AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Med tanke på hvor mange umodne voksne i alle aldre fra 20 til 100 som er umodne mens man har unger under 18 som er mer modne en mange voksne. Har alder egentlig noe med modenhet å gjøre ? Anonymkode: 7a3df...1f2
RompeRusk Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Tja.. Både ja og nei. De fleste blir jo modnere dess eldre de blir, men så har du de som er kjempemodne tidlig. Og de som aldri blir voksne selv etter passerte 40. De fleste kan nok si at de er modnere ved 25 enn ved 17 Så... kommer vel ikke til noen konklusjon
Lou Salome Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Ja, noe. Nesten ikke hvis man snakker om ett år eller tre fra eller til, men tenk ti år og mer. Da har alder veldig mye å si mht modenhet. Og hos barn, der spiller det jo veldig stor rolle.
Silfen Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Noen er jo simpelthen født gamle. Men stort sett kommer modning med erfaring og ergo år på baken.
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på hvor mange umodne voksne i alle aldre fra 20 til 100 som er umodne mens man har unger under 18 som er mer modne en mange voksne. Har alder egentlig noe med modenhet å gjøre ? Anonymkode: 7a3df...1f2 Ikke i utgangspunktet. Jeg vet om mange modne 18-19 åringer og mange lite reflekterte umodne 40-50 åringer. Alder har ofte liten betydning. Selv om mange lager en masse styr rundt. Spesielt KG mafiaen av kvinner. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Hvor gammel er du selv, sånn ca, ts? Anonymkode: 39c3e...824
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Til en viss grad. Alder har ikke noe å si om modenhet før etter fylte 25 år. Det er da hjernen er ferdig utviklet. Anonymkode: f2b7a...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Synes jeg ikke. Min første kjæreste var like ganmel som meg og vi var begge 15 år da vi ble sammen. Men jeg følte meg jo som mora hans fordi jeg var så mye mer voksen i hodet enn han nå har jeg en samboer på 24 (jeg er 20) og vi er mye mer på bølgelengde. Selv om det er tider hvor jeg føler at jeg er eldre enn han også. Så har jeg en søster som er 3 år eldre enn meg og alle som ikke kjenner oss, tror at jeg er eldst av oss så som du sier, det finnes modne 18 åringer og umodne 50 åringer ☺️ Anonymkode: 1f59f...203
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til en viss grad. Alder har ikke noe å si om modenhet før etter fylte 25 år. Det er da hjernen er ferdig utviklet. Anonymkode: f2b7a...ac1 Men selv om hjernen er ferdig utvokst. Så betyr ikke det at man er moden eller reflektert, klok osv. Ser at mange her på KG innbiller seg dette. Bare hjernen er ferdig utvokst, da er man klok og moden. Bare tøv.
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes jeg ikke. Min første kjæreste var like ganmel som meg og vi var begge 15 år da vi ble sammen. Men jeg følte meg jo som mora hans fordi jeg var så mye mer voksen i hodet enn han Anonymkode: 1f59f...203 Husk. Det er din subjektive oppfatning. Ikke sikkert du i virkeligheten var mer moden en han. Mange, spesielt jenter går rundt og innbiller seg at de er mer voksne og modne en gutter.
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, Raspberrypai skrev: De som støtter at modenhet regnes i alder er antageligvis godt voksne mennesker med lite i bagasjen og derfor må trekke kortet alder=modenhet for å hevde seg. Modenhet vil jeg si bygger på erfaringer og kognitive ferdigheter og dessverre er det nok flere eldre eller godt voksne som mangler sistenevnte. Vil si modenheten øker med alderen, fordi man gjør flere erfaringer med årene, men å måle modenhet i alder er kun et argument for fremheve seg selv dersom man har dårlige kognitive ferdigheter og er opp-i-årene. Modenhet er ikke noe man kan få av å nå en viss alder, modenhet er noe man tilegner seg over tid, derfor ikke aldersbestemt. Godt og meget riktig innlegg.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Modenhet er å ha de riktige oppfatningene om ting. For eksempel å være imot narkotika, bordeller, gambling og kjøp av sex i innland og utland. Modenhet handler også om å forstå at barn må beskyttes mot skadelig innhold på fjernsyn, og at barn ikke må utsettes for voksne som har andre tanker enn de som er statlig godkjent. Opptatthet av barns ve og vel er et sikkert tegn på modenhet. Men først og fremst handler modenhet om å ikke være kriminell. Siden barn under 15 ikke kan dømmes for noe kriminelt, følger det at barn er mest modne. Det finnes jo ingen barn under 15 som er dømt for noe kriminelt. Anonymkode: 9d239...e64
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Modenhet er å ha de riktige oppfatningene om ting. For eksempel å være imot narkotika, bordeller, gambling og kjøp av sex i innland og utland. Anonymkode: 9d239...e64 Dette er kun fordommer du kaster ut. Modenhet handler om å se det store bildet. Forstå konsekvenser. Eks. at forbudet mot narkotika skader mer en rusmidler. At voksne mennesker selv styrer over egen kropp, at voksne mennesker selv bestemmer hva dem skal bruke penger på osv. Det er modenhet. Det du ramser opp er formynderi og har lite med modenhet å gjøre. Jeg vil påstå at de som kommer med slikt du gjør, mangler modenhet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 18 minutter siden, Gothminister skrev: Men selv om hjernen er ferdig utvokst. Så betyr ikke det at man er moden eller reflektert, klok osv. Ser at mange her på KG innbiller seg dette. Bare hjernen er ferdig utvokst, da er man klok og moden. Bare tøv. Det jeg mente var vel mer at alder har ikke særlig å si før man er 25 år. Det blir tullete å sammenligne en "moden" 18-åring mot en "umoden" 40 åring. Den rette sammenligningen blir en "moden" 25 åring, mot en "umoden" 45 åring. Anonymkode: f2b7a...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 21 minutter siden, Raspberrypai skrev: De som støtter at modenhet regnes i alder er antageligvis godt voksne mennesker med lite i bagasjen og derfor må trekke kortet alder=modenhet for å hevde seg. Modenhet vil jeg si bygger på erfaringer og kognitive ferdigheter og dessverre er det nok flere eldre eller godt voksne som mangler sistenevnte. Vil si modenheten øker med alderen, fordi man gjør flere erfaringer med årene, men å måle modenhet i alder er kun et argument for fremheve seg selv dersom man har dårlige kognitive ferdigheter og er opp-i-årene. Modenhet er ikke noe man kan få av å nå en viss alder, modenhet er noe man tilegner seg over tid, derfor ikke aldersbestemt. Har ikke tid og alder en viss sammenheng? Anonymkode: 03329...fdd
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg mente var vel mer at alder har ikke særlig å si før man er 25 år. Det blir tullete å sammenligne en "moden" 18-åring mot en "umoden" 40 åring. Den rette sammenligningen blir en "moden" 25 åring, mot en "umoden" 45 åring. Anonymkode: f2b7a...ac1 Du må ikke undervurdere unge mennesker. Mange reflekterte unge på 16-18 år. Som er langt mer modne en mange 30-50 åringer.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 Man kan være moden uansett alder, men samtidig er det en erfarings-komponent som det rett og slett tar tid å bygge opp. Jeg var selv et slikt barn/ungdom som gikk for å være veslevoksen, smart og moden, men jeg har jo heldigvis blitt mye klokere med årene likevel- rett og slett fordi man opplever og erfarer mer jo lenger man lever. Enkelte ting må oppleves, man kan ikke lese seg til det eller tro at ting føles akkurat likt i praksis som i teorien. Så både ja og nei her også. Anonymkode: 3215c...f2f 1
Smultring Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Men er vi enige om hva modenhet er? Jeg forbinder det med det å ikke handle på autopilot, tenke seg litt om, og tore å hevde meninger som er upopulære. Kanskje også føle en trygghet på at egen tenkning er mer pålitelig enn bare å gjenta vedtatte sannheter. Jeg mener en kan teste modenhet ved å komme med et kontroversielt utsagn og se hvilke reaksjoner en får: Umodenhet: - Vi bør stenge alle moskeer i Norge og nekte muslimer ansettelse i stat og kommune. - Din rasist! Forlat landet hvis du ikke liker deg her. Modenhet: - Vi bør stenge ... - Jeg er uenig med deg, men hvordan begrunner du standpunktet ditt? La oss ha en saklig diskusjon om ditt standpunkt. Kanskje vet du noe jeg ikke vet, eller forstår noe jeg ikke har forstått. Jeg mener at det er den siste responsen som er et tegn på modenhet. Dessverre lever jo både voksne og barn i et sosialt miljø som ikke bare straffer folk som hevder kontroversielle meninger, men også dem som vil vise respekt for annerledestenkende og debattere med dem. Jeg lurer også på om det er visse standpunkter som er uforenlige med det å være et modent menneske. Kan en være moden og samtidig ville diskriminere homofile for eksempel? Kan en være et modent menneske og samtidig være troende? Hvis en mener at dette ikke er mulig, havner man vel i den merkelige konklusjonen at det knapt fantes modne mennesker før i tiden (og trenger vi ikke gå så mange tiår tilbake). Da må vi vel spole tilbake til den antikke verden, og der var det jo også allmenne oppfatninger som ikke synes å være i tråd med det å være moden. Da jeg gikk på barneskolen, ble en elev kjeftet opp av læreren fordi eleven hadde sagt at han ikke trodde på dette tullet (kristendommen) og nektet derfor å lese høyt fra Bibelen. Hvem var mest moden her? Jeg mener at eleven viste større modenhet enn den statsautoriserte, kristne pedagogen som hadde som oppgave å innprente de rette verdiene i barna.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Men hva menes egentlig med moden? Og er det et mål å være mest mulig å være moden? Synes begrepet blir kastet rundt i enhver diskusjon, uten noen klar enighet om hva det vil si å være moden. Anonymkode: 02a99...1c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå