AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Du går et sted og aner fred og ingen fare...så fanger en standfyr oppmerksomheten din. Du vil bare komme deg derifra men vet ikke hva du skal si for å ha grunn til å komme deg vekk. Jeg er så skeptisk og har svært lav interesse for hva disse "superselgerne" har å si... Er det fler som hater å bli stoppet av standfolk? Anonymkode: 4d140...568
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Jeg sier bare nei takk og går. Noen ganger får jeg slengt etter meg at jeg er uhøflig som gjør det, men den slags tåpelige hersketeknikker fra frekke selgere har ingen effekt på meg. Anonymkode: 5da0d...21c 19
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Si "jeg er ikke interessert", og gå vekk. De spiller på at folk føler seg uhøflige og ikke "tør" å bare gå sin vei. Men ingen har rett til å stå og preke til deg, du er ikke uhøflig om du bare går. Anonymkode: c6cde...218 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier bare nei takk og går. Noen ganger får jeg slengt etter meg at jeg er uhøflig som gjør det, men den slags tåpelige hersketeknikker fra frekke selgere har ingen effekt på meg. Anonymkode: 5da0d...21c Han ville jeg skulle støtte en god jerning... Vil absolutt ikke bli medlem og går. Føler meg nesten som et dårlig menneske men jeg har gitt noen penger til andre ting jeg synes er viktige. Anonymkode: 4d140...568
Cesil Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 I 99% av tilfellene sier jeg "nei takk" og går videre. Men i fjor stoppet jeg og sa noen velvalgte ord til standmannen. Han var fra Redd Barna og da han sa "Hei!", smilte jeg, sa "nei takk" og var på tur videre. Da sa han: "Synes du ikke det er viktig at millioner av seksåringer ikke får begynne på skolen denne høsten?". Jeg hadde sønnen min på syv år med meg, så han så vel sitt snitt til å spille på samvittigheten min. Da ble jeg rett og slett sur og sa at jo, det synes jeg er viktig og jeg synes det er skikkelig urettferdig at ikke alle får utdannelse. Men, la jeg til, vi har fadderbarn både gjennom SOS Barnebyer og Plan, og man kan jo ikke støtte alt av frivillige organisasjoner. Da foreslo mannen at jeg heller burde bytte ut en av de to andre da, med Redd Barna. Jeg skjønner at disse standfolka bare gjør jobben sin, men fader også. 22
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, Cesil skrev: I 99% av tilfellene sier jeg "nei takk" og går videre. Men i fjor stoppet jeg og sa noen velvalgte ord til standmannen. Han var fra Redd Barna og da han sa "Hei!", smilte jeg, sa "nei takk" og var på tur videre. Da sa han: "Synes du ikke det er viktig at millioner av seksåringer ikke får begynne på skolen denne høsten?". Jeg hadde sønnen min på syv år med meg, så han så vel sitt snitt til å spille på samvittigheten min. Da ble jeg rett og slett sur og sa at jo, det synes jeg er viktig og jeg synes det er skikkelig urettferdig at ikke alle får utdannelse. Men, la jeg til, vi har fadderbarn både gjennom SOS Barnebyer og Plan, og man kan jo ikke støtte alt av frivillige organisasjoner. Da foreslo mannen at jeg heller burde bytte ut en av de to andre da, med Redd Barna. Jeg skjønner at disse standfolka bare gjør jobben sin, men fader også. Har også opplevd denslags taktikker. Jeg stoppet opp, og fyrte av med mine egne "synes du ikke det er viktig at tigrene i Asia får beholde leveområdene sine"? "Synes du ikke det er viktig å unngå avising av arktis?" osv osv osv osv. Helt til HAN gikk sin vei. Jeg betaler månedlig 500 kr fordelt på Dyrebeskyttelsen, WWF og Regnskogfondet. Man kan ikke gi til hver eneste jævla organisasjon i hele verden. Anonymkode: c6cde...218 14
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, Cesil skrev: I 99% av tilfellene sier jeg "nei takk" og går videre. Men i fjor stoppet jeg og sa noen velvalgte ord til standmannen. Han var fra Redd Barna og da han sa "Hei!", smilte jeg, sa "nei takk" og var på tur videre. Da sa han: "Synes du ikke det er viktig at millioner av seksåringer ikke får begynne på skolen denne høsten?". Jeg hadde sønnen min på syv år med meg, så han så vel sitt snitt til å spille på samvittigheten min. Da ble jeg rett og slett sur og sa at jo, det synes jeg er viktig og jeg synes det er skikkelig urettferdig at ikke alle får utdannelse. Men, la jeg til, vi har fadderbarn både gjennom SOS Barnebyer og Plan, og man kan jo ikke støtte alt av frivillige organisasjoner. Da foreslo mannen at jeg heller burde bytte ut en av de to andre da, med Redd Barna. Jeg skjønner at disse standfolka bare gjør jobben sin, men fader også. Jeg opplevde noe tilsvarende med en annen organisasjon for et par uker siden. Jeg ble så irritert at jeg skrev til organisasjonen, fortalte om det som skjedde, og fikk en uforbeholden unnskyldning tilbake. Den organisasjonen ville ikke at deres representanter skulle oppføre seg slik, og den personen som oppførte seg slik mot meg ble fjernet fra standen med øyeblikkelig virkning for videre opplæring. Anonymkode: a43bc...146 7
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det fler som hater å bli stoppet av standfolk? Anonymkode: 4d140...568 Ja spesielt de fra flyktninghjelpen som står der og tigger etter mer. Grusomt plagsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Jeg sier som regel "Nei takk, ikke interessert" enten det er strømleverandører, treningssentere eller Redd Barna. Er jeg "heldig" og er på vei til en avtale sier jeg det og at jeg har hastverk, eller om jeg er/skal på jobb (jobber på kjøpesenter). De som er helt OK med det er jo greie, for jeg prøver jo å smile og være høflig avvisende, men de som virkelig vet å trenge seg på er verre. Tror det var Redd Barna for et par år siden hvor jeg gikk på et kurs som lå i samme bygg som et av kjøpesentrene her i byen. På vei ut av butikken jeg hadde vært på hadde jeg kun øyne for veien jeg skulle og unngikk å se mot standen, og han ene som sto der prøvde å snakke til meg - hadde ryggen til allerede da og bare fortsatte bortover - hvorpå han ropte etter meg og beskrev samtidig kjolen jeg hadde på meg. Ristet bare oppgitt på hodet og bare gikk videre. Hadde vi enda fått øyekontakt på et eller annet tidspunkt hvor jeg kunne avvist høflig og han ga seg med det hadde det vært greit nok, men den måten der syns det rett og slett var ubehagelig. Anonymkode: 22de2...675
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ble stoppet av SOS rasisme (tror det het det på den tiden) og takket nei. Da sa fyren "så du er rasist"? og jeg, som den usikre 18 åringen jeg var, følte jeg måtte melde meg inn for å motbevise han. Prøvde i lang tid å melde meg ut senere men fortsatte å få brev i posten frem til jeg sendte en skikkelig krass mail. Nå bare fyker jeg forbi og driter i hva de måtte tenke om meg. Anonymkode: addeb...451 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Fram til jeg var rundt 22 sa jeg alltid jg var under 18 Nå sier jeg bare nei takk, og om de ikke gir seg spør jeg dem om fullt navn og hvordan jeg kan komme i kontakt med sjefen deres. Anonymkode: 6308e...ee4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er en av de som jobber på stand, og forstår utrolig godt hvor frustrerende det kan være å bli stoppet på den måten mange opplever. Mange selgere blir desperate etter og få et salg/givermedlem, så i utgangspunktet gjør de bare jobben sin. Jeg pleier som regel og spørre; "unnskyld, kan jeg stille deg et interessant spørsmål?" eller "unnskyld, har du et lite øyeblikk?" og hvis de sier nei, så respekterer jeg det. Hvis de sier; "ja, ok" så er ballen i gang. Da kan jeg legge frem min sak. På samme måte som du finner i det daglige livet, så vil det alltid være uhøflige mennesker. I butikken, på bussen, på kjøpesenter og generelt steder hvor folk samler seg. Selgere er jo ansatte de óg, på samme måte som butikkmedarbeidere. Det holder faktisk og si; "nei takk, jeg har ikke tid akkurat nå". Hvis de fortsetter og mase, så er det ingenting som fysisk stopper deg fra og gå videre Anonymkode: 58ed7...944 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Sier som regel nei takk og går. Hvis de er veldig pågående og jeg har god tid, hender jeg det sier at greit du får fem minutter av min tid, så vil jeg ha fem minutter av deg etterpå. Det går de fleste med på, og snakker i fem min. Da spør jeg om de har hørt om Jesus, og om holder en misjonstale, hvorpå jeg ber om penger til en lokal menighet som driver integreringsarbeid. Det er de selvfølgelig ikke interessert, vel da får ikke du penger av meg heller svarer jeg og går, det er like gøy hver gang Anonymkode: 0cc78...360 22
PaperFlower Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har lært meg å si "nei takk" eller "ikke interessert" og smile, og gå. Bremser ikke ned farten en gang, og liker å tro at det er med på å vise at jeg ikke er interessert i utgangspunktet. Å trykke på telefonen, se vekk, snakke med de jeg er sammen med pleier også å hjelpe. Da jeg var yngre syntes jeg dette var helt forferdelig, men nå som jeg er litt eldre (og muligens pittelitt modigere) driter jeg i hva de har å si. Jeg vil ikke bytte mobilselskap, jeg vil ikke hjelpe flyktningene, jeg er ikke interessert i å høre om Jesus. Jeg donerer bare til Frelsesarmeen og that's it. Adjø. 2
Cyndaquil Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ble stoppet når jeg student i Tromsø av noen som hjalp nedi Afrika , og sa når jeg var på vei å gå at jeg kun hadde råd hjelpe meg selv fikk jeg slengt etter meg "åja så du bryr deg ikke om fattige barn?" Ble irritert. Når 3/4 av hundrelappen jeg gir havner til helt andre enn "de fattige barna" hjelper jeg heller lokale organisasjoner 5
Chizue Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 31 minutter siden, aicelain skrev: Jeg ble stoppet når jeg student i Tromsø av noen som hjalp nedi Afrika , og sa når jeg var på vei å gå at jeg kun hadde råd hjelpe meg selv fikk jeg slengt etter meg "åja så du bryr deg ikke om fattige barn?" Ble irritert. Når 3/4 av hundrelappen jeg gir havner til helt andre enn "de fattige barna" hjelper jeg heller lokale organisasjoner Æsj ja! Ble også utsatt mot noe ala det der... Jeg svarte tilslutt med at "beklager, men jeg har faktisk ikke råd " Hvor hun presterte å si at "Vel, hadde du gitt opp å bestille pizza en gang i måneden, så hadde du hatt mer enn nok råd! Eller gått ut på byen en gang mindre i måneden!" Og da trakk jeg på smilebåndet og svarte "Hadde jeg hatt råd til å gå ut på byen 1 gang i måneden, eller bestilt meg pizza, eller gått ut og spist 1 gang i måneden..Så hadde jeg vært lykkelig, men neida, akkurat nå får jeg faktisk ting til å gå rundt bare jeg spiser first price og en sjelden gang unner meg en grandiosa...Jeg kan ikke gå cafe og bestille meg en kaffe en gang, fordi det er for dyrt!" Hun ble stille da.... OG jeg gikk videre... 3
Morgendis Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 Her på torvet står det ALLTID noen på stand, ofte opp til flere forskjellige. Og så står de både øverst og nederst på torvet så jeg må forbi flere av dem. Ganske aggressive også, stikker også lappene nesten opp i tryne på deg når du går forbi, selv om jeg aldri ser på dem når jeg går forbi, trykker alltid på mobilen og har propper i ørene. Jeg har sluttet å være høflig, nå rister jeg bare på hodet mens jeg går forbi.
Cyndaquil Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, Chibi skrev: Æsj ja! Ble også utsatt mot noe ala det der... Jeg svarte tilslutt med at "beklager, men jeg har faktisk ikke råd " Hvor hun presterte å si at "Vel, hadde du gitt opp å bestille pizza en gang i måneden, så hadde du hatt mer enn nok råd! Eller gått ut på byen en gang mindre i måneden!" Og da trakk jeg på smilebåndet og svarte "Hadde jeg hatt råd til å gå ut på byen 1 gang i måneden, eller bestilt meg pizza, eller gått ut og spist 1 gang i måneden..Så hadde jeg vært lykkelig, men neida, akkurat nå får jeg faktisk ting til å gå rundt bare jeg spiser first price og en sjelden gang unner meg en grandiosa...Jeg kan ikke gå cafe og bestille meg en kaffe en gang, fordi det er for dyrt!" Hun ble stille da.... OG jeg gikk videre... Ja de er fryktelig frekke. I Tromsø er det så dyrt å bo at all stipend gikk nesten rett ut til leie. Nudler og pasta ble det mye av for å gå rundt, og så få slengt nå så frekt etter seg var frustrerende. Nå som jeg er ferdigutdannet donerer jeg penger til dyrebeskyttelsen, en lokal organisasjon som hjelper fattige i Norge. Der gir jeg også klær og slikt. Pleier også å kjøpe brød, pålegg og djuice til tiggere istedenfor penger. Tenker penger kan gå til bakmenn eller rus. Men mat går i magen dems. Er imot tigging men det er forsatt mennesker som sitter på gata så blir sint når jeg ser folk sparke til pengekoppen deres, spytte eller skjelle dem ut. Det er heller de menneskene som burde få refs på stands 😂
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Hvis det er frivillige organisasjoner så er det beste å si at man allerede er medlem. Funker hver gang. Anonymkode: 5acc7...99d 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Å gå ned Karl Johan er jo et mareritt om man har stand-folk-frykt, kan ikke gå en meter uten at noen fysisk kaster seg over deg. Når det er sagt så må det være den verst tenkelig jobben å ha. Da hadde jeg heller vasket offentlige toaletter åtte timer om dagen. Anonymkode: ea8e7...001 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå