står at medbrakte handleposer skal legges på bånd/ vises frem, eller plakater der det står at medbrakt sekk/ vesker/ poser ikke er tilltatt. Men når jeg derimot er hjemme på besøk i den knøttlille bygda jeg er fra, så ville de ikke skjønt bæret hvis jeg la posene på båndet. Jeg har bodt i Oslo hele livet, jeg aldri sett slike skilt om å legge varer på båndet, det eneste jeg har sett er papir lapper i butikken ved kassa om at man ikke skal legge penger på rullebåndet, og de eneste skilt jeg har sett at man ikke har lov til å ha medbrakt mat, jeg har også sett skilt,(men som regel blir dette tatt muntlig) hvor det står at man kun har lov å ta med seg kun 3 plagg i garderoben og ikke vesker ol INN I GARDEROBEN,men aldri inn i selve butikken. Og selvsagt at butikken er overvåket. Jeg ser endel nevner plakater og skilt (ikke bare deg)blir nevmt som jeg aldri har sett i butikker. Anonymkode: 62519...a30
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 5 minutter siden, FayFerner skrev: De jeg kommer på i farten fra siste tia er Bunnpris, Rema 1000 og Meny her jeg bor. Også den kolonialbutikken på Oslo City, husker ikke navn. Men kanskje du ikke har vært så obs på de plakatene? Begynn å se etter de, så vil du sikkert merke det. Små plakater rett ved inngangen eller foran kassa. Jeg har også endel erfaring ved å jobbe i flere år i flere butikker, jeg har bl annet jobbet for Meny som du nevner. Anonymkode: 62519...a30
Cuntzilla Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Aldri gjort det, aldri sett det, aldri hørt om det. Tror jeg har sett skilter på butikker nær skoler at det ikke er lov med skolesekk (eller skole-elever i det hele tatt for den saks skyld), og jeg kan tenke meg at i litt mer belastede områder hvor naskende narkiser o.l. henger så har de ekstra strenge regler. Men tenker at selv da så henger den type lapp der sånn at de kan sjekke posene til akkurat de som de tror nasker, ikke fordi de ønsker/gidder å sjekke posene til samtlige kunder. 1
hjertesukka Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Jeg følger ingen regel her, men gjør det som føles naturlig der og da. Hvis jeg har en bærepose med to par sko fra en annen butikk, så holder jeg posen opp og sier det. Så kan de som sitter i kassen velge selv om de vil se nedi posen.- Føler meg litt smådum, ja, men bedre det enn å bli beskyldt for noe.
Gjest Tom/Loki Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Har aldri opplevd at de ansatte vil se i poser jeg har med, men har alltid kvittering i tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Var vitnet til en kunde som la hvertfall ti handleposer på båndet på Rimi. Fra butikker som Clas Ohlson, Bik Bok, Tanum osv. Mens varene som ble handlet var maks seks-sju forskjellige ting med en totalsum på under 150 kr. Jævlig unødvendig spør du meg som sto bak henne i kø. Men hun gjordet det vel på trass på grunn av dårlige opplevelser tidligere og for å poengtere hvor idiotisk regelen er. Anonymkode: cadb9...765 3
Snadder Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 Det er veldig mange som pleier å gjøre det eller spørre om jeg ønsker å se i posene. Mange informerer også om at de posene som står igjen i vognen er handlet i en annen butikk. Men jeg pleier ikke å kreve å få se i de fra kundene. Synes bare det er hyggelig jeg. Det får kunden til å framstå som et ærlig menneske. Ikke det at andre ikke er ærlige, men her tar jeg meg ofte i å tenke at denne personen var ærlig. Håper det gir mening.
Gjest Hapi Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 Jeg gjør det aldri, har aldri tenkt på det. Men så kommer jeg fra et lite sted også. Og hva med veska mi, jeg kan jo ha puttet ting i den også, og i lommene, men jeg viser ikke frem lommer og veske. Hvis jeg skulle stjele i en butikk, hadde jeg vel brukt lommene, for det er jo den siste plassen de vil se tenker jeg, og jeg hadde stjelt små ting som sjokolade...? Hva annet kan man stjele? Det å putte varer i en pose man har med seg blir jo altfor opplagt og risikabelt tenker jeg, kan ikke se for meg at noen putter et blomkål og en loff i en pose og vandrer ut av butikken med det?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Har aldri hørt om noen sånn "regel". Men jeg har sett i et par butikker at de har skilt om å sette fra seg sekker o.l. ved inngangen. Men det er jo ikke aktuelt med mindre de tilbyer oppbevaringsbokser. Man bør få ha med seg varer fra andre butikker inn dersom de ønsker kunder. Blir jo tungvint om man bare kan handle i en butikk av gangen. Jeg pleier også ta med kvitteringen, ikke at det er noe bevis. Man kunne jo ha handlet varer i en butikk og så fylt på med de samme varene i en butikk nr. to og vist kvitteringen fra den første butikken. Men de kan nesten ikke ta noen i tyveri med mindre de faktisk ser at tyveriet begås. Anonymkode: 58e78...c1f 2
linsejesus Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Krever noen i butikken å få kikke i posene/bagen/lommene mine slutter jeg å handle der. Om det kan ha sett ut som om jeg la noe i lomma e.l. skal de få lov til å kikke, men jeg finner meg ikke i å bli behandlet som om jeg i utgangspunktet er en butikktyv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå