AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Noen som erfaring med at begge foreldre jobber i tredelt turnus? Jeg er sykepleier, og jobber i tredelt turnus, med hver tredje helg. Mannen har per i dag en dagjobb med fleksitid, men ønsker å bytte yrke til et yrke hvor han jobber tredelt turnus, med annenhver helg, samt kvelder og netter. Vi har et barn som skal begynne i barnehage til høsten, og ønsker oss en til snart. Vi har ingen familie i byen vi bor i nå, flytting er ikke aktuelt på en stund i hvert fall. Han går ca 100 000 opp i lønn i det nye yrket pga tillegg, men vi har det helt flott økonomisk nå også. Jeg har ikke så lyst til at begge skal jobbe turnus, vi ville jo bare hatt fri hver fjerde helg sammen? Og henting i barnehage, det vil vel bli en evig kabal? Eller er det noen fordeler jeg ikke ser? Anonymkode: 25acf...9db
skruf Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Det er litt pes når begge foreldrene jobber turnus... Jeg jobber riktignok bare todelt turnus, ikke natt. Men mannen min har vaktordning som strekker seg fra 7.30-16 dagen etter. Begge jobber vi helg. Når han har helgevakt så har han kontinuerlig vakt fredag-mandag. Det er et puslespill til tider! Vi har heller ikke familie her. Så jeg har ofte måtte byttet vakt med kollegaene mine, men ikke alltid det er så lett å bytte bort helgevakter. I tillegg så har vi hatt fast barnevakt, en kjempeflink og dyktig nabogutt som har vært barnevakt siden han var 15. Ikke er det noe kjekt når vi begge må jobbe i høytider heller. Jeg ser for meg at familielivet deres blir mere kaotisk når dere begge skal gå i turnus. Og dere må ordne dere med en backup i form av barnevakt. 100 000 er jo endel ekstra i lønn, men spørs om det er verdt det nå når dere er i småbarnsfasen siden dere har ok økonomi fra før av. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Hva har du tenkt å gjøre når dere kræsjer? Om han skal jobbe annenhver helg, og du tredjehver helg, så er det mange helger i året hvor dere begge skal jobbe. Hva har du tenkt å gjøre med ungene da? Om dere må betale for barnevakt støtt og stadig, blir det fort såpass mye penger at vinningen går opp i spinningen. Jeg ville aldri hatt det slik, det er ille nok med én som jobber "ukurante" tider. Anonymkode: 50929...74f 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg vet om folk der begge er sykepleiere med tredelt turnus og tredje hver helg, men det krever mye planlegging og stabile barnevakter. Med annenhver og tredjehver helg så kommer det til å kræsje ganske ofte, hva har dre tenkt å gjøre da? Ser for meg st det han går opp i lønn gå vekk i vakter en av dere må ts perm uten lønn eller betale barnevakt. Hadde ikke begitt meg inn på noe sånt uten at det er siste utvei. Anonymkode: cc05b...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Det blir vanskelig å få det til å gå opp uten barnevakt eller muligheter for ønsketurnus og bytting av vakter. Det blir veldig stress, og man ender opp med å føle seg som to aleneforeldre til slutt. Anonymkode: 346ce...76f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Ts her, Ja, jeg er enig med alle dere at det blir vanskelig. Ser for meg lite fritid sammen, og et evig puslespill som skal på plass. og når ungene kommer i skolealder vil vi jo se dem enda mindre. Det blir lite frikvelder sammen, og enda mindre frihelger.. Jeg ser bare ikke hvordan det skal gå. Min mann er litt happy go lucky typen, og sier at det alltid ordner seg.. Han kjeder seg fort når ting blir rutine, og nå har han fått det for seg at det er bedre med turnus, for da har han fri på dagtid osv. Kanskje det, men til hvilken pris? Anonymkode: 25acf...9db
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Har ikke erfaring med turnus selv, men med barnehagebarn er det jo flott med en del fri på dagtid da. Levere sent, hente tidlig, holde hjemme hvis man vil. Så noen fordeler vil det jo også være? Hvis jobbehelgene kræsjer av og til, vil vel fridagene også sammenfalle inneimellom? Det er jo verdt noe? Anonymkode: 253ed...284
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har ikke barn engang, men det der hadde vært uaktelt for meg. Vi jobbet sånn i noen år, og det blir etterhvert fryktelig kjedelig med kanskje en frihelg sammen i måneden. I tillegg hadde vi familie å ta vare på som vi nesten aldri fikk sett. Hadde vi ekstra flaks ble det beordret bytte, og vi kunne gå tre måneder uten å få en eneste hel helg sammen bare oss to. Anonymkode: 17473...cbe 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har barn og mann som jobber turnus, men han jobber max ca hver sjette helg. Tidligere har han jobbet hver andre til tredje helg. Da han gjorde det, hadde vi ingen familie i nærheten, og dette gikk bare bra fordi jeg ikke jobbet turnus, og dermed tok støyten på hjemmebane Jeg ville ALDRI satset på et opplegg hvor en forelder jobber annenhver helg, den andre tredjehver, så kommer kvelder i tillegg, og uten (svært!) engasjerte besteforeldre som er innstilte på å avlaste MYE. Det er galskap. Sorry. Når man har barn og jobber turnus vil ikke ting "ordne seg" sånn helt uten videre. Det vil kreve utrolig mye planlegging, og dere vil være prisgitt at kollegene deres ønsker å bytte helg ofte, noe det ikke er sikkert at de gjør! Anonymkode: 3ec2f...040 6
reiseglad Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Skal dette gå rundt, vil jeg tro det gunstigste ville være å ansette en aupair. Vet ikke hvordan det skal å rundt ellers. Hva hvis begge skal på nattevakt samtidig? Og når dere aldri har fri i helgene sammen? Jeg har gått todelt turnus med hver 3. helg, og en mann som gikk hver 6. helg. Så lenge vi hadde samme helger, var det helt greitt. Da hans helger ble forskjøvet, følte vi begge at helgene ble så mye berørt at det ikke ble holdbart for familielivet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Ja, det vil jo være du, TS, som alltid må bytte vekk helgevakt når dere begge har helgevakt, da det er omtrent umulig å få byttet helg når man har helgevakt annenhver helg, det er enklere (men ikke enkelt, det vet du jo) å få byttet helg når man har vakt "kun" hver tredje helg. Dere vil for øvrig ha helgevakt samtidig så ofte som hver 6. uke. I tillegg kommer dere til å få et problem når begge har enten kvelds- eller nattevakt. Det blir heller ikke enkelt når en har kveldsvakt og den andre nattevakt - hvem skal passe barnet i perioden den ene reiser til jobb og den andre reiser hjem? Nei, dette er rett og slett et regnestykke som ikke går opp med mindre dere har au pair eller praktikant. Og det vil koste dere langt mer enn de 100 000 kr mannen din vil gå opp i lønn. Anonymkode: a7ca0...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Ja, jeg er enig med alle dere at det blir vanskelig. Ser for meg lite fritid sammen, og et evig puslespill som skal på plass. og når ungene kommer i skolealder vil vi jo se dem enda mindre. Det blir lite frikvelder sammen, og enda mindre frihelger.. Jeg ser bare ikke hvordan det skal gå. Min mann er litt happy go lucky typen, og sier at det alltid ordner seg.. Han kjeder seg fort når ting blir rutine, og nå har han fått det for seg at det er bedre med turnus, for da har han fri på dagtid osv. Kanskje det, men til hvilken pris? Anonymkode: 25acf...9db Har du spurt ham hva han har tenkt å gjøre når dere begge må jobbe en helg? Det nytter ikke å si at det alltid ordner seg når man har ansvar for barn. Da MÅ han ha en idé om hva han har tenkt å gjøre med ungene. Har dere ikke lett tilgang til barnevakt, så kan han rett og slett ikke ta den jobben. Ungene må komme først. Anonymkode: 50929...74f 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Om dere har en stabil barnevakt så hvorfor ikke. Evnt så er det flere sykepleiere på jobben min som jobber freelance, og kun velger dagvakter, og har fri helg, kveld og helligdager. Om dere har økonomi og tar sjansen:) Som sykepleier får man alltids vakter, spesielt om man veksler mellom to avd eller jobber:) Anonymkode: cd124...765
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 Med ett barn og god vilje og barnepasser kan dette gå en periode. Men med flere barn lurer jeg på hvordan dere tenker å overleve i lengden? Anonymkode: 080a8...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 TS her, Tusen takk for alle svar! Jeg skal vise han svarene deres når han kommer hjem. Tror ikke han egentlig har tenkt gjennom det, han ser ofte ikke konsekvensene før de slår han midt i pannen, sånn er han på mye. Han syntes jeg er en brems, men sånn må det jo være når en er sammen med en slik. Jeg er bekymret nok for hvordan det skal gå med at jeg jobber turnus, og skal selv gjøre det jeg kan for å komme meg over i en dagjobb på sikt. Men det kan jo ta tid! Anonymkode: 25acf...9db
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, Tusen takk for alle svar! Jeg skal vise han svarene deres når han kommer hjem. Tror ikke han egentlig har tenkt gjennom det, han ser ofte ikke konsekvensene før de slår han midt i pannen, sånn er han på mye. Han syntes jeg er en brems, men sånn må det jo være når en er sammen med en slik. Jeg er bekymret nok for hvordan det skal gå med at jeg jobber turnus, og skal selv gjøre det jeg kan for å komme meg over i en dagjobb på sikt. Men det kan jo ta tid! Anonymkode: 25acf...9db Evt kan du søke deg over i ren nattevaktstilling. Jeg har flere sykepleiervenner som har gjort det mens barna har vært små (dvs til de er ferdige med småskolen), for det gir de enda mer tid med familien. Og et sted mellom 60 og 70% stilling som nattevakt tilsvarer jo lønnsmessig 100% stilling kun på dag. Anonymkode: a7ca0...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Dette må jo være verdens dårligste idé, med mindre dere har foreldre eller andre som er villige til å være barnevakt ofte. Her jobber kun mannen skift, og den eneste grunnen til at det går er fordi jeg tar støyten på hjemmebane. Annenhver helg vil du ha barna alene, og hva med helgene hvor dere begge jobber? Hva med tiden når han må reise på nattevakt og du ikke er hjemme fra kveldsvakt enda? Hva hvis dere begge har nattevakt eller kveldsvakt samtidig? Begynner tidligvaktene sent nok til at dere får levert i barnehage/skole dersom dere begge jobber dag? 100 000,- ekstra eller ikke, for meg høres det mest ut som om mannen din har lyst på mer fri på dagtid til å pleie egne interesser, fremfor å alltid ha fri når barna er hjemme... Anonymkode: 3d02a...fce 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette må jo være verdens dårligste idé 100 000,- ekstra eller ikke, for meg høres det mest ut som om mannen din har lyst på mer fri på dagtid til å pleie egne interesser, fremfor å alltid ha fri når barna er hjemme... Anonymkode: 3d02a...fce Det tror jeg også. Han kan umulig ha innsett hvordan dette kommer til å bli. Forstår jeg det riktig at barnet deres ikke har begynt i bhg ennå, og at dere venter en til? Livet med ett barn og en forelder i permisjon kan overhode ikke sammenlignes med to barn, barnehage og to jobber. Det er logistikk og planlegging, hver eneste dag, selv med 1-2 foreldre i vanlige jobber uten turnus. Dette opplegget er fullstendig galskap, og hvis han ikke innser det, trenger han en kraftig realitetsorientering. Jeg tror også at det er mulighetene til fri i ukedager (når bhg er åpen så han står fritt til å gjøre hva han vil) som lokker. Hilsen anon over her med mannen som tidligere jobbet hver andre til tredje helg (uten at han fikk noen fridager i ukedagene pga det forresten, så han hadde åpenbart ikke noen slike baktanker). Anonymkode: 3ec2f...040 1
ViljaH Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 Blir kjekt for barna når både mamma og pappa jobber julaften, bursdager, vinterferie, høstferie, påskehelga osv. Skal barnet parkeres hos naboen på julaften kanskje? 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #20 Skrevet 7. juli 2016 100 000 (brutto, antar jeg?) i lønnsøkning kommer ikke til å veie opp for ekstra utgifter til barnepass/au pair siden dere ikke har nær familie tilgjengelig, og antallet kriseløsninger med takeaway når kabalen har skåret seg for fjuefjerde gang. Vinninga går opp i spinninga, med en god dose stress på toppen. Hils mannen din og si at dette høres helt galematias ut når dere faktisk har mulighet til å velge det bort. Anonymkode: e5944...c45 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå